Gå til innhold

Vitaminer, hva trenger jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp gått gjemmon et sjokk da min kjære far brått gikk bort.

jeg merker nå 1 mnd etterpå at kroppen min har lidd like mye som hjerte.

håret er blitt tynt, huden er tørr, hodet værker, jeg er slapp, føler jeg har gått opp i vekt, men tror det er d at kroppen er blitt "slappere" da jeg ikke makter å trene.

er det noen vitaminer som kan hjelpe meg på veien mot det "normale"?

Anonymkode: fa7bf...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sannsynligvis vil et normalt, sunt kosthold være nok, men hvis du sliter med å få i deg riktig eller nok mat ville jeg ha prøvd enten b-kompleks eller et multivitamin. Omega-3 vil jeg også anbefale. Merker selv stor forskjell på huden når jeg tar omega-3 fast og når jeg ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Thorn skrev:

Sannsynligvis vil et normalt, sunt kosthold være nok, men hvis du sliter med å få i deg riktig eller nok mat ville jeg ha prøvd enten b-kompleks eller et multivitamin. Omega-3 vil jeg også anbefale. Merker selv stor forskjell på huden når jeg tar omega-3 fast og når jeg ikke gjør det.

Takk for svar. 

Er det uansett hvilken omega 3 jeg tar og B-kompleks? Kan jeg kjøpe dette på dagligvarebutikk, eller bør jeg kjøpe deg på apotek/ helsekost? Er det det samme?

Anonymkode: fa7bf...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp gått gjemmon et sjokk da min kjære far brått gikk bort.

jeg merker nå 1 mnd etterpå at kroppen min har lidd like mye som hjerte.

håret er blitt tynt, huden er tørr, hodet værker, jeg er slapp, føler jeg har gått opp i vekt, men tror det er d at kroppen er blitt "slappere" da jeg ikke makter å trene.

er det noen vitaminer som kan hjelpe meg på veien mot det "normale"?

Anonymkode: fa7bf...395

Synes du skal ta en tur til legen og få en kontroll. Sorg kan ha så mange "ansikter", men det du ramser opp kan like gjerne være signaler om sykdom. Noen blodprøver kan avklare om og i tilfelle hva du trenger. 

Anonymkode: bf27a...764

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 

Er det uansett hvilken omega 3 jeg tar og B-kompleks? Kan jeg kjøpe dette på dagligvarebutikk, eller bør jeg kjøpe deg på apotek/ helsekost? Er det det samme?

Anonymkode: fa7bf...395

Det du får i dagligvarebutikken er nok helt greit. Bare husk at hvis du velger et multivitamin med A og D-vitamin, bør du velge omega-3 uten. Dersom du tar B-kompleks kan du ta f.eks. Møllers dobbel. Ellers har Møllers kommet med et flytende omega-tilskudd som heter Go'omega, det tror jeg inneholder ekstra mye omega-3 per dose. Har tenkt å teste det selv når jeg er tom for tilskuddet jeg tar nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Thorn skrev:

Det du får i dagligvarebutikken er nok helt greit. Bare husk at hvis du velger et multivitamin med A og D-vitamin, bør du velge omega-3 uten. Dersom du tar B-kompleks kan du ta f.eks. Møllers dobbel. Ellers har Møllers kommet med et flytende omega-tilskudd som heter Go'omega, det tror jeg inneholder ekstra mye omega-3 per dose. Har tenkt å teste det selv når jeg er tom for tilskuddet jeg tar nå.

Det er i grunn naturlig vitamin D i tran og fet fisk. Derfor hvis man skal ta multivitamin finnes det multivitamin som er uten A, D og K som kan kjøpes på apoteket. Den heter vel "multivitamin for deg som tar tran". 

Men vitaminer er ikke bra i store doser, så spiser TS bør uansett ta blodprøver hos legen for å sjekke om hun trenger noe før hun tar vitaminer. Noen vitaminer er fettløselige og kan være giftige i større mengder. Særlig vit. D. Det er faktisk ikke så mange ganger anbefalt dagsdose at de er giftig. 
TS har nok de problemene hun har med kroppen pga stress, ikke pga vitaminmangel. 

Anonymkode: f04b3...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er i grunn naturlig vitamin D i tran og fet fisk. Derfor hvis man skal ta multivitamin finnes det multivitamin som er uten A, D og K som kan kjøpes på apoteket. Den heter vel "multivitamin for deg som tar tran".

Anonymkode: f04b3...f2b

Ja, det var vel omtrent akkurat det jeg sa? Hvis hun tar multivitamin med A og D, må hun ta omega-3 uten. Ikke alle omega-3 tilskudd inneholder A og D, jeg tar selv uten fordi jeg får i meg mer enn nok A gjennom kosten. 

