Gå til innhold

Spørsmpl om arv, skifterett osv. Tror min søster har overført penger fra mamma sin konto FØR dødsfall..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mamma ligger for døden. Min søster har i en lengre tid disponert hennes nettbank, betalt hennes regninger m.m.  men lurer på om hun også kanskje har overført penger fra mma til seg selv. Så lenge mamma er i live, mener kona mi at den aktiviteten som er i nettbanken så lenge vedkommende lever ikke vil angå skifteretten/arveoppgjøret. Hun sier at først når en person er død vil kontoer og slikt bli utilgjengelig og skifteretten tar over, men at de ikke sjekker nettbanken bakover i tid før et dødsfall. Stemmer dette? Noen som vet sikkert?

Anonymkode: f3066...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke. Men det jeg vet er at arvinger kan bli som ulver når de får sjansen. Vår mor døde ifjor, eiendom ble overført til far, som så flyttet på eldrehjem. Nå har broren vår fått eiendom overført til seg uten å betake en krone offentlig. Jeg vet ikke om det er avtalt noe beløp engang. Frykter at arven er tapt for meg og min søster.

Anonymkode: ca370...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mamma ligger for døden. Min søster har i en lengre tid disponert hennes nettbank, betalt hennes regninger m.m.  men lurer på om hun også kanskje har overført penger fra mma til seg selv. Så lenge mamma er i live, mener kona mi at den aktiviteten som er i nettbanken så lenge vedkommende lever ikke vil angå skifteretten/arveoppgjøret. Hun sier at først når en person er død vil kontoer og slikt bli utilgjengelig og skifteretten tar over, men at de ikke sjekker nettbanken bakover i tid før et dødsfall. Stemmer dette? Noen som vet sikkert?

Anonymkode: f3066...954

Hovedregelen er at arvingene ikke har noe med hva som skjedde før dødsfallet, men det er unntak for underslag. Akkurat som den som ble frastjålet pengene, kunne kreve disse tilbake, så kan arvingene kreve pengene tilbake. 

Hvis en arving mistenker underslag, så må han ta dette opp med den som har ansvaret for arveoppgjøret.Vanligvis har arvingene selv ansvaret for arveoppgjøret. Bare hvis en arving krever det har tingretten ansvaret. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les på domstol.no om arv/skifte, eller ring en av landets Tingretter så får du klart svar og ikke kg svar i hytt og dynevær. 

Anonymkode: 531fe...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke. Men det jeg vet er at arvinger kan bli som ulver når de får sjansen. Vår mor døde ifjor, eiendom ble overført til far, som så flyttet på eldrehjem. Nå har broren vår fått eiendom overført til seg uten å betake en krone offentlig. Jeg vet ikke om det er avtalt noe beløp engang. Frykter at arven er tapt for meg og min søster.

Anonymkode: ca370...2fe

Hvis din far overtok hele din mors formue uten at du og dine søsken fikk noe, såkalt uskiftet bo, så kan han ikke med rette overføre fast eiendom til noen uten at mottageren betaler full markedspris. Hvis han likevel gjør det, så kan arvingene kreve overføringen omgjort. De har en frist for å reise slikt krav for tingretten på ett år regnet fra de ble kjent med overdragelsen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Testosteron skrev:

Hvis din far overtok hele din mors formue uten at du og dine søsken fikk noe, såkalt uskiftet bo, så kan han ikke med rette overføre fast eiendom til noen uten at mottageren betaler full markedspris. Hvis han likevel gjør det, så kan arvingene kreve overføringen omgjort. De har en frist for å reise slikt krav for tingretten på ett år regnet fra de ble kjent med overdragelsen.

Mor hadde bare halvpart av bolig, og lite med kontanter. Far overtok alt. Til oss ble det sagt at bror skulle kjøpe eiendom til takst. Det ble ikke gjort da eiendomsskiftet står oppført som gave til bror.

Anonymkode: ca370...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mamma ligger for døden. Min søster har i en lengre tid disponert hennes nettbank, betalt hennes regninger m.m.  men lurer på om hun også kanskje har overført penger fra mma til seg selv. Så lenge mamma er i live, mener kona mi at den aktiviteten som er i nettbanken så lenge vedkommende lever ikke vil angå skifteretten/arveoppgjøret. Hun sier at først når en person er død vil kontoer og slikt bli utilgjengelig og skifteretten tar over, men at de ikke sjekker nettbanken bakover i tid før et dødsfall. Stemmer dette? Noen som vet sikkert?

