Gå til innhold

Herpe/munnsår - smittet eget barn, mor sinna


Anonym90059005

Anbefalte innlegg

Gjest Sisti
15 timer siden, onyx skrev:

Herregud, det er ikke hjernekirurgi... Man kysser altså ikke på ungene og man unngår å ha ungenes saker i munnen og passer på å ha et eget håndkle. Det er faktisk ikke så vanskelig, jeg har så langt klart å unngå å smitte både mann og unger..... Ja, en eller annen gang i livet kan de sikkert bli smittet, men det er ikke særlig gøy med syke unger og tviler sterkt på at småbarn med herpesutbrudd er noe stas å håndtere heller.  Med andre ord, det er noe jeg er villig til å unngå så lenge jeg kan og gidder ikke smitte ungene fordi "de blir smitta likevel"...

Hvordan kan du vite at de ikke har blitt smittet...? Går dere og tester hele familien med jevne mellomrom? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ryddet for spekulasjoner og personangrep, samt svar til dette. Minner om at det ikke er tillatt å skrive å skrive som helsepersonell på forumet.

- Avalon, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, minister-mio skrev:

Kilde på at det er tull at det er 90%

Prøv å google...

Anonymkode: 25b82...51e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Rainstorm skrev:

Hvor mange ganger må det sies da, det er ikke så vanskelig å forstå hva noen mener: HSV-2 kan være både i ansikt og underliv, HSV-1 begge steder også, men det heter ikke GENITALIS i ansiktet! Genitalis = genitals = kjønnsorgan.

Uansett om man har HSV-2 i trynet, så har man søren meg ikke kjønnsorgan i fjeset! HSV-2 finnes stort sett bare i underlivet, ergo "kallenavnet", men når det finnes i ansiktet, så kaller man det da ikke KJØNNSherpes.

Det er det samme hva det heter, uansett gir hsv2 gjerne mer alvorlige utbrudd, og det har spredd seg fra kjønnsorgan til munn de siste årene, rordi oralsex er mer vanlig, og så spres det videre til ens barn. Så jo, man sprer et virus som regnes som en kjønnssykdom, en av de kroniske man aldri blir kvitt. Hsv1 er mildere. Og kall det hva du vil, men det er altså en kjønnssykdom som like gjerne setter seg på lepper som på kjønnslepper. Det er noe man bør unngå å smitte barn med, for å si det forsiktig. Jeg vet om en som ble smittet med hsv2 i ansikt, hun har i over 30'år hatt svære utbrudd flere ganger i året. Hadde ikke unnet barnet mitt det der. 

Anonymkode: 25b82...51e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Om folk hadde vært mer oppmerksomme på å unngå smitte, så hadde ikke 70-80 % (det er tull at det er 90 %) vært smittet. Så at mange er smittet er da ikke noe argument for at det ikke er så farlig. For det er en smertefull tilstand for mange.

Et barn har ikke noe valg om det vil bli smittet eller ikke. Derfor bør foreldrene beskytte barnet mot dette. Det burde være enkelt å ikke kysse eller unngå å drikke av samme krus. Det gjelder jo uansett om man har herpes eller ikke. Selv om mange blir smittet, så får spedbarn ekstra alvorlige utbrudd mange ganger.

Og som en av de få prosentene som verken er smittet av herles 1 eller 2, må jeg si at jeg er glad mine egne foreldre var mer ansvarlige og unngikk å smitte meg. 

Anonymkode: 25b82...51e

Jeg er enig i at man bør være forsiktige, men jeg tror uansett ikke man kan sikre seg helt allikevel - særlig siden det kan smitte uten at det er synlige/merkbare utbrudd. (WHO: " HSV-1 can be transmitted from oral or skin surfaces that appear normal and when there are no symptoms present.")

I følge Norsk Helseinformatikk så kan så mange som 70-90% (av den voksne befolkningen) ha antistoffer mot HSV. Det bør være en troverdig kilde selv om det nok er noe høyere enn WHO bedømmer at utbredelsen er i Europa.

Anonymkode: d83ed...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at man bør være forsiktige, men jeg tror uansett ikke man kan sikre seg helt allikevel - særlig siden det kan smitte uten at det er synlige/merkbare utbrudd. (WHO: " HSV-1 can be transmitted from oral or skin surfaces that appear normal and when there are no symptoms present.")

I følge Norsk Helseinformatikk så kan så mange som 70-90% (av den voksne befolkningen) ha antistoffer mot HSV. Det bør være en troverdig kilde selv om det nok er noe høyere enn WHO bedømmer at utbredelsen er i Europa.

Anonymkode: d83ed...c2c

FHI vurderer utbredelsen av HSV-1 til å være 50-80 %, altså en del lavere, så tydeligvis er det ikke noen offisiell statistikk på dette. 20-40 % har HSV-2. Uansett er veldig mange smittet, de fleste uten å vite det.

Du har helt rett i at det også kan smitte utenom utbrudd. Det er merkelig at det ikke gjøres mer innsats for å utvikle en vaksine, siden en del er plaget av dette. Men legemiddelfirmaene tjener vel så gldt på salver og piller for å lindre utbrudd at de ikke vil miste den inntekskilden ved å finne en vaksine. 

Anonymkode: 25b82...51e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...