Gå til innhold

Frister aldri å besøke foreldrene mine


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på snart 22 år, som flyttet hjemmefra da jeg var 19 år. Har siden da bodd og studert i en by som er ca. 1,5 time kjøretur fra hjembyen. 

Det er jo normalt å dra hjem og besøke foreldrene sine en gang i blant, særlig når man bor såpass nærme som jeg gjør. Likevel frister dette aldri for meg, og dette gjør at jeg nesten "glemmer" å dra hjem. Noen ganger kan det gå så mye som 3-4 måneder mellom at jeg er hjemme. 

Dette er ikke fordi jeg ikke liker foreldrene mine. Tvert imot, jeg setter utrolig stor pris på dem og alt de hjelper meg med (de har hjulpet meg mye økonomisk på ulike måter, kommer alltid med råd osv.). Men likevel kjenner jeg at jeg ikke føler meg hjemme i barndomshuset mitt lengre, og hver gang jeg er der venter jeg på at tiden skal gå slik at jeg kan dra tilbake til studiebyen. 

En grunn kan være at jeg har slitt en del med trenings- og spiseforstyrrelser helt siden ungdomsskolen. Dette har aldri vært noe jeg og foreldrene mine har snakket åpent om, men vi vet alle at jeg har slitt (men aldri vært syk nok til å bli innlagt). I dag er jeg mye friskere, men likevel tynn, og jeg trener nok mer enn foreldrene mine synes er nødvendig. Likevel trener jeg fordi jeg har LYST, og ikke av den tvangen som drev meg da jeg var yngre. Dette vet jeg ikke om foreldrene mine forstår, fordi vi rett og slett aldri har snakket åpent om det opp gjennom årene. 

Når jeg er hjemme ønsker jeg jo å trene som normalt og spise sunt (skeier selvfølgelig ut en gang i blant), men jeg føler jeg "ikke får lov" av foreldrene mine, og i tillegg er de utrolig dårlige på å lage sunn mat. Jeg overlever jo det i et par dager, men når det blir et lengre hjemmeopphold enn det, så kjenner jeg at jeg mistrives, og vil tilbake til hverdagen min i studiebyen. 

Er jo utrolig redd for at foreldrene mine skal synes jeg setter for lite pris på dem, slik at de slutter å hjelpe meg slik de har gjort hele livet. Høres egoistisk ut, men jeg vil jo gi litt tilbake jeg også, og ikke ta alt for gitt. Det er ikke meningen at de ikke skal føle seg verdsatt, og jeg skulle sånn ønske at jeg var fristet til å dra hjem oftere enn jeg gjør. Men slik er det dessverre ikke :( 

Noen som kan komme med råd til meg? 

Anonymkode: 240d0...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, skjerp deg. Dette er ditt problem, ikke deres. 

Anonymkode: 5f7ca...dea

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, skjerp deg. Dette er ditt problem, ikke deres. 

Anonymkode: 5f7ca...dea

Jeg har vel ikke sagt noe annet, heller? 

Anonymkode: 240d0...863

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du tilby deg å lage mat til dem når du er der?

Anonymkode: 2f8db...905

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnetha

Dagsturer ts. Dra tidlig morgen, og hjem igjen på kveld. Da blir du der kort nok til at ingen går lei og du ikke mister rutinene dine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres normalt ut. Jeg drar hjem 2-3 ganget i året og synes det et nok. Blir aldri lengre enn et par dager. Noen ganger drar vi på ferie sammen og det er hyggelig, men jeg har flyttet ut og har mitt eget hjem og egne vaner, ikke har jeg tid til å reise frem og tilbake hele tiden heller. 

Anonymkode: 2e657...6b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det høres normalt ut. Jeg drar hjem 2-3 ganget i året og synes det et nok. Blir aldri lengre enn et par dager. Noen ganger drar vi på ferie sammen og det er hyggelig, men jeg har flyttet ut og har mitt eget hjem og egne vaner, ikke har jeg tid til å reise frem og tilbake hele tiden heller. 

Anonymkode: 2e657...6b3

Men bor du så nærme foreldrene dine som det jeg gjør, da? Til og med broren min som bor en flytur på 1 time unna, er hjemme mye oftere enn meg. Føler jeg er det "dårlige, utakknemlinge barnet". 

