Gå til innhold

Nordmenn var også "lykkejegere"


WubWub

Anbefalte innlegg

Til tross for at jeg er kritisk til dagens innvandrings politikk så er det ikke til å unngå å reagere med avsky når jeg blir eksponert for ekstrem retorikk ovenfor dagens "lykkejegere" som blir beskrevet som umennesker, usiviliserte snyltere, parasitter og det som verre er.
Som den historie nerden som jeg er som også har god peil på psykologi så tenker jeg mitt "Er vi nordmenn virkelig bedre?".
 
Det blir ofte klaget over såkalte velferdsflyktninger som skjuler seg i den syriske flyktningstrømmen. Mennesker som opprinnelig kommer fra land som ikke er i krig. De blir kaldt snyltere, tjuvradder, uærlig udyr, parasitter, religiøse fanatikere, skadedyr og det ene og det andre.
 
But alas. Visste du at det bor tilnærmet like mange nordmenn i USA som det gjør i Norge? Hvis ja: Hvorfor tror du det bor så mange nordmenn i USA?
Mellom 1800-tallet til midten av 1920 tallet opplevde Norge en emigrasjons boom til USA. Det var ikke før i 1975 når oljepengene var et faktum at emigrasjonen opphørte og velferdsstaten var et faktum.
 
I perioden 1800 - 1920 var Norge et fattig jordbruksland med omfattende diskriminering rettet mot de med lav status, det var også svært trangt om plass på gårdene. Kårene var særdeles harde for store deler av befolkningen og mange var utsatt for omfattende diskriminering fra presteveldet. Spesielt utsatt var kvekere.
 
I samme periode opplevde Norge en stor befolkningsvekst og kårene ble bare dårligere og dårligere.
Mange valgte emigrere til USA for å finne lykken. Det antas at nær 1 million nordmenn reiste til USA for å unnslippe fattigdom, nød, undertrykkelse og sult. Det var ofte slik at den norske stat faktisk betalte USA reisen for fattigfolk for det var økonomisk mer gunstig enn at disse menneskene skulle havne på fattighuset å brødføs av den norske stat.
 
År 1862 når USA sin Homestead act ble innført så eksploderte antallet som emigrert fra Norge. Med denne loven ville alle som flyttet til USA få nesten 0,70 kvadratmeter jord som man kunne dyrke.
Nesten 1 million nordmenn havnet altså i USA.
 
Vi idag liker klage over manglende integrering hos våre nye landsmenn å mener de er usivilisert fordi de ikke tar etter oss.
Men var vi noe bedre? Nei! Norske innvandrere i USA opprettet egne kolonier i Wisconsin, Minnesota og Nord-Dakota. I 1910 var det dobbelt så mange norske kirker i USA enn det var i Norge og nordmenn i USA forlot aldri de norske koloniene eller engang gadd lære seg amerikansk/engelsk for det trengte de ikke. All kommunikasjon foregikk på norsk.
 
Alle som kom fra Norge havnet i disse norske koloniene. Et av de mest famøse koloniene samlet seg til flere kvartaler i Brooklyn hvor man hadde egne norske butikker, frisører, kafeer, norske aviser, klubber, idrett og alt mulig annet.
Alt dette høres kanskje idyllisk ut - men akk nei. Den amerikanske drømmen var tilnærmet uoppnåelig. Alkoholisme blandt de norske kolonistene var sky høy, mytene har det til at flere tusentalls nordmenn bokstavelig talt levde på søppeldynger, mens andre drakk seg ihjel i fattigdom eller endte livet i en rennestein. De resterende var kristne fundamentalister som var så sterk i troen at de skøv alle andre etniske grupperinger fra seg. 
 
De som ikke kunne dyrke jorden de fikk eller evnet tjene til livets opphold møtte en snarlig og brutal død. En observasjon som ble gjort på 1800 tallet var at nordmenn var usedvanlig dårlige til å gidde finne seg jobb sammenlignet med andre europeiske nasjonaliteter.
 
Men jevnt over så klarte også mange seg. Jeg har selv deler av min familie som bor i USA. Til tross for at de er født og oppvokst i USA (California) så prater de fremdeles norsk. Hvert år fra jeg ble født til jeg var 20 fikk jeg sendt 100 dollar og en amerikansk kake (som alltid havnet i søpla. amerikanske kaker er ikke spiselig) på min bursdag.
Og vi klager over at våre innvandrere ikke integrerer seg eller lærer vårt språk med en gang de kommer? Vi klager over lykkejegere når halve Norge i sin tid lykkejeget til USA uten å gjøre en eneste innsats for å integrere seg?
 
