Gå til innhold

Ny jobb kræsjer med sovevaner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er ei jente på 22 år, som er student og håndballspiller. Det vil si at jeg bruker mye tid og krefter på lesing og trening. Har alltid pleid å legge meg seinest kl 23-24 om kvelden og stått opp rundt 7-8 (også i helgene, da jeg sjelden fester). Kan ikke huske sist jeg var oppe lengre enn dette, og jeg våkner alltid av meg selv senest kl 8. Dette har blitt veldig nødvendig og en rutine for meg, siden jeg trenger nok søvn etc. for å kunne trene så mye som jeg gjør, og i tillegg fungere ellers i hverdagen.

Nå har jeg imidlertid fått meg en ny jobb, som jeg begynner i om én uke. I denne jobben vil jeg få en del vakter i helgene som innebærer at jeg ikke er hjemme igjen før rundt kl 02-03 på natta. Nå i sommer vil jeg også ha noen slike vakter midt i uka, men ellers i året vil disse vaktene hovedsakelig være i helgene. 

Dette betyr jo at jeg må venne meg til å legge meg senere enn jeg alltid har brukt å gjort. Er redd jeg automatisk kommer til å våkne rundt 7-8 selv om jeg ikke sovner før noen få timer i forveien, siden kroppen min er innstilt på dette. Videre vil dette føre til at jeg får for lite søvn i forhold til det jeg har behov for. 

Dette kan virke som et filleproblem for de fleste, og det er det kanskje også. Men jeg har faktisk ikke lagt meg senere eller stått opp senere enn dette på mange år, og derfor er jeg utrolig spent på hvordan dette skal gå. Jeg kan jo selvfølgelig legge meg til vanlig tid de dagene jeg ikke jobber, men det vil altså likevel bli en ganske stor forandring for meg. 

Noen tips til hvordan jeg skal håndtere denne nye jobben, og få den til å passe inn i livet mitt? 

Anonymkode: 608e8...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da bare å prøve. Prøv en dag denne uken, så ser du hvordan det går. Er så dumt å ta sorgene på forskudd.

Anonymkode: 4d848...15f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at du passer på å få nok søvn. Det er fristende å ville ha med seg litt av begge døgnrytmene. Men om det går på bekostning av den totale tiden du sover går det ikke i lengden. 

Hvis det blir slik at du våkner like tidlig også når du legger deg sent, ha en sovestund på dagen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du bare prøve, se om du sover lengre, eller våkner til vanlig tid. Blir det lite søvn, så må du prøve å legge inn middagshvil, før eller etter slike vakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stan skrev:

Det viktigste er at du passer på å få nok søvn. Det er fristende å ville ha med seg litt av begge døgnrytmene. Men om det går på bekostning av den totale tiden du sover går det ikke i lengden. 

Hvis det blir slik at du våkner like tidlig også når du legger deg sent, ha en sovestund på dagen. 

 

1 minutt siden, Pinkee skrev:

Først må du bare prøve, se om du sover lengre, eller våkner til vanlig tid. Blir det lite søvn, så må du prøve å legge inn middagshvil, før eller etter slike vakter.

Å sove på dagen er umulig for meg. Det må være HELT stille og mørkt for at jeg skal sove, og det er det ikke på hybelen min på dagtid (bor i kollektiv med seks andre, rom vendt rett ut mot gata og en stor barneskole osv.). Dessuten har jeg dagene ellers fylt med skolearbeid både i hverdager og helgene for å komme gjennom alt (ikke i sommer da, selvfølgelig) og 1-2 treninger per dag. Så det blir nok lite tid til å drive å sove på dagtid. 

Men, det er jo normalt for de fleste å legge seg og stå opp tidlig i ukedagene, og senere i helgene. Vil ikke da kroppen min også kunne tilpasse seg et slikt mønster? Slik at jeg sover til iallefall rundt kl 10, hvis jeg ikke legger meg før 03? Mulig jeg er for optimistisk, siden dette er en vane kroppen har hatt i mange år... 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da bare å prøve. Prøv en dag denne uken, så ser du hvordan det går. Er så dumt å ta sorgene på forskudd.

Anonymkode: 4d848...15f

Har ikke tatt sorgene på forskudd, jeg bare spør om råd ;) Hadde jeg hatt sorger, ville jeg ikke sagt ja til jobben. 

