Gå til innhold

Herpe/munnsår - smittet eget barn, mor sinna


Anonym90059005

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som er feil i innlegget?

Anonymkode: bf385...557

Herpes genitalis er en infeksjon i underlivet, at det er snakk om samme virus har ingen sagt noe på

Anonymkode: 0b4a0...8d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde blitt sur. Man deler ikke flasker, skjeer ol når man har et utbrudd. Min mor har herpes, har hatt det i mange år, men har ikke smittet oss barn fordet. Jeg har ikke herpes, ihvertfall har jeg aldri hatt utbrudd og det har heller ikke mannen min. Jeg hadde blitt lei meg om jeg eller barna mine hadde fått det. Noen har veldig vonde utbrudd. 

Klart man kan bli smittet andre steder enn i hjemmet, men man prøver å unngå å smitte andre så godt man kan og da innebærer det å ikke dele ting som har vært i munnen eller kysse barnet. 

Anonymkode: 5d649...8b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Hva om mor ikke merker selv at hun har utbrudd? :( Jeg er ganske bekymret for dette, og visste ikke at babyer kunne dø av smitte!

Anonymkode: c6629...e3a

Det er ekstremt skjeldent at dette skjer. De kan skje med nyfødte, dersom mor har et utbrudd som er helt ferskt og barnet er så nyfødt at det ikke har rukket å få antistoffer mot dette.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, absinthia skrev:

Det er ekstremt skjeldent at dette skjer. De kan skje med nyfødte, dersom mor har et utbrudd som er helt ferskt og barnet er så nyfødt at det ikke har rukket å få antistoffer mot dette.  

Barnet trenger ikke å bli smittet av sin mor for det, kan bli smittet av andre enn mor også. Og da hjelper det faktisk ikke at mor har hatt herpes lenge ig i mens huk var gravid da det ikke er helt de samme antistoffene hvert herpes tilfelle har, det er forskjell fra smitten/person til smitte/person.

selvom det er sjelden at det skjer så skjer det og en trenger ikke å utsette små babyer for smitte om en er klar over at en har herpesutbrudd.

Anonymkode: 64689...5a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barnet trenger ikke å bli smittet av sin mor for det, kan bli smittet av andre enn mor også. Og da hjelper det faktisk ikke at mor har hatt herpes lenge ig i mens huk var gravid da det ikke er helt de samme antistoffene hvert herpes tilfelle har, det er forskjell fra smitten/person til smitte/person.

selvom det er sjelden at det skjer så skjer det og en trenger ikke å utsette små babyer for smitte om en er klar over at en har herpesutbrudd.

Anonymkode: 64689...5a8

Det er da en selvfølge,akkurat som at en holder seg litt på avstand når en er forkjølet,  men man skal ikke bli helt hysterisk heller. Det er forsvinnende skjeldent noe skjer i forhold til at 70-90 prosent har viruset, når man sammenligner med komplikasjoner i forbindelse med helt andre og mindre vanlige ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet trenger ikke å bli smittet av sin mor for det, kan bli smittet av andre enn mor også. Og da hjelper det faktisk ikke at mor har hatt herpes lenge ig i mens huk var gravid da det ikke er helt de samme antistoffene hvert herpes tilfelle har, det er forskjell fra smitten/person til smitte/person.

selvom det er sjelden at det skjer så skjer det og en trenger ikke å utsette små babyer for smitte om en er klar over at en har herpesutbrudd.

Anonymkode: 64689...5a8

Glemte å få med at viruset ikke er så fryktelig forskjellig fra person til person. Et virus har sitt eget DNA som det formerer opp i bakterieceller eller andre celler, slik at det sprer seg,da viruset ikke kan spre seg uten hjelp fra disse. Når dette DNA et formerer seg er det som om en spiller en plate med den samme beskjeden igjen og igjen. Det hender at viruset forandrer seg noe, men ikke noe spesielt revolusjonerende og det tar en del generasjoner. 

