Gå til innhold

Finnes det noen grønne planter som trives i rom uten dagslys?


Cessa74

Anbefalte innlegg

Har to rom i huset med lite/ingen dagslys. Finnes det noen grønne planter som vil kunne like seg der? Har forsøkt noen forskjellige, men de dør ila noen uker.. Noen tips? (Ikke plastikk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes noen planter som kalles "Sjømannens trøst". De ble brukt på mørke lugarer før i tiden, derav navnet. Men aner ikke om de fortsatt er i salg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på et sted de selger planter og legg frem problemet, tror de skal ha dagslyspærer der. Det selger de også andre steder men jeg vet ikke hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cessa74 skrev:

Har to rom i huset med lite/ingen dagslys. Finnes det noen grønne planter som vil kunne like seg der? Har forsøkt noen forskjellige, men de dør ila noen uker.. Noen tips? (Ikke plastikk)

Sollyset driver plantenes fotosyntese, vet du. Skal du finne planter som kan vokse i lys må du finne planter som ikke har fotosyntese. Og de vokser ikke på trær, for å si det sånn..

Anonymkode: 72190...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zamioculca har jeg veldig god erfaring med i mørke rom! Det stod en på toalettet på resturanten der mannen jobber i to år. Ikke noe dagslys der i det hele tatt. Den blei ganske lys grønn i fargen etterhvert, men så lenge den fikk en skvett vann en gang i måneden eller så, så levde den videre fint som bare det. Har en slik hjemme her og, den glemmer jeg gjerne å vanne 2-3 måneder av gangen, og den står i et mørkt hjørne i leiligheten. Like fin enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sollyset driver plantenes fotosyntese, vet du. Skal du finne planter som kan vokse i lys må du finne planter som ikke har fotosyntese. Og de vokser ikke på trær, for å si det sånn..

Anonymkode: 72190...c25

Skjønner ikke hvorfor det alltid må komme sånne dustete svar :P TS har jo fått gode forslag i denne tråden så hvorfor gidde liksom..

Anonymkode: a3723...a98

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sollyset driver plantenes fotosyntese, vet du. Skal du finne planter som kan vokse i lys må du finne planter som ikke har fotosyntese. Og de vokser ikke på trær, for å si det sånn..

Anonymkode: 72190...c25

Da kan du kanskje forklare meg hvordan min Anthurium har overlevd hittil 8 måneder i et rom uten annet lys enn lysrør i taket, og med totalt mørke to dager i uken? Den har til og med vokst, og kommet med flere flotte, store grønne blader. (Hint: Noen klarer seg med kunstig lys.)

Anonymkode: 2e512...3be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat
23 timer siden, Auri skrev:

Zamioculca har jeg veldig god erfaring med i mørke rom! Det stod en på toalettet på resturanten der mannen jobber i to år. Ikke noe dagslys der i det hele tatt. Den blei ganske lys grønn i fargen etterhvert, men så lenge den fikk en skvett vann en gang i måneden eller så, så levde den videre fint som bare det. Har en slik hjemme her og, den glemmer jeg gjerne å vanne 2-3 måneder av gangen, og den står i et mørkt hjørne i leiligheten. Like fin enda.

Dette kan jeg skrive under på. Utmerket plante for mørke rom og eventuelt folk uten særlig grønne fingre! :) 
Jeg har også en Zamioculca, og den er utrolig enkel i drift. Den står i stuens aller mørkeste hjørne, får vann av og til og ellers lite oppmerksomhet. Likevel vokser og trives den. Min er til og med ganske mørk og fin i fargen, enda den har stått i samme mørke krok i 8-9 år nå. 
Andre navn på samme plante er blankblad (se lenke for bilde) eller smaragdpalme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
Den 27.5.2016 at 22.47, hjertesukka skrev:

Det finnes noen planter som kalles "Sjømannens trøst". De ble brukt på mørke lugarer før i tiden, derav navnet. Men aner ikke om de fortsatt er i salg. :)

Ser de utrolig sjelden. De er veldig utsatt for sykdommer btw. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Coolaid skrev:

Ser de utrolig sjelden. De er veldig utsatt for sykdommer btw. 

 

Ok, det med sykdom visste jeg ikke. Disse var de eneste jeg kom på av slike planter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnetha

At det er et mørkt rom trenger ikke hindre deg i å ha blomster du liker best. Jeg leste et sted at du kunne ha to like planter, en i det mørke rommet og en i et lyst rom. Så lar du plantene bytte plass med jevne mellomrom ( en uke feks). Slik vil de få lys og du får glede av ekte blomster istedenfor kunstige. Velg planter som tåler å bli flyttet på og som tåler evt temperaturforskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid
Den 27.5.2016 at 0.09, Auri skrev:

Zamioculca har jeg veldig god erfaring med i mørke rom! Det stod en på toalettet på resturanten der mannen jobber i to år. Ikke noe dagslys der i det hele tatt. Den blei ganske lys grønn i fargen etterhvert, men så lenge den fikk en skvett vann en gang i måneden eller så, så levde den videre fint som bare det. Har en slik hjemme her og, den glemmer jeg gjerne å vanne 2-3 måneder av gangen, og den står i et mørkt hjørne i leiligheten. Like fin enda.

Jeg støtter denne.  Jeg kaller den Zamifolia. Den har knoller under planten hvor den oppbevarer vann. Derfor skal den ha utrolig utrolig lite vann. Får den gule blader eller viser andre tegn til at den ikke trives, er det som regel for mye vann. 

Dersom du kjøper denne så velg å plant den over i en større potte med en gang. Plant den dypt, slik at greinene med blader står pent oppover, den har tendens til å henge når greinene blir for lange og tunge. Da kan du også klippe av hele greinen men aldri noe annet enn hele. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
2 timer siden, hjertesukka skrev:

Ok, det med sykdom visste jeg ikke. Disse var de eneste jeg kom på av slike planter. :)

Noen planter er mer utsatt for sykdommer enn andre... det gjør ingenting. Man kan fint kjøpe dem uansett. Når det gjelder aglonema så liker det varmt vann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.5.2016 at 22.44, Cessa74 skrev:

Har to rom i huset med lite/ingen dagslys. Finnes det noen grønne planter som vil kunne like seg der? Har forsøkt noen forskjellige, men de dør ila noen uker.. Noen tips? (Ikke plastikk)

Zamioculcas, peperomia, kongebegonia og sukkulenter er ikke så storforlangende.

Anonymkode: 9f1d9...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...