Gå til innhold

NIPT/harmony test i København


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å ta  NIPT/harmony testen. På ultralydklinikken.dk sine sider står det at den kan tas fra 10. fullgåtte uke, vil det si starten av uke 11? Svaret tar 7-8 dager å få, rekker man da evt abortfristen her hjemme om det skulle dukke opp noe på testen? 

Anonymkode: ecab5...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tok harmonytesten da jeg var 10+4. Det var en mandag. De ringte med svar allerede torsdag. Om det hadde vært aktuelt med abort etter dette så hadde det vært innenfor.

Utrolig profesjonell klinikk hvor man fikk grundig info og alt gikk nøye for seg. Prøven gir ikke nøyaktig sikkerhet for svar, men en risikoberegning som skal være 99,9 % nøyaktig. Min ble 1:10 000 på kromosomfeil (de sjekker tre forskjellige kromosomfeil), det var det laveste på skalaen de brukte. Om man skulle få en beregning man synes er for høy kan man eventuelt følge opp med fostervann- eller morkakeprøve.

Selve blodprøven sendes til analyse i USA, men det gikk som sagt kjappere enn jeg trodde. Ultralydundersøkelsen de tok på klinikken var også utrolig bra, ikke hatt noen lignende ultralyder i Norge etterpå hvertfall :)

Dyrt var det, men verdt hver krone i mine øyne :)

 

Anonymkode: 7b2a9...309

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å ta  NIPT/harmony testen. På ultralydklinikken.dk sine sider står det at den kan tas fra 10. fullgåtte uke, vil det si starten av uke 11? Svaret tar 7-8 dager å få, rekker man da evt abortfristen her hjemme om det skulle dukke opp noe på testen? 

Anonymkode: ecab5...63a

Jeg tok denne testen på lilleliv i københavn ( scanningklinikken). Jeg var da 10+2 uker på vei. Veldig fornøyd. Det ble også tatt ul i forkant av blodprøven. Tok fem dager ca å få svar. Jeg valgte å få vite kjønn, i tillegg til de tre vanligste kromosonfeil. Men man kunne også velge å sjekke mye annet (noe jeg avsto fra). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! 

Er så greit å lese andres erfaringer. Jeg sendte epost til de og spurte om antall uker. Jeg forstår ikke helt hvordan de teller uker, er uke 10 inkl de to ukene fra siste mens? 

Anonymkode: ecab5...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det nevnes pris, hvor mye koster det? Og hvor lang brukte dere på det hele, måtte dere være borte hjemmefra over en døgn, eller bare en dagstur, altså tilbake før natta? Høres interresant ut. Og må man fortsatt dra til København ? Trodde samme test ble lovlig i Norge også, og prøvene sendes jo uansett til USA. Vi snakker om dna test av fosteret gjennom å teste mors blod, ikke sant?

Anonymkode: 84f7d...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kostet nesten 5000 danske kroner. Pluss fly tur/retur for 2 personer. Vi dro på morgenen og hjem igjen på ettermiddagen. 

Tror ikke harmonytesten tilbys i Norge nei, kanskje du tenker på duotesten. Denne kan forøvrig også gjøres i da mark, langt rimeligere enn harmony. Men duotest i Norge gjøres ikke sånn uten videre, med mindre du er over 38 år. Ja, harmonytest sjekket DNA. Det er derfor du også kan vite kjønnet så tidlig med denne testen. 

Anonymkode: 7b2a9...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Rart at den fortsatt ikke mulig i Norge når den ble vedtat lovlig og nyttig av biologinemda allerede i 2014.. Men ja, ser ihvertfall at pr november 2015 var det fortsatt ikke mulig å få det utført i Norge. Her er kilden.

http://forskning.no/svangerskap-dna/2015/11/enkel-blodprove-av-gravide-kan-avslore-flere-syndromer

Anonymkode: 84f7d...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok duotest her i Norge og fikk 1:16888 for Downs syndrom. Var greit nok for meg. vil ikke betale penge for noe annet. Men selvfølgelig, er man under den alderen så må man jo det.

Anonymkode: 8347c...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok selv tatt duotesten om jeg var over 38 og dermed kunne. Men litt yngre enn det og grunnet familiehistorie (som ikke var nok til å få det her) valgte vi Danmark da. Så bra vurdering du fikk :)

tror det er et spørsmål om tid før testen kommer til noe også. Da jeg var på 3D ultralyd snakket legen der mye om at han skulle gjerne hatt muligheten til å tilby dette på klinikken sin og håpet at det ble slik snart. 

Til TS; jeg brukte terminkalkulator fra denne siden http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/kalender/svangerskapskalkulator-15358.html inntil jeg fikk beregnet termin på ordinær ul. Den stemte med terminen som ble beregnet på ultralyden i Danmark. 

Anonymkode: 7b2a9...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok denne testen i Gøteborg, betalte litt over 7000,-. Dette ble likevel billigere siden vi slapp fly/evt overnatting.. 

