Gå til innhold

Doktorgrad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,  er det noen her som er i ferd med å ta eller har tatt en doktorgrad?

 

Jeg lurer på hva som kreves.

Må du ha kun A-er eller B-er Eller kan man ha C i snitt så lenge man får en god karakter på masteren? 

 

Er det kun masterkarakterene som teller eller ser de på hele vitnemålet?

 

Noen som har erfaring med hvordan kravene er i andre land?

 

Selv studerer jeg humanistiske fag.

 

Mvh

 

Anonymkode: c1321...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde litt over B i snitt. Karakterer er ikke alt! Godt prosjekt forslag, gode referanser, erfaring fra forskning og undervisning er også viktig. Karakterer sier lite om hvordan du kommer til å håndtere mange av utfordringene en doktorgrad byr på. Kreativitet, gode skrivekunnskaper, utholdenhet ++

Anonymkode: 6474d...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart ferdig med en doktorgrad i medisin. Hadde vitnemål fra utlandet, med et annet karaktersystem enn A-F. Selv om jeg hadde gode karakterer, ble det trøblete ved opptak til PhD-programmet, siden de klarte å få karakteren på vitnemålet (cum  laude) til å bli noe tilnærmet en D!! Derfor gikk de gjennom alle karakterene mine, fra alle årene, og endte med en B i gjennomsnitt. Veileder sa det ikke var noe problem, hvis de hadde gitt meg C i gjennomsnitt etter oversettelsen av vitnemålet, så kunne han bare skrive et brev om hvor flink jeg var etc, og så ville jeg bli opptatt likevel. Merk at dette var etter at en søknad jeg selv hadde skrevet hadde gått inn to ganger, inkludert hos NFR. 

Hvis du søker på en stipendiatstilling ser de på karakterene, og dårlige karakterer teller absolutt negativt.  Men du trenger nok ikke ha A i alt. De ser også på ting som publikasjoner, arbeidserfaring/klinisk erfaring, intervju etc. Såvidt jeg vet er fokus på masterkarakterene, ikke bachelorkarakterene. Noen universiteter har avviklet karakterkravet, og medisinstudenter utdannet i Norge har ikke karakterer, så de regnes automatisk som "gode nok"... 

Jeg tror dessverre nåløyet er trangere innen humanistiske fag enn på medisin. Ellers vet jeg lite om evt forskjeller mellom fagområder, så ha i bakhodet at jeg er innen et helt annet fagområde.  Men som anon over her sa, det er veldig mye annet enn karakterene som teller! Kontakter og stå-på-vilje er kjempeviktig. Jeg fikk stipendiatstilling uten en eneste publikasjon og med B i snitt, men hadde til gjengjeld vist både evner og ikke minst interesse gjennom å skrive en prosjektbeskrivelse som gikk gjennom på første forsøk to steder. 

Anonymkode: e3291...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om kravene er lavere i andre land, det tviler jeg på... Men de aller fleste steder får PhD-stipendiater lite eller ingenting i lønn. Stipendiatene i Norge er en ren gavepakke i forhold. Jeg har en amerikansk venninne som tar doktorgrad der, og de må *betale* for hver credit de tar! Til gjengjeld får hun selvsagt en doktorgrad fra et Ivy League-universitet...

Anonymkode: e3291...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...