Antistoffene vil nok virke.   Hadde virus forandret seg såpass mye at det var et utall variasjoner blant befolkningen, ville vi nok ikke hatt såpass stor suksess med de vanligste vaksinene. 

Litt enkelt forklart, men jeg orket ikke ta en avhandling om virus,rna mm. 

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget er vel ikke om det er farlig, det er likevel jævlig irriterende og unødvendig på lik linje med forkjølelse og omgangssyke. Ja, det kan hende barnet ikke får utbrudd, men det kan godt være at barnet blir plaget av hyppige og vonde utbrudd også. Er det virkelig nødvendig, spesielt siden det faktisk er mulig å unngå å smitte bare man gidder å passe litt på? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, onyx skrev:

Poenget er vel ikke om det er farlig, det er likevel jævlig irriterende og unødvendig på lik linje med forkjølelse og omgangssyke. Ja, det kan hende barnet ikke får utbrudd, men det kan godt være at barnet blir plaget av hyppige og vonde utbrudd også. Er det virkelig nødvendig, spesielt siden det faktisk er mulig å unngå å smitte bare man gidder å passe litt på? 

Fortell gjerne hvordan dette unngåes. Det at de fleste får smitten i løpet av livet er selvfølgelig bare slurv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, så er mor urimelig og kunne ha lest seg opp til at barnet kan ha blitt smittet av hvem som helst i nære omgivelser, og gjerne i barnehagen. Ofte blir man smittet, men får ikke utbrudd før immunforsvaret er litt svekket på,grunn av stress, forkjølelse eller sykdom. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, minister-mio skrev:

Fortell gjerne hvordan dette unngåes. Det at de fleste får smitten i løpet av livet er selvfølgelig bare slurv?

Herregud, det er ikke hjernekirurgi... Man kysser altså ikke på ungene og man unngår å ha ungenes saker i munnen og passer på å ha et eget håndkle. Det er faktisk ikke så vanskelig, jeg har så langt klart å unngå å smitte både mann og unger..... Ja, en eller annen gang i livet kan de sikkert bli smittet, men det er ikke særlig gøy med syke unger og tviler sterkt på at småbarn med herpesutbrudd er noe stas å håndtere heller.  Med andre ord, det er noe jeg er villig til å unngå så lenge jeg kan og gidder ikke smitte ungene fordi "de blir smitta likevel"...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, onyx skrev:

Herregud, det er ikke hjernekirurgi... Man kysser altså ikke på ungene og man unngår å ha ungenes saker i munnen og passer på å ha et eget håndkle. Det er faktisk ikke så vanskelig, jeg har så langt klart å unngå å smitte både mann og unger..... Ja, en eller annen gang i livet kan de sikkert bli smittet, men det er ikke særlig gøy med syke unger og tviler sterkt på at småbarn med herpesutbrudd er noe stas å håndtere heller.  Med andre ord, det er noe jeg er villig til å unngå så lenge jeg kan og gidder ikke smitte ungene fordi "de blir smitta likevel"...

Det virker faktisk som om det er ekstemt komplisert for en del i denne tråden å forstå at alle har smitten i seg, men de fleste får ikke utbrudd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kysser vel ingen mens man har utbrudd, vel? Men det er fort gjort å smitte likevel, bare det å dele håndduk kan smitte når en person har utbrudd. Eller at man ubevisst har tatt borti det. 

Jeg har herpes, og det har nok kommet av at vi i ungdommen delte leppestifter/lipglosser ect. Kjempe kjipt ved utbrudd. 

Anonymkode: 4274b...606

Er ikke alle som er like opplyst sånnsett. Jeg kysset aldri gubben ved utbrudd, og han kysset ikke barnet under utbrudd.... MEN når det kommer til besteforeldrene så vet jeg ikke hva som har skjedd når jeg ikke har vært til stede.

