Gå til innhold

Spyr og tar avføringstabletter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har funnet ut at venninnen min sliter mer enn jeg trodde. Hun spiser alltid veldig sunt, og spiser ikke usunt med mindre hun må. Jeg har funnet ut at hun spyr/tar avføringstabletter hver gang hun spiser, og det jeg lurer på da er hvor skadelig det er for hun å ta avføringstabletter? Det er nok bare 2 ganger i måneden, max 4 (hun spiser aldri usunt i ukedagene, egentlig aldri ellers heller som sagt, unntatt når hun får servert noe usunt f.eks i bursdager eller på besøk). Hun hadde starten på anoreksia for to år siden, men kom seg delvis ut av det. Nå teller hun kalorier som en gal, spiser mellom 1200-1400 kcal og spyr om det er antydning til usunt. Hva kalles dette, og hva bør jeg som nær venninne gjøre?

Anonymkode: ed675...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Send bekymringsmelding til fastlegen hennes (om du vet hvem hun går til) eller til Kommunen der hun bor

Anonymkode: bee4f...cc2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Send bekymringsmelding til fastlegen hennes (om du vet hvem hun går til) eller til Kommunen der hun bor

Anonymkode: bee4f...cc2

Jeg har dessverre ingen anelse om hvem fastlegen hennes er, dessverre. Takk for tips!

Anonymkode: ed675...06d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Send bekymringsmelding til fastlegen hennes (om du vet hvem hun går til) eller til Kommunen der hun bor

Anonymkode: bee4f...cc2

Nei, noe så urettferdig. Snakk med henne om det først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, coffeegirl83 skrev:

Nei, noe så urettferdig. Snakk med henne om det først.

Det tenker jeg også, men synes det er utrolig vanskelig å ta det opp med henne da hun ikke vet at jeg vet det.

Anonymkode: ed675...06d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, coffeegirl83 skrev:

Nei, noe så urettferdig. Snakk med henne om det først.

Urettferdig? Hvorfor mener du det?

Anonymkode: bee4f...cc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det tenker jeg også, men synes det er utrolig vanskelig å ta det opp med henne da hun ikke vet at jeg vet det.

Anonymkode: ed675...06d

Fortell henne at du vet det og at du bare vil støtte henne. Hun kan sette pris på at du vil hjelpe henne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, coffeegirl83 skrev:

Fortell henne at du vet det og at du bare vil støtte henne. Hun kan sette pris på at du vil hjelpe henne.

Hm, jeg får vel nesten bare gjøre det...

Anonymkode: ed675...06d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan redusere magen sin evne til å fungere på lang sikt.

Anonymkode: 68a10...bdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kaste opp og ta avføringstabeletter en gang i blandt skader henne ikke, men det kan eskalere. Begge deler er potensielt farlig når det har eskalert. Hun har en spiseforstyrrelse, fortsatt. I startfase eller ikke. Og hun bør ta tak i det før det kommer lenger. 

Anonymkode: 5f21f...1cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dessverre ingen anelse om hvem fastlegen hennes er, dessverre. Takk for tips!

Anonymkode: ed675...06d

Takk for tilbakemeldingen! Kontakter du kommunen da?

Det er viktig at hun får hjelp raskt fra helsevesenet (også grunnet det du fortalte om at hun noen få år tilbake hadde starten på anoreksi).

Det er flott at du bryr deg om din venninne.

Når du har varslet kommunen, får jo helsevesenet tatt seg av det som er deres oppgaver i forhold til din venninne.

Du som venninne, skal  jo ikke ha en behandlerrolle, men fortsette å være en god venninne (selvfølgelig kun etter ditt eget ønske).

:klem:

Anonymkode: bee4f...cc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm, jeg får vel nesten bare gjøre det...

Anonymkode: ed675...06d

Det er en vanskelig situasjon, men gjør noe før det er for sent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan redusere magen sin evne til å fungere på lang sikt.

