Gå til innhold

Ny jobb kræsjer med sovevaner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha, nå måtte jeg le! :P 

Skjønner jo godt at de som har mulighet til det, liker å ta seg en middagslur på dagtid. Jeg har derimot aldri gjort det, rett og slett fordi jeg aldri har tid siden jeg sjelden er hjemme på dagtid, og i tillegg ødelegger dette for søvnen min om natten. Ikke alle har mulighet til å sove på dagtid, og derfor synes jeg det er merkelig at folk mener dette er noe "alle kan gjøre" hvis de føler seg trøtt. Som flere har påpekt her: Hva når man får barn? Da kan man ikke bare legge seg ned og sove midt på dagen da heller. Da må man holde ut på dagtid, og når ungen endelig har sovnet om kvelden, da skal man gjøre feks. husarbeid og andre gjøremål. SÅ kan man sove. Så nei, det er ikke "bare å sove en-to timer på dagtid" som folk påpeker her. Det må da gå an å finnes andre løsninger enn bare det. 

Anonymkode: 608e8...a96

Det er sant :) 
Jeg bør ikke sove på dagtid i det hele tatt...Fordi jeg får ikke sove på natten igjen.. Eller det tar gjerne 2-3timer før jeg sovner istedet for under 20minutter.


De som har barn kan sove på dagtid de også. Eller de kan gjøre husarbeid og alt som hører med det når barna sover på dagtid. (Om barna er små.....Senere vil jo barna være i barnehage/skole, fritidsaktiviteter, tilslutt ungdom som "bestemmer" selv.)



Men..Tidspresset idag er jo nesten insane.
Man må gjøre det beste utav det for å ha tid til alt annet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha, nå måtte jeg le! :P 

Skjønner jo godt at de som har mulighet til det, liker å ta seg en middagslur på dagtid. Jeg har derimot aldri gjort det, rett og slett fordi jeg aldri har tid siden jeg sjelden er hjemme på dagtid, og i tillegg ødelegger dette for søvnen min om natten. Ikke alle har mulighet til å sove på dagtid, og derfor synes jeg det er merkelig at folk mener dette er noe "alle kan gjøre" hvis de føler seg trøtt. Som flere har påpekt her: Hva når man får barn? Da kan man ikke bare legge seg ned og sove midt på dagen da heller. Da må man holde ut på dagtid, og når ungen endelig har sovnet om kvelden, da skal man gjøre feks. husarbeid og andre gjøremål. SÅ kan man sove. Så nei, det er ikke "bare å sove en-to timer på dagtid" som folk påpeker her. Det må da gå an å finnes andre løsninger enn bare det. 

Anonymkode: 608e8...a96

Småbarnsforeldre prioriterer vekk søvn. Det er slik de får det til å gå rundt. Hvor lite/mye søvn de får avhenger av barnets egne søvnrytme. Trening og sosiale aktiviteter blir også ofte prirotert vekk i den mest slitsomme fasen. Alt dreier seg om prioriteringer, men du ønsker verken å prioritere vekk søvn, studier eller trening. Det er helt greit det, men da må du nesten være litt fleksibel på tidspunktet alt dette skjer når du får en ny tidsoppslukende faktor, altså jobb, i hverdagen som går utover søvnen. Du er likevel så bastant på at du absolutt ikke kan legge deg tidligere, og heller ikke sove på dagen. Da gjør du situasjonen vanskeligere enn den trenger å være. 

Anonymkode: f5fff...eb0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Chibi skrev:

Det er sant :) 
Jeg bør ikke sove på dagtid i det hele tatt...Fordi jeg får ikke sove på natten igjen.. Eller det tar gjerne 2-3timer før jeg sovner istedet for under 20minutter.


De som har barn kan sove på dagtid de også. Eller de kan gjøre husarbeid og alt som hører med det når barna sover på dagtid. (Om barna er små.....Senere vil jo barna være i barnehage/skole, fritidsaktiviteter, tilslutt ungdom som "bestemmer" selv.)



Men..Tidspresset idag er jo nesten insane.
Man må gjøre det beste utav det for å ha tid til alt annet :) 

Ikke de som er i jobb. Etter jobb må barna hentes i barnehagen. Hvor blir det av søvnen her da? 