Anonymkode: 240d0...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du tilby deg å lage mat til dem når du er der?

Anonymkode: 2f8db...905

Foreldrene mine synes det er hyggelig at de lager mat og "skjemmer meg bort" når jeg er hjemme, så jeg føler ikke for å ta fra dem den gleden... 

Anonymkode: 240d0...863

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine synes det er hyggelig at de lager mat og "skjemmer meg bort" når jeg er hjemme, så jeg føler ikke for å ta fra dem den gleden... 

Anonymkode: 240d0...863

Så de tror at du elsker den usunne maten, fordi du ikke har sagt noe? Hva er grunnen til at de er dårlig til å lage sunn mat, er det kunnskap de mangler, er det tid eller rett og slett gammel vane?

Anonymkode: 2f8db...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så de tror at du elsker den usunne maten, fordi du ikke har sagt noe? Hva er grunnen til at de er dårlig til å lage sunn mat, er det kunnskap de mangler, er det tid eller rett og slett gammel vane?

Anonymkode: 2f8db...905

Det vet jeg ikke. Det er ikke slik at de lager veldig usunn mat hele tiden, men de skal alltid ha mest mulig av smør, fløte, fett, sukker, salt etc. Pøser på med alt der det er mulig, fordi det "blir best da". De velger liksom aldri sunnere alternativer, men alltid de feteste og mest sukkerholdige produktene. Det går jo selvfølgelig greit for et par dager, men i et lengre opphold klarer jeg det rett og slett ikke. Men jeg må jo spise sånn at de ikke får mistanke om at jeg sulter meg selv (slik jeg gjorde i en periode på ungdomsskolen), og det greier jeg ikke i lengden. 

Anonymkode: 240d0...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de åpne for å forsøke noe nytt tror du?

Kunne dere ha laget mat sammen, en oppskrift du foreslår, eller ville de bare ha jaget deg ut av kjøkkenet med streng beskjed om at "Du er gjest, så sett deg i sofaen og la oss skjemme deg bort"?

Anonymkode: 2f8db...905

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg hadde jeg snakket med dem om det. De vil sette pris på åpenheten din. På en annen side kan du lage din egen mat. Eller kanskje holder det allikevel med å være hjemme ei helg om gangen? :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik jeg leser deg er du glad i dine foreldre, men dere er ikke fortrolige. Nå ligger hele denne historien med spiseforstyrrelse og gnager i bakgrunnen, og du føler deg litt hemmet fordi du ikke vet hva de tenker om livsstilen din. De, på sin side, lurer kanskje på om du fortsatt er syk, og "passer på" at du spiser. Jeg ser ikke helt noe av dette bedre seg uten at dere snakker sammen. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men bor du så nærme foreldrene dine som det jeg gjør, da? Til og med broren min som bor en flytur på 1 time unna, er hjemme mye oftere enn meg. Føler jeg er det "dårlige, utakknemlinge barnet". 

Anonymkode: 240d0...863

Datteren min bor 12 mil unna oss. Hun har ikke bil og må ta tog eller buss i 1 time og 50 minutter for å komme hjem til oss. Ikke langt , men hun er hjemme bare når det er ferie, jul, påske, sommer.. .Ikke for at hun ikke trives hos oss, men fordi hun er sliten når helgen kommer, og hun synes det er slitsomt med en så lang reise for bare en helg! Dessuten har hun sitt eget hjem nå og ting hun skal gjøre i helgene også. 

Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for det.  Dette er en del av å bli voksen. 

Anonymkode: 4f62e...110

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det høres rart ut å besøke dem hver 3.-4.måned. Er de av og til på besøk hos deg?

Da jeg flytta vekk for å gå på skole (en times flytur unna), var jeg i starten hjemme i alle ferier, og noen helger. Men da så jeg jo på mamma/pappas hus som mitt hjem fortsatt. Etter hvert som jeg flyttet sammen med en mann, var jeg fortsatt på besøk der i jul, påske, noen bursdager, litt på sommeren.. Og de kom på besøk til oss en sjelden gang i blant. Etter hvert var jeg og mannen andre steder i påska f.eks. og ble mer og mer en liten familie som ville lage egne tradisjoner.