Vi selv har lykkejeget for å prøve skape oss lykkeligere, sunnere og rikere liv. For noen funket det, for andre ikke. Men etter min mening er dette bare menneskelig psykologi. Om man lever under dårlige kår så vil man gjøre alt i sin makt for å komme seg til land hvor man kan få det bedre. Ingen vil leve i undertrykkelse, korrupsjon, sult og nød om det finnes land man kan reise til som vil heve livskvaliteten.
Just my two cents. Because logic. Broscience or brohistory.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uavhengig av syn på dagens innvandring, kan ikke Norges situasjon i dag sammenlines med den amerikanske situasjonen under utvandringen. USA gjorde sitt aller beste for å tiltrekke seg arbeidskraft, som er grunnen til at de delte ut jord til immigranter. Ja, nordmenn søkte lykken der, men USA tjente på at de kom - det ble en gjensidig utnyttelse. Dagens Norge gjør ingenting som kan sammenlignes med dette.

Du gjør nok rett i å kalle det "brohistory".

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Alan Smithee skrev:

Uavhengig av syn på dagens innvandring, kan ikke Norges situasjon i dag sammenlines med den amerikanske situasjonen under utvandringen. USA gjorde sitt aller beste for å tiltrekke seg arbeidskraft, som er grunnen til at de delte ut jord til immigranter. Ja, nordmenn søkte lykken der, men USA tjente på at de kom - det ble en gjensidig utnyttelse. Dagens Norge gjør ingenting som kan sammenlignes med dette.

Du gjør nok rett i å kalle det "brohistory".

Motivet er det samme uansett hvordan du vrir og vrenger på det.

Nordmenn som emigrerte til USA gjorde det fordi de ville unnslippe fattigdom, sult og undertrykkelse i Norge. De ble lovet gratis jord å dyrke. I prosessen kriget de mot indianere , nektet å integrere seg i det amerikanske samfunnet, skapte egne ghettoer, gadd ikke lære seg engelsk, bygde flere kirker i USA enn det finnes i Norge, de var religiøse fundamentalister. Høres kjent ut?

Uansett så var motivet det samme for oss nordmenn som det er for dagens lykkejegere, de ønsker reise til land hvor de kan skape seg en fremtid - akkurat som gårsdagens norske lykkejegere.

Menneskelig natur kalles det. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lever farlig, WubWub. Å bruke historien til nordmenn mot nordmenn er livsfarlig. Men du har et poeng.

Forøvrig lurer jeg på hvor mye de fikk dyrket på 0.7 kvadratmeter med jord? Regner med at det var en skriveleif :P

Anonymkode: 19daa...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, WubWub skrev:

Motivet er det samme uansett hvordan du vrir og vrenger på det.

Nordmenn som emigrerte til USA gjorde det fordi de ville unnslippe fattigdom, sult og undertrykkelse i Norge. De ble lovet gratis jord å dyrke. I prosessen kriget de mot indianere , nektet å integrere seg i det amerikanske samfunnet, skapte egne ghettoer, gadd ikke lære seg engelsk, bygde flere kirker i USA enn det finnes i Norge, de var religiøse fundamentalister. Høres kjent ut?

Uansett så var motivet det samme for oss nordmenn som det er for dagens lykkejegere, de ønsker reise til land hvor de kan skape seg en fremtid - akkurat som gårsdagens norske lykkejegere.

Menneskelig natur kalles det. 

Jeg krangler ikke på at økonomi kan være grunnen til innvandring, noe som er en del av problemet i dagens situasjon. Om mange av flyktningene i virkeligheten er motivert av økonomi, ikke sikkerhet, kommer de under feil forutsetninger. Den økte flyktningestrømmen skulle være på grunn av krig, ikke drømmen om et bedre liv i Europa. Ingen land lover gratis jobber til de som kommer, om de bare vil være så snille at de tar turen hit. Om motivet for dagens flyktninger er det samme som motivet for norske emigranter, er det grunn til å ikke ta imot dem, siden Europas situasjon i dag er radikalt forskjellig fra den amerikanske situasjonen på 1800-tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Alan Smithee skrev:

Jeg krangler ikke på at økonomi kan være grunnen til innvandring, noe som er en del av problemet i dagens situasjon. Om mange av flyktningene i virkeligheten er motivert av økonomi, ikke sikkerhet, kommer de under feil forutsetninger. Den økte flyktningestrømmen skulle være på grunn av krig, ikke drømmen om et bedre liv i Europa. Ingen land lover gratis jobber til de som kommer, om de bare vil være så snille at de tar turen hit. Om motivet for dagens flyktninger er det samme som motivet for norske emigranter, er det grunn til å ikke ta imot dem, siden Europas situasjon i dag er radikalt forskjellig fra den amerikanske situasjonen på 1800-tallet.