Anonymkode: f5fff...eb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Chibi skrev:

Det er sant :) 
Jeg bør ikke sove på dagtid i det hele tatt...Fordi jeg får ikke sove på natten igjen.. Eller det tar gjerne 2-3timer før jeg sovner istedet for under 20minutter.


De som har barn kan sove på dagtid de også. Eller de kan gjøre husarbeid og alt som hører med det når barna sover på dagtid. (Om barna er små.....Senere vil jo barna være i barnehage/skole, fritidsaktiviteter, tilslutt ungdom som "bestemmer" selv.)



Men..Tidspresset idag er jo nesten insane.
Man må gjøre det beste utav det for å ha tid til alt annet :) 

Ja, alle må jo bare gjøre det som passer dem best. Men for min del, så drar jeg på skolen når jeg står opp (eventuelt en treningsøkt før skolen), rett etter skolen drar jeg på trening (ikke hjem i mellomtiden), og etter treningen drar jeg enten hjem (er da hjemme rundt kl 18-19), eller så er det noe foredragsgreier/kollokvie etc i skolesammenheng, slik at jeg ikke er hjemme før kanskje kl. 21-22. Da blir det dessverre ikke tid til middagslurer. 

Når jeg skal ha vakter hvor jeg ikke er hjemme før kl 02-03, så må jeg trene og/eller gjøre skolearbeid når jeg våkner (selv om det er helg), trening igjen på ettermiddagen, og skolearbeid på kvelden. Dette for å komme gjennom pensum. I sommer blir det jo enklere siden jeg ikke har pensum jeg må lese, men i helger ellers i året så må jeg faktisk gjøre det slik. 

Anonymkode: 608e8...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da blir det mindre søvn på deg. Sånn er livet. Og så må du snart innse at du kanskje må gjøre andre prioriteringer i livet ditt snart. Er trening viktigere enn jobb? Tenk langsiktig. Virkeligheten, sånn den er for de fleste av oss, er i ferd med å bite deg i rævva!

Anonymkode: 9cd42...6d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke de som er i jobb. Etter jobb må barna hentes i barnehagen. Hvor blir det av søvnen her da? 

Anonymkode: f5fff...eb0

Ikke alle jobber dagtid heller...
Og har man en partner så kan man klare å ta seg en lur.
Kanskje barnet er på besøk...Kanskje hos besteforeldre.. Ikke alle foreldre som prioriterer å ta seg en fest når barnet er borte en helg... Mange som tenker "Yess..Nå kan jeg sove litt ekstra!"
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, da blir det mindre søvn på deg. Sånn er livet. Og så må du snart innse at du kanskje må gjøre andre prioriteringer i livet ditt snart. Er trening viktigere enn jobb? Tenk langsiktig. Virkeligheten, sånn den er for de fleste av oss, er i ferd med å bite deg i rævva!

Anonymkode: 9cd42...6d3

Når man satser på idretten, så er det ganske viktig ja. Men skjønner at det er vanskelig å forestille seg for noen som ikke har vært i nærheten av å satse idrett før. Hadde egentlig tenkt å utsette utdanningen for å satse fullt på idretten, men forsøker å kombinere, da utdanning også er viktig. Jobben er noe jeg fikk lyst til å prøve meg i, da jeg ikke har jobbet på ganske lenge pga. idrettssatsing osv. Selvfølgelig er ikke bare vanlig trening viktigere enn jobb, men når man satser må man gjennomføre det meste av treningen til punkt og prikke, samt være opplagt og yte maksimalt hele tiden, for å bli best mulig. Om mosjonisten har en litt tyngre økt enn vanlig på joggeturen sin, pga. for lite søvn natta før, det er ikke å sammenligne med idrettssatsing. Og når det i tillegg er lagspill, så må jeg prestere slik at jeg beholder plassen min på laget, og det er faktisk dårlig lagmoral å ikke legge til rette for at man yter maksimalt slik at laget til sammen blir best mulig :) Sånn er det bare i idretten, men sikkert vanskelig å skjønne for dem som ikke har vært borti det. 

