Gå til innhold

Run like the Hunger Games just started!


Auri

Anbefalte innlegg

Hei jeg heter Auri, og jeg har funnet ut at jeg liker å løpe. 

Litt bakgrunnsinfo kanskje. De siste fem årene har jeg vært klistra til sofaen pga sykdom. Fysisk, psykisk, hele pakka. Mye smerter, ingen energi, helt nede i kjelleren. Jeg er i utrolig dårlig form, for å si det mildt. Jeg har prøvde flere ganger å begynne å trene litt, meeen... Det går i et par uker og så ingenting. Jeg har ikke greid å finne den treningsformen som er riktig for meg, og dermed greier jeg ikke holde på motivasjonen når jeg ender opp med å kjede meg.

I dag fant jeg ut at jeg liker å løpe. Jeg greier såvidt å løpe et minutt sammenhengende, mens tredemølla sutrer fordi den har 104 kilo på seg som løper som en full elefant XD Jeg blei klissvåt av svette og så sykt sliten. Men selv når det gjorde vondt, selv når jeg såvidt fikk puste, når svette rant ned i øynene, så hadde jeg en sånn god zen-aktig følelse. Deilig :D Jeg klør allerede i fingene (tærne?) etter å komme meg tilbake :D

Så jeg har bestemt meg for et mål! Innen første september skal jeg greie å løpe fem minutter sammenhengende. Så dette blir boka hvor jeg dokumenterer fremgangen min. Håpet er å få til 2-3 runder på tredemølla hver uke, 20-30 minutter med gåing og da opp til 5 minutter med løping sammenhengende til slutt ^_^

Vektnedgang er jo selvfølgelig også en del av det. Jeg veier pr idag 104 kilo, og vekta jeg trives best på er 65-70 kilo. Så vektnedgang blir også dokumentert her!

 

Endret av Auri
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så herlig at du har funnet ut at du liker løping. Husker når jeg var helt i begynnelsen selv, føltes som om jeg skulle dø hver gang. Nå skjer det bare innimellom :laugh:

Lykke til på veien. Gleder meg til å følge deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei KaDust! :nigo: Koselig at du stikker innom!

Wolfie! :klemmer: Det føles faktisk ikke ut som om jeg skal dø! Bare som om jeg holder på å besvime :ler:

 

Kom meg ut på treningssenteret i dag og jeg! Tar meg ca 15 minutter å gå en vei, så da er det 30 minutter fem og tilbake + 20 minutter på tredemølla. Jeg greide å løpe ett minutt og 10 sekunder i dag! Jeg ville egentlig både løpe og gå mer på mølla, men venstrefoten min har vært rar siden fredag, så nøyde meg med det. Ingen vits i å gi meg selv slitasjeskader enda XD

Søndag er min cheat day :D Så i dag skal jeg spise sjokolade og drikke colaboksen min med god samvittighet. Og i morgen er veie/måledag. Jeg pleier egentlig å gjøre det søndag morgen, men glemte det idag fordi jeg var så distrahert av hvor JÆVLIG støl jeg var etter å ha prøvd romaskina i går! Innen jeg kom på det hadde jeg spist frokost allerede. Så da blir det i morgen istedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dagens mål er:

Vekt: 103,6 

Midje: 96
Mage: 115
Hofter: 114
Lår: 77

Jeg har målene fra jeg veide rundt 70 kg et sted, skal se om jeg finner de og kan sammenligne for å få en idé om hvor langt ned jeg må i cm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det så sykt varmt og klamt ute! :daane: Men jeg kom meg nå på trening fordet! Flink Auri :nigo:

25 minutter på tredemølla idag, det ble 2 kilometer, og jeg greide å løpe sammenhengende 1 minutt og 20 sekunder. Fremgang! Men venstrefoten min driver fortsatt med noe krøll, så jeg er fortsatt ganske forsiktig (jeg får vondt i venstrefoten når jeg går, det gå fint med en gang men etter 5-10 minutter begynner den å gjøre vondt. Har holdt på sånn siden fredag, altså før jeg prøvde meg på løping, da var jeg bare ute på rusletur til hagesenteret. Fibromyalgi er så gøy! >.< Alt slags rare ondter og problemer).

