Gå til innhold

Hjelp! Arbeidsledig søster og NAV


frustrert1988

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg stiller spørsmålet her inne, da jeg er i en situasjon jeg finner vanskelig. Tenker det kanskje er noen her inne som har opplevd noe tilsvarende, og vet gode råd.

Jeg har en lillesøster på 24 år. Hun har vært psykisk syk i en årrekke, og har gått på DPS og hele pakka. Hun bor hjemme hos min mor, mens jeg bor for meg selv og er i lønnet arbeid. Min søster gikk aldri på NAV mens hun var under behandling, fordi hun var så psyk at hun sannsynligvis ikke hadde selvinnsikt da til å se nødvendigheten av å gå på NAV. Men i fjor ble hun angivelig frisk, og avsluttet kontakten med psykiateren på DPS-en. Men hun var fortsatt uten arbeid eller inntekt, og bodde fortsatt hos mor. Etter mye om og men fikk jeg jaget henne ned på NAV-kontoret, og spurte om de hadde noen form for tiltak for henne. De satte henne på et arbeidskurs i våres, hvor hun ble utplassert og fikk tiltakspenger. Men så ble dette avsluttet nå i april. Problemet da er at hun fortsatt er uten jobb eller inntekt. Hun strøk på VGS, og har liten arbeidserfaring, så naturlig nok stiller hun bakerst i køen av arbeidssøkere... Hun søkte dagpenger, men dette ble avslått fordi hun ikke hadde hatt nok inntjening (hun hadde bare en liten butikkjobb i et par mnd).

Så da er jo mitt spørsmål: hva slags rettigheter har hun? Er det andre tiltak eller stønader hun kan søke på? Hun kan jo ikke gå på AAP, fordi det betinger at man er syk, osv. Det er også begrenset hvor lenge hun kan leve på min mor.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sosialhjelp (med aktivitetskrav, sikkert) og tiltakspenger (dersom man er på kurs). Disse kursene er et knapphetsgode, da. Hun bør komme seg til Adecco og Manpower etc så raskt som mulig. Er hun der at hun skjønner at hun må ta initiativ og ansvar selv? 

Anonymkode: 05382...94a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil alltid ha krav på sosialstønad, så lenge hun ikke har sparepenger eller andre midler. Skjema må man be om i skranken hos NAV(Hvis de ikke nå har det på nett) Det kan du om så hente for henne, hvis hun ikke får til selv. Det er en tung vei å gå for den det gjelder. Da vil hun få dekt husleie/sin del av husleie, sin del av strøm(hvis hun enda skal bo hos mor) og livsopphold på ca. 4500-5000kr.

Husk, både inntekt/mangel på inntekt må dokumenteres med tre måneders bankkonto-utskrift. Man kan stryke over på utskriften informasjon som ikke er relevant for saksbehandlingen. Nav må også ha kopi av leiekontrakt, det kan hun lage med mor, eller bruke mors, hvis mor leier. Og kopi av strømregning.

Problemet med sosialstønad er at den er kortvarig, dermed må hun ofte søke på nytt igjen etter noen måneder, dette må følges nøye med på. I vedtaket vil det stå hvor lenge vedtaket varer. 

 Hvis hun skal ha eget sted å bo, så kan NAV stille depositumsgaranti, men en del utleiere aksepterer ikke et slikt depositum. 

Når hun var syk, hvis hun/ dere hadde gjort ting riktig, kontaktet lege og NAV, så hadde hun hatt AAP minstesats gjennom behandlingen. Hun har tapt masse penger ved å ikke kjenne sine rettigheter og realisere dem. Det er veldig leit, for det gjør ikke livet hennes enklere nå.

Det viktigste for henne er jo å få unnagjort Vgs, hun har jo en rett til det, hvis hun ikke har bestått. 

Synes at du er veldig flink som støtter din søster. Hun er heldig som har deg. : )

Anonymkode: a6105...94b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, frustrert1988 skrev:

Hei!

Jeg stiller spørsmålet her inne, da jeg er i en situasjon jeg finner vanskelig. Tenker det kanskje er noen her inne som har opplevd noe tilsvarende, og vet gode råd.

Så da er jo mitt spørsmål: hva slags rettigheter har hun? Er det andre tiltak eller stønader hun kan søke på? Hun kan jo ikke gå på AAP, fordi det betinger at man er syk, osv. Det er også begrenset hvor lenge hun kan leve på min mor.

