Gå til innhold

Ny bransje, kun irrelevant arbeidserfaring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver etter noen år i en spesifikk bransje å skifte beite. Problemet er at når jeg skal søke på stillinger i min "nye" bransje, føler jeg det blir vanskellig å selge meg selv inn. Har en haug med arbeidserfaring, men på "feil" område. Hvis jeg prøver å trekke inn elementer fra tidligere erfaring som kan være positivt i den nye bransjen, føler jeg at det blir unaturlig og kunstig. Hvis jeg ikke nevner det, virker det i hvert fall suspekt. Har noen gode råd eller erfaring med dette?

Anonymkode: d6169...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid brukt å si feks.: "Jeg har ikke så mye erfaring med det denne jobben går ut på, siden jeg har jobbet med *****. Gjennom årene har dette gjort sånn og sånn med meg og min arbeidserfaring, og selv om jeg har mange positive opplevelser med å jobbe innenfor denne bransjen, ønsker jeg nå å jobbe hos dere, da det passer meg utrolig godt, fordi...."

Hvis du skjønner hva jeg mener? Fortell hva den forrige bransjen har gjort med deg som person og arbeidstaker, vær positiv til den, men si at NÅ har du lyst til å utfordre deg selv på andre måter, og bruke ressursene, kunnskapen og interessen du har som passer i den nye bransjen. 

Anonymkode: 4a7fd...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør det riktige ved å dra inn den erfaringen du har og hvordan den kan komme til nytte i den nye bransjen. Det er jo mest sannsynlig derfor de drar deg inn på intervju. Av og til er det godt å få inn en med et nytt syn på saken. Når man jobber i samme bransjen "hele livet" har man lett for å få et ensidig syn på ting. En som kommer utenfra har nye øyne på det som foregår, og det er ikke dumt.

Anonymkode: 2571c...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...