For det meste er jeg helt komfortabel på treningssenteret, jeg driter i om noen ser meg og tenker at jeg er tjukk, eller legger merke til at jeg peser som en tulling når jeg løper. Jeg er der og prøver å gjøre noe med begge deler, så /care om noen tenker stygge ting om meg. Men det som virkelig plager meg, er hvor mye jeg svetter. Bare ved å gå ut til senteret blir jeg gjennomsvett, så jeg er klissvåt allerede før jeg kommer meg i garderoben for å skifte. Det synes jeg er veldig flaut :flau:Men det er jo ikke akkurat noe jeg kan gjøre noe med heller... Jeg har alltid hatt problemer med at jeg fort blir svett, men nå er det mye verre, for med en gang jeg bli littegrann varm, så svetter jeg så det renner over hele kroppen. Hodebunnen, ansiktet, halsen, brystet, til og med på armene. Og jeg fortsetter å svette like ille en halvtime-time etter at jeg er ferdig med å trene og. Ukult. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flink du er! Stolt av deg! Jeg gleder meg til jeg kan joine løpe-gjengen, i september kanskje..... Må få ut lille knerten først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Nótt skrev:

Så flink du er! Stolt av deg! Jeg gleder meg til jeg kan joine løpe-gjengen, i september kanskje..... Må få ut lille knerten først.

Takk! Jeg er superstolt av meg selv og :D

33 minutter siden, Bloodless skrev:

Heier på deg! :)

Takk Bloodless! Er nicket ditt tilfeldigvis en referanse til Kvothe, the bloodless?)

Edit: Også har du Muse i signaturen din :rodmer:

Endret av Auri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Auri skrev:

Takk! Jeg er superstolt av meg selv og :D

Takk Bloodless! Er nicket ditt tilfeldigvis en referanse til Kvothe, the bloodless?)

Edit: Også har du Muse i signaturen din :rodmer:

Nei, det er en sang av Tom McRae. :)

Har jeg signatur? Jøss, det visste jeg ikke. Synes ikke når jeg bruker mobil. (Don't waste your time or time will waste you?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah, skjønner.

Jepp fra Knights of Cydonia :rodmer: Muse er favorittbandet mitt i hele verden <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at du får vondt, har du tenkt noe over løpeteknikken din? Det er mange dos and donts med tanke på å holde seg skadefri.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får som sagt vondt når jeg bare tusler vanlig på fortauet også, og det begynte før jeg begynte å trene igjen nå (kom første gang på fredag, jeg trente første gangen på lørdag) så det er ikke relatert. Jeg er ganske vant til å få en vondt her eller der innimellom! Akkurat nå verker høyre skulderen min som et helvete, men det kommer til å gå over til i motta. Er bare sånn det er å være kroniker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men smerter etter feil løping kan komme lenge etterpå - snakker av erfaring. Har løpt siden jeg var 9 år (var midtbanespiller i fotball). Så det trenger ikke nødvendigvis å virke relatert, men det kan ofte være det likevel.

Håper det går over snart da. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg har ikke trent på over et år; lørdag var første gang på et års tid jeg var tilbake på et treningssenter. Så siden den smerten dukket opp på fredag når jeg var ute på en rusletur har det ingenting med løping å gjøre, siden jeg da ikke hadde løpt på omtrent et år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er sååå lenge siden sist så har det ingen sammenheng, nei. :lol: Krysser fingrene for at det passerer snart da, så du får løpe i fred!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei, hei Auri:goodbye:

Her kommer jeg ilende fra dagboka til Marianne:laugh: Må jo sjekke hvordan det går med treningen din, og kanskje får noen tips/råd:) Håper du er bedre i dag og at du får trent som du vil. 

Ble hjemmetrening på meg i går, da jeg var på farten i hele går og syntes det ble litt seint å dra ned til senteret. Har ball på 3 kilo (her kunne jeg ha skaffet meg en på 5 kilo) bands og strikk, samt rockering med vekter. Så ble en liten treningsøkt på ca. 30 til 40 minutter. I ettermiddag blir det trening på Impulse igjen:trene:

Jeg har en del kilo som jeg burde ha blitt kvitt, men prøver å ikke ha for store mål. Skal til Kreta i september og har et ønske om å ha gått ned 5 kilo til da. Er så vidt begynt å gå ned litt, så det går da veien, må bare være tålmodig.