Anonymkode: 608e8...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du overtenker dette litt. Slikt pleier kroppen å stille inn selv. Enten vil du sove lenger i helgene, eller du vil bli trøttere tidligere på kvelden når du ikke har jobb, eller du vil duppe av på dagtid. Det som forhindrer deg mest fra å sove på dagtid er din egen innstilling. Du mener det ikke vil gå, og da går det heller ikke. Og du har dermed fjernet en mulighet for å gjøre hverdagen lettere for deg selv.

Det er ikke snakk om å sove 1-2 timer på dagen, for meg ødelegger det også søvnmønsteret og jeg blir helt groggy resten av kvelden. Men er du trøtt nok, så kan 20 minutter på sofaen gjøre underverker. Du trenger ikke sove i 20 min, du ligger bare og døser - og våkner egentlig akkurat i det du har sovnet skikkelig. En "powernap" kan være gull verdt om du er trøtt nok.

Ellers, som andre sier, så handler det om prioriteringer og innstillinger. Merker du at det ikke går og det blir for mye å gjøre, så må du prioritere. Vær da klar over mulige langsiktige konsekvenser ved hva du velger å prioritere bort. Det er flott å ha en aktiv livsstil, men du kommer ikke langt innenfor verken utdanning, jobb eller idrett om du kjører deg selv til du går på en smell.

Anonymkode: 86698...b9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Chibi skrev:

Ikke alle jobber dagtid heller...
Og har man en partner så kan man klare å ta seg en lur.
Kanskje barnet er på besøk...Kanskje hos besteforeldre.. Ikke alle foreldre som prioriterer å ta seg en fest når barnet er borte en helg... Mange som tenker "Yess..Nå kan jeg sove litt ekstra!"
 

Jeg jobber dagtid, hver andre helg. Barnet mitt er for lite til og være på besøk hos venner. Ikke setter jeg det bort i helgene når vi endelig får litt tid sammen heller. Så nei det er ikke lett og sove på dagen når man har barn. Etter at barnet mitt kom for 2 år siden har jeg fått i snitt 4 timer søvn hver natt. Og ikke alltid sammenhengende. Sånn er det med barn som sover dårlig og man må opp på jobb kl 05. Man venner seg til det, du kommer til og overleve. 

Anonymkode: 5e590...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man satser på idretten, så er det ganske viktig ja. Men skjønner at det er vanskelig å forestille seg for noen som ikke har vært i nærheten av å satse idrett før. Hadde egentlig tenkt å utsette utdanningen for å satse fullt på idretten, men forsøker å kombinere, da utdanning også er viktig. Jobben er noe jeg fikk lyst til å prøve meg i, da jeg ikke har jobbet på ganske lenge pga. idrettssatsing osv. Selvfølgelig er ikke bare vanlig trening viktigere enn jobb, men når man satser må man gjennomføre det meste av treningen til punkt og prikke, samt være opplagt og yte maksimalt hele tiden, for å bli best mulig. Om mosjonisten har en litt tyngre økt enn vanlig på joggeturen sin, pga. for lite søvn natta før, det er ikke å sammenligne med idrettssatsing. Og når det i tillegg er lagspill, så må jeg prestere slik at jeg beholder plassen min på laget, og det er faktisk dårlig lagmoral å ikke legge til rette for at man yter maksimalt slik at laget til sammen blir best mulig :) Sånn er det bare i idretten, men sikkert vanskelig å skjønne for dem som ikke har vært borti det. 

Anonymkode: 608e8...a96

Jods, jeg skjønner det. Men du må nå skjønne at du er nødt til å prioritere og at du ikke kan balansere alt dette og alltid være på topp. Da vil du sannsynligvis gå på en smell. Men nå er det ferie. Prøv deg frem, se om det går med jobb i tillegg. Bare ikke forvent at søvnen din skal være perfekt i tillegg til alt dette i en innkjøringsfase. Du er ung, tilpasningsdyktig og sprek, det er et godt utgangspunkt. Så får du vurdere om en stund hva som er viktigst: satse for fullt i idrett, eller ha en jobb ved siden av med tanke på fremtidig arbeid. Jeg sier igjen: PRIORITERINGER! 

