Gå til innhold

Ønsker å høre hva dere mener, ang barn (8) som går selv hjem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er alenemor til ett barn på 8 år, barnet er født veldig tidlig på året så barnet er 8 og ett halvt år. Jeg jobber som sykepleier og er nødt til å være på jobb 8. Da har jeg allerede fått lov og komme en halvtime senere pga barn. Og jeg jobber til klokken 15.00. Jeg får ikke gå tidligere. Barnet mitt tar buss til skolen om morgenen. Bussen går rett borti veien der jeg jobber fra, så jeg følger barnet til bussen og løper bort på jobb. Så må barnet gå hjem selv, det er 2,1 km nøyaktig å gå, barnet bruker ca 30 minutter å gå hjem og er hjemme alene litt over 1 time før jeg kommer hjem. Barnet elsker å være alene denne tiden. Barnet er moden for alder og vi har øvd på å gå veien hjem veldig mange ganger sammen først. Dette er den eneste måten jeg får hverdagen til å gå rundt, jeg må jo ha en intekt så jeg kan forsørge oss. Jeg har prøvd å søke andre jobber med mer fleksibel arbeidstid uten hell foreløpig. Jeg ser ingen annen løsning akkurat nå. Barnet skal begynne på en nermere skole etter høsten (3min å gå) , så løsningen er midlertidig. Grunnen til at ikke vi bytter skole før høsten er at barnet ikke skulle begynne på en ny skole før skoleåret var ferdig, for barnet sin del. Barnet har mobiltlf. 

Jeg har førerkort, men ikke bil for tiden da jeg rett slett ikke har råd til den "luksusen' nå.

Jeg lurer på om dere synes det er uansvarlig av meg å la han gjøre alt dette alene mtp alder? Det funker veldig bra og barnet er trygg på dette, men er dette for mye anvar for barnet? 

Anonymkode: 4644e...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres helt flott ut. Barnet koser seg og vokser på ansvaret. På 80-tallet var dette vanlig. Noen lagde til og med middag til familien etterhvert. Kanskje h*n kunne ha fått en mobiltelefon I tilfelle noe skjer?

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel bra? Jeg gikk til og fra skolen selv i den alderen☺ var noe kortere, men synes jeg hsker at de fleste gikk til og fra skolen jeg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger deg, TS 😊

Så lenge dere er trygge med dette, så syns jeg ikke du skal bekymre def for dette. Jo tidligere de får ta eget ansvar jo bedre er det 😀

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke uansvarlig :) 

Tvert i mot! Han lærer masse nå. Ta buss, gå hjem fra skole, være alene litt. Det er bare bra for han.

Anonymkode: 6cfa3...8c3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin ordning det vel. Min syvåring gikk alene til skolen for første gang i dag, hun var så glad for å få lov.

Anonymkode: 423a9...f48

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det vært et problem? Høres ut som en helt grei ordning

Anonymkode: 5975b...f37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i orden :) Man ser jo an barnet, ikke alle barn kunne gjort dette, men det vet du best selv om ditt eget barn :)

Barnet har det kanskje allerede, men greit med en mobil/hustelefon dersom det skulle skje noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor dette skulle være et problem?? Det er tydelig at ting har forandret seg siden jeg vokste opp på 90-tallet. Jeg gikk alene hjem fra barnehagen fra jeg var fem år gammel (men da var mamma hjemme). Null problem

Anonymkode: d0038...4be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til og fra skolen som seksåring. Dette er null problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juami

Selvfølgelig er dette greit. Om du er usikker på ordningen selv så er jo SFO et alternativ. Men jeg mener at dette er en super løsning, så lenge barnet er klar for det. Barn er jo ulike, men du kjenner din 8 åring best. Ut ifra det du skriver virker det som om at barnet ditt er ganske likt mitt, og mitt barn har vært alene hjemme mange timer på dagtid uten problemer og går til og fra venner som bor et stykke unna (skolen er bare et par minutter unna, men går hjem derfra også). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt topp ut, Kjør på.

Mine måtte klare seg selv både sent og tidlig, jeg jobbet fra 7 til 15. På morgenen hadde de vekkerklokke som ringte når de måtte ta på skoene å gå til skolen. Jeg vekte de når jeg gikk på jobb, like før kl 7. Vi prøvde sfo i starten men der åpnet de for sent til at jeg kunne rekke jobb. Etter skolen hadde de avtale om å holde seg hjemme eller ringe hvis de skulle til venner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så godt å høre at dere mener det en en fin løsning. Grunnen til at jeg spurte var fordi jeg fikk en litt krass kommentar av en bekjent at det var for tidlig å ha dette anvaret i den alderen. Men barnet er som sagt trygg og veldig moden, og trives selv med det. Barnet gleder seg over dette og er stolt av seg selv. Det er også viktig for meg at barnet vokser på og klare ting selv, jeg har aldri sydd puter under armene selvom barnet blir overrøst med kjærlighet. Mobiltelefon er på plass :)

TS

Anonymkode: 4644e...f1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt greit ut. Jeg gikk til og fra skole alene frem til min søster begynte på samme skole (altså gikk jeg alene i alder 6 og 7). Hadde bare godt av det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Eeemil skrev:

Høres helt flott ut. Barnet koser seg og vokser på ansvaret. På 80-tallet var dette vanlig. Noen lagde til og med middag til familien etterhvert. Kanskje h*n kunne ha fått en mobiltelefon I tilfelle noe skjer?

Enig. Sånn vokste vi opp og det var deilig med noen timer alene hjemme uten foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så godt å høre at dere mener det en en fin løsning. Grunnen til at jeg spurte var fordi jeg fikk en litt krass kommentar av en bekjent at det var for tidlig å ha dette anvaret i den alderen. Men barnet er som sagt trygg og veldig moden, og trives selv med det. Barnet gleder seg over dette og er stolt av seg selv. Det er også viktig for meg at barnet vokser på og klare ting selv, jeg har aldri sydd puter under armene selvom barnet blir overrøst med kjærlighet. Mobiltelefon er på plass :)

TS

Anonymkode: 4644e...f1f

Synes ikke det er for tidlig alder i det hele tatt. Tvert imot; personene med krasse kommentarer gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å være så overbeskyttende.

Stå på!

Anonymkode: 88e89...e4d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så godt å høre at dere mener det en en fin løsning. Grunnen til at jeg spurte var fordi jeg fikk en litt krass kommentar av en bekjent at det var for tidlig å ha dette anvaret i den alderen. Men barnet er som sagt trygg og veldig moden, og trives selv med det. Barnet gleder seg over dette og er stolt av seg selv. Det er også viktig for meg at barnet vokser på og klare ting selv, jeg har aldri sydd puter under armene selvom barnet blir overrøst med kjærlighet. Mobiltelefon er på plass :)

TS

Anonymkode: 4644e...f1f

Finnes nok av foreldre som syr puter under armene på barna sine. Stakkars barn, sier nå jeg.

Du høres ut som en god mamma og blås lang i hva andre sier 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge barnet er trygg på å gjøre dette selv syns jeg det er en grei ordning. 

Jeg har en jeg lærte opp på denne måten også men ikke med så lang vei, men det kommer frem etterhvert at han gjør det for å "hjelpe" meg og at han ikke føler seg helt trygg likevel. Så bare pass på at den ikke kommer frem

Endret av makkapakka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det er mange åtteåringer som vil være aldeles modne nok til dette. Mange som ikke er det også, men man må anta trådstarter kjenner sin egen unge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...