Gå til innhold

Har han rett til å vite?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som vet om arbeidsgiver har rett til å vite hva som feiler en, når man er syk og hjemme fra jobb? 

Anonymkode: 36c4d...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Det har ingen på jobb noe med hverken sjef eller kollega men, er man syk lenge kan det være lurt å si noe om hva det er. Dersom du sier noe til sjefen så har han taushetsplikt ovenfor de andre på jobb.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Sulosi skrev:

Nei. Det har ingen på jobb noe med hverken sjef eller kollega men, er man syk lenge kan det være lurt å si noe om hva det er. Dersom du sier noe til sjefen så har han taushetsplikt ovenfor de andre på jobb.

Sånn er det med den saken!

 :) 

(Bekrefter)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Sulosi skrev:

Nei. Det har ingen på jobb noe med hverken sjef eller kollega men, er man syk lenge kan det være lurt å si noe om hva det er. Dersom du sier noe til sjefen så har han taushetsplikt ovenfor de andre på jobb.

Takk for svar :) 

sjefen mener vi må si i fra hva som feiler oss når vi er syke, noe jeg har påstått at han ikke har noe med. Godt å høre at jeg ikke er helt på bærtur :) 

det er forresten ikke snakk og langtidssykdom, men omgangssyke osv. 

Anonymkode: 36c4d...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver har ikke krav på å vite hva sykdommen gjelder. Men er det langtidsfravær kan det være snakk om tilpasninger på arbeidsplass som kan gjøre at du kommer raskere tilbake i arbeid, og som kan være til hjelp for deg, og da skal eventuelt fastlege, Nav og bedriftshelsetjeneste samarbeide om dette. Men like fullt, taushetsbelagt overfor arbeidsgiver hva slags sykdom/skade osv man har hvis man ikke ønsker at de skal vite om dette. Bare helsepersonell som bør vite om dette. Men de fleste arbeidsgivere mener selv de har krav på å vite, selv om de ikke har det. Mange psykisk syke ønsker f.eks ikke å nevne at de har en depresjon eller lignende, og derfor mener hvertfall jeg at taushetsplik er viktig. Men i mange tilfeller kan det være lønnsomt for trivsels skyld å være ærlig med arbeidsgiver å fortelle hva det er. Sjefen din har uansett taushetsplikt på hva du velger å fortelle. Og ønsker man å si det til sjefen, kan man også nevne i samme setting at dette er privat, og noe du bare ønsker å dele med sjefen. De ser gjerne på det som en tillitserklæring og viser mer sympati da er min erfaring :)

Anonymkode: bbbad...96c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange år i arbeidslivet har jeg lært og ALDRI fortelle sjefen hva som er galt når jeg er syk. Ble syk for noen år siden og sykmeldt i mer enn år. Fikk en kvass mail fra sjefen siden Nav heller ikke ville fortelle hva som hva galt. Ble sagt opp akkurat ett år siden jeg ble syk pga sykdomsfravær og de vil ikke ha syke folk på jobb.  Er på bedringens vei. Lærte av en coach at en aldri er forplikta og fortelle hvilken sykdom en har. Ironisk nok ble sjefen alvorlig syk selv og hadde mye fravær. Vedkommende døde til slutt etter jeg slutta. Så karma slo tilbake der gitt......

Anonymkode: 99ff2...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver har ikke krav på å vite hva sykdommen gjelder. Men er det langtidsfravær kan det være snakk om tilpasninger på arbeidsplass som kan gjøre at du kommer raskere tilbake i arbeid, og som kan være til hjelp for deg, og da skal eventuelt fastlege, Nav og bedriftshelsetjeneste samarbeide om dette. Men like fullt, taushetsbelagt overfor arbeidsgiver hva slags sykdom/skade osv man har hvis man ikke ønsker at de skal vite om dette. Bare helsepersonell som bør vite om dette. Men de fleste arbeidsgivere mener selv de har krav på å vite, selv om de ikke har det. Mange psykisk syke ønsker f.eks ikke å nevne at de har en depresjon eller lignende, og derfor mener hvertfall jeg at taushetsplik er viktig. Men i mange tilfeller kan det være lønnsomt for trivsels skyld å være ærlig med arbeidsgiver å fortelle hva det er. Sjefen din har uansett taushetsplikt på hva du velger å fortelle. Og ønsker man å si det til sjefen, kan man også nevne i samme setting at dette er privat, og noe du bare ønsker å dele med sjefen. De ser gjerne på det som en tillitserklæring og viser mer sympati da er min erfaring :)

Anonymkode: bbbad...96c

Tusen takk for svar :) 

nei, altså, det er bare snakk om at han vil vite når vi tar ut egenmelding, noe jeg mener han ikke har noenting med. Jeg syns det er helt idiotisk. F.eks. Måtte jeg fjerne innvendige hemoroider en gang (unnskyld for for mye informasjon :fnise: ) jeg klarte ikke å sitte rett opp og ned, lå i fosterstilling hele dagen, så jeg var hjemme fra jobb. Jeg hadde ikke så VELDIG lyst til å fortelle hvorfor jeg var hjemme! 

Anonymkode: 36c4d...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) 

sjefen mener vi må si i fra hva som feiler oss når vi er syke, noe jeg har påstått at han ikke har noe med. Godt å høre at jeg ikke er helt på bærtur :) 

det er forresten ikke snakk og langtidssykdom, men omgangssyke osv. 

Anonymkode: 36c4d...bfb

Så spesielt. Selvfølgelig har han ikke det. Rart at sjefen ikke kan basic regler i arbeidslivet. Skjønner ikke en gang hvorfor han vil vite det. Er man spysjuka, har feber elle magasjau, så er det vel et fett?

Om du blir syk og han skal lage noe drama av det, så kan det være greit å være organisert ;) Sånn just in case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tibbie skrev:

Så spesielt. Selvfølgelig har han ikke det. Rart at sjefen ikke kan basic regler i arbeidslivet. Skjønner ikke en gang hvorfor han vil vite det. Er man spysjuka, har feber elle magasjau, så er det vel et fett?

Om du blir syk og han skal lage noe drama av det, så kan det være greit å være organisert ;) Sånn just in case.

Ja, jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så interresant for han. 

Jeg er organisert :laugh: og jeg kommer ikke til å oppgi hva slags sykdom, når jeg er syk :sjenert:

Anonymkode: 36c4d...bfb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...