Anonymkode: 9cd42...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...lykke til å gå igjennom turnus og fortsette å satse idrett. Ikke bare er vaktene ville, men du vil mest sannsynlig bli plassert rundt i Norge tre ganger på 1,5 år, langt unna idrettshallen. Og når du først kommer ut i jobb...vel...det er ikke noen 9-16 jobb...perioder er man på jobb 36 timer i strekk.

Anonymkode: 8922f...46a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja...lykke til å gå igjennom turnus og fortsette å satse idrett. Ikke bare er vaktene ville, men du vil mest sannsynlig bli plassert rundt i Norge tre ganger på 1,5 år, langt unna idrettshallen. Og når du først kommer ut i jobb...vel...det er ikke noen 9-16 jobb...perioder er man på jobb 36 timer i strekk.

Anonymkode: 8922f...46a

Ingen er på jobb 36 timer i strekk. 

Anonymkode: 608e8...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du overtenker dette litt. Slikt pleier kroppen å stille inn selv. Enten vil du sove lenger i helgene, eller du vil bli trøttere tidligere på kvelden når du ikke har jobb, eller du vil duppe av på dagtid. Det som forhindrer deg mest fra å sove på dagtid er din egen innstilling. Du mener det ikke vil gå, og da går det heller ikke. Og du har dermed fjernet en mulighet for å gjøre hverdagen lettere for deg selv.

Det er ikke snakk om å sove 1-2 timer på dagen, for meg ødelegger det også søvnmønsteret og jeg blir helt groggy resten av kvelden. Men er du trøtt nok, så kan 20 minutter på sofaen gjøre underverker. Du trenger ikke sove i 20 min, du ligger bare og døser - og våkner egentlig akkurat i det du har sovnet skikkelig. En "powernap" kan være gull verdt om du er trøtt nok.

Ellers, som andre sier, så handler det om prioriteringer og innstillinger. Merker du at det ikke går og det blir for mye å gjøre, så må du prioritere. Vær da klar over mulige langsiktige konsekvenser ved hva du velger å prioritere bort. Det er flott å ha en aktiv livsstil, men du kommer ikke langt innenfor verken utdanning, jobb eller idrett om du kjører deg selv til du går på en smell.

Anonymkode: 86698...b9e

Men hva om man ikke er HJEMME på dagtid, slik at man kan døse på sofaen? Jeg er fysisk ikke hjemme, rett og slett. Derfor har jeg ikke den muligheten i livet mitt. 

Anonymkode: 608e8...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hva om man ikke er HJEMME på dagtid, slik at man kan døse på sofaen? Jeg er fysisk ikke hjemme, rett og slett. Derfor har jeg ikke den muligheten i livet mitt. 

Anonymkode: 608e8...a96

Nei da blir det mindre søvn på deg  da. Enkelt og greit! 

Anonymkode: 9cd42...6d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Å sove på dagen er umulig for meg. Det må være HELT stille og mørkt for at jeg skal sove, og det er det ikke på hybelen min på dagtid (bor i kollektiv med seks andre, rom vendt rett ut mot gata og en stor barneskole osv.). Dessuten har jeg dagene ellers fylt med skolearbeid både i hverdager og helgene for å komme gjennom alt (ikke i sommer da, selvfølgelig) og 1-2 treninger per dag. Så det blir nok lite tid til å drive å sove på dagtid. 

Men, det er jo normalt for de fleste å legge seg og stå opp tidlig i ukedagene, og senere i helgene. Vil ikke da kroppen min også kunne tilpasse seg et slikt mønster? Slik at jeg sover til iallefall rundt kl 10, hvis jeg ikke legger meg før 03? Mulig jeg er for optimistisk, siden dette er en vane kroppen har hatt i mange år... 

Har ikke tatt sorgene på forskudd, jeg bare spør om råd ;) Hadde jeg hatt sorger, ville jeg ikke sagt ja til jobben. 

Anonymkode: 608e8...a96

Alt dette forandrer seg når du har slike jobbtider. Lytt til kroppen. Tror nok at du vil merke at du sovner midt på dagen uansett ved behov.

