Gå til innhold

Jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har over flere måneder nå, bare spist sunt. (Spiser litt usunt opptil 2 ganger i måneden, og da er det snakk om et kakestykke eller to, ikke noe store greier..). Jeg ligger på 1300-1400 kalorier daglig, da jeg er i lite aktivitet. Jeg sliter med sterk depresjon, så derfor klarer jeg ikke trene akkurat nå. Jeg er også ufattelig sliten og har vondt i hele kroppen, så trening for meg er uaktuelt på dette tidspunktet. Jeg er likevel i aktivitet hver dag og går en tur på iallefall 15 min hver dag. (Vet det skal være 30, men 15 er bedre enn ingenting for meg). Samme hvor sunt jeg spiser og hvor lite/mye jeg er i aktivitet går jeg ikke ned et eneste gram, og heller ikke ned i cm. Jeg har faktisk lagt på meg 2(!!) kg den siste uka, og jeg spiser sunnere enn aldri før.

Hva gjør jeg galt??

Anonymkode: 3ffff...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du allerede veldig slank samt ikke veldig høy? Hvis du er 100% sikker på at du spiser 1300-1400 kcal daglig, og du knapt rører deg, kan det være at du må legge deg enda lavere. Min BMR ligger på ca. 1350 kcal, altså det kroppen forbrenner daglig uten at jeg rører på meg. Jeg er veldig slank allerede, så hvis jeg ikke rører meg og spiser rundt det samme, går jeg ikke ned i vekt. Høres kanskje vilt ut, for det er virkelig ikke mange kalorier daglig, men det er fakta. Hvis jeg er aktiv kan jeg lett spise 2000 kcal daglig, men da går jeg selvfølgelig ikke ned i vekt.

Anonymkode: 3ada9...78b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fordeler du de kaloriene ut over dagen? Det kan faktisk ha litt å si. Jeg har vært i relativt lik situasjon som deg for noen år siden både ifht. depresjon og at vekta stod bom stille. Jeg fant ut at jeg spiste veldig mange av kcal spesielt på kveld. Da jeg sluttet med de "tunge" måltidene på kvelden, så begynte kiloene ganske raskt å gå nedover. Det hjalp også at jeg økte antall proteiner og reduserte karbohydratene. Kuttet ut brød, ris, pasta og poteter. Det gav også store positive utslag. For mye karbo i kroppen er heller ikke bra for depresjon. Ikke vær redd for fett. For fettfattig kost øker depresjonssymptomer, trolig på grunn av reduksjon av omega-3. Det er også slik at fett forbrenner fett. Men så klart, alt med måte her også.

Anonymkode: 0afd0...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler ikke om du spiser sunn eller usunn mat. Alt handler om mengde. Du hadde gått ned i vekt om du spise bare en sjokoladebit hver dag for å si det slik.

Dersom du har en fysisk sykdom er det kanskje ikke så lurt å prøve å slanke seg. Regner med du er ganske tynn allerede siden du ikke går ned i vekt med så lite mat.

Anonymkode: f6fec...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er du allerede veldig slank samt ikke veldig høy? Hvis du er 100% sikker på at du spiser 1300-1400 kcal daglig, og du knapt rører deg, kan det være at du må legge deg enda lavere. Min BMR ligger på ca. 1350 kcal, altså det kroppen forbrenner daglig uten at jeg rører på meg. Jeg er veldig slank allerede, så hvis jeg ikke rører meg og spiser rundt det samme, går jeg ikke ned i vekt. Høres kanskje vilt ut, for det er virkelig ikke mange kalorier daglig, men det er fakta. Hvis jeg er aktiv kan jeg lett spise 2000 kcal daglig, men da går jeg selvfølgelig ikke ned i vekt.

Anonymkode: 3ada9...78b

Nei, jeg er ikke veldig slank. Jeg er 1.72 og veier 70kg, så kunne gjerne mistet noen kg og iallefall noen cm rundt magen. Er faktisk 80cm rundt magen, og det er noe jeg synes er altfor mye. Min hvileforbrenning er på 1563kcal, så synes det er utrolig rart.

 

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan fordeler du de kaloriene ut over dagen? Det kan faktisk ha litt å si. Jeg har vært i relativt lik situasjon som deg for noen år siden både ifht. depresjon og at vekta stod bom stille. Jeg fant ut at jeg spiste veldig mange av kcal spesielt på kveld. Da jeg sluttet med de "tunge" måltidene på kvelden, så begynte kiloene ganske raskt å gå nedover. Det hjalp også at jeg økte antall proteiner og reduserte karbohydratene. Kuttet ut brød, ris, pasta og poteter. Det gav også store positive utslag. For mye karbo i kroppen er heller ikke bra for depresjon. Ikke vær redd for fett. For fettfattig kost øker depresjonssymptomer, trolig på grunn av reduksjon av omega-3. Det er også slik at fett forbrenner fett. Men så klart, alt med måte her også.

Anonymkode: 0afd0...f0f

Jeg spiser vel relativt jevnt, egentlig? To knekkebrød eller havregrøt på morgenen, litt frukt som mellommåltid, et par grove skiver/salat som lunsj, til middag spiser jeg som oftest fisk, kylling eller svin (med grov ris, pasta eller bare grønnsaker), og til kveldmat pleier jeg å spise 2/3 knekkebrød med egg.

Anonymkode: 3ffff...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nanne70

Har du sjekket at medisinen du bruker ikke kan ha innvirkning på vekten? Eventuelt kan du prøve å endre litt på sammensetningen av kostholdet, du spiser mye karbohydrater og lite proteiner og grønnsaker, ser det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nanne70 skrev:

Har du sjekket at medisinen du bruker ikke kan ha innvirkning på vekten? Eventuelt kan du prøve å endre litt på sammensetningen av kostholdet, du spiser mye karbohydrater og lite proteiner og grønnsaker, ser det ut som.

Jeg tenker at Nanne har et poeng her. Du skriver vel ikke noe sted at du er på medisiner, men med sterk depresjon er det lett å anta det (og jeg håper det for din skyld). Veldig mange av antidepressiva, gir vektøkning dessverre. Kun noen få som kan bidra til vektnedgang. Jeg ville sett på pakken (dersom du tar slike eller annet) om en av bivirkingene er vektøkning.

Det høres jo ut som du gjør alt rett.

Anonymkode: 83a0c...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...