 

På forhånd takk!

Siden hun bor hjemme til foreldre gjør det alt mye vanskligere.

Hun kan få dekt husleie, viss hun har men ikke alt (er ingen garanti for dekt husleie) og strøm. Livsopphold betales som regel, men har hørt den kan variere fra person til person - fordi NAV.

Viss hun er arbeidsfør, og med den bakgrunnen hun har, så hadde jeg kanskje satset på KVP. 

Sitat

Hvis du har levd på sosialhjelp over lang tid eller står i fare for å komme i en slik situasjon, kan et kvalifiseringsprogram være et godt tilbud.

Hva er kvalifiseringsprogrammet?

Kvalifiseringsprogrammet er et tilbud om oppfølging og arbeidstrening. Målet med programmet er at du skal få den oppfølgingen du trenger for å komme i arbeid eller aktivitet.

KVP er betraktelig bedre enn sosialen, da du får oppfølging, kartlegging av kunnskapene dine men du må selvfølgelig møte på aktiviteter/jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun vil alltid ha krav på sosialstønad, så lenge hun ikke har sparepenger eller andre midler. Skjema må man be om i skranken hos NAV(Hvis de ikke nå har det på nett) Det kan du om så hente for henne, hvis hun ikke får til selv. Det er en tung vei å gå for den det gjelder. Da vil hun få dekt husleie/sin del av husleie, sin del av strøm(hvis hun enda skal bo hos mor) og livsopphold på ca. 4500-5000kr.

Husk, både inntekt/mangel på inntekt må dokumenteres med tre måneders bankkonto-utskrift. Man kan stryke over på utskriften informasjon som ikke er relevant for saksbehandlingen. Nav må også ha kopi av leiekontrakt, det kan hun lage med mor, eller bruke mors, hvis mor leier. Og kopi av strømregning.

Problemet med sosialstønad er at den er kortvarig, dermed må hun ofte søke på nytt igjen etter noen måneder, dette må følges nøye med på. I vedtaket vil det stå hvor lenge vedtaket varer. 

 Hvis hun skal ha eget sted å bo, så kan NAV stille depositumsgaranti, men en del utleiere aksepterer ikke et slikt depositum. 

Når hun var syk, hvis hun/ dere hadde gjort ting riktig, kontaktet lege og NAV, så hadde hun hatt AAP minstesats gjennom behandlingen. Hun har tapt masse penger ved å ikke kjenne sine rettigheter og realisere dem. Det er veldig leit, for det gjør ikke livet hennes enklere nå.

Det viktigste for henne er jo å få unnagjort Vgs, hun har jo en rett til det, hvis hun ikke har bestått. 

Synes at du er veldig flink som støtter din søster. Hun er heldig som har deg. : )

Anonymkode: a6105...94b

Det er tragisk da, etter flere år med sykdom og behandling ikke vet at hun ikke har inntekt. Hun bor hos mor. Her kunne hjelpeapparatet gjort noe forlengst. Mor er ikke pliktig til å forsørge henne. Hun skal betale for seg hjemme. Så send henne på nav. Når du stryker på VG og sendt rett ut i intet, så er det ingen som har gjort noe? 

Anonymkode: a6287...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Her må alle slutte å dvele ved hva som skulle vært gjort med mindre det lar seg gjøre noe med nå.

Tenk heller fremtiden, hva kan gjøres nå og fremover. NAV er sanmensatt av tidligere Sosialkontoret, Trygdeetaten og Arbeidsformidlingen. Det siste er de som er ansvarlig for å innvilge dagpenger under arbeidsledighet når man kvalifiserer til det, men de har en tendens til å glemme rådgivning, arbeidsmarkedstiltak o.l. Din søster kan få glede av en rekke tiltak (arbeidstrening, lønnstilskudd, praksisplass, lønnstilskudd, yrkesveiledning) og det er NAV som sitter på disse tiltakene. Men dessverre må man vise tiltak selv for NAV kan være svært lite interessert i å presentere dem uoppfordret.

I gamle dager hadde de kurs (data) med arbeidstrening. Dette gikk jeg på og det var betøer mens man gikk på det og la grunnlaget for de jobbene jeg senere fikk.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...