Nordmenn som reiste til USA gjorde det pga økonomiske hensikter/fremtids utsikter. 

Enhver far og mor vil gjøre det de kan for å skape et godt livsgrunnlag for sitt barn. Om deres land er fattig og lidende så vil de emigrere til andre land hvor det er større muligheter for å skape seg livskvalitet og muligheter for deres barn.

Dette er en universal egenskap som alle mennesker og foreldre har. Vi er biologisk programmert slik. 

Derfor mener jeg at det grenser til ondskap å dehumanisere dagens lykkejegere når vi gjorde det samme når vi slet. Vi er ikke noe bedre, vi gjorde det samme.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du lever farlig, WubWub. Å bruke historien til nordmenn mot nordmenn er livsfarlig. Men du har et poeng.

Forøvrig lurer jeg på hvor mye de fikk dyrket på 0.7 kvadratmeter med jord? Regner med at det var en skriveleif :P

Anonymkode: 19daa...c92

Jeg går alltid imot strømmen. I disse dager er det blitt politisk korrekt å dehumanisere andre mennesker, derfor tar jeg et oppgjør med mot disse grumsete holdningene å smeller tilbake med historisk fakta. Men ja det var en skriveleif ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Lykkejeger» brukes vel først og fremst om migranter som kommer til Norge fordi de har hørt om landets rause velferdsordninger og ønsker å utnytte dette.

Arbeidsinnvandring er noe helt annet.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, WubWub skrev:

Jeg går alltid imot strømmen. I disse dager er det blitt politisk korrekt å dehumanisere andre mennesker, derfor tar jeg et oppgjør med mot disse grumsete holdningene å smeller tilbake med historisk fakta. Men ja det var en skriveleif ;)

Godt sagt :klappe:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk WubWub, beste innlegget jeg har lest her inne på lang lang tid! Tommel opp!

Det er sannhet i hvert et ord. Dagens Norge har det dessverre blitt et mer egoistisk samfunn, hvor Beatles sang "I me mine" passer fint. "I me mine. I me mine. I me mine. Even those tears,- I me mine, I me mine, I me mine".

Anonymkode: 94843...d1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Erazor skrev:

«Lykkejeger» brukes vel først og fremst om migranter som kommer til Norge fordi de har hørt om landets rause velferdsordninger og ønsker å utnytte dette.

Arbeidsinnvandring er noe helt annet.

En lykkejeger er en som emigrerer for å få bedre økonomiske kår. Vi nordmenn gjorde det en gang i historien når vi var fattige. HALVE norges befolkning dro til amerika for å bli rik.

Og nå som vi er rike opplever vi at andre nasjonaliteter ønsker lykkejege hit for å få et bedre økonomisk liv for seg og sin familie.

Som sagt; Menneskelig natur.

Endret av WubWub
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, WubWub skrev:

Motivet er det samme uansett hvordan du vrir og vrenger på det.

Nordmenn som emigrerte til USA gjorde det fordi de ville unnslippe fattigdom, sult og undertrykkelse i Norge. De ble lovet gratis jord å dyrke. I prosessen kriget de mot indianere , nektet å integrere seg i det amerikanske samfunnet, skapte egne ghettoer, gadd ikke lære seg engelsk, bygde flere kirker i USA enn det finnes i Norge, de var religiøse fundamentalister. Høres kjent ut?

Uansett så var motivet det samme for oss nordmenn som det er for dagens lykkejegere, de ønsker reise til land hvor de kan skape seg en fremtid - akkurat som gårsdagens norske lykkejegere.

Menneskelig natur kalles det. 

Det at du sier, og faktisk mener, dette er ganske ekstremt. At du faktisk i hodet ditt greier å på noen som helst måte greier å trekke en sammenheng mellom dette viser hvor ekstremt lite du faktisk vet om situasjonen til de som kom til amerika på den tiden.

Anonymkode: 8e075...ffc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, WubWub skrev:

Jeg går alltid imot strømmen. I disse dager er det blitt politisk korrekt å dehumanisere andre mennesker, derfor tar jeg et oppgjør med mot disse grumsete holdningene å smeller tilbake med historisk fakta. Men ja det var en skriveleif ;)

Her går du ikke mye mot strømmen. Du følger faktisk den politiske korrekte elite med disse holdningene du viser i denne tråden, så det og prøve å påstå noe annet er ganske hyklerisk av deg.

Anonymkode: 8e075...ffc

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, WubWub skrev:

En lykkejeger er en som emigrerer for å få bedre økonomiske kår. Vi nordmenn gjorde det en gang i historien når vi var fattige.

