Gå til innhold

Herpe/munnsår - smittet eget barn, mor sinna


Anonym90059005

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Rararara skrev:

Det er tydelig at du ikke kjenner meg når du antyder at jeg behandler barnet mitt som spedalsk. Hun er lei seg fordi hun får vondt og fordi hun ikke får kysse lillebror og oldemor akkurat når hun har utbrudd.

Vi har ikke sett noe tegn på at lillebror er smittet, og ingen andre i familien (mor, far, tanter, onkler, besteforeldre) har hatt utbrudd, så da synes vi det er greit å unngå at han kysses på mens hun har utbrudd. 

Synes ikke det er grunn til å bli ufin og synes ikke det skal være nødvendig å måtte forsvare seg for det heller.

Hvem har vært ufin?

Anonymkode: 0b4a0...8d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herpes er ikke så ille, i sjeldne tilfeller kan babyer som er smittet med herpes få hjerneskader og cerebral parese, i verste fall dø. Men det er likevel sjeldent.
WHO, mener at omtrent 3,7 milliarder mennesker har HSV-1 og 417 millioner-HSV-2. -Blant HSV-2, så er det flest kvinner som er smittet.
De aller fleste blir smittet i barndommen, og sykdommen kan smitte selv om man ikke har utbrudd. Noen får ikke utbrudd heller. Herpes er så vanlig idag at det ikke er meldeplikt for sykdommen mer og det er jo litt trasig fordi man vet jo ikke hvem som kan smitte deg.

Men husk..
Herpes i seg selv er ikke farlig, mer ubehagelig.
Og spedbarn kan smittes av mange ting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Chibi skrev:

Herpes er ikke så ille, i sjeldne tilfeller kan babyer som er smittet med herpes få hjerneskader og cerebral parese, i verste fall dø. Men det er likevel sjeldent.
WHO, mener at omtrent 3,7 milliarder mennesker har HSV-1 og 417 millioner-HSV-2. -Blant HSV-2, så er det flest kvinner som er smittet.
De aller fleste blir smittet i barndommen, og sykdommen kan smitte selv om man ikke har utbrudd. Noen får ikke utbrudd heller. Herpes er så vanlig idag at det ikke er meldeplikt for sykdommen mer og det er jo litt trasig fordi man vet jo ikke hvem som kan smitte deg.

Men husk..
Herpes i seg selv er ikke farlig, mer ubehagelig.
Og spedbarn kan smittes av mange ting.

Meldeplikt har det aldri vært for munnsår?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke hun overreagerer. Du har vært uforsiktig og hensynsløs, ergo en dårlig far i dette tilfellet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, minister-mio skrev:

Meldeplikt har det aldri vært for munnsår?

HSV-2, som jo egentlig er genital herpesinfeksjon, men siden de begge typene kan være begge plasser :)
Meldeplikten opphørte i 1994, før det, var det meldeplikt om HSV-2 :) Og man kan jo få både type 1 og 2. Forskning viser at har man type 1, så kan utbruddene til type 2 bli mildere x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Chibi skrev:

HSV-2, som jo egentlig er genital herpesinfeksjon, men siden de begge typene kan være begge plasser :)
Meldeplikten opphørte i 1994, før det, var det meldeplikt om HSV-2 :) Og man kan jo få både type 1 og 2. Forskning viser at har man type 1, så kan utbruddene til type 2 bli mildere x)

Ja, men det gjaldt jo herpes genitalis

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Version 2.0 skrev:

Jeg synes ikke hun overreagerer. Du har vært uforsiktig og hensynsløs, ergo en dårlig far i dette tilfellet.

Ingen vet hvor smitten kom fra

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Chibi skrev:

HSV-2, som jo egentlig er genital herpesinfeksjon, men siden de begge typene kan være begge plasser :)
Meldeplikten opphørte i 1994, før det, var det meldeplikt om HSV-2 :) Og man kan jo få både type 1 og 2. Forskning viser at har man type 1, så kan utbruddene til type 2 bli mildere x)

Nei, men ved ett førstegangs utbrudd så kan du ha blitt smittet med hsv-1, eller 2, eller begge deler :)  Herpes Genitalis kan like gjerne gi deg munnsår :)  Det var det jeg ville fram til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Chibi skrev:

Nei, men ved ett førstegangs utbrudd så kan du ha blitt smittet med hsv-1, eller 2, eller begge deler :)  Herpes Genitalis kan like gjerne gi deg munnsår :)  Det var det jeg ville fram til.

Herpes genitalis er herpesinfeksjon i underlivet ikke på lepper og rundt munnen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, minister-mio skrev:

Ingen vet hvor smitten kom fra

Sier ikke TS at han hadde munnsår da? Da er det vel nokså åpenbart hvor smitten kommer fra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Version 2.0 skrev:

Sier ikke TS at han hadde munnsår da? Da er det vel nokså åpenbart hvor smitten kommer fra?

Alle blir smittet i løpet av barndommen, går barnet f. Eks i barnehage kan smitten komme derfra

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, minister-mio skrev:

Alle blir smittet i løpet av barndommen, går barnet f. Eks i barnehage kan smitten komme derfra

Det er selvsagt mulig, men sannsynligvis ikke. Små barn smitter hverandre med mye rart i barnehagen, men herpes pleier ikke være vanlig smitte i barnehager da svært få små barn har herpes simplex utbrudd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Version 2.0 skrev:

Det er selvsagt mulig, men sannsynligvis ikke. Små barn smitter hverandre med mye rart i barnehagen, men herpes pleier ikke være vanlig smitte i barnehager da svært få små barn har herpes simplex utbrudd.

