Gå til innhold

Utholdenhetstest


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor i læreplanen står det at resultat av coopertest skal være med på å påvirke karakteren man får i kroppsøving for vg3? Særlig når man ikke har andre former for måling av fysisk form. 

Anonymkode: 49f1e...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står selvsagt ingen sted, det er ikke del av målene som skal vurderes. Dessverre er ikke gymlærere de skarpeste verktøyene i skuret.

Hvis de setter karakter slik klager du selvsagt, og tar klagen videre når den blir avslått. Kontakt EO og media for ekstra suksess. Du har ingenting å tape på å skape et helvette. 

Endret av amativeReflection
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompetansemål etter Vg3

Idrettsaktivitet

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

  • vise kunnskapar og ulike ferdigheiter i idrett, dans og andre rørsleaktivitetar gjennom funksjonell deltaking i aktivitet, trening og spel

Anonymkode: 06391...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det står selvsagt ingen sted, det er ikke del av målene som skal vurderes. Dessverre er ikke gymlærere de skarpeste verktøyene i skuret.

Hvis de setter karakter slik klager du selvsagt, og tar klagen videre når den blir avslått. Kontakt EO og media for ekstra suksess. Du har ingenting å tape på å skape et helvette. 

Jeg konfronterte læreren med nettopp det, at det ikke står noe som helst sted i læreplanen. Da sa hun bare at "nei, det står ikke der dirkete da, men". 

Fant forresten en interessant artikkel på udir. http://www.udir.no/Lareplaner/Veiledninger-til-lareplaner/Revidert-2013/Veiledning-til-revidert-lareplan-i-kroppsoving/4-Tematekster/Bruk-av-fysiske-og-tekniske-testar-i-kroppsoving/ Der står det blant annet dette: "Rundskriv 08-2012 frå Utdanningsdirektoratet presiserer at omfattande bruk av resultat frå testar som grunnlag for å setje karakter i kroppsøving kan stride mot det målrelaterte vurderingsprinsippet i forskrift til opplæringslova § 3-3." 

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
Kompetansemål etter Vg3

Idrettsaktivitet

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

  • vise kunnskapar og ulike ferdigheiter i idrett, dans og andre rørsleaktivitetar gjennom funksjonell deltaking i aktivitet, trening og spel

Anonymkode: 06391...63c

Men det kan da på ingen som helst måte være lov å bare velge seg ut en spesiell form for test innen en spesiell gren innen idretten. Dersom man skal kunne bruke de testresultatene, må man ikke da også legge til grunn tester innen andre former for idrett? Feks styrketester. 

Anonymkode: 49f1e...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg konfronterte læreren med nettopp det, at det ikke står noe som helst sted i læreplanen. Da sa hun bare at "nei, det står ikke der dirkete da, men". 

Fant forresten en interessant artikkel på udir. http://www.udir.no/Lareplaner/Veiledninger-til-lareplaner/Revidert-2013/Veiledning-til-revidert-lareplan-i-kroppsoving/4-Tematekster/Bruk-av-fysiske-og-tekniske-testar-i-kroppsoving/ Der står det blant annet dette: "Rundskriv 08-2012 frå Utdanningsdirektoratet presiserer at omfattande bruk av resultat frå testar som grunnlag for å setje karakter i kroppsøving kan stride mot det målrelaterte vurderingsprinsippet i forskrift til opplæringslova § 3-3." 

 

Men det kan da på ingen som helst måte være lov å bare velge seg ut en spesiell form for test innen en spesiell gren innen idretten. Dersom man skal kunne bruke de testresultatene, må man ikke da også legge til grunn tester innen andre former for idrett? Feks styrketester. 

Anonymkode: 49f1e...231

Å konfrontere henne muntlig er idiotisk. Men dere har vel en inspektør eller rektor? Kontakt dem skriftlig og spør om dette. Det du er ute etter er at de skriftlig redegjør for sin tolkning av lærerplanen.

Når offentlige etater skriver "kan stride mot" vil man kunne tolke det begge veier, hvis det var absolutt forbud ville de brukt sterkere ord.

Når man setter karakter kan man selvsagt velge ut noen tema eller emner, du testes aldri i hele pensum i et fag (kanskje i matte). Men dersom de kun setter karakter basert på en del hver gang vil det selvsagt være problematisk. Hvis du ikke ennå har avlagt Cooper-testen ville jeg fått legeattest på at foten er skadet, eller bare ikke møtt opp (hvis hun har annet vurderingsgrunnlag). Da må hun bruke det andre grunnlaget, og hvis det er prøver og slikt med gode karakterer vil du jo ha en sterkere sak. Men siden det er VG3 har du jo utelukkende fordel av å klage. Oppfordre hele klassen til å be om begrunnelse for karakter og klag. Gjør det krystallklart for læreren at hun vil måtte begrunne hver eneste karakter (masse ekstraarbeid) og at dere vil klage på alle karakterene dersom hun gjør det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Å konfrontere henne muntlig er idiotisk. Men dere har vel en inspektør eller rektor? Kontakt dem skriftlig og spør om dette. Det du er ute etter er at de skriftlig redegjør for sin tolkning av lærerplanen.

Når offentlige etater skriver "kan stride mot" vil man kunne tolke det begge veier, hvis det var absolutt forbud ville de brukt sterkere ord.

Når man setter karakter kan man selvsagt velge ut noen tema eller emner, du testes aldri i hele pensum i et fag (kanskje i matte). Men dersom de kun setter karakter basert på en del hver gang vil det selvsagt være problematisk. Hvis du ikke ennå har avlagt Cooper-testen ville jeg fått legeattest på at foten er skadet, eller bare ikke møtt opp (hvis hun har annet vurderingsgrunnlag). Da må hun bruke det andre grunnlaget, og hvis det er prøver og slikt med gode karakterer vil du jo ha en sterkere sak. Men siden det er VG3 har du jo utelukkende fordel av å klage. Oppfordre hele klassen til å be om begrunnelse for karakter og klag. Gjør det krystallklart for læreren at hun vil måtte begrunne hver eneste karakter (masse ekstraarbeid) og at dere vil klage på alle karakterene dersom hun gjør det slik.

Har dessverre tatt den alt. Men om jeg ikke hadde tatt den så ville jo det eneste andre konkrete vurderingsgrunnlaget være et egentreningsarbeid som jeg har levert inn. 

Hva skjer egentlig når man klager? Hvordan vurderes det, hvem vurderer det, osv? 

Anonymkode: 49f1e...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har dessverre tatt den alt. Men om jeg ikke hadde tatt den så ville jo det eneste andre konkrete vurderingsgrunnlaget være et egentreningsarbeid som jeg har levert inn. 

Hva skjer egentlig når man klager? Hvordan vurderes det, hvem vurderer det, osv? 

Anonymkode: 49f1e...231

Først får du karakteren, og så ber du om begrunnelse. Når du får den tar du den med til EO og får dem til å hjelpe deg med å klage. På vanlige fag ville dette vært vurdert av en ekstern sensor, men i dette tilfellet aner jeg ikke. Kunne aldri tenkt meg å være gymlærer. Men husk å be om begrunnelsen først, da har du skriftlig hvordan hun har vurdert deg, og da kan du klage med den som grunnlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...