Gå til innhold

Jobbe som høgskolelektor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg holder på å ta en mastergrad og leker meg litt med tanken på å undervise på høgskole. Jeg har jo selvsagt en del ting jeg lurer på angående dette og håper noen her har svarene jeg leter etter:

- Omtrent hvor mye underviser en høgskolelektor i forhold til en lektor i videregående? (Jeg regner med det er forskjeller alt etter som hvilket fag man underviser i, men er det noen som vet sånn cirka?)

- Holder det at man har en bachelor, f.eks. som grunnskolelærer og tar master i ett fag, eller har man bedre muligheter for å få jobb om man har en ren bachelor i det faget man tar master i, f.eks. både bachelor og master i historie?

- Jeg regner med det er mange søkere til hver jobb, men er det vanskeligere å få jobb på høgskole enn på videregående, om man ser bort ifra kravene om egne publiseringer og slik?

- Jobber høgskolelektorer komprimerte arbeidsår slik som lærere i grunnskole og videregående, eller har de et vanlig arbeidsår siden de jobber med en del andre ting enn undervisning også?

- Har høgskolelektorer bunden og ubunden tid slik som andre lærere?

Noen som vet noe om dette?

Anonymkode: 51096...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du undervise på høgskole bør du ha en spisset utdanning, ped får du gjerne gjennom dem dersom du ikke har det når du ev. blir fast ansatt.

Hvor mye man underviser kommer an på. Noen underviser mye, andre lite. Da kan andre oppgaver slik som veiledning, seminarer, sensur, fagutvikling, artikkelskriving, forskning, råd og utvalg og så lignende ta mer plass. Du bruker noe mer tid på å forberede undervisningsopplegg på høgskole da du ikke bare kan snu bunken neste år. Det er også stor forskjell på om du blir satt til å undervise store grupper eller små grupper.

Der jeg jobbet jobbet vi helt vanlig, ikke noe komprimert år.

Anbefaler deg å prøve å undervise på bachelornivå slik at du får kjent på hvordan det er. Du kan jo høre med nærmeste høgskole om de har bruk for deg ifm undervisning, veiledning eller sensur, det er gjerne en fin måte å få kontakter på.

Dersom du har tenkt å jobbe fast som høgskolelektor må du også ta stilling til om du ønsker å ta en doktorgrad, det har blitt mer og mer krav om det etterhvert.

Anonymkode: 8ea5f...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt en høgskolelærer og forhør deg med dem. Lykke til!!

Anonymkode: 8c06e...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal du undervise på høgskole bør du ha en spisset utdanning, ped får du gjerne gjennom dem dersom du ikke har det når du ev. blir fast ansatt.

Hvor mye man underviser kommer an på. Noen underviser mye, andre lite. Da kan andre oppgaver slik som veiledning, seminarer, sensur, fagutvikling, artikkelskriving, forskning, råd og utvalg og så lignende ta mer plass. Du bruker noe mer tid på å forberede undervisningsopplegg på høgskole da du ikke bare kan snu bunken neste år. Det er også stor forskjell på om du blir satt til å undervise store grupper eller små grupper.

Der jeg jobbet jobbet vi helt vanlig, ikke noe komprimert år.

Anbefaler deg å prøve å undervise på bachelornivå slik at du får kjent på hvordan det er. Du kan jo høre med nærmeste høgskole om de har bruk for deg ifm undervisning, veiledning eller sensur, det er gjerne en fin måte å få kontakter på.

Dersom du har tenkt å jobbe fast som høgskolelektor må du også ta stilling til om du ønsker å ta en doktorgrad, det har blitt mer og mer krav om det etterhvert.

Anonymkode: 8ea5f...6a0

Takk for svar.

Jeg har jo allerede en grunnutdanning som ikke er en spisset utdanning slik som mastergraden min blir. Mener du da at jeg har dårligere muligheter for å få jobb? Jeg kan jo selvsagt ta en bachelor i det faget jeg har master i etter jeg er ferdig med masteren, men virker som litt motsatt vei å gå.

Vet du noe om hvor vanskelig det er å få jobb på høgskole i forhold til videregående?

Anonymkode: 51096...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt en høgskolelærer og forhør deg med dem. Lykke til!!

Anonymkode: 8c06e...621

Ja, det er jo selvsagt en mulighet, men tenkte å høre om det var noen her som visste noe om dette :)

Anonymkode: 51096...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er en høgskolelektor? Trodde det kun var universitetsutdannelse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er lønnen?

Anonymkode: 8c06e...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på en del intervjuer som studentrepresentant på høgskolen jeg går på. De som får komme på intervju her (storby) har blant annet doktorgrad og flere publiseringer. Dette har vært et absolutt krav det siste året! Det er også forventet av dem at de kommer til å forske ved siden av forelesningene. Og som nevnt over, er spisset utdanning også viktig.

Anonymkode: 9a99f...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...