Gå til innhold

Er dette en sykdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner ei som har blitt dårlig til å huske ting som blir sagt, lurer på om det er noe galt eller bare uoppmerksomhet?

jeg kan fortelle om en situasjon som skjedde en dag, og hun svarer og på en måte gir intensjoner om at hun hører på. Senere kan hun finne på å videreformidle historien mens jeg sitter der, og den er helt ut av styr i forhold til slik jeg fortalte det. Eller hvis tema kommer opp igjen så kan hun nekte for at jeg har pratet om noe slikt. Da gir hun seg som oftest å sier at hun trodde jeg mente noe annet. Jeg begynner å bli lei og føler at hun aldri bryr seg om hva jeg forteller.

Anonymkode: 8682a...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det være stress? 

Anonymkode: 81cd6...add

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk ikke er interessert i å høre på hva du har å si er ikke en indikasjon på at vedkommende er syk, det er heller en refleksjon på enten manglende fortellerevne eller en kjedelig historie.

Jeg har hatt lange samtaler der jeg har satt å tenkt på om jeg skal kjøpe bambussokker eller bommulssokker isteden for å følge med. Etter nitti minutter med nøye overveining har jeg hørt kanskje 17 minutter av samtalen og spør: "Hvor kan jeg kjøpe bambussokker?" Så ser min samtalepartner rart på meg før jeg plukker opp jakken min og vandrer ut helt uten å si noe. Be meg gjenta samtalen så vil du få en dårlig gjenfortelling av de 17 minuttene med fri diktning innimellom.

Men som Hemingway sa: "I drink to make other people interessting", kanskje du burde bydd henne en drink?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du blir lei! Synes man skal være forsiktig med å diagnostisere folk, men jeg tenker umiddelbart på stress eller at personen ikke er helt tilstede, kanskje har mye å tenke på, uten at det nødvendigvis har noe med deg å gjøre. Du kan gjøre spørre vedkommende om hvordan det går med henne/om hun har mye å tenke på`?

Anonymkode: 11ae1...a17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det meg du snakker om?  ;)

Jeg har hjernetåke som en del av sykdomsbildet mitt, og da blir resultatet som du beskriver det i innlegget ditt. 
Av og til er det så ille at jeg glemmer hva jeg snakker om, mens jeg snakker om det ...
Jeg kan glemme hva vi hadde til middag like etter at vi har spist.
Jeg kan spørre mannen min om noe, og så bli irritert fordi han ikke svarer meg (selv om han svarte, og jeg til og med responderte på det han sa).
 

Det handler ikke om at jeg ikke er interessert, for det er jeg.
Men jeg mister konsentrasjonen, og jeg glemmer.

Hos meg er årsaken fysisk, da jeg har en sykdom som gir meg "fatiigue"/utmattelse.
Mange opplever det samme ved lavt stoffskifte.
Stress kan være en årsak, psykiske problemer en annen.

Anonymkode: 95228...01e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat slik du beskriver ovenfor her! Håper absolutt ikke jeg er kjedelig for dere over her, en "fortelling" kan vare i 30sek/1min. Kun info kan bli gitt iblant. Noe som har skjedd helt ut av det blå i det siste er også at hun bruker LANG tid på å forklare meg noe. Jeg vet jo til slutt hva hun skal fram til, og sitter å venter på at hun skal komme dit. Jeg vil jo ikke være frekk å avbryte for å fullføre setningen heller. Mulig det er noe som hører til utmattelse som nevnt over her. Nå føltes det plutselig litt bedre etter din beskrivelse, jeg tar meg ofte å bli sint og lei meg fordi jeg har trodd at hun ikke bryr seg

Anonymkode: 8682a...74b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange sykdommer hvor "brain fog" er en del av sykdomsbildet. ME, fibromyalgi, forskjellige typer autoimmune sykdommer o.l. Det gjør at man kan bli surrete, ukonsentrert, uoppmerksom, ha dårlig hukommelse, slite med å finne ord/formulere seg (for eksempel måtte jeg akkurat ha hjelp til å finne ordet "formulere" for det glapp helt for meg...), blande sammen hendelser/personer, bli dårligere på å huske navn og ansikter, ikke greie å være 100% mentalt tilstede der og da... Det høres ut som om venninnen din har noe lignende.

Anonymkode: f7815...535

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depresjon eller angst kan redusere de kognitive evnene våre. Altså evnen til å jobbe eller ha flere tanker i hodet samtidig. Mengden disponibel energi blir rett og slett redusert og det kan bli vanskelig å huske ting eller følge med. 

Selv klarer jeg ikke for alt i verden å følge med på hva folk snakker om i møter i mer enn 1 minutt. Jeg bare soner ut. Glemmer også ofte hvem som har fortalt meg historier, og har ofte fortalt folk deres egen historie :P Og jeg forteller gjerne samme historie flere ganger til samme folk, fordi jeg ikke har sjans til å huske at jeg har fortalt den før. Jeg bryr meg veldig om folka forde! (Med unntak av de i møtene)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe nytt eller har hun hatt slike tendenser tidligere? Er hun i overgangsalderen? Hvordan fungerer hun i jobben sin?

Anonymkode: f2049...9b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der gjorde faktisk moren min også, hun kunne aldri gjengi riktig det som ble fortalt. Og hun var elendig til å lytte til meg iallefall. Husker utallige telefonsamtaler der hun spør meg hva jeg har gjort i det siste, og så avbryter hun meg midt i og forrteller om noe hun har opplevd. Man slutter å snakke til sånne personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica
39 minutter siden, Hapi skrev:

Det der gjorde faktisk moren min også, hun kunne aldri gjengi riktig det som ble fortalt. Og hun var elendig til å lytte til meg iallefall. Husker utallige telefonsamtaler der hun spør meg hva jeg har gjort i det siste, og så avbryter hun meg midt i og forrteller om noe hun har opplevd. Man slutter å snakke til sånne personer.

Kan forstå at det frister å slutte å prate med " sånne folk ", men det er faktisk forskjell på en som glemmer det som blir fortalt og en som lytter kun for å svare. 

Ts, jeg syns at du skal legge irritasjon til siden og støtte venninna di. Spør hvordan hun egentlig har det om dagen.  Om hun selv er plaget av at hun glemmer.  Om hun har sjekket alt av vitaminer og mineraler. 

Hva hvis det er noe vondt som foregår i livet hennes? Det at du skriver her er jo en god indikasjon på at du bryr deg. Bare gi henne en klem neste gang og si at det er greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jessica skrev:

Kan forstå at det frister å slutte å prate med " sånne folk ", men det er faktisk forskjell på en som glemmer det som blir fortalt og en som lytter kun for å svare.

Faktisk når jeg tenker meg om så var moren min alltid syk, og jeg har en mistanke om at hun var amalgamforgiftet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica
11 minutter siden, Hapi skrev:

Faktisk når jeg tenker meg om så var moren min alltid syk, og jeg har en mistanke om at hun var amalgamforgiftet...

Googlet det nå, og det så jo forferdet ut. Håper hun er bedre nå og at dere har bedre forhold ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...