Gå til innhold

Boliglån og kredittverdighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mann og jeg eier et hus sammen. Boliglånet står på begge to, huset kun på meg. Alt av boliglån var oppført til fratrekk på min selvangivelse.

Han har høyere kredittverdighet enn meg når vi blir kredittvurdert. Han har betalingsanmerkn/inkasso (jeg har ikke), han tjener en del mindre, han har mye høyere forbruksgjeld, ingen av oss har formue. Dermed kommer jeg fram til at det er det høye fratrekket av boliglån som gjør at min kredittverdighet synker. Kan det stemme?

Anonymkode: 597f9...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tviler, ganske sikker på at de kun får opplysninger om inntekt og forume fra Katteetaten. Kanskje han har jevnere inntekt de siste tre årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mann og jeg eier et hus sammen. Boliglånet står på begge to, huset kun på meg. Alt av boliglån var oppført til fratrekk på min selvangivelse.

Han har høyere kredittverdighet enn meg når vi blir kredittvurdert. Han har betalingsanmerkn/inkasso (jeg har ikke), han tjener en del mindre, han har mye høyere forbruksgjeld, ingen av oss har formue. Dermed kommer jeg fram til at det er det høye fratrekket av boliglån som gjør at min kredittverdighet synker. Kan det stemme?

Anonymkode: 597f9...af2

Er dere gift? Da eier dere sammen uansett hva som står på papiret, med mindre du har særeie. 

Kredittvurderinger og score varierer fra kredittselskap til kredittselskap, er min erfaring. På et kort er jeg vurdert helt annerledes enn på et annet kort. Begge vurderingene er gjort med få ukers mellomrom. Jeg har ingen lån og heller aldri hatt inkassovarsel. 

Anonymkode: 48473...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dere gift? Da eier dere sammen uansett hva som står på papiret, med mindre du har særeie. 

Kredittvurderinger og score varierer fra kredittselskap til kredittselskap, er min erfaring. På et kort er jeg vurdert helt annerledes enn på et annet kort. Begge vurderingene er gjort med få ukers mellomrom. Jeg har ingen lån og heller aldri hatt inkassovarsel. 

Anonymkode: 48473...212

De bruker jo også forskjellige skalaer. Sikkert med forskjellig vekt på forskjellige ting.

Hvilken lån du har spiller ingen rolle, det er ingen sentralt register for det (slik man kan få en million i kredittkortgjeld). Inkassovarsel har heller ingenting å si, men betalingsanmerkninger ødelegger alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, amativeReflection skrev:

Tviler, ganske sikker på at de kun får opplysninger om inntekt og forume fra Katteetaten. Kanskje han har jevnere inntekt de siste tre årene?

:fnise:

Anonymkode: 1f89a...ab0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, amativeReflection skrev:

Tviler, ganske sikker på at de kun får opplysninger om inntekt og forume fra sKatteetaten. Kanskje han har jevnere inntekt de siste tre årene?

Nei, tvert i mot. Han har gått fra 20 til 70% stilling og variert i inntekt. Men jeg ser jo på vurderingene at jeg har fått lavere lønn enn han, det er jo  fordi jeg har mer fradrag, altså hele boliglånet. Jeg tjener reellt sett 560000, men på kredittvurdering står det 280000. 

Anonymkode: 597f9...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mann og jeg eier et hus sammen. Boliglånet står på begge to, huset kun på meg. Alt av boliglån var oppført til fratrekk på min selvangivelse.

Han har høyere kredittverdighet enn meg når vi blir kredittvurdert. Han har betalingsanmerkn/inkasso (jeg har ikke), han tjener en del mindre, han har mye høyere forbruksgjeld, ingen av oss har formue. Dermed kommer jeg fram til at det er det høye fratrekket av boliglån som gjør at min kredittverdighet synker. Kan det stemme?

Anonymkode: 597f9...af2

Dette kan ikke stemme. Hvis han har betalingsanmerkninger så blir kredittscoren hans automatisk null. 

Anonymkode: aa2e6...c52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mann og jeg eier et hus sammen. Boliglånet står på begge to, huset kun på meg. Alt av boliglån var oppført til fratrekk på min selvangivelse.

Han har høyere kredittverdighet enn meg når vi blir kredittvurdert. Han har betalingsanmerkn/inkasso (jeg har ikke), han tjener en del mindre, han har mye høyere forbruksgjeld, ingen av oss har formue. Dermed kommer jeg fram til at det er det høye fratrekket av boliglån som gjør at min kredittverdighet synker. Kan det stemme?

Anonymkode: 597f9...af2

Har du forstått tallverdien korrekt?

Det høres nemlig ikke logisk ut at noen med betalingsanmerkning skal ha en kredittvurdering høyere enn 0 (0 betyr "ikke-kredittverdig"). Jo høyere tall jo høyere kredittverdighet.

Anonymkode: 6399c...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...