Gå til innhold

Spyr og tar avføringstabletter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snakk med henne før du vurderer å kontakte fastlege etc. Det er uansett lite fastlegen får gjort dersom hun ikke vil ha hjelp, og som venninne hadde jeg nok kuttet deg ut temmelig raskt dersom du gikk bak ryggen min på den måten. Hun må ville ha hjelp før noen kan gjøre noe (i ytterste konsekvens kan hun bli innlagt og tvangsfôret via sonde, men det skal temmelig mye til før det skjer, og det er dessuten lite hjelp i dersom hun ikke vil motta hjelpen da mange river ut sonden eller bare fortsetter på samme sporet så snart de er ute av sykehuset. De kan ikke holde henne tvangsinnlagt for alltid, så første steg er å snakke med henne og hjelpe henne til å innse at hun behøver hjelp) 

Anonymkode: 27281...aa5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tilbakemeldingen! Kontakter du kommunen da?

Det er viktig at hun får hjelp raskt fra helsevesenet (også grunnet det du fortalte om at hun noen få år tilbake hadde starten på anoreksi).

Det er flott at du bryr deg om din venninne.

Når du har varslet kommunen, får jo helsevesenet tatt seg av det som er deres oppgaver i forhold til din venninne.

Du som venninne, skal  jo ikke ha en behandlerrolle, men fortsette å være en god venninne (selvfølgelig kun etter ditt eget ønske).

:klem:

Anonymkode: bee4f...cc2

Hæ? Kontakte kommunen? Og si hva? Til hvem? Og hva skal så denne kommunen gjøre?? Hvordan i alle dager tenker du at dette skal foregå?

Anonymkode: ae738...910

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du egentlig dette, TS?

Anonymkode: ae738...910

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun spiser sunt og tar avflringstabletter to ganger i måneden? Har hun gått ned i vekt? Man gjør vel ikke noe annet enn å spørre henne om dette, hvis hun har hatt vekttap. Hvis ikke, så synes jeg ikke det er noe du skal bry deg med. Og i hvert fall ikke gå bak hennes rygg og ta kontakt med lege eller andre. Man prøver å snakke med en person som førstevalg. Å gå bak ryggen ville jeg kun gjort om det akutt sto om livet og hun nektet å søke hjelp. Men da ville nok foreldrene ha reagert. Jeg synes det er en oppgave for nærmeste pårørende. Og å stå om livet, det virker det ikke som det gjør.

Anonymkode: 362a5...c1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med henne før du vurderer å kontakte fastlege etc. Det er uansett lite fastlegen får gjort dersom hun ikke vil ha hjelp, og som venninne hadde jeg nok kuttet deg ut temmelig raskt dersom du gikk bak ryggen min på den måten. Hun må ville ha hjelp før noen kan gjøre noe (i ytterste konsekvens kan hun bli innlagt og tvangsfôret via sonde, men det skal temmelig mye til før det skjer, og det er dessuten lite hjelp i dersom hun ikke vil motta hjelpen da mange river ut sonden eller bare fortsetter på samme sporet så snart de er ute av sykehuset. De kan ikke holde henne tvangsinnlagt for alltid, så første steg er å snakke med henne og hjelpe henne til å innse at hun behøver hjelp) 

Anonymkode: 27281...aa5

Veldig enig dette.

Jeg skjønner ikke helt hva AB som mener man skal kontakte kommunen mener, hva i alle dager skal kommunen gjøre? En lege kan ikke tvinge en pasient til å ta i mot behandling så sant pasienten ikke vet sitt eget beste. Å få et tvangsvedtak er vanskelig, og det skal det være. 

Anonymkode: 49a27...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...