Gå til innhold

Har sykepleiere kunnskap om noe og praktiske ferdigheter som leger ikke har? I isåfall hvilke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for personangrep, krenkende kommentarer og svar til dette.

Kragebein, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, reiseglad skrev:

Tøffen:

Jeg var innom butikken og svingte handlevogna rundt varehylla. Der lå det en person på gulvet, tilsynelatende livløs. Hva gjorde jeg? Ventet på legen?

En av mine pasienter fikk beskjed av legen på visitt om at han lider av en sykdom med kun kort forventet levetid. Legen gikk ut av rommet, pasienten og ektefellen strigråt. Hva gjorde jeg? Fulgte etter legen?

Jeg observerte en pasient med parese i underkroppen med et hvitt punkt i baken. Hva gjorde jeg? Ventet til legen kom innom på visitt neste morgen?

Jeg vurderte svarene på siste syre-base tatt av en pasient med respirasjonsvansker. De var ikke tilfredsstillende i det hele tatt. Hva gjorde jeg? Ville pasienten leve hvis jeg ventet med tiltak til han kom?

 

Hvor mange eksempler trenger du?

 

Første eksempel: Gjøre som alle andre mennesker i samfunnet har blitt lært når det kommer til nødhjelp, og så ringe etter ambulanse.

ANdre eksempel: Sende de til psykolog eller en som kan trøste de, det er jo ikke legens problem at de gråter

Tredje eksempel: Ringe vakthavende lege

Fjerde eksempel: Se eksempel tre

Anonymkode: 7aaa0...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Første eksempel: Gjøre som alle andre mennesker i samfunnet har blitt lært når det kommer til nødhjelp, og så ringe etter ambulanse.

ANdre eksempel: Sende de til psykolog eller en som kan trøste de, det er jo ikke legens problem at de gråter

Tredje eksempel: Ringe vakthavende lege

Fjerde eksempel: Se eksempel tre

Anonymkode: 7aaa0...248

:balltre:

Anonymkode: 580f7...673

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Første eksempel: Gjøre som alle andre mennesker i samfunnet har blitt lært når det kommer til nødhjelp, og så ringe etter ambulanse.

ANdre eksempel: Sende de til psykolog eller en som kan trøste de, det er jo ikke legens problem at de gråter

Tredje eksempel: Ringe vakthavende lege

Fjerde eksempel: Se eksempel tre

Anonymkode: 7aaa0...248

Kompis. Jeg er medisinstudent og, men jeg syns du har en farlig nedlatende holdning til dine fremtidige arbeidskolleger. I USA ser man eksempler på at leger under utdanning blir behandlet dårlig av leger og sykepleiere, og når de er ferdig utdannet/spesialisert, så behandler de igjen medisinstudenter og sykepleiere dårlig. En unødvendig ond sirkel.

Også er du på kvinneguiden.no da, ikke det beste stedet å fronte dine særs radikale meninger angående sykepleiere, lol.

Anonymkode: b0106...8f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor dere lar dere hisse opp over en som tydeligvis ikke har noe konstruktivt å bidra med i denne debatten. Det eneste som blir gjort er å rakke ned på folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er verken lege eller sykepleier, jeg er sivilingeniør i maskinfag og tenker at forholdet lege - sykepleier er litt som forholdet jeg som ingeniør har til maskinoperatører og fagutdannede.

Jeg designer maskindeler, for alt fra motorer til turbindeler, til komponenter spesialløfteutstyr til offshore, faktisk også utstyr til medisinsk bruk og bruker min kunnskap innen metallurgi, materialteknikk, konstruksjonsmekanikk, bruddmekanikk, termodynamikk osv.. til å designe dette. Når jeg har designet ferdig så er det en håndverker eller maskinoperatør som lager delene, enten det er maskinering, sveising, støping osv. Jeg som ingeniør har også brukt en dreiebenk eller skrevet gcode for CNC-maskinering og kan også forsåvidt å sveise og kan de fleste tekniske begrepene, men dersom jeg skulle gjort dette så ville arbeidet aldri blitt ferdig eller like godt utført. Operatørene derimot kunne sikkert kommet opp med brukbare design, men de mangler kunnskapen til å stille den korrekte "diagnosen" (hvilket materiale skal vi bruke, hva slags legering, hvilke dimensjoner for å unngå utmatting, hva er temperaturgrensene, når skal det være service eller inspeksjon, hva er virkningsgraden/utnyttelsen, hva er prisen.. osv osv.