Anonymkode: f3066...954

Litt avhengig av hvilket forhold du har (og vil ha) til din søster, kan du spørre henne om dere sammen skal gå gjennom din mors økonomi (les kontoutskriften), slik at dere sammen har oversikt og kontroll over dette. Eller du bare spør om å få se selv. Om hun har noe å skule, er hun nok motvillig til dette, men er hun trygg på at hun ikke har gjort noen feil, vil du nok få se gjennom. Har noen av dere disposisjonsrett på deres mors konti? Jeg oppfatter det slik at din søster har overtatt din mors kodebrikke og passord, og dermed kan utgi seg for å være henne overalt hvor banken kan brukes. Om så er tilfelle, burde du/dere få fullmakt fra din mor, og du bør kontakte banken med bekymring for at din mors identitet er korrumptert.

Utgangspunktet for arveloven er at den regulerer forhold etter død, men den legger også begrensninger på disposisjoner som gjøres i forkant for å omgå arvereglene. Så om din søster har urettmessig overført beløp til seg selv, så kan det gjøres om i forbindelse med arveoppgjøret. Uten å ha en juridisk bakgrunn,  mener jeg at disposisjoner gjort på/fra dødsleiet har skjerpede krav til sannsynliggjøring for at det ikke er arverettsslige disposisjoner. Altså at det er lettere å få omgjort disposisjoner av din mor på dødsleiet enn om hun var frisk og oppegående. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mor hadde bare halvpart av bolig, og lite med kontanter. Far overtok alt. Til oss ble det sagt at bror skulle kjøpe eiendom til takst. Det ble ikke gjort da eiendomsskiftet står oppført som gave til bror.

Anonymkode: ca370...2fe

Da har faren din gjort noe han ikke har rett til. Følgende er hentet fra arvelova § 19: "Attlevande ektemake som sit i uskift bu, må ikkje utan samtykke frå arvingane gi bort fast eigedom, eller gi andre gåver som står i mishøve til formuen i buet.

Har ektemaken gitt slik gåve utan samtykke, kan kvar av arvingane få gåva omstøytt ved dom dersom gåvemottakaren skjøna eller burde ha skjøna at ektemaken ikkje hadde rett til å gi gåva. Søksmål må reisast innan eitt år etter at arvingen fekk kunnskap om gåva."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1972-03-03-5#KAPITTEL_1-3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Testosteron skrev:

Da har faren din gjort noe han ikke har rett til. Følgende er hentet fra arvelova § 19: "Attlevande ektemake som sit i uskift bu, må ikkje utan samtykke frå arvingane gi bort fast eigedom, eller gi andre gåver som står i mishøve til formuen i buet.

Har ektemaken gitt slik gåve utan samtykke, kan kvar av arvingane få gåva omstøytt ved dom dersom gåvemottakaren skjøna eller burde ha skjøna at ektemaken ikkje hadde rett til å gi gåva. Søksmål må reisast innan eitt år etter at arvingen fekk kunnskap om gåva."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1972-03-03-5#KAPITTEL_1-3

Jepp. Gå til advokat, så fort som mulig.

Anonymkode: 364f1...cf3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mamma ligger for døden. Min søster har i en lengre tid disponert hennes nettbank, betalt hennes regninger m.m.  men lurer på om hun også kanskje har overført penger fra mma til seg selv. Så lenge mamma er i live, mener kona mi at den aktiviteten som er i nettbanken så lenge vedkommende lever ikke vil angå skifteretten/arveoppgjøret. Hun sier at først når en person er død vil kontoer og slikt bli utilgjengelig og skifteretten tar over, men at de ikke sjekker nettbanken bakover i tid før et dødsfall. Stemmer dette? Noen som vet sikkert?

Anonymkode: f3066...954

Jeg ville snakket med advokat. Din søster hadde vel fått tilgang på kontoene for å betale deres mors regninger etc. Ikke for å overføre penger til seg selv. Hvis deres mor valgte å gi bort penger til din søster, kan hun gjøre det uten at du kan si noe på det - men din søster kan ikke bare forsyne seg uten din mors samtykke. Normalt sett vil nok kona di ha rett, men hvis du har mistanke om at din søster har overført penger til seg selv uten samtykke fra din mor, kan det hende saken vil stille seg annerledes. Men ville absolutt bedt om råd fra advokat - og ikke minst, forsøkt å få tak i kontoutskrifter.

Anonymkode: 364f1...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...