Gå til innhold

Var jesusmannen homse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I det nye testamentet står det nevnt at en av disiplene var mer elsket av jesus enn andre (beloved disiple). Det har alltid vært spekulert i hvem det kan være. En av spekulasjonene var at dette var en homse som jesus hadde et forhold til. Mora til jesus hadde visstnok også flere barn som de kristne ikke vil snakke om. 

Er disse temaene fortsatt tabu etter 2000 år?

Anonymkode: f2f08...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får lære deg forskjellen på åndelig kjærlighet som Jesus følte til disiplene sine og menneskelig kjærlighet.

Anonymkode: b84f7...7d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I det nye testamentet står det nevnt at en av disiplene var mer elsket av jesus enn andre (beloved disiple). Det har alltid vært spekulert i hvem det kan være. En av spekulasjonene var at dette var en homse som jesus hadde et forhold til. Mora til jesus hadde visstnok også flere barn som de kristne ikke vil snakke om. 

Er disse temaene fortsatt tabu etter 2000 år?

Anonymkode: f2f08...44c

Maria Magdalena, patriarkene bare bare tok henne vekk som disippel og omtalte henne som hore I stedet, kan ikke ha viktige kvinner vet du....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I det nye testamentet står det nevnt at en av disiplene var mer elsket av jesus enn andre (beloved disiple). Det har alltid vært spekulert i hvem det kan være. En av spekulasjonene var at dette var en homse som jesus hadde et forhold til. Mora til jesus hadde visstnok også flere barn som de kristne ikke vil snakke om. 

Er disse temaene fortsatt tabu etter 2000 år?

Anonymkode: f2f08...44c

Så veldig mye spekulasjoner har det vel ikke vært all den tid det står eksplisitt i Johannes evangelium kapittel 21: 21-24 at dette var apostelen Johannes: "Da Peter snudde seg, så han at den disippelen som Jesus elsket, fulgte med, han som ved nattverden lå opp til Jesu bryst, og sa: "Herre! Hvem er det som forråder deg?" Da nå Peter ser ham sier han til Jesus: "Herre! Hva da med ham?" Jesus sier til ham: "Om jeg vil at han skal leve til jeg kommer, hva angår det deg? Følg du meg!" Derfor kom det ordet ut blant brødrene: Denne disippelen dør ikke, men Jesus hadde sagt til ham at han ikke skulle dø, men han sa: "Om jeg vil at han skal leve til jeg kommer, hva angår det deg?" Det er den disippelen som vitner om dette og har skrevet dette."

https://www.bible.com/no/bible/102/jhn.21.1-25.nb

At Jesus hadde søsken er ikke mer tabu enn at det står omtalt i evangeliene:

Matteus 13:54-56: "Han kom til hjemstedet sitt og lærte dem i synagogen deres, så de ble slått av undring og sa: "Hvor har han slik visdom fra og slike kraftige gjerninger? Er han ikke tømmermannens sønn? Heter ikke hans mor Maria og hans brødre Jakob og Josef og Simon og Judas? Og søstrene hans, er de ikke alle  her hos oss? Hvor har han vel alt dette fra?" Og de tok anstøt av ham."

https://www.bible.com/no/bible/102/mat.13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Jesus var homofil er det vel lite grunnlag for å hevde. 

Det som er beskrevet i Johannes 21.21ff er et måltid. Det var vanlig å ligge til bords, særlig når det var et festmåltid. En skikk romerne brakte med seg. 

At Jesus hadde søsken er jo alment kjent. En av brevene i NT er skrevet Jesu bror. 

Men bortsett fra det, har søsknene ingen særlig betydning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror han var det.

Istedenfor å si AMEN, tror jeg han mente AH- MEN.

(Beklager måtte bare :fnise:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si, men det kan godt hende at han hadde seg med et og annet mannfolk. Uansett så virker han mindre fordomsfull enn en del av de som har tolket bibelen i ettertid og som har brukt den til å domminere og rakke ned på andre mennesker, men heldigvis ser det ut til at kristenfundamentalistene er på vikende front.

Anonymkode: 997d2...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...