Og nå som vi er rike opplever vi at andre nasjonaliteter ønsker lykkejege hit for å få et bedre økonomisk liv for seg og sin familie.

Jeg tror ikke det var så mange nordmenn som emigrerte fordi velferdsordningene i USA var så gode at de kunne slippe å arbeide. De fleste var innstilt på et liv med hardt arbeid for å skape en fremtid, og da de dro, visste de også at det var behov for arbeidskraft i landet de dro til.

Situasjonen i dag kan ikke sidestilles med dette.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnetha

Den eneste tingen som skiller den historien fra datiden er at vi sitter med større makt til å holde mennesker ute fra Norge enn Indianerne kunne. Allerede nedslaktet og jaget var det begrenset hvor mye motstand de kunne gjøre mot alle folkegrupper fra Europa. At staten USA ble dannet er jo egentlig et overgrep og folkemord ingen vil snakke høyt om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Agnetha skrev:

Den eneste tingen som skiller den historien fra datiden er at vi sitter med større makt til å holde mennesker ute fra Norge enn Indianerne kunne. Allerede nedslaktet og jaget var det begrenset hvor mye motstand de kunne gjøre mot alle folkegrupper fra Europa. At staten USA ble dannet er jo egentlig et overgrep og folkemord ingen vil snakke høyt om.

Jeg har lest mange bøker om nordmenn i USA og det er langt ifra en solskinnshistorie. Tvert imot; Vi slaktet den opprinnelige befolkningen for fote. Folk burde lese denne boken :

https://www.platekompaniet.no/bok/krigen-mot-siouxene-karl-jakob-skarstein/

Sensommeren 1862 angrep sioux-indianerne norske innvandrere i Minnesota. Utover høsten utviklet det seg til en blodig krig, der norske innvandrere ikke bare var ofre, men også deltok aktivt som soldater. Boka forteller denne historien, full av sterke personligheter både blant indianere og nordmenn.
Endret av WubWub
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Erazor skrev:

Jeg tror ikke det var så mange nordmenn som emigrerte fordi velferdsordningene i USA var så gode at de kunne slippe å arbeide. De fleste var innstilt på et liv med hardt arbeid for å skape en fremtid, og da de dro, visste de også at det var behov for arbeidskraft i landet de dro til.

Situasjonen i dag kan ikke sidestilles med dette.

Det han skrev i innlegget sitt påpekte jo det motsatte. Ikke det om jeg vet det er riktig da... De fleste var jo ganske ubrukelige.

Anonymkode: 19daa...c92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnetha
2 minutter siden, WubWub skrev:

Jeg har lest mange bøker om nordmenn i USA og det er langt ifra en solskinnshistorie. Tvert imot; Vis slaktet de opprinnelige befolkningen for fote. Folk burde lese denne boken :

https://www.platekompaniet.no/bok/krigen-mot-siouxene-karl-jakob-skarstein/

Sensommeren 1862 angrep sioux-indianerne norske innvandrere i Minnesota. Utover høsten utviklet det seg til en blodig krig, der norske innvandrere ikke bare var ofre, men også deltok aktivt som soldater. Boka forteller denne historien, full av sterke personligheter både blant indianere og nordmenn.

Det er mye trist historie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, WubWub skrev:

Jeg går alltid imot strømmen. I disse dager er det blitt politisk korrekt å dehumanisere andre mennesker, derfor tar jeg et oppgjør med mot disse grumsete holdningene å smeller tilbake med historisk fakta. Men ja det var en skriveleif ;)

Takk for er reflektert innlegg. Du har nok rett, og skal vi være helt korrekt så har vi egne borgere også som utnytter systemet og ikke er lønnsom for Norge. Hvis vi går i oss selv, så er det kanskje ikke slik at vi ville agert anderledes om det var oss? Ville ikke vi valgt det landet som ga oss de beste betingelsene? 

Når det er sakt så har Norge en forpliktelse til å ivareta nasjonens beste, dvs helse, utdanning og trygghet. Det er problematisk å ta inn så mange fra en helt annen kultur som vi ikke har arbeid til eller evner å integrere. Vi hjelper kun en forsvinnende liten andel av de lidende og de som kommer seg hit er de bedre stilte av dem. Sett i ett ressursutnyttelsesperspektiv er det bedre å hjelpe de i landene rundt, hvor kultur og levesett er likt. 

Samtidig er Norge/Europa for "snill" i kravene. Er du gjest i landet så følger du lovene, ellers ønsker vi deg ikke som gjest. 

Vi må hjelpe de som trenger hjelp, spørsmålet er hvordan. 

Anonymkode: 72b33...e13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...