Ok. Man kan uansett ikke vite hvem som smitter når det er noe alle smittes med uansett (som det står i linken jeg postet tidligere)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, minister-mio skrev:

Herpes genitalis er herpesinfeksjon i underlivet ikke på lepper og rundt munnen

Uuuuhh...
Nei?
https://www.apotek1.no/sex-og-samliv/seksuelt-overforbare-sykdommer/herpes-genitalis

Sitat

" Herpesinfeksjon i underlivet skyldes herpes simplex virus type 1 (HSV-1) eller type 2 (HSV-2). HSV-2 er det viruset som oftest gir infeksjon på kjønnsorganene, vanligvis i 80-90 % av tilfellene. HSV-1 er mest kjent for å gi infeksjon på lepper, munnsår, men kan også gi infeksjon på kjønnsorganene og er årsaken i 10-20 % av tilfellene av herpes genitalis. Det er en økende forekomst av herpes genitalis forårsaket av HSV-1 blant yngre voksne. Genital HSV-1 utgjør nå opptil 30-40% av tilfellene i denne aldersgruppen. "



Det er bare to typer herpesvirus, den ene er oftest på munn og lepper, nummer to er oftest på kjønnsorganer. MEN. De kan "bytte" plass også. Har du Herpes.gen, i underlivet og en person gir deg oralsex, så smitter du den personen og han får det på leppene istedet og vice versa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare gi et tips mht munnsår. På min arbeidsplass kom vi i prat om munnsår en gang. Da var det en kollega som fortalte om sin svigerinne som tidligere var svært plaget, hyppige utbrudd med unormalt store sår, som tok lang tid å bli kvitt. Da hadde hun blitt tipset om å behandle et utbrudd med laser, noe hun hadde gjort. Laser skulle gjøre at munnsåret forsvant raskere, og aldri mer utbrudd igjen. Denne svigerinnen fikk sjeldent utbrudd etter laserbehandlingen, og ved utbrudd ble det bare små sår som holdt seg på leppen og ikke svære utover som hun pleide. Fordi hun var så hardt angrepet fra før, ble hun ikke helt kvitt munnsår for alltid. Men ble fortalt at ved normale utbrudd, skulle da sårene forsvinne for godt, dvs ikke flere utbrudd noen sinne. Kollegaen min fortalte at svigerinnen var veldig fornøyd med sjeldne og svært reduserte utbrudd, og "fått et nytt liv". Nå vet jeg ikke hvor laserbehandlingen ble foretatt, men det er kanskje verdt et forsøk å finne ut av og forsøke for de som er plaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

41 minutter siden, Chibi skrev:

Uuuuhh...
Nei?
https://www.apotek1.no/sex-og-samliv/seksuelt-overforbare-sykdommer/herpes-genitalis



Det er bare to typer herpesvirus, den ene er oftest på munn og lepper, nummer to er oftest på kjønnsorganer. MEN. De kan "bytte" plass også. Har du Herpes.gen, i underlivet og en person gir deg oralsex, så smitter du den personen og han får det på leppene istedet og vice versa

Det kan være samme virus, men kun infeksjonen i underlivet kalles herpes genetalis, derav navnet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Chibi skrev:

Uuuuhh...
Nei?
https://www.apotek1.no/sex-og-samliv/seksuelt-overforbare-sykdommer/herpes-genitalis



Det er bare to typer herpesvirus, den ene er oftest på munn og lepper, nummer to er oftest på kjønnsorganer. MEN. De kan "bytte" plass også. Har du Herpes.gen, i underlivet og en person gir deg oralsex, så smitter du den personen og han får det på leppene istedet og vice versa

Dette har du ikke peiling på, du googler men klarer ikke prosessere informasjon

Anonymkode: 0b4a0...8d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun er urimelig...! Det smittes så lett som at du kysset spebarnet på hodet mens du har et utbrudd. Det kan ha vært du, det kan ha vært bestemora, venninna.. Ja, hvem som helst!

Vi har det sånn vi og.. Jeg har ikke herpes mens pappaen har herpes (og mora hans) og først som 8 åring fikk barnet sitt første utbrudd. Såklart er det trist, men det er ikke noe man kan gjøre noe med og det er bare å krysse fingre for at det ikke blir av typen som er veldig fremtrendene. Nå er det snart 2 år siden siden første utbrudd.
Utbrudd kommer som du vet av redusert immunforsvar, så da er det bare å spise sunt og prøve å ikke bli syk.:fnise:

Det som er superkjipt etter mitt syn er at det ikke finnes behandlinger til barn for dette på apoteket. Det som står i hylla har steroider i seg slik jeg skjønte det, og man MÅ til legen for å få resept.

Anonymkode: b5be1...04e

Man kysser vel ingen mens man har utbrudd, vel? Men det er fort gjort å smitte likevel, bare det å dele håndduk kan smitte når en person har utbrudd. Eller at man ubevisst har tatt borti det. 

Jeg har herpes, og det har nok kommet av at vi i ungdommen delte leppestifter/lipglosser ect. Kjempe kjipt ved utbrudd. 

Anonymkode: 4274b...606

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har du ikke peiling på, du googler men klarer ikke prosessere informasjon

Anonymkode: 0b4a0...8d0

Hva er det som er feil i innlegget?

Anonymkode: bf385...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...