Gå til innhold

Hvorfor er Meny så dyrt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så på VGs store matbørs, Meny ligger utrolig mye dyrere enn andre butikker i pris. Hvorfor det egentlig? Er det bedre kvalitet på varene der?

Anonymkode: 8c070...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stans litt opp, og se rundt deg i en Meny-butikk.

Så gjør du det samme hos en Rema 1000.

Gjerne studere vareutvalget også, ferskmatstilbud osv.

Da finner du kanskje svaret?

Anonymkode: 10a55...381

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttdeig fra Gilde eller sjokolade fra Freia er akkurat det samme om du handler det på Rema eller Meny, men Meny har ferskvaredisk og bedre utvalg av spesielle varer. Det er noen av grunnene til at vanlige varer er dyrere.

Endret av penny_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det er pga de har alt fra varmretter, til ordentlig fersvaredisker med fisk osv.. + salatdisk, men er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, marleen skrev:

Føler det er pga de har alt fra varmretter, til ordentlig fersvaredisker med fisk osv.. + salatdisk, men er usikker.

At dette ikke er innlysende for deg er grunnen til at vi har luksusfellen og økende gjeld/inkasso-grad på dagens ungdommer. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meny er dyrere pga et større utvalg innen de fleste felt, samt ferskvaredisker av ulike slag. Jeg kan gjerne handle melk og brød på Rema, men når jeg vil planlegge en god middag, kjøpe fisk utenom vakum og frossent, ha spesielle typer grønnskaker, ha utvalg til bakingen eller mer ølutvalg til helgen så gårjeg på Meny. Nå har jeg ganske god økonomi, men det er helt klart digg å gå i en butikk som faktisk har større bredde i utvalget enn Rema og Kiwi, og det er greit å betale for det. 

Anonymkode: 03d5b...6c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Større utvalg betyr flere varer som butikkene kan tape på fordi de ikke får solgt alle da har tatt inn til full pris før utløpsdatoen. Det er normalt en bestemt grense for hvor mange av en vare en må bestille fra leverandøren - en kan ikke f.eks. bare bestille 4 stykker, men må gjerne ta inn f.eks. 15. Da må disse prises ned, og da taper butikkene på varene. Dette må de tjene inn andre steder. Meny har ferskvaredisk, bakeri, ostedisk. De har typisk flere ulike eksotiske frukter og grønnsaker som du ikke finner på Kiwien på hjørnet. Alle ekstra varer som de har inne gir en større mulighet for tap.

Nå er jeg student, så jeg blander litt mellom hvor jeg handler, men når jeg blir ferdig utdannet og (forhåpentligvis) får meg jobb satser jeg på å handle i butikker som Meny. Det er verdt det å betale litt ekstra totalt sett når en samtidig får tilgang til langt flere varer og varianter. Ei heller Meny kan sammenlignes med store utenlandske matbutikker, men det er det beste vi har her i Norge. Nordmenn tror de bruker så ufattelig mye på mat, og velger ofte billig-billig-billig, men sammenlignet med mange andre land (...og tilpasset kjøpekraften) bruker vi ikke så mye. 

Anonymkode: d7cc2...00a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alt er bedre på meny. Brødet smaker ferskere, maten i ferskvaredisken er friskt og godt, det er aldri dårlig dato på produktene (som vil si at de er gode på rullering), de har "alt", det er alltid ansatte å oppdrive, de har ofte pakkehjelp og de åpner nye kasser med en gang det er antydning til kø. Lokalene er store, lyse og trivelige og det er god plass i butikken.  Dette gjelder samtlige Meny butikker her jeg bor.  

Meny ER dyrere men det er jammen meg verdt det. Frister ikke veldig å dra på den lokale remaen selv om det er billigere, de har nesten ikke varer (mye er eget merke), det er få ansatte og det er så kaldt og mørkt der at de ansatte sitter med jakke i kassa.  

Jeg handler litt her og litt der, men vi handler nesten alltid gode middager til helgen hos Meny.  F.eks roastbiffen i ferskvaren hos Meny er noe helt annet enn roastbiffen i ferskvaredisken hos Spar.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel større butikker, med mer plass mellom hyllene. Altså færre varer per kvm. De har også ansatt folk i ferskvarediskene, noen med fagbrev, så deres lønn må betales gjennom litt høyere pris på alle varene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Bimmern skrev:

Frister ikke veldig å dra på den lokale remaen selv om det er billigere, de har nesten ikke varer (mye er eget merke), det er få ansatte og det er så kaldt og mørkt der at de ansatte sitter med jakke i kassa.  