Utrolig dumt at smitten skjer så fort og av så lite! :(

Anonymkode: b5be1...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
1 time siden, minister-mio skrev:

Det virker faktisk som om det er ekstemt komplisert for en del i denne tråden å forstå at alle har smitten i seg, men de fleste får ikke utbrudd

Så mange sier "jeg har aldri smittet noen hvertfall, er ikke så vanskelig å ikke smitte noen", men det du sier er at de mest sannsynlig har smittet noen, bare at disse individene ikke har fått utbrudd? 70-90% er faktisk 3 av 4 (+/-) så alle disse som sier ingen i min omgangskrets/storfamilie har herpes: jo det har de, men de har nødvendigvis ikke utbrudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Rainstorm skrev:

Så mange sier "jeg har aldri smittet noen hvertfall, er ikke så vanskelig å ikke smitte noen", men det du sier er at de mest sannsynlig har smittet noen, bare at disse individene ikke har fått utbrudd? 70-90% er faktisk 3 av 4 (+/-) så alle disse som sier ingen i min omgangskrets/storfamilie har herpes: jo det har de, men de har nødvendigvis ikke utbrudd?

Ingen sier "ingen i min omgangskrets har herpes" det er i så fall feil, da de fleste har smitten i seg. Men at få har utbrudd kan jo stemme, da de fleste ikke har det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rainstorm skrev:

Så mange sier "jeg har aldri smittet noen hvertfall, er ikke så vanskelig å ikke smitte noen", men det du sier er at de mest sannsynlig har smittet noen, bare at disse individene ikke har fått utbrudd? 70-90% er faktisk 3 av 4 (+/-) så alle disse som sier ingen i min omgangskrets/storfamilie har herpes: jo det har de, men de har nødvendigvis ikke utbrudd?

Stemmer det.
Eneste måten å være helt sikker på er å teste seg for viruset.  :) 
Har man ikke tatt testen, så vet man jo ikke om man er smittet eller ikke.
Noen får bare utbrudd en gang, andre merker ikke utbrudd-Det kan være bare kløe/svie , så går det over, eller ingenting. Noen er uheldig og har utbrudd flere ganger i året.

Men selv med en negativ test, så bør man ta en ny test senere for å være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
6 minutter siden, minister-mio skrev:

Ingen sier "ingen i min omgangskrets har herpes" det er i så fall feil, da de fleste har smitten i seg. Men at få har utbrudd kan jo stemme, da de fleste ikke har det

... Det er jo nettopp dét de sier, her i tråden! :P
Jeg prøvde i grunn bare å skrive det veldig enkelt, det som var så komplisert for noen å forstå.

Dessuten er det for mange skambelagt å ha herpes (kanskje en del på grunn av ytringer og meninger som kommer frem i denne tråden), så man vet absolutt ikke alle som har herpes (i tillegg til de som ikke vet det selv en gang da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

45 minutter siden, Chibi skrev:

Stemmer det.
Eneste måten å være helt sikker på er å teste seg for viruset.  :) 
Har man ikke tatt testen, så vet man jo ikke om man er smittet eller ikke.
Noen får bare utbrudd en gang, andre merker ikke utbrudd-Det kan være bare kløe/svie , så går det over, eller ingenting. Noen er uheldig og har utbrudd flere ganger i året.

Men selv med en negativ test, så bør man ta en ny test senere for å være sikker.

Nå må du slutte å bable om ting du ikke har peiling på

Anonymkode: 0b4a0...8d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Chibi skrev:


Men selv med en negativ test, så bør man ta en ny test senere for å være sikker.

Hvorfor i alle dager skal man teste seg for dette? Alle har det, det er da ingen som går å tar en test?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du slutte å bable om ting du ikke har peiling på

Anonymkode: 0b4a0...8d0

Ok, hva er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Chibi skrev:

Ok, hva er feil?

Man tar da ingen test for å se om man har herpesvirus! Iallefall ikke to! Hva tror du helsevesenet er laget av? Alle har herpesviruset i seg, man tester ikke etter det.

flere har forklart dette for deg nå

Anonymkode: 0b4a0...8d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...