Gå til innhold

Høye leververdier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Har fått vite at jeg har høye leververdier. Har også hatt diare og blødninger. Noen erfaringer/kunnskap om dette?Fikk ikke legetime før om en måned, så jeg vet ingenting om dette. Bør vel kutte ut alkohol osv nå, men er det noe mer jeg bør gjøre? Takk for svar :)

Anonymkode: 833ee...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor har du tatt leverprøver? 

Alt som øker leverens aktivitet i negativ forstand bør du kutte ut. Særlig alkohol og tobakk. 

Anonymkode: bf215...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, legen vet ikke at jeg har hatt blødninger og diare. Jeg har tatt blodprøver pga. svangerskap (vanlig kontroll som alle tar etter fødsel)

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Charlotte1234 skrev:

Nei, legen vet ikke at jeg har hatt blødninger og diare. Jeg har tatt blodprøver pga. svangerskap (vanlig kontroll som alle tar etter fødsel)

 

:)

Er ikke vanlig å ta blodprøver å slikt på grunn av svangerskap. Det tar man hvis man har mistanke og sykdom eller vitaminmangel osv.

Synes du skal ringe legen din å få en hastetime, blødninger må tas veldig alvorlig.

Anonymkode: f127b...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke vanlig å ta blodprøver å slikt på grunn av svangerskap. Det tar man hvis man har mistanke og sykdom eller vitaminmangel osv.

Synes du skal ringe legen din å få en hastetime, blødninger må tas veldig alvorlig.

Anonymkode: f127b...771

Nei, altså, jeg mente at jeg først tok vanlige blodprøver som man tar på 6-ukerskontrollen, og den viste no med leveren. Deretter tok jeg nye prøver som var for leveren. 

Men tusen hjertelig takk for svar, da skal jeg ringe legen i morgen og fortelle om blødningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Charlotte1234 skrev:

Nei, altså, jeg mente at jeg først tok vanlige blodprøver som man tar på 6-ukerskontrollen, og den viste no med leveren. Deretter tok jeg nye prøver som var for leveren. 

Men tusen hjertelig takk for svar, da skal jeg ringe legen i morgen og fortelle om blødningene.

Mulig jeg ordla meg feil, men det er ikke vanlig å ta blodprøver på 6-ukerskontrollen uten at man har tegn på vitaminmangel og den slags. Men det spiller jo ingen rolle. Det viktigste er at du får tatt kontakt med legen så fort som mulig. Prøve de å avvise deg i telefonen så må du bare fortelle de at du er veeeldig bekymret.

Anonymkode: f127b...771

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg ordla meg feil, men det er ikke vanlig å ta blodprøver på 6-ukerskontrollen uten at man har tegn på vitaminmangel og den slags. Men det spiller jo ingen rolle. Det viktigste er at du får tatt kontakt med legen så fort som mulig. Prøve de å avvise deg i telefonen så må du bare fortelle de at du er veeeldig bekymret.

Anonymkode: f127b...771

Ånei :ohmy: da vet jeg ikke... Jeg hadde jo b12 mangel før, så kanskje derfor.. Er noen mnd siden nå, husker ikke helt :P Men tusen takk for hjelpen uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og hadde høye leverprøver etter fødsel, og det hadde visst noe med fødselen å gjøre, så jeg tror ikke det er noe og bekymre seg for akkurat det. De går stort sett ned av seg selv! Unngå alkohol og paracet på en stund😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaveret

Jeg kan ikke si noe om leververdiene dine fra eller til, men jeg tenker jo som så at når legen ga deg en time først om en måned, så er det forsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sh999 skrev:

Jeg og hadde høye leverprøver etter fødsel, og det hadde visst noe med fødselen å gjøre, så jeg tror ikke det er noe og bekymre seg for akkurat det. De går stort sett ned av seg selv! Unngå alkohol og paracet på en stund😊 

Godt å høre at jeg ikke er den eneste. Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Klaveret skrev:

Jeg kan ikke si noe om leververdiene dine fra eller til, men jeg tenker jo som så at når legen ga deg en time først om en måned, så er det forsvarlig.

Ja, tenkte det først jeg og. Takk for svar :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Charlotte1234 skrev:

Ånei :ohmy: da vet jeg ikke... Jeg hadde jo b12 mangel før, så kanskje derfor.. Er noen mnd siden nå, husker ikke helt :P Men tusen takk for hjelpen uansett :)

Sikkert derfor han tok prøver igjen, svangerskap og amming tar fort knekken på lagrene våre, spesielt når vi allerede sliter med mangel.:)

Det hadde vært forsvarlig å vente en måned hvis du ikke hadde hatt blødninger og diare, slik som det er nå så det ikke forsvarlig å vente lenger enn nødvendig.

Anonymkode: f127b...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan og være noe så enkelt som at du har hatt en halsbetennelse eller en infeksjon pga en virius (bakterie?) som gir utslag på leveren. Det opplevde jeg. Legen tok masse blodprøver over lengre tid for å følge med på dette. Alt var i orden fant de ut. Men kontakt lege på mandag og be om oppfølging.

Anonymkode: 8c4ad...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Har fått vite at jeg har høye leververdier. Har også hatt diare og blødninger. Noen erfaringer/kunnskap om dette?Fikk ikke legetime før om en måned, så jeg vet ingenting om dette. Bør vel kutte ut alkohol osv nå, men er det noe mer jeg bør gjøre? Takk for svar :)

Anonymkode: 833ee...6da

Kutt ut alkohol, ja, og evt reseptfrie legemidler hvis du bruker det. Nevnet du diare og blødninger til legen? Jeg hadde høye leververdier for noen år tilbake og fikk påvist en autoimmun leversykdom. Men mine var skyhøye. Har lest en del plasser at leververdier kan bli lett forhøyet ved bruk av alkohol og reseptfrie legemidler feks smertestillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...