Anonymkode: 68a10...bdc

Uff, det høres ikke bra ut!

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å kaste opp og ta avføringstabeletter en gang i blandt skader henne ikke, men det kan eskalere. Begge deler er potensielt farlig når det har eskalert. Hun har en spiseforstyrrelse, fortsatt. I startfase eller ikke. Og hun bør ta tak i det før det kommer lenger. 

Anonymkode: 5f21f...1cd

Betryggende å vite at det ikke er skadelig, da hun gjør det max 4 ganger i måneden. Som du sier kan det jo likevel eskalere veldig fort, og det er jo tydelig at hun sliter med mat og tanker rundt det.

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tilbakemeldingen! Kontakter du kommunen da?

Det er viktig at hun får hjelp raskt fra helsevesenet (også grunnet det du fortalte om at hun noen få år tilbake hadde starten på anoreksi).

Det er flott at du bryr deg om din venninne.

Når du har varslet kommunen, får jo helsevesenet tatt seg av det som er deres oppgaver i forhold til din venninne.

Du som venninne, skal  jo ikke ha en behandlerrolle, men fortsette å være en god venninne (selvfølgelig kun etter ditt eget ønske).

:klem:

Anonymkode: bee4f...cc2

Tror jeg prøver å finne ut hvem fastlegen hennes er, men snakker med henne før jeg gjør noe selvom det er vanskelig. Takk for gode tips og råd, klem!

 

1 minutt siden, coffeegirl83 skrev:

Det er en vanskelig situasjon, men gjør noe før det er for sent.

Jeg skal gjøre det.

Anonymkode: ed675...06d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tenker jeg også, men synes det er utrolig vanskelig å ta det opp med henne da hun ikke vet at jeg vet det.

Anonymkode: ed675...06d

Min nærmeste venninne slet med spiseforstyrrelser for mange år siden. Jeg hadde mine mistanker en stund før jeg konfronterte henne. Jeg spurte henne bare rett ut. Først ble hun lettere sjokkert, som om hun ble tatt på fersken, før hun brast i gråt. Men dette var da ei jente som ville ha hjelp. Min søster, som også slet med det samme, og som var grunnen til at jeg gjenkjente tegnene hos min venninne, tok ikke i mot hjelp. Hun nektet for at noe var galt og mente hun hadde alt under kontroll, helt til hun ble lagt inn pga dehydrering. Da varslet vi legene og hun fikk etter lang tid innsett at hun hadde et problem. 

 

Uansett, så tror jeg at det eneste riktige er å først konfrontere henne. Vet hun at det hun holder på med er destruktivt,  støtter du henne og forsøker å finne riktig hjelp sammen med henne. Hvis ikke, kanskje kontakte familien hennes? 

Anonymkode: 193ad...074

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Urettferdig? Hvorfor mener du det?

Anonymkode: bee4f...cc2

Venninnen fortjener å høre det fra henne først. Det er ikke rett å bare sende inn en bekymring uten at TS har nevnt at hun merker hun sliter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, coffeegirl83 skrev:

Venninnen fortjener å høre det fra henne først. Det er ikke rett å bare sende inn en bekymring uten at TS har nevnt at hun merker hun sliter.

Jeg forstår. Takk for svar! :hjerte:

 

Anonymkode: bee4f...cc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for gode tips og råd, alle sammen!

Anonymkode: ed675...06d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår. Takk for svar! :hjerte:

 

Anonymkode: bee4f...cc2

Bare hyggelig! :D Dette er min personlige mening, absolutt ikke et fasitsvar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for gode tips og råd, alle sammen!

Anonymkode: ed675...06d

Lykke til! :hjerte::klem:

Anonymkode: bee4f...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til! :hjerte::klem:

Anonymkode: bee4f...cc2

Tusen takk, det trenger jeg :hjerte:

Anonymkode: ed675...06d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...