Gå til innhold

Ny jobb kræsjer med sovevaner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at du må prioritere hva som er viktigst for deg, for de aller fleste vil jobb gå forran fritidsaktiviteter. Erfaring er gull verdt når du senere skal forsøke å karre til deg en turnusplass. Og apropos det så vil du jo trenge å jobbe turnus og snu døgnet i mange år fremover, så hvorfor ikke forsøke? Jeg har jobbet turnus lenge, og det er ikke alltid like morro eller like lett, men det handler om å tilpasse seg. Noen ganger er det fire timer søvn om natten og behov for en middagslur på ettermiddagen, andre ganger sover du natten gjennom eller får bare noen timer på dagtid etter nattevakt. Alt fra fem timer og opp har jeg lært meg å være fornøyd med. Hvis du våkner tidlig er du heller ikke nødt til å sprette opp, noen ganger kan det å ligge med øynene igjen og slappe av enten gjøre at du sovner igjen eller at du bare får hvilt deg litt mer. Anbefaler uansett at du venner deg til å sove med ørepropper, da gjør det ikke noe om de andre i huset er stått opp. Det er uvant de første gangene, så går det fint. Hvis rommet ditt er for lyst kjøp blendingsgardin på Ikea og/eller lær deg å sove med øyemaske.

Anonymkode: a9633...1ec

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Har ikke tatt sorgene på forskudd, jeg bare spør om råd ;) Hadde jeg hatt sorger, ville jeg ikke sagt ja til jobben. 

Anonymkode: 608e8...a96

Men hvorfor spør du da om råd før du i det hele tatt har forsøkt? Ingen her er spådamer. Prøv først en natt eller to, går det ikke, da er det på tide å finne ut hvordan du kan løse problemet. Går det så har du jo ikke noe problem. 

Anonymkode: 4d848...15f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skjønner at TS har levd et temmelig beskyttet liv. :fnise:

Anonymkode: 21e99...f41

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke kalle det et filleproblem. Mer et luksusproblem. Tenk på de av oss som ikke kan legge seg tidlig og sovne da, men som samtidig må tidlig opp og som har hatt det sånn siden barneskolen. Nå er klokka 05:32 og jeg skal på jobb kl 09:00. Det blir vel 2,5 timer med søvn.

Kroppen venner seg til det :-)

Anonymkode: 522aa...e0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis du er hjemme kl 2 og legger deg kl 3 også står du opp kl 8 da har du fått 5 timer søvn. Det er jo brukbart det. Og når det ikke er snakk om hver dag så burde det gå. 

Anonymkode: 1f0d6...714

Nei, det er jo ikke snakk om hver dag :) Det er snakk om i helger (feks. fredag og lørdag kveld/natt, eller én av dagene), og i sommerferien kan det være at jeg får sånne vakter midt i uka også. Men ikke hver dag! Jeg kommer til å være hjemme enten kl 2 eller kl 3, det kommer litt an på vakta, de varierer veldig :)

Ja, det er sikkert brukbart med 5 timer søvn. Alle kropper er jo forskjellige, og noen er vant med lite søvn, andre med mye. Min er nok vant med mye søvn sammenlignet med mange andre, men jeg håper det går an å "innstille den" på at den skal nøye seg med 4-5 timer søvn noen netter, og ellers få 7-8 timer søvn. Men det er mulig det blir forvirrende for den :P

Anonymkode: 608e8...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke kalle det et filleproblem. Mer et luksusproblem. Tenk på de av oss som ikke kan legge seg tidlig og sovne da, men som samtidig må tidlig opp og som har hatt det sånn siden barneskolen. Nå er klokka 05:32 og jeg skal på jobb kl 09:00. Det blir vel 2,5 timer med søvn.

Kroppen venner seg til det :-)

Anonymkode: 522aa...e0f

2,5 timer søvn er vel ikke sunt, verken om kroppen er vant med det eller ikke. Én natt eller to går sikkert greit, men ikke i lengden. 

Anonymkode: 608e8...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man skjønner at TS har levd et temmelig beskyttet liv. :fnise:

Anonymkode: 21e99...f41

Hva skal det bety?

Nå er det jo slik at vi har lov til å ha luksusproblemer her i Norge, vi har rettigheter. Du skal ikke lenger enn til USA for å finne ut "Oii...Her var det ingen arbeidsmiljølov..."
Det er lov å bekymre seg, uten at folk skal slenge med leppa og si ting som "......Grow up, er bare ett filleproblem, Hun må ha levd ett beskyttet liv hun stakkars... "

Man er forskjellig, rett og slett fordi for noen, så klarer de å være uten mye søvn over lenger tid.. For andre, møter de veggen....Raskere.