Anonymkode: 608e8...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, minister-mio skrev:

Det tror jeg løser seg helt fint av seg selv

Hvordan da, mener du? At kroppen ordner det automatisk, uten at det går utover skole og trening slik jeg er vant med i livsstilen min? :)

Anonymkode: 608e8...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går seg til. Du må rett og slett bestemme deg for hva som er viktigst. Muligens du må redusere på ting i privatlivet ditt. Jeg startet i ny jobb. Pendlet. Ekstra søvnbehov pga sykdom. Det var så enkelt at skulle jeg fungere i jobb så måtte jeg få nok søvn. Ergo la B-mennesket seg tidlig. Alt fra kl. 18 til 22. Etter hvert stabiliserte det seg til at jeg burde være i seng kl 21. Overhode ikke morsomt, men det ble konsekvensene. Viktigst var å kunne yte på jobb. 

Anonymkode: b8180...fe5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan da, mener du? At kroppen ordner det automatisk, uten at det går utover skole og trening slik jeg er vant med i livsstilen min? :)

Anonymkode: 608e8...a96

At du får nok søvn uansett. Dersom du våkner for tidlig kanskje du må ha en powernap før eller etter trening f. Eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette går seg til. Du må rett og slett bestemme deg for hva som er viktigst. Muligens du må redusere på ting i privatlivet ditt. Jeg startet i ny jobb. Pendlet. Ekstra søvnbehov pga sykdom. Det var så enkelt at skulle jeg fungere i jobb så måtte jeg få nok søvn. Ergo la B-mennesket seg tidlig. Alt fra kl. 18 til 22. Etter hvert stabiliserte det seg til at jeg burde være i seng kl 21. Overhode ikke morsomt, men det ble konsekvensene. Viktigst var å kunne yte på jobb. 

Anonymkode: b8180...fe5

Så du mener jeg må slutte å lese pensum så mye som jeg gjør (studerer medisin), og må slutte på håndball-laget fordi jeg ikke kan trene som jeg gjør per i dag? 

Anonymkode: 608e8...a96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, minister-mio skrev:

At du får nok søvn uansett. Dersom du våkner for tidlig kanskje du må ha en powernap før eller etter trening f. Eks

Som jeg svarer over her ang. soving på dagtid: 

Å sove på dagen er umulig for meg. Det må være HELT stille og mørkt for at jeg skal sove, og det er det ikke på hybelen min på dagtid (bor i kollektiv med seks andre, rom vendt rett ut mot gata og en stor barneskole osv.). Dessuten har jeg dagene ellers fylt med skolearbeid både i hverdager og helgene for å komme gjennom alt (ikke i sommer da, selvfølgelig) og 1-2 treninger per dag. Så det blir nok lite tid til å drive å sove på dagtid.

 

Anonymkode: 608e8...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener jeg må slutte å lese pensum så mye som jeg gjør (studerer medisin), og må slutte på håndball-laget fordi jeg ikke kan trene som jeg gjør per i dag? 

Anonymkode: 608e8...a96

Ja, for mange er det en av tingene man må prioritere når man vokser opp.
Det beste er jo å ha jobb-også ved siden av studier, men blir det lite tid til laget du er på og treningen, så må man prioritere.
Skal man pushe seg selv til kroppen sier stopp, eller skal jeg velge bort det ene, til fordel for det andre.

Noen klarer selvsagt å bare sove 5t i døgnet og det kan foregå i årevis uten noen konsekvenser, men du kjenner jo kroppen din best. Det er jo bare å prøve en liten periode og føler du det blir for mye, så må du prioritere.
Og tenk, hva er viktigst for deg?
Hva vil jeg oppnå.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Chibi skrev:

Ja, for mange er det en av tingene man må prioritere når man vokser opp.
Det beste er jo å ha jobb-også ved siden av studier, men blir det lite tid til laget du er på og treningen, så må man prioritere.
Skal man pushe seg selv til kroppen sier stopp, eller skal jeg velge bort det ene, til fordel for det andre.

Noen klarer selvsagt å bare sove 5t i døgnet og det kan foregå i årevis uten noen konsekvenser, men du kjenner jo kroppen din best. Det er jo bare å prøve en liten periode og føler du det blir for mye, så må du prioritere.
Og tenk, hva er viktigst for deg?
Hva vil jeg oppnå.