Fikk svar etter ca 14 dager..

Anonymkode: 3eb44...12f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 4800 DK. Lilleliv i København. Tok det ifm påskeferien, da vi skulle dit uansett. Veldig greit. Men det går fint an å dra opp og ned samme dag. Tar ikke lang tid. 30 min kanskje. Ultralyd, samtale +blodprøver. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tok harmonytesten da jeg var 10+4. Det var en mandag. De ringte med svar allerede torsdag. Om det hadde vært aktuelt med abort etter dette så hadde det vært innenfor.

Utrolig profesjonell klinikk hvor man fikk grundig info og alt gikk nøye for seg. Prøven gir ikke nøyaktig sikkerhet for svar, men en risikoberegning som skal være 99,9 % nøyaktig. Min ble 1:10 000 på kromosomfeil (de sjekker tre forskjellige kromosomfeil), det var det laveste på skalaen de brukte. Om man skulle få en beregning man synes er for høy kan man eventuelt følge opp med fostervann- eller morkakeprøve.

Selve blodprøven sendes til analyse i USA, men det gikk som sagt kjappere enn jeg trodde. Ultralydundersøkelsen de tok på klinikken var også utrolig bra, ikke hatt noen lignende ultralyder i Norge etterpå hvertfall :)

Dyrt var det, men verdt hver krone i mine øyne :)

 

Anonymkode: 7b2a9...309

Jeg skulle bestille en sånn time i forrige svangerskap, men ultralyden de anbefalte å ta før man bestilte time i ule 8 viste et dødt foster,så kom aldri så langt. Men jeg leste at de utfører en "misdannelses scanning" etter uke 13ish? Jeg vurderte derfor å dra da i uke 13, men du skriver at du fikk en nøye ultralyd selv om du kun var i uke 10? 

Og er testen kun en pekepinn på hvor sannsynlig det er at barnet har feks DS?

Og fikk du tilbud om å sjekke andre ting for samme pris?

 

Beklagar mange spørsmål, men vi planlegger å reise dit i neste svangerskap som forhåpentligvis ikke er langt unna :)

Anonymkode: 14102...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle bestille en sånn time i forrige svangerskap, men ultralyden de anbefalte å ta før man bestilte time i ule 8 viste et dødt foster,så kom aldri så langt. Men jeg leste at de utfører en "misdannelses scanning" etter uke 13ish? Jeg vurderte derfor å dra da i uke 13, men du skriver at du fikk en nøye ultralyd selv om du kun var i uke 10? 

Og er testen kun en pekepinn på hvor sannsynlig det er at barnet har feks DS?

Og fikk du tilbud om å sjekke andre ting for samme pris?

 

Beklagar mange spørsmål, men vi planlegger å reise dit i neste svangerskap som forhåpentligvis ikke er langt unna :)

Anonymkode: 14102...6dc

Leit å høre at det gikk slik forrige gang. Håper som du selv sa at det går bedre neste gang. 

Ja, jeg fikk en grundig ultralyd selv om jeg bare var i uke 10+4, altså i 11 uke. Dette var akkurat langt nok på vei til å sjekke for nakkefold og neseben. Som du sikkert har hørt er indikatorer særlig for DS (tykkelse på nakkefold og om neseben er tilstede). Begge deler var bra. Ellers ble hele fosteret gjennomgått og målt. Undersøkelsen tok ca 40 minutter. Det var bare å stille spørsmål underveis. 

Etter ultralyden tok jeg blodprøve. Denne analyseres i USA. Den sjekker DNA fra fosteret, som skilles ut i mors blod. Så det er på en måte to tester. Kombinert gir de en risikoberegning for kromosomfeil, 21 (DS)18 og 13. De hevder at blodprøven vil oppdage 99,9 % av alle fostre med DS.  I tillegg sjekket de om barnet hadde rett antall kjønnskromosomer. Også fikk vi vite kjønnet da. Hva man ønsker å vite / ikke vite er valgfritt. Vi valgte alt vi kunne. 

Når det gjelder misdannelsescanning så var jeg faktisk på dette i Danmark også. Jeg jobbet nemlig der en helg og ønsket å dra tilbake. Det minnet derimot om lengre, utvidet versjon av den ordinære ultralyden vi får her, det var absolutt bra, men føler ikke det ga like mye som den første undersøkelsen. Denne er kun ultralyd, ingen blodprøve. Absolutt et alternativ dersom du vil ha en grundig ulyralyd hvor de aktivt leter etter "feil" tidlig i svangerskapet. Som regel er jo alt heldigvis bra :)

selv skrev jeg flere mail til klinikken før jeg hadde time, hadde en del spørsmål selv. De var veldig flinke til å følge opp disse. Ville dratt tilbake om jeg skal bli gravid på nytt. Har tre uker til termin nå :)

Anonymkode: 7b2a9...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...