 

Endret av Chibi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Chibi skrev:

Hva skal det bety?

Nå er det jo slik at vi har lov til å ha luksusproblemer her i Norge, vi har rettigheter. Du skal ikke lenger enn til USA for å finne ut "Oii...Her var det ingen arbeidsmiljølov..."
Det er lov å bekymre seg, uten at folk skal slenge med leppa og si ting som "......Grow up, er bare ett filleproblem, Hun må ha levd ett beskyttet liv hun stakkars... "

Man er forskjellig, rett og slett fordi for noen, så klarer de å være uten mye søvn over lenger tid.. For andre, møter de veggen....Raskere.
Og for noen, så kan de møte veggen raskere enn andre.
 

Om TS møter veggen og får nervesammenbrudd av denne situasjonen fatter ikke jeg hvordan hun skal klare å være lege?     Såååååå rigid og nevrotisk at behandling vil være  å anbefale TS.

Anonymkode: a3201...a83

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Om TS møter veggen og får nervesammenbrudd av denne situasjonen fatter ikke jeg hvordan hun skal klare å være lege?     Såååååå rigid og nevrotisk at behandling vil være  å anbefale TS.

Anonymkode: a3201...a83

Skjerp deg, folk er forskjellig :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker veldig vanskelig. Hvorfor tar du en slik jobb hvis søvn er noe som er så vanskelig for deg å regulere? Hvorfor i det hele tatt studerer du medisin dersom du ikke har litt fleksibilitet på søvnmønsteret ditt? Dersom du tror at du kun vil få vakter som passer søvnmønsteret ditt som ferdigutdannet er du jammen meg naiv. 

Anonymkode: f5fff...eb0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du virker veldig vanskelig. Hvorfor tar du en slik jobb hvis søvn er noe som er så vanskelig for deg å regulere? Hvorfor i det hele tatt studerer du medisin dersom du ikke har litt fleksibilitet på søvnmønsteret ditt? Dersom du tror at du kun vil få vakter som passer søvnmønsteret ditt som ferdigutdannet er du jammen meg naiv. 

Anonymkode: f5fff...eb0

Nå får du jammen meg lese det jeg skriver før du uttaler deg. 

Jeg sier ikke at søvn er noe som er vanskelig å regulere, og at jeg ikke har fleksibilitet på søvnmønsteret mitt. Det er jo nettopp dette jeg ønsker å ha, men siden jeg har hatt en rutine på det i så mange år, så laget jeg denne tråden for å høste råd om hvordan jeg skal regulere søvnmønsteret mitt til den nye jobben, slik at det nettopp blir fleksibelt! Jeg vet at jeg ikke kan ha dette søvnmønsteret for resten av livet (pga. jobb, eventuelt barn osv.), men jeg spør rett og slett bare om råd til hvordan jeg skal "sette i gang" endringen og fleksibiliteten, siden det er nytt og litt vanskelig siden dette er en vane kroppen min har hatt over så lang tid. 

Blir så lei av sånne kvasse og frekke svar. Overrasker meg hvor ekle folk kan være mot andre, særlig sånn skriftlig over nettet. Ikke rart det er krig i verden. Skjerp deg. 

Anonymkode: 608e8...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Chibi skrev:

Skjerp deg, folk er forskjellig :) 

Det vet jeg-:). Men dette høres nærmest ut som tvangshandlinger, absolutt null fleksibilitet og det er ikke forenelig med et fungerende voksenliv rett og slett

Anonymkode: a3201...a83

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå får du jammen meg lese det jeg skriver før du uttaler deg. 

Jeg sier ikke at søvn er noe som er vanskelig å regulere, og at jeg ikke har fleksibilitet på søvnmønsteret mitt. Det er jo nettopp dette jeg ønsker å ha, men siden jeg har hatt en rutine på det i så mange år, så laget jeg denne tråden for å høste råd om hvordan jeg skal regulere søvnmønsteret mitt til den nye jobben, slik at det nettopp blir fleksibelt! Jeg vet at jeg ikke kan ha dette søvnmønsteret for resten av livet (pga. jobb, eventuelt barn osv.), men jeg spør rett og slett bare om råd til hvordan jeg skal "sette i gang" endringen og fleksibiliteten, siden det er nytt og litt vanskelig siden dette er en vane kroppen min har hatt over så lang tid. 

