Gå til innhold

Noe man kan gjøre for å bli kvitt edderkoppfobi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, stan skrev:

Hva er greia? 

Edderkopper er jo bare kule. 

Nei.

Anonymkode: 75902...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 27.5.2016 at 16.27, Loverdose 2.0 skrev:

Eventuelt kunne du prøvd å studere og holde en tarantell. En kompis av meg har tarantell og jeg har faktisk tatt på rumpa på den. Den var utrolig ekkel, men jeg studerte den når den var i buret og har faktisk matet den også. Innså etterhvert at jeg ser litt annerledes på en tarantell og en stor husedderkopp (de tykke svarte med lange bein). Ville før holdt en tarantell enn en slik en, virkelig.

Dette er en meget dårlig idé, både for tarantellen og personen som holder den. Taranteller danner ingen bånd med eierne sine og de blir ikke tamme eller vant til å bli håndtert.  Jeg antar at tarantellen du holdt var en Grammostola rosea, en chilensk tarantell som er den desidert vanligste i dyrebutikker verden rundt. Det er en forholdsvis rolig og treg tarantell, noe som ofte fører til at folk lar den gå på seg, hvilket altfor ofte fører til at de faller og skader seg. Selv et fall fra en liten høyde kan potensielt drepe en tarantell. 

Når du sier "hold en tarantell", så må du huske på at det eksisterer mer en 1000 ulike arter fra hele verden. Grovt sett deles taranteller inn i de fra den "nye" verden, dvs. Nord- og Sør-Amerika og de fra den "gamle" verden, dvs. Europa, Afrika, Asia og Australia. De amerikanske tarantellene er ikke spesielt giftige, men et bitt kan likevel være ganske smertefullt. De har dessuten forsvarshår på bakkroppen som de sparker opp i lufta dersom de føler seg truet. Disse hårene fører til intens kløe (det føles litt som Glava-isolasjon og klør i dagesvis) og dersom man holder tarantellen nærme ansiktet og får dem i øynene, kan de føre til permanente øyeskader. Taranteller fra den "gamle" verden har ikke forsvarshår, men de er veldig raske, aggressive og har medisinsk signifikant gift. Et bitt fra en av disse artene kan ikke drepe et menneske, men er ekstremt smertefullt og fører til symptomer som muskelkramper, lammelser, feber, økt hjerterytme, og oppkast som kan vare i alt fra 3-4 dager til flere uker. Ofte fører et bitt fra disse til sykehusinnleggelse. 

Når det er sagt, så er taranteller utrolig vakre skapninger som man gjerne kan studere og lære seg å kjenne. Jeg har 18 ulike arter fra hele verden, og selv de av vennene som lider av araknofobi, synes mange av tarantellene mine er fine. Jeg holder aldri noen av dem og jeg vet heller ikke om noen andre som er seriøse med taranteller som hobby som håndterer sine. Når jeg skal inn i terrariene til de giftigere artene for å skifte vann, ta ut matrester etc,  bruker jeg alltid lange pinsetter og har aldri hendene i nærheten av dem. Dersom du hadde forsøkt å ta på "rumpa" (det heter abdomen, forresten) til en av mine afrikanske eller asiatiske taranteller, så kan jeg garantere deg at du ville ha blitt bitt og måttet gjennomgå grusomme smerter i lang tid etterpå. Det er derfor jeg reager på at du oppfordrer noen til å "holde en tarantell". Det finnes noen få amerikanske arter hvor du ikke løper noen stor risiko ved å gjøre det, men brorparten av artene som finnes vil bite i selvforsvar dersom du forsøker å ta på dem. Jeg vil derfor på det sterkeste oppfordre folk til å "bare se, ikke røre" når det kommer til taranteller. 

Jeg legger ved bilder av tre av tarantellene mine. Om dere aldri så mye misliker edderkopper, så håper jeg dere synes de er vakre på sin måte :)

Chromatopelma cyaneopubescens: 

GBB.jpg.593e7c1ae194631a317177820be2fb64.jpg

 

Pterinochilus murinus: 

p. murinus.jpg

 

Psalmopoeus irminia: 

p.irmia.png

Endret av Pterinochilus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...