Da prioriterer jeg nok studier og håndball, da det er noe som er ekstremt viktig for meg :) Jobb er ikke superviktig, kun en ekstra inntekt + erfaring. Men ikke nok til at det er verdt å kutte det man brenner for. 

Skulle jo bare ønske jeg var som "gjennomsnittspersonen", som står opp tidlig i ukedagene og sover lengre i helgene (fordi man legger seg senere pga. sosiale ting og lignende). Men dessverre har jeg jo hatt denne livsstilen i mange år, og derfor er et "normalt liv" ikke noe kroppen min kjenner til.. 

Anonymkode: 608e8...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kommer jo ikke til å klare å holde på dette søvnmønsteret for alltid uansett. Hva når du kanskje får barn? Du må jo faktisk prøve en gang. 

Anonymkode: 0bfbb...d9a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Da prioriterer jeg nok studier og håndball, da det er noe som er ekstremt viktig for meg :) Jobb er ikke superviktig, kun en ekstra inntekt + erfaring. Men ikke nok til at det er verdt å kutte det man brenner for. 

Skulle jo bare ønske jeg var som "gjennomsnittspersonen", som står opp tidlig i ukedagene og sover lengre i helgene (fordi man legger seg senere pga. sosiale ting og lignende). Men dessverre har jeg jo hatt denne livsstilen i mange år, og derfor er et "normalt liv" ikke noe kroppen min kjenner til.. 

Anonymkode: 608e8...a96

Klarer du å leve på den "inntekten" du har via studielån/stipend, så klarer du deg nok.
Men prøv først med jobben, ikke gi opp noe før du har prøvd det :)  Og det er vel prøvetid på arbeidsplassen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det kan være vanskelig å finne tid til å å sove, men ha det i tankene. Skaff deg mørke gardiner og ørepropper, så kan du sove uforstyrret når som helst. 

Men de fleste klarer seg jo noen dager med lite søvn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du spør om tips, men avblåser hva alle sier? 

Det er jo ikke så mye å gjøre da. Enten legge deg etter jobb på kvelden i 03 tiden også sover du til kl 10 dagen etterpå? Eller som du sier så er ikke jobben såå viktig, så da burde du kanskje si opp og la andre som trenger jobben få den? 

Anonymkode: 1f0d6...714

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stan skrev:

Skjønner det kan være vanskelig å finne tid til å å sove, men ha det i tankene. Skaff deg mørke gardiner og ørepropper, så kan du sove uforstyrret når som helst. 

Men de fleste klarer seg jo noen dager med lite søvn. 

Ja, lite søvn i noen dager går jo greit, det har jeg jo selv erfart ved å ligge 1-2 timer før jeg får sovne, men våkner like tidlig uansett. Men når jeg nå har en jobb som innebærer dette, blir det vel noe annet? 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du spør om tips, men avblåser hva alle sier? 

Det er jo ikke så mye å gjøre da. Enten legge deg etter jobb på kvelden i 03 tiden også sover du til kl 10 dagen etterpå? Eller som du sier så er ikke jobben såå viktig, så da burde du kanskje si opp og la andre som trenger jobben få den? 

Anonymkode: 1f0d6...714

Ikke meningen å avblåse :)

Men det er ikke kjempelett å "bare sove til kl 10 neste dag" når kroppen våkner av seg selv kl 7 fordi det er vant til det, og jeg ikke får sove igjen. Først utpå dagen blir jeg døsig, og det er lite gunstig med tanke på at jeg må være skjerpet når jeg leser pensum eller trener håndball. 

Jobben er ikke livsviktig nei, men det er jo greit å kunne tjene seg noen ekstra kroner og samtidig få litt erfaring, tenker jeg. Men hvis det går for mye ut over resten av livet mitt, så går det jo ikke i lengden. 

Anonymkode: 608e8...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bare prøve og se. Mennesket er tilpasningsdyktig. Når du får barn vil sovevanene bli totalt ødelagt. Men de fleste kommer seg i gjennom. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du er hjemme kl 2 og legger deg kl 3 også står du opp kl 8 da har du fått 5 timer søvn. Det er jo brukbart det. Og når det ikke er snakk om hver dag så burde det gå. 

Anonymkode: 1f0d6...714

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...