Blir så lei av sånne kvasse og frekke svar. Overrasker meg hvor ekle folk kan være mot andre, særlig sånn skriftlig over nettet. Ikke rart det er krig i verden. Skjerp deg. 

Anonymkode: 608e8...a96

Kjære vene, hvem er det som er krass her? 

Du har fått flere tilbakemeldinger på at du er negativt innstilt til svarene her, så mulig du bør se litt på dine egne innlegg? Du skriver at du ikke klarer å sove på dagtid, at du må ha så og så mye søvn og at du ikke vil prioritere vekk noe ellers i hverdagen for å få mer tid til søvn når folk kun skriver at du må prøve deg frem og prioritere. Du forkaster alle forslag og tips. Du er rett og slett vanskelig og lite fleksibel.

Du virker ganske umoden i skrivestilen din. 

Anonymkode: f5fff...eb0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg-:). Men dette høres nærmest ut som tvangshandlinger, absolutt null fleksibilitet og det er ikke forenelig med et fungerende voksenliv rett og slett

Anonymkode: a3201...a83

Kan gjenta det jeg skrev til en annen anonym bruker over her: 

Jeg sier ikke at søvn er noe som er vanskelig å regulere, og at jeg ikke har fleksibilitet på søvnmønsteret mitt. Det er jo nettopp dette jeg ønsker å ha, men siden jeg har hatt en rutine på det i så mange år, så laget jeg denne tråden for å høste råd om hvordan jeg skal regulere søvnmønsteret mitt til den nye jobben, slik at det nettopp blir fleksibelt! Jeg vet at jeg ikke kan ha dette søvnmønsteret for resten av livet (pga. jobb, eventuelt barn osv.), men jeg spør rett og slett bare om råd til hvordan jeg skal "sette i gang" endringen og fleksibiliteten, siden det er nytt og litt vanskelig siden dette er en vane kroppen min har hatt over så lang tid. 

Anonymkode: 608e8...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg-:). Men dette høres nærmest ut som tvangshandlinger, absolutt null fleksibilitet og det er ikke forenelig med et fungerende voksenliv rett og slett

Anonymkode: a3201...a83

Sånn ment ja.
Men det er da det er viktig å lære seg å prioritere.

Hadde ts f.eks. hadd ett barn og ikke fått nok i stipend. Så hadde hun nok vært nødt til å arbeide ved siden og gi opp trening til hun ble ferdig med studiene. Man trenger ikke å gi opp trening bare fordi man får barn, men man må jo ofre noe.

Man blir å møte motgang ofte, så det viktigste er å prøve å ta riktig avgjørelse.. Man lærer av å feile :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjære vene, hvem er det som er krass her? 

Du har fått flere tilbakemeldinger på at du er negativt innstilt til svarene her, så mulig du bør se litt på dine egne innlegg? Du skriver at du ikke klarer å sove på dagtid, at du må ha så og så mye søvn og at du ikke vil prioritere vekk noe ellers i hverdagen for å få mer tid til søvn når folk kun skriver at du må prøve deg frem og prioritere. Du forkaster alle forslag og tips. Du er rett og slett vanskelig og lite fleksibel.

Du virker ganske umoden i skrivestilen din. 

Anonymkode: f5fff...eb0

Hvordan virker jeg umoden i skrivestilen min? Og hvordan er skrivestilen relevant for det som diskuteres her? Skulle jeg hengt meg opp i skrivestilen til alle som kommenterer på KG (hvor man støter på veldig mye forskjellig), så hadde jeg nok ikke hatt noe annet og gjøre. 

Jeg skriver hvordan forholdene er per dags dato. Men jeg skriver ikke at jeg ikke er innstilt på å prøve. Jeg må jo bare prøve noen vakter i jobben og se hvordan det går. Plutselig går det kjempefint også, hvem vet? Hensikten med denne tråden var kun å få tips til hvordan jeg eventuelt kan øke sjansene for at dette går fint. Om det feks. er noen tiltak jeg kan gjøre på forhånd. Det var ikke noe annet formål med tråden. 

Soving på dagtid er rett og slett ikke akutelt for meg. Da får jeg heller prøve å overleve dagen trøtt som ei strømpe. Grunnen til at det ikke er aktuelt, er boforholdene mine + at jeg er på skole og treninger hele dagen gjennom, så jeg er rett og slett sjelden hjemme slik at jeg kan sove på dagtid. Sånn er det jo bare. Noen har anledning til å sove på dagtid, andre ikke. Jeg kan jo ikke legge meg ned i garderoben i sportshallen for å sove en time heller. 

