Gå til innhold

Ønsker å høre hva dere mener, ang barn (8) som går selv hjem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min andreklassing (født sent på året så han er 7,5 år) går hjem alene tidlig fra SFO og er alene ca en time før vi kommer hjem. Dette er etter eget ønske, han koser seg alene hjemme. Vi har litt kortere skolevei, men likevel. Har kjøpt telefon til ham, så han kan ringe oss hvis han vil. Ser ikke noe problem med dette.

Anonymkode: d8162...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det høres ut som en fin løsning jeg:) Jeg gikk til og fra skolen i denne alderen og det var vel en 2km det og, gikk helt fint! Det er jo forskjell på 8-åringer men du kjenner jo din 8-åring best. Og om h*n føler seg trygg med å reise alene og være hjemme alene så er jo ikke det noe problem. Så lenge h*n kan dette med å ikke åpne døra for fremmede osv. så høres ut som en selvstendig 8-åring du har:)

Anonymkode: da741...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe problem med det hvis ikke barnet ditt syns det er slitsomt å gå så langt. Barn tar stort sett det ansvaret de får og klarer det fint. Kanskje du kan kjøpe en sparkesykkel eller sykkel så det går fortere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så godt å høre at dere mener det en en fin løsning. Grunnen til at jeg spurte var fordi jeg fikk en litt krass kommentar av en bekjent at det var for tidlig å ha dette anvaret i den alderen. Men barnet er som sagt trygg og veldig moden, og trives selv med det. Barnet gleder seg over dette og er stolt av seg selv. Det er også viktig for meg at barnet vokser på og klare ting selv, jeg har aldri sydd puter under armene selvom barnet blir overrøst med kjærlighet. Mobiltelefon er på plass :)

TS

Anonymkode: 4644e...f1f

Du får bare si til folk: hva gjorde du da du var liten? Jeg var barn på åttitallet og gikk til og fra skolen fra 1.klasse, og det var ca 2 km. Det er et paradoks at det er vår generasjon som er så hysteriske, med tanke på hvilken oppvekst vi hadde selv. Uten mobil og det hele. Gikk jo utmerket da!

Anonymkode: 66ee3...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor vi bor så er det vanlig at 1.klassingene går hjem fra skolen alene, eller sammen med venner da. Ser foreldrene følger og henter barna de første ukene og så går de selv. Trodde det var normalen jeg. Det er jo de som kjører barna 200 meter man stusser på her. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk alltid til og fra skolen i den alderen. Ca 20 min å gå. Du kjenner barnet ditt best som mange sier:) Høres ut som en fin ordning.

Men - det at vi gikk selv da vi var barn, er ikke god nok grunn til å la barn gå alene i dag mener jeg. Husk at verden og Norge har forandret seg mye de siste 20 årene. Vi må tilpasse oss etter det. Det gjelder for øvrig all argumentasjon som går på "det gikk jo bra før i tiden" :P 

Anonymkode: 7c914...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser heller ingen problemer med dette. 

Det viktigste er jo at de evner å be om hjelp dersom de skulle trenge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk alltid til og fra skolen i den alderen. Ca 20 min å gå. Du kjenner barnet ditt best som mange sier:) Høres ut som en fin ordning.

Men - det at vi gikk selv da vi var barn, er ikke god nok grunn til å la barn gå alene i dag mener jeg. Husk at verden og Norge har forandret seg mye de siste 20 årene. Vi må tilpasse oss etter det. Det gjelder for øvrig all argumentasjon som går på "det gikk jo bra før i tiden" :P 

Anonymkode: 7c914...277

Verden har forandret seg, men ikke på noen måte som tilsier at det er verre for dagens barn å gå alene. Snarere tvert om, med tanke på mobiler feks, som vi ikke hadde. 

Anonymkode: 6bf03...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på 90 tallet tok jeg bussen i 15 min og syklet 15 min hver dag alene fra jeg var 6 år, det kommer nok sikkert til å gå kjempebra! :

Anonymkode: e096c...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det hørtes bra ut. Fra jeg var ca 10 år tokk jeg tog og trikk alene, annenhver helg. Men det var på 90 tallet. Er annerledes nå. Men barnet våkser jo på og ha det ansvaret også 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om dere synes det er uansvarlig av meg å la han gjøre alt dette alene mtp alder? Det funker veldig bra og barnet er trygg på dette, men er dette for mye anvar for barnet? 

Anonymkode: 4644e...f1f

Der røpet du kjønn på barnet :fnise:. Dette kommer til å gå helt fint. I "gamle dager" på landet hadde vi gjerne mye lengre vei og møtte gjerne dyr her og der, men aldri om noen ble kjørt til min skole det jeg vet. Ikke hadde vi mobiltelefon den gangen, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette må du ikke tenke på. Så lenge barnet skjønner at det skal gå på fortauet, vente på grønt lys, og se seg om når hen går over veien, så går dette bra. 

Jeg gikk til og fra skolen alene siden første klasse. Tror foreldrene mine fulgte meg til skolen de to første ukene i første klasse slik at jeg husket veien skikkelig. Kunne gå til skolen med de andre nabobarna hvis jeg ønsket, men som oftest gikk jeg alene. Dessuten var det ofte jeg kom hjem til tomt hus etter foreldrene mine skilte seg (i 2. klasse) og jeg bodde hos pappa som jobbet. Det var jo bare til å forsyne seg av noen brødskiver eller frukt hvis jeg ble sulten før han kom hjem. Og jeg klarte jo å finne på ting alene, som å tegne, kose med dyrene mine, eller gjøre litt lekser mens jeg ventet på ham. Når jeg ble litt eldre lagde jeg også noen enkle middager av og til. Har absolutt ikke tatt skade av det. :) 

Anonymkode: 746dd...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

Selvfølgelig . Jeg og alle i min klasse gikk hjem alene fra første klasse. Å være hjemem alene etterpå noen timer var herlig synes vi. bare tull at barn amå kjøres overalt.

Med hilsen fra

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kjenner ditt barn best. Jeg gikk hjem 3 km hver dag etter skolen. Regner med at barnet ikke krysser eller går langs en 4-felts motorvei, og at naboene dine er skapelige folk :)

Anonymkode: 166d3...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk alene hjem fra barnehagen da jeg var 5 og var alene en times tid før mamma kom hjem (de gangene broren min på 7 dro til en venn etter å ha "henta" meg i barnehagen) :-) Gikk bare fint, jeg spiste tørr spaghetti fra skapet og så på Nickelodeon, og vokste på ansvaret det var å være alene. Syns det er flott at du ikke er som foreldre flest i dag - bærer barna på skuldrene så de slipper å gjøre noe selv. Du høres ut som en flott mamma! :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...