Anonymkode: b3b16...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke å ta sorgene på forskudd. Du er bevisst og tenker smart. Jeg kunne selv begynt i jobben uten problem, men ikke alle har muligheten uten å endre på sovemønsteret sitt. Pass på at du får nok søvn før en jobbvakt. Du vil komme inni det etter hvert. Drikk kaffe og få i det nok mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ClickB4it
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva om man ikke er HJEMME på dagtid, slik at man kan døse på sofaen? Jeg er fysisk ikke hjemme, rett og slett. Derfor har jeg ikke den muligheten i livet mitt. 

Anonymkode: 608e8...a96

Da jeg studerte var dagene mine ekstremt hektiske, og jeg følte at jeg fløy mellom to jobber, trening og forelesninger 24/7. Det hendte jeg la hodet i hendene på lesesalen og døset av i ti minutter - et kvarter. Det gjorde underverker! Eventuelt satte meg på kafé med en avis og en kaffekopp og koblet av. Det handler om å gi hjernen og kroppen en timeout.

Kroppen er en fantastisk maskin som kommer til å innstille seg etter forandringene du står fremfor, men det er klart at dersom du mentalt stritter imot, så kommer det aldri til å fungere. Du må gi det tid og mulighet til å gå seg til, ikke gå og kjenne på at "nå er jeg trøtt" eller "herregud, jeg sov bare fire timer i natt". Min erfaring er at dersom man holder et høyt tempo, så registrerer man ikke hvor sliten man egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva om man ikke er HJEMME på dagtid, slik at man kan døse på sofaen? Jeg er fysisk ikke hjemme, rett og slett. Derfor har jeg ikke den muligheten i livet mitt. 

Anonymkode: 608e8...a96

Først kunne du ikke sove på dagtid pga støy og lys , så for at du ikke kan "tillate deg" å sove på dag tid. 

Og nå for at du ikke var hjemme på dagtid i det hele tatt?  Var ikke dette snakk om helg? 

Jeg skal love deg, er du trøtt nokk pga søvnmangel (som du tydeligvis aldri har erfart)  så er det lett å ta en hvil på dagen. 

Du må kutte ut prinsesse flinkpike oppførelsen. Hvis du skal mestre medisinstudie mye trening (som du har lagt opp til selv) og turnus jobb må jeg dessverre skuffe deg å si at det kommer til å gå ut over din perfekte døgnrytme. 

(Beklager kvassheten, jeg kaller en spade for en spade etter dine gitte svar når andre har kommet med råd)

Anonymkode: a58e3...c1a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha, nå måtte jeg le! :P 

Skjønner jo godt at de som har mulighet til det, liker å ta seg en middagslur på dagtid. Jeg har derimot aldri gjort det, rett og slett fordi jeg aldri har tid siden jeg sjelden er hjemme på dagtid, og i tillegg ødelegger dette for søvnen min om natten. Ikke alle har mulighet til å sove på dagtid, og derfor synes jeg det er merkelig at folk mener dette er noe "alle kan gjøre" hvis de føler seg trøtt. Som flere har påpekt her: Hva når man får barn? Da kan man ikke bare legge seg ned og sove midt på dagen da heller. Da må man holde ut på dagtid, og når ungen endelig har sovnet om kvelden, da skal man gjøre feks. husarbeid og andre gjøremål. SÅ kan man sove. Så nei, det er ikke "bare å sove en-to timer på dagtid" som folk påpeker her. Det må da gå an å finnes andre løsninger enn bare det. 

Anonymkode: 608e8...a96

Joda. Barn tåler fint at man hviler. Enten fordi de er opptatte med noe, eller fordi de er så små at man bruker lekegrind. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke de som er i jobb. Etter jobb må barna hentes i barnehagen. Hvor blir det av søvnen her da? 

Anonymkode: f5fff...eb0

Etter middag? Før middag? Barnet kan leke med noe, eller være i lekegrind om det er behov for det. Jeg har vært alenemor i ti år og 80 av hverdagene hviler jeg 30-60 minutter. Med barnet i hus. Var litt vanskelig noen ganger mellom lekegrindalder og leke trygt uten oppsyn-alder, men løste det med tv, tegning, modelleire og trappegrind. Så sov jeg på sofaen. Det er virkelig noe man velger selv altså. Jeg er som TS og trenger mye søvn, men etter flere år med "trening i fleksibilitet" så kan jeg ta igjen søvnen hvor som helst og når som helst. 

Anonymkode: 4d848...15f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...