Anonymkode: 14aae...819

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg ikke lest igjennom, men jeg vet hvordan jeg opplever det selv som sykepleier.

Sykepleieren har mye mer pasientkontakt/brukerkontakt enn legen og har mye bedre oppfatning av behov og ønsker hos pasienten. Jeg opplever ofte at sykepleiere får bedre forhold til pasienten generelt, for eksempel på sykehus er legen kun innom en liten periode v. Legevisitt, mens sykepleiere og hjelpepleiere er der døgnet rundt. Sånn er det jo ikke bare på sykehus, men på sykehjem er legen innom 1 gang i uka. Noe av der viktigste er kommunikasjon med pasienten og jeg har ofte fått høre at leger kan være veldig brå, kalde og egentlig bare ute etter å sette en diagnose og bli ferdig.. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle leger, men bare så det er sagt: pasientkontakt er ikke noe man automatisk blir flink på, man må jobbe det inn for å kunne gjøre den beste mulige jobben. 

 

Når det kommer til det å stelle noen så lærer man maaaaaange triks i praksis for å gjøre det lettere for deg selv og pasient. Hvem som helst har faktisk ikke evner til "rompevask". Man skal lære seg å snu pasient på riktig måte, passe på at h*n ikke ligger for langt ut på kanten, er det store pasienter må man komme til. Det høres enkelt ut, men jeg skulle gjerne sett noen som ikke har gjort dette før kaste seg ut i fullt stell i seng.. Kanskje av en slagpasient... Eller en som har brukket lårhalsen som har ekstreme smerter.. Mye å ta hensyn til, ikke bare bare å vaske rompa da!

Jeg har også opplevd at leger kan bli litt tafatte inne hos pasient og spørre: hvordan gjør man det igjen? 

De blir veldig flinke på sitt omeråde, en urolog er veldig flink til å sette kateter, og en ortoped er veldig flink på å vite hvordan en pasient skal belaste et brukket ben - er dette noe sykepleiere faktisk kan! Vi gjør mye av alt! 

 

Dette er mer for å sette sykepleiere i et veldig godt lys, mange leger er utrolig flinke - men jeg blir ekstremt provosert når noen mener at leger er overkvalifiserte sykepleiere. Det er en grunn til at du ikke er autorisert spl uten 3-årig utdannelse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for krenkende kommentarer, personangrep, avsporinger og samtlige svar til dette.

Kragebein, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 27. mai 2016 at 17.27, Melkebarten skrev:

Så du mener altså at en lege som f. eks er urolog kan drive paliativ behandling på kreftpasienter? En oppgave som vanligvis kreftsykepleieren har? Det er en grunn til at vi har forskjellige spesialiseringer, fordi ingen kan vite alt.

Han kunne sikkert ha gjort det ja. Men høres ut som du ikke respekterer legene og da får du et problem. Meningen er at lege og sykepleier skal samarbeide. Ikke motarbeide hverandre. Vi har utdannet oss til sykepleier og da er vi det, ikke konkurranse mellom lege og sykepleier. Er sykepleier innen rus/psykiatri og samarbeider med legene. Vi diskuterer medisinering/behandling. Greit med ulike yrkesgrupper, alle bidrar med sine kunnskaper og sammen blir det brA. Ikke vær bitter fordi du ikke er lege😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en pasient som måtte til legen for å sette antipsykotika intramuskulært. Legen skulle egentlig sette denne, det var helt tilfeldig at jeg som sykepleier fulgte denne pasienten (kunne like gjerne være en assistent). Legen var veldig usikker på hvordan hun skulle sette sprøyta og spurte om ikke jeg kunne gjøre dette, så jeg blandet ut sprøyta og satt den på pasienten, mens hun holdt buksa nede. En annen gang skulle jeg assistere en lege i å legge inn kateter, men det endte med at jeg måtte gjøre det, for legen kom ikke inn.

