Gå til innhold

Gressklipper til middels stor hage - strøm eller bensin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må ha ny gressklipper og har i dag en gammel bensindrevet tung sak. Lurer på å kjøpe en enklere som går på strøm. Hagen er ca 500 kvm og helt flat. 

Noen som har en som de er fornøyd med og kan anbefale?

Anonymkode: 24369...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Honda, bensin!  Koster mer men absolutt verdt det!  Har noe større hage men halverte tiden på å klippe etter vi kjøpte denne denne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte den billigste McCulloch bensinklipperen på Coop Bygg i fjor, i sluttsalget på høsten til 1900kr. Vi har veldig bratt tomt, noen steder er det så ille at vi må dytte klipperen forsiktig slik at vi ikke sparker løs topplaget med gress. Klipper med fremdrift bare spinner. Så er ikke helt sammenliknbart.

Men...jeg tenkte slik:

Batteri: Alltid i tvil om det holder. Forverrer seg med tiden. Klipperen står i garasjegrav om vinteren i mange kuldegrader - ikke bra for batteriet. Koster mye!

Kabel: Har prøvd det et par ganger med låneklipper. Sabla styrete! Spesielt med stor hage som er på flere sider av huset. Fordel lett og billig klipper.

Robotklipper: Helt uaktuelt pga pris (har kjøpt billigere biler i mine yngre år). Mange stup og trapper som er farlige for maskinen. Tulipaner, liljer og annet rundt omkring i hagen som den kanskje ville ha klippet ned.

Bensin: Enkelt, billig, oversiktlig teknologi. Bråkete og man må passe på å ha en bensinkanne klar. Oljeskift én gang i året (plenklippere har ikke oljefilter), så trengs litt utstyr. Gode priser!

 

Kanskje noe av dette er relevant for deg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, catman skrev:

Jeg kjøpte den billigste McCulloch bensinklipperen på Coop Bygg i fjor, i sluttsalget på høsten til 1900kr. Vi har veldig bratt tomt, noen steder er det så ille at vi må dytte klipperen forsiktig slik at vi ikke sparker løs topplaget med gress. Klipper med fremdrift bare spinner. Så er ikke helt sammenliknbart.

Men...jeg tenkte slik:

Batteri: Alltid i tvil om det holder. Forverrer seg med tiden. Klipperen står i garasjegrav om vinteren i mange kuldegrader - ikke bra for batteriet. Koster mye!

Kabel: Har prøvd det et par ganger med låneklipper. Sabla styrete! Spesielt med stor hage som er på flere sider av huset. Fordel lett og billig klipper.

Robotklipper: Helt uaktuelt pga pris (har kjøpt billigere biler i mine yngre år). Mange stup og trapper som er farlige for maskinen. Tulipaner, liljer og annet rundt omkring i hagen som den kanskje ville ha klippet ned.

Bensin: Enkelt, billig, oversiktlig teknologi. Bråkete og man må passe på å ha en bensinkanne klar. Oljeskift én gang i året (plenklippere har ikke oljefilter), så trengs litt utstyr. Gode priser!

 

Kanskje noe av dette er relevant for deg? :)

 

Det er nok enklest med en bensinklipper. Jeg har lite kunnskap om maskiner og sånt, og den som jeg har nå er gammel og fulgte huset. 

Er vedlikeholdet overkommelig for en med lite maskin-kunnskap på en bensindrevet. F.eks. er det enkelt å skifte oljen?

 

ts

Anonymkode: 24369...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt. Du suger ut oljen med en slags diger sprøyte du kan kjøpe med oljen, fyller det over i en beholder, så fyller du på ny olje. Ellers ser jeg ikke noe behov for å fikle med den. Kan hende man må justere forgasseren etter 5-6 år, men det er ikke sikkert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuell eller ljå. 

Anonymkode: 8422c...e58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har elektrisk med kabel til vår plen. Plenen er ca 350 m2, flat og lett å klippe slik at kabelen ikke kommer i veien. Veldig enkelt, lite vedlikehold, gammel er den også, ikke noe problemer med den.

Anonymkode: 478e2...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper hage på to måls tomt med elektrisk, syns det går veldig greit. Og her er plen på flere nivåer og flere sider av huset, uten at det oppleves som noe særlig problematisk. Eneste er at jeg må flytte ledningen. Men det er så deilig å bare kunne ta klipperen ut av garasjen, plugge den i, trykke på knappen, og så går den. Har en bensindrevet også, men den er så stor og tung, og krever så mye mer, så jeg holder meg til den elektriske. 

Anonymkode: fff58...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabel blir det bare tull av. Jeg har klippet mye plen til andre. Bare bensin er noe å ha. Honda grei nok. Jeg anbefaler Viking hos Felleskjøpet.   Grei rimleg klipper som ikke støyer så mye. Unngå desse billigkjedene om du ikke kan skru selv. Batteri har jeg ikke prøvd, men kan umulig  vere serleg god kapasitet på dem, og dyre batteri å skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Stiga batteriklipper, superfornøyd! Lader batteriet rett etter at jeg er ferdig å klippe. Klipper 2 ganger pr uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, catman skrev:

20% stilling? :)

Haha, nei😛 Jobber i snitt 200timer pr mnd😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...