Ha en fin dag:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:heiajente: Heia! Så bra at du er igang! Og kombinasjon av gange og løping er faktisk noe av det beste du kan gjøre for å komme iform!

Et lite tips: Istedet for å prøve å løpe så lenge du klarer sammenhengende hver gang, så kan du noen ganger heller gå 5 min, løpe 30 sek, gå 5 min, løpe 30 sek, gå 5 min, løpe 30 sek, gå 5 min, løpe 30 sek, gå 5 min. Vips har du 2 min løping totalt. Sannsynligvis uten å bli noe mer sliten. Så kan du begynne å kutte ned 1/2-1 min mellom hver løperunde, men holde på like lenge totalt, slik at det blir flere runder med løping. Gjør det noen ganger, før du så igjen prøver å se hvor lenge du klarer å løpe sammenhengende, da tror jeg du fort vil merke stor fremgang! Og etter hvert kan du øke lengden på løpeøktene også, slik at du feks løper 1 min, med 3 min gange mellom. Men ta progresjonen rolig. Lykke til!

Endret av Engel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg følge med! Så bra du har kasta deg rundt på treningsfronten og funnet noe du liker å gjøre! Det er det viktigste, syns jeg, at man trives med det. Intervaller som det Engel foreslår er kjempebra!

Noe av det morsomste med løping er jo den sterke progresjonen man kan få. Da er det ekstra motiverende! :hoppe:

Du ga meg lyst til å løpe en tur også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, kospia skrev:

Hei, hei Auri:goodbye:

Her kommer jeg ilende fra dagboka til Marianne:laugh: Må jo sjekke hvordan det går med treningen din, og kanskje får noen tips/råd:) Håper du er bedre i dag og at du får trent som du vil. 

Ble hjemmetrening på meg i går, da jeg var på farten i hele går og syntes det ble litt seint å dra ned til senteret. Har ball på 3 kilo (her kunne jeg ha skaffet meg en på 5 kilo) bands og strikk, samt rockering med vekter. Så ble en liten treningsøkt på ca. 30 til 40 minutter. I ettermiddag blir det trening på Impulse igjen:trene:

Jeg har en del kilo som jeg burde ha blitt kvitt, men prøver å ikke ha for store mål. Skal til Kreta i september og har et ønske om å ha gått ned 5 kilo til da. Er så vidt begynt å gå ned litt, så det går da veien, må bare være tålmodig.

Ha en fin dag:)

 

Hørtes ut som en fin økt det! Fem kilo til september høres absolutt realistisk ut! Første delmålet mitt på vekt nå er først og fremst bare å komme meg under hundre kilo .Det er noe med det der tresifrede tallet altså... Dundre på hundre :roll:

 

14 timer siden, Engel skrev:

:heiajente: Heia! Så bra at du er igang! Og kombinasjon av gange og løping er faktisk noe av det beste du kan gjøre for å komme iform!

Et lite tips: Istedet for å prøve å løpe så lenge du klarer sammenhengende hver gang, så kan du noen ganger heller gå 5 min, løpe 30 sek, gå 5 min, løpe 30 sek, gå 5 min, løpe 30 sek, gå 5 min, løpe 30 sek, gå 5 min. Vips har du 2 min løping totalt. Sannsynligvis uten å bli noe mer sliten. Så kan du begynne å kutte ned 1/2-1 min mellom hver løperunde, men holde på like lenge totalt, slik at det blir flere runder med løping. Gjør det noen ganger, før du så igjen prøver å se hvor lenge du klarer å løpe sammenhengende, da tror jeg du fort vil merke stor fremgang! Og etter hvert kan du øke lengden på løpeøktene også, slik at du feks løper 1 min, med 3 min gange mellom. Men ta progresjonen rolig. Lykke til!

Hei Engel! Takk for tipset, det skal jeg absolutt prøve ^_^

 

13 timer siden, Rainbow skrev:

Her vil jeg følge med! Så bra du har kasta deg rundt på treningsfronten og funnet noe du liker å gjøre! Det er det viktigste, syns jeg, at man trives med det. Intervaller som det Engel foreslår er kjempebra!

Noe av det morsomste med løping er jo den sterke progresjonen man kan få. Da er det ekstra motiverende! :hoppe:

Du ga meg lyst til å løpe en tur også! :)

Hei Rainbow! Kom du deg ut på løpetur? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...