Anonymkode: 608e8...a96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis kroppen din trenger så mye søvn som du skriver, så vil det etterhvert gå seg til ja. Om du ikke får til å sove et par timer lenger morgenen etter du har vært på jobb så legg deg en time tidligere kvelden etter. Ikke ta problemene på forskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare hoppe i det og regne med noen innkjøringsproblemer i begynnelsen. Men du er ung og kroppen venner seg til det. 

Anonymkode: 9cd42...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan virker jeg umoden i skrivestilen min? Og hvordan er skrivestilen relevant for det som diskuteres her? Skulle jeg hengt meg opp i skrivestilen til alle som kommenterer på KG (hvor man støter på veldig mye forskjellig), så hadde jeg nok ikke hatt noe annet og gjøre. 

Jeg skriver hvordan forholdene er per dags dato. Men jeg skriver ikke at jeg ikke er innstilt på å prøve. Jeg må jo bare prøve noen vakter i jobben og se hvordan det går. Plutselig går det kjempefint også, hvem vet? Hensikten med denne tråden var kun å få tips til hvordan jeg eventuelt kan øke sjansene for at dette går fint. Om det feks. er noen tiltak jeg kan gjøre på forhånd. Det var ikke noe annet formål med tråden. 

Soving på dagtid er rett og slett ikke akutelt for meg. Da får jeg heller prøve å overleve dagen trøtt som ei strømpe. Grunnen til at det ikke er aktuelt, er boforholdene mine + at jeg er på skole og treninger hele dagen gjennom, så jeg er rett og slett sjelden hjemme slik at jeg kan sove på dagtid. Sånn er det jo bare. Noen har anledning til å sove på dagtid, andre ikke. Jeg kan jo ikke legge meg ned i garderoben i sportshallen for å sove en time heller. 

Anonymkode: 608e8...a96

:fnise: 
Det minte meg om når jeg tok opp ett par fag på kveldstid, jobbet på dagen og 2 timer senere hadde jeg undervisning.
Og kom ikke til å være hjemme før nærmere 23.30. Hadde ikke tid til å dra hjem heller for å spise middag. Så dro til skolen, spiste matpakka mi, og la meg ned på en benk. En dag vekket læreren meg og spurte hvorfor jeg sov der også forklarte jeg situasjonen min og fikk nøkkel til ett rom på skolen hvor de hadde en seng :skratte: 
Noen lærere brukte det rommet på dagtid, om de hadde ett par timer de kunne slappe av ^^

Kjøp deg en yogamatte! :D 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Chibi skrev:

:fnise: 
Det minte meg om når jeg tok opp ett par fag på kveldstid, jobbet på dagen og 2 timer senere hadde jeg undervisning.
Og kom ikke til å være hjemme før nærmere 23.30. Hadde ikke tid til å dra hjem heller for å spise middag. Så dro til skolen, spiste matpakka mi, og la meg ned på en benk. En dag vekket læreren meg og spurte hvorfor jeg sov der også forklarte jeg situasjonen min og fikk nøkkel til ett rom på skolen hvor de hadde en seng :skratte: 
Noen lærere brukte det rommet på dagtid, om de hadde ett par timer de kunne slappe av ^^

Kjøp deg en yogamatte! :D 
 

Hahaha, nå måtte jeg le! :P 

Skjønner jo godt at de som har mulighet til det, liker å ta seg en middagslur på dagtid. Jeg har derimot aldri gjort det, rett og slett fordi jeg aldri har tid siden jeg sjelden er hjemme på dagtid, og i tillegg ødelegger dette for søvnen min om natten. Ikke alle har mulighet til å sove på dagtid, og derfor synes jeg det er merkelig at folk mener dette er noe "alle kan gjøre" hvis de føler seg trøtt. Som flere har påpekt her: Hva når man får barn? Da kan man ikke bare legge seg ned og sove midt på dagen da heller. Da må man holde ut på dagtid, og når ungen endelig har sovnet om kvelden, da skal man gjøre feks. husarbeid og andre gjøremål. SÅ kan man sove. Så nei, det er ikke "bare å sove en-to timer på dagtid" som folk påpeker her. Det må da gå an å finnes andre løsninger enn bare det. 

Anonymkode: 608e8...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...