Gå til innhold

Kan man spørre om forskudd feriepenger? Og spør man arbeidsplassen direkte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ansatt i tre forskjellige jobber; to vikarbyrå og en barnehage. Jeg er inaktiv i vikarbyråene, men er fortsatt ansatt. Jeg har vært ansatt i 20 måneder for det ene og 7-8 måneder i det andre. Vet ikke om det har så mye å si, men nå vet dere det. :fnise:

Jeg har bestilt meg fly hjem for å dra i konfirmasjonen til mitt yngste søsken, og jeg tenkte jeg skulle bestille hjemreisen når jeg vet mer om når jeg skal på jobb igjen (i barnehagen jeg nettopp begynte i), men... så kom en uforventet regning som jeg måtte få betalt. Nå har jeg hundre kroner og har ikke råd til fly ned. Det er for sent å avbestille billetten også. 

Så... Kan man spørre om forskudd på feriepengene og hvem må man spørre? Vikarbyråene? 

Anonymkode: 4d026...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må spørre hos den arbeidsgiveren der du har opptjent feriepengene dine. Feriepenger opptjener du normalt sett året før, så feriepengene dine i år kommer fra de pengene du tjente i 2015.

Da spør du den arbeidsgiveren du tjente mest hos i 2015, da du vil få mest feriepenger der.

 

Du kan også spørre om forskudd på lønn, da hos din nåværende arbeidsgiver.

 

Lykke til, håper det ordner seg!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bærtur skrev:

Du må spørre hos den arbeidsgiveren der du har opptjent feriepengene dine. Feriepenger opptjener du normalt sett året før, så feriepengene dine i år kommer fra de pengene du tjente i 2015.

Da spør du den arbeidsgiveren du tjente mest hos i 2015, da du vil få mest feriepenger der.

 

Du kan også spørre om forskudd på lønn, da hos din nåværende arbeidsgiver.

 

Lykke til, håper det ordner seg!

 

Takk for svar! :) Da sender jeg en mail til arbeidsgiveren min, i jobben jeg jobbet mest for i fjor. Håper det ordner seg, ellers blir jeg sittende fast hjemme til jeg får lønn den 15. :fnise: Lord... Dette er typisk mitt liv altså.

TS

Anonymkode: 4d026...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, wildfig skrev:

Hva med å skaffe seg kredittkort? :)

Det er vel ikke en god ide ? Hvis økonomien er så presset at en uventet regning fører til at TS kun har kr 100 igjen, så er vel et stramt planlagt budsjett en bedre løsning enn kredittkort? Dessuten vil hun vel kanskje ikke få innvilget kredittkort hos andre selskaper enn de som nettopp spekulerer i mennesker med dårlig økonomi og tar skyhøye renter ved utsatt betaling.

Anonymkode: 99bb1...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wildfig

Jo er jo forsåvidt enig i den :) men samtidig kan det jo være betryggende å ha i tilfelle noe lignende oppstår igjen . Ikke alle arbeidsplasser gir ut forskudd lønn/feriepenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...