Jeg handler litt her og litt der, men vi handler nesten alltid gode middager til helgen hos Meny.  F.eks roastbiffen i ferskvaren hos Meny er noe helt annet enn roastbiffen i ferskvaredisken hos Spar.   

Hvor i alle dager bor du da? Remaen her jeg holder til er mye finere enn de Meny butikkene i nærheten, har aldri opplevd og ikke finne de varene jeg vill ha heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under den verste "priskrigen" var hyllene tomme på Rema, da var det ganske deilig å kunne gå rundt på Meny og plukke det man ville fra velfylte hyller. Kjedene fyller ulike behov i markedet.

Anonymkode: 2e4a9...7e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fjompen skrev:

At dette ikke er innlysende for deg er grunnen til at vi har luksusfellen og økende gjeld/inkasso-grad på dagens ungdommer. 

Jeg fatter ikke at det er mulig å være så frekk og kvass mot andre mennesker. Har du et dårlig liv eller en dårlig dag, trenger du ikke la det gå utover andre mennesker. Idiot. 

TS, det er som flere skriver her, på grunn av utvalget i butikken. Meny er et supermarked, i motsetning til Rema som er en lavpriskjede. 

Anonymkode: 6fef8...9da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre kvalitet, flere økologiske produkter, mye bedre utvalg, ferskvaredisk, fersk bakst hver dag - hele dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Tryingmybest skrev:

Hvor i alle dager bor du da? Remaen her jeg holder til er mye finere enn de Meny butikkene i nærheten, har aldri opplevd og ikke finne de varene jeg vill ha heller.

Så fint for deg da, men det er ikke tilfellet her :)    Jeg bor på Østlandet.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid likt Meny bedre fordi det er finere og større lokaler, og mye bedre utvalg. Er ganske nyutdannet med ny jobb, så nå tyr jeg til Rema1000, funker det og. 

Anonymkode: 2e538...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fatter ikke at det er mulig å være så frekk og kvass mot andre mennesker. Har du et dårlig liv eller en dårlig dag, trenger du ikke la det gå utover andre mennesker. Idiot. 

TS, det er som flere skriver her, på grunn av utvalget i butikken. Meny er et supermarked, i motsetning til Rema som er en lavpriskjede. 

Anonymkode: 6fef8...9da

Ironien her er jo at du er langt frekkere mot meg og omtaler meg som en idiot når du mener jeg var for frekk. Splint vs bjelke i eget øye..Men slapp av, det finnes mange slike dobbeltmoralister som deg under "anonymbruker-funksjonen". :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 27.5.2016 at 18.40, AnonymBruker skrev:

Så på VGs store matbørs, Meny ligger utrolig mye dyrere enn andre butikker i pris. Hvorfor det egentlig? Er det bedre kvalitet på varene der?

Anonymkode: 8c070...117

Nei, men de har litt bedre utvalg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten varierer både på Meny og Rema sine butikker. Jeg handler stort sett på Meny. Når jeg prøver å handle andre steder er det alltid noe jeg ikke finner. Jeg synes også det er viktig med en gode frukt- og grønnsaksdisker. En familie på fire sparer 5 000,- i året på å handle på Rema i stedet for Meny. Vi er bare to og kjøper mye fra First Price også. Det blir så liten forskjell per måned at jeg gidder ikke tenke på det.

Anonymkode: 50d9e...0be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk er faktisk billigere på meny enn på rema.

Anonymkode: 52c1a...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Melk er faktisk billigere på meny enn på rema.

Anonymkode: 52c1a...526

Det gjelder forrrsten en del andre varer også.

Jeg har alltid trodd at meny var kjepedyrt, men er positivt overrasket. Da jeg bor midt i mellom 5 matbutikker, så handler jeg på alle sammen, og om man kombinerer de billigste prisene og handler litt i alle, så apares det godt over 200kr på en ukes-handling. Da med en del varer fra meny på listen også ;)

Anonymkode: 52c1a...526

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...