Når det gjelder dette med prøver har mine prøver vært innenfor normalen hver gang jeg har tatt prøver hos legen, likevel har jeg merket stor forskjell etter at jeg begynte å ta multivitaminer. Jeg har nemlig lagt i den lavere delen av normalen, og det er ikke nødvendigvis nok på individnivå. Så selv om en test hos legen kan vise at tallene er normale, kan det hende at TS vil ha utbytte av vitaminer likevel, særlig hvis hun spiser lite eller usunt slik at hun ikke får dekket behovet gjennom kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS! Kun en blodprøve hos legen vil kunne gi svar på om du har mangler på vitaminer etc. Å spise vitaminer og kosttilskudd uten å ha mangler er bare tull, kroppen trenger dem ikke og det er penger rett ut vinduet.

Anonymkode: b2b93...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28. mai 2016 at 12.35, Thorn skrev:

Ja, det var vel omtrent akkurat det jeg sa? Hvis hun tar multivitamin med A og D, må hun ta omega-3 uten. Ikke alle omega-3 tilskudd inneholder A og D, jeg tar selv uten fordi jeg får i meg mer enn nok A gjennom kosten. 

Når det gjelder dette med prøver har mine prøver vært innenfor normalen hver gang jeg har tatt prøver hos legen, likevel har jeg merket stor forskjell etter at jeg begynte å ta multivitaminer. Jeg har nemlig lagt i den lavere delen av normalen, og det er ikke nødvendigvis nok på individnivå. Så selv om en test hos legen kan vise at tallene er normale, kan det hende at TS vil ha utbytte av vitaminer likevel, særlig hvis hun spiser lite eller usunt slik at hun ikke får dekket behovet gjennom kostholdet.

Det er noe som heter placeboeffekt. Det er fantastisk det, for det gir f.eks kreftsyke pasienter 30% større sannsynlighet for å overleve. Det er vitenskapelig bevist at placeboeffekten virker på det fysiske i tillegg til det psykiske. Når dine verdier er innenfor normalen er det nok placeboeffekten som gjør at du føler deg mye bedre. Det som er så greit er at placeboeffekten også kan funke ved å lure kroppen og seg selv uten å ta vitaminer man ikke trenger. F.eks kan du lure deg selv til å tro at du får masse energi av å spise en stangselleri og da kan det faktisk skje at du får mer energi, uten å ta tabletter :) 

Anonymkode: f04b3...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe som heter placeboeffekt. Det er fantastisk det, for det gir f.eks kreftsyke pasienter 30% større sannsynlighet for å overleve. Det er vitenskapelig bevist at placeboeffekten virker på det fysiske i tillegg til det psykiske. Når dine verdier er innenfor normalen er det nok placeboeffekten som gjør at du føler deg mye bedre. Det som er så greit er at placeboeffekten også kan funke ved å lure kroppen og seg selv uten å ta vitaminer man ikke trenger. F.eks kan du lure deg selv til å tro at du får masse energi av å spise en stangselleri og da kan det faktisk skje at du får mer energi, uten å ta tabletter :) 

Anonymkode: f04b3...f2b

Så du mener at "innenfor normalverdiene" (referanseverdien er vel kanskje egentlig riktig ord) er godt nok for alle mennesker, altså? Legen min er i så fall ikke enig med deg i det. Men om det så skulle være kun placeboeffekten som har ført til at jeg bl.a. har mer energi, sterkere negler og bedre immunforsvar, så lever jeg meget godt med det :laugh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var syk i 6mnd og spiste veldig lite, ble veldig tynn. Og blodprøvene mine viste at alle vitaminer var innenfor normal. Med mindre du hadde for lite vitaminer før dette skjedde, så kan du ikke få mangler på 1 måned. Da er det noe annet som er galt, og du burde gå til lege. Man trenger vanligvis ikke vitaminer om man spiser normalt.

Anonymkode: dea66...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe som heter placeboeffekt. Det er fantastisk det, for det gir f.eks kreftsyke pasienter 30% større sannsynlighet for å overleve. Det er vitenskapelig bevist at placeboeffekten virker på det fysiske i tillegg til det psykiske. Når dine verdier er innenfor normalen er det nok placeboeffekten som gjør at du føler deg mye bedre. Det som er så greit er at placeboeffekten også kan funke ved å lure kroppen og seg selv uten å ta vitaminer man ikke trenger. F.eks kan du lure deg selv til å tro at du får masse energi av å spise en stangselleri og da kan det faktisk skje at du får mer energi, uten å ta tabletter :) 

Anonymkode: f04b3...f2b

Den vitenskapelige bevisførselen på at placeboeffekten fungerer på det fysiske vil je g gjerne se sikker forskning på fr en forskningsdatabase og ikke et avisinnlegg. 

Ts bør gå til lege, og ikke høre på amatørene på kg. 

Anonymkode: bf27a...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...