Gå til innhold

Reker, hvordan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri kjøpt reker før (voksenpoeng til meg?) og lurer litt på hvordan men tiner dem? Jeg tenker vannbad i plastpose, eller er jeg helt på viddene nå? vi er ca. 6 personer , men reker skal bare være en del av pålegget, hvor mye trenger meg???

Anonymkode: 503e4...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her går det med en halv kilo per person når det serveres reker. Annet pålegg er ofte til de som ikke spiser reker (feks meg). Jeg tror rekene tines I kjøleskap pga det ikke skal lukte (her er frosne reker fy-fy) men Rekeskallet er iallefall lurt å pakke godt inn i en pose og så legge det i kjøleskapet. Det lukter fort og tiltrekker dyr så ut i dunken går det ikke før kvelden før den tømmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å tine de på brett og gjerne med avispapir eller tørkepapir under, slik at fuktigheten blir trukket opp. Jeg tenker at de kan bli litt vasne hvis du tiner de i plastpose. Hvis du bare skulle hatt reker måtte du beregne minimum 0,5 kg per person så hvis du gal mye annet kan du klare deg med kanskje halvparten. Kommer an på hva du skal h av mat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldt vann og salt er beste måten å tine reker, og rett i vannet ikke noe plastpose på om du ikke bare legger de på benken.

Anonymkode: 754d3...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du legger de på et brett på benken, lukk døra hvis du har firbente. Kattene mine blir tullerusk av rekelukt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Serafina. skrev:

Jeg pleier å tine de på brett og gjerne med avispapir eller tørkepapir under, slik at fuktigheten blir trukket opp. Jeg tenker at de kan bli litt vasne hvis du tiner de i plastpose. Hvis du bare skulle hatt reker måtte du beregne minimum 0,5 kg per person så hvis du gal mye annet kan du klare deg med kanskje halvparten. Kommer an på hva du skal h av mat.

Hvor lang tid tar det?

Anonymkode: 503e4...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang tid tar det?

Anonymkode: 503e4...303

2-3 timer kanskje. Kommer anpå hvor spredt du legger dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Serafina. skrev:

2-3 timer kanskje. Kommer anpå hvor spredt du legger dem. 

Takk:blomst:

Anonymkode: 503e4...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok par liter vann, ha rekene i en langpanne, hell på vannet, la det virke i fem sekunder og hell ut vannet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...