Man har jo sine liv å leve. Jeg bor bare 2 timers kjøring fra en kusine som også er ei god venninne, vi sees skammelig lite, for begge er opptatt på hver vår kant. Vi sees 2-3 ganger i året utenom til hverandres bursdag, jul og litt i sommerferien og/eller påska.

Anonymkode: ece4e...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til og med broren min som bor en flytur på 1 time unna, er hjemme mye oftere enn meg. Føler jeg er det "dårlige, utakknemlinge barnet". 

Kanskje det er en vane, at han ikke er så selvstendig ennå? Han føler seg fortsatt hejmme der?

Jeg har forresten oftere besøkt folk som er en times flytur unna, enn de som bor et par timers kjøring unna. For da må det settes av noen dager. Mens en kjøretur til sted nærmere, blir utsatt for det føles lettere å kunne få til "en dag", men så skjer mye annet, og det blir bare aldri planlagt.

Anonymkode: ece4e...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det som passer for deg

Anonymkode: 42e9a...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min bor 12 mil unna oss. Hun har ikke bil og må ta tog eller buss i 1 time og 50 minutter for å komme hjem til oss. Ikke langt , men hun er hjemme bare når det er ferie, jul, påske, sommer.. .Ikke for at hun ikke trives hos oss, men fordi hun er sliten når helgen kommer, og hun synes det er slitsomt med en så lang reise for bare en helg! Dessuten har hun sitt eget hjem nå og ting hun skal gjøre i helgene også. 

Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for det.  Dette er en del av å bli voksen. 

Anonymkode: 4f62e...110

Men greia er at når det er ferie, jul, påske og sommer, så er jeg ikke hjemme mer enn et par dager om gangen da heller. Fordi jeg klarer det rett og slett ikke. I jula feks., så kom jeg hjem lille julaften og var hjemme til 1. juledag. På morgenen 2. juledag dro jeg tilbake til studiebyen, fordi jeg sa jeg skulle på julefest hos noen der. Så dro jeg hjem igjen 5. juledag og til studiebyen igjen 6. juledag (for å være hjemme litt til, men slik at det ikke ble for lenge). 

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke det høres rart ut å besøke dem hver 3.-4.måned. Er de av og til på besøk hos deg?

Da jeg flytta vekk for å gå på skole (en times flytur unna), var jeg i starten hjemme i alle ferier, og noen helger. Men da så jeg jo på mamma/pappas hus som mitt hjem fortsatt. Etter hvert som jeg flyttet sammen med en mann, var jeg fortsatt på besøk der i jul, påske, noen bursdager, litt på sommeren.. Og de kom på besøk til oss en sjelden gang i blant. Etter hvert var jeg og mannen andre steder i påska f.eks. og ble mer og mer en liten familie som ville lage egne tradisjoner.

Man har jo sine liv å leve. Jeg bor bare 2 timers kjøring fra en kusine som også er ei god venninne, vi sees skammelig lite, for begge er opptatt på hver vår kant. Vi sees 2-3 ganger i året utenom til hverandres bursdag, jul og litt i sommerferien og/eller påska.

Anonymkode: ece4e...56f

De er veldig sjelden på besøk hos meg. Kanskje et par ganger i året, og da kommer de for å feks. dra på restaurant, og så kjører de hjem igjen etterpå. Det er liksom ikke noe å være på besøk i et kollektiv, hvis du skjønner :P

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det er en vane, at han ikke er så selvstendig ennå? Han føler seg fortsatt hejmme der?

Jeg har forresten oftere besøkt folk som er en times flytur unna, enn de som bor et par timers kjøring unna. For da må det settes av noen dager. Mens en kjøretur til sted nærmere, blir utsatt for det føles lettere å kunne få til "en dag", men så skjer mye annet, og det blir bare aldri planlagt.

Anonymkode: ece4e...56f

Vet ikke om han fortsatt føler seg hjemme, men han digger liksom den bortskjemmingen og latskapen han får hjemme hos foreldrene våre. Mulig han ikke er like selvstendig som meg, selv om han er to år eldre. 

Anonymkode: 240d0...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...