Leger har mye høyere, teoretisk kompetanse enn det jeg har som sykepleier, men de praktiske ferdighetene er det ingen tvil om at erfarne sykepleiere er bedre på enn leger. Praktiske ferdigheter kommer av erfaring, så det er klart, om en lege legger inn like mange urinkatetre som en sykepleier vil han/hun bli like god på dette som en dreven sykepleier. En urolog er for eksempel like flink på dette som en sykepleier, om ikke bedre. 

Uansett, vi utfyller hverandre, og godt er det. Leger trenger ikke gjøre de praktiske oppgavene, for det kan vi ta oss av, sånn at de kan gjøre den jobben vi som sykepleiere ikke er i stand til å gjøre :) 

Anonymkode: 5e76b...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12/06/2016 at 18.05, Skippy skrev:

Han kunne sikkert ha gjort det ja. Men høres ut som du ikke respekterer legene og da får du et problem. Meningen er at lege og sykepleier skal samarbeide. Ikke motarbeide hverandre. Vi har utdannet oss til sykepleier og da er vi det, ikke konkurranse mellom lege og sykepleier. Er sykepleier innen rus/psykiatri og samarbeider med legene. Vi diskuterer medisinering/behandling. Greit med ulike yrkesgrupper, alle bidrar med sine kunnskaper og sammen blir det brA. Ikke vær bitter fordi du ikke er lege😊

Tror du har misforstått svaret mitt, jeg er veldig takknemlig fot at vi har leger, sykepleiere og alle andre yrkesgrupper med forskjellige spesialopplæringer tilstede ved norske sykehus, innleggget ble dels skrevet basert som ett svar på hva en annen person sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.6.2016 at 2.59, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en pasient som måtte til legen for å sette antipsykotika intramuskulært. Legen skulle egentlig sette denne, det var helt tilfeldig at jeg som sykepleier fulgte denne pasienten (kunne like gjerne være en assistent). Legen var veldig usikker på hvordan hun skulle sette sprøyta og spurte om ikke jeg kunne gjøre dette, så jeg blandet ut sprøyta og satt den på pasienten, mens hun holdt buksa nede. En annen gang skulle jeg assistere en lege i å legge inn kateter, men det endte med at jeg måtte gjøre det, for legen kom ikke inn.

Leger har mye høyere, teoretisk kompetanse enn det jeg har som sykepleier, men de praktiske ferdighetene er det ingen tvil om at erfarne sykepleiere er bedre på enn leger. Praktiske ferdigheter kommer av erfaring, så det er klart, om en lege legger inn like mange urinkatetre som en sykepleier vil han/hun bli like god på dette som en dreven sykepleier. En urolog er for eksempel like flink på dette som en sykepleier, om ikke bedre. 

Uansett, vi utfyller hverandre, og godt er det. Leger trenger ikke gjøre de praktiske oppgavene, for det kan vi ta oss av, sånn at de kan gjøre den jobben vi som sykepleiere ikke er i stand til å gjøre :) 

Anonymkode: 5e76b...fe9

Min erfaring er at leger ikke kan praktiske prosedyrer, om ikke det er noe spesielt som de utfører daglig. Det ser ikke ut som de lærer dette i studiet sitt, men at det teoretisket tar all plassen. 

Så min erfaring er at de ikke vil utføre prosedyrene, de skyver dem bare over på sykepleierne. 

Når det er sagt så har jeg god kjemi med legene jeg jobber med, vi jobber bra sammen. Jeg har ingen ønsker å ta plassen til legene. Det er ikke sånn det er i virkeligheten. 

Anonymkode: c3189...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...