Gå til innhold

Jeg har en aggressiv kanin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Mener du dette alvorlig? For en holdning! Du vil avlive et friskt dyr fordi du ikke liker personligheten?

Anonymkode: 07a18...617

Forestill deg et lite øyeblikk at dette er en frisk hund som biter uprovosert flere ganger over flere år. Såpass at familiemedlemmer må på legevakta og sy.

At dette gjelder en kanin og ikke en hund gjør ikke at skal la være å ta ansvar for situasjonen. En aggressiv kanin kan man heller ikke ta med til atferdsterapeut og kursing, man står derimot uten alternativer. Annet enn å stenge den inne i et bur for å hindre at den angriper flere, og det er dyrplageri når kaninen er vant til å gå løs.

Noen ganger må man bare se realiteten i øynene og tenke på dyrets beste. Det er nemlig ingen grunn til at dette dyret skal gå til angrep ut fra situasjonen ts har beskrevet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, palamina skrev:

Jeg elsker kaniner, og har også alltid hatt kanin frittgående inne i huset. Har hatt kanin i 30 år nå, alle kastrert, og et par har vært aggressive. De er forskjellige og man kommer dessverre over et par råtne epler, sånn er det bare. Man har som regel ingen kontroll på gemytt når man kjøper kaninunge i motsetning til hund og delvis katt. Selv om man kjøper fra oppdretter.

Jeg ville først tatt med kaninen på en grundig sjekk hos veterinær, først og fremst for å sjekke tenner. Utelukk at kaninen er sint på grunn av smerter.

Dersom den er frisk ville jeg vurdert avlivning. Når den ikke går over ens med dere i familien og ikke med den andre kaninen den bor med er ikke det noe godt liv. Jeg tror ikke det er verdt det for kaninens del at du prøver å omplassere den.

Nå som jeg ser at det er en belgisk kjempe syns jeg ikke det er rart barnet måtte syes for å si det sånn. De kan jo faktisk gjøre skade.

 

 

Dette var jo litt motstridende. En kanin er ikke et "råttent eple" bare fordi den ikke elsker folk. 

Anonymkode: b3c74...5bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette var jo litt motstridende. En kanin er ikke et "råttent eple" bare fordi den ikke elsker folk. 

Anonymkode: b3c74...5bc

Hva er motstridende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Ellers hadde jeg ikke skrevet det. 

Er kastrert. Bor med en kastrert kaninvenn. Hvordan kan jeg omplassere en aggressiv kanin da? Har bitt etter meg en gang han hoppet forbi foten min. Jeg satt heldigvis med sokker på, men han biter skikkelig. Ikke "smakegnaging". Er liksom bare sint på alt, er ikke så snill mot partneren sin heller. Er dominant. 

Anonymkode: 1c97f...0bb

Ok, beklager, var ikke ment på den måten, men man hører dessverre alt for ofte om dyr som plutselig angeiper ut av det blå, så har egentlig barnet sittet å drar hunden i ørene for eksempel. Mener ikke at det er tilfellet her.

Om den er kastert og har en kaninvenn så syntes jeg det er veldig rart at han til tider er aggressiv, eneste jeg kan komme på er at han enten ble kastrert i en alder der den dårlig atferden allerede var lært inn, derfor viser han ukastrert oppførsel, eller at han eventuelt er syk og har smerter, kaniner viser jo ikke dette før det er veldig ille, men kan føre til aggressivitet, men om han over en god tid har vist samme atferd kan nok det utelukkes. Et siste alternativ er at han er feilernært, hvordan ser kostholdet hans ut? Men på en annen side virker det som om du har god peiling på kaniner, siden du har to stk som er kasterte og de får gå fritt.

I første omgang ville jeg nok tatt han med til veterinær for å utelukke eventuelle sykdommer, mangle, feilstillinger i tenner eller hva som helst, som kan føre til sinnet hans. Videre ville jrg blitt med i Facebook gruppen jeg anbefalte deg, og legg ut problemstillingen der, der vil du nok få mange gode råd.

I forhold til at han også er sint på kaninvennen sin, vil jeg anbefale og kjøre en tur med dem, der du har dem i et reisebur sammen, kjør kanskje 30 min rundt, de blir stresset av å kjøre bil, og vil da søke trygghet hos hverandre, brukes mest i selve bondingen, men kan nok kanskje være til hjelp her også. :) 

Men bli med i Facebook gruppen, og spør om hjelp der, der har du folk med mye mer erfaring og som kan mye mer enn tilfeldige folk på kvinneguiden. :)

Anonymkode: bbbc2...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I forhold til at han også er sint på kaninvennen sin, vil jeg anbefale og kjøre en tur med dem, der du har dem i et reisebur sammen, kjør kanskje 30 min rundt, de blir stresset av å kjøre bil, og vil da søke trygghet hos hverandre, brukes mest i selve bondingen, men kan nok kanskje være til hjelp her også. :) 

Anonymkode: bbbc2...163

Når de allerede har opprettet et hierarki og problemkaninen er den dominante tviler jeg på at det hjelper. Hadde dette bare dreid seg om agressivitet mellom de to kaninene ville jeg anbefalt at den aggressive fikk være alene på sitt eget territorium. For langt fra alle kaniner foretrekker en "venn", de er veldig territorielle! Men siden kaninen er aggressiv mot sin egen familie er det ikke lett å se en utvei.

Ønsker deg lykke til ts. Forhåpentligvis finner du et gårdsbruk i området som har mulighet til å ta over kaninen, slik at den ikke trenger å omgåes verken andre kaniner eller mennesker direkte. Men det er bare å innse at det kanskje ikke blir lett å få i orden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, palamina skrev:

Forestill deg et lite øyeblikk at dette er en frisk hund som biter uprovosert flere ganger over flere år. Såpass at familiemedlemmer må på legevakta og sy.

At dette gjelder en kanin og ikke en hund gjør ikke at skal la være å ta ansvar for situasjonen. En aggressiv kanin kan man heller ikke ta med til atferdsterapeut og kursing, man står derimot uten alternativer. Annet enn å stenge den inne i et bur for å hindre at den angriper flere, og det er dyrplageri når kaninen er vant til å gå løs.

Noen ganger må man bare se realiteten i øynene og tenke på dyrets beste. Det er nemlig ingen grunn til at dette dyret skal gå til angrep ut fra situasjonen ts har beskrevet.

Å avlive et friskt dyr bare fordi det ikke liker mennesker er overhode ikke å tenke på dyret beste, det er å tenke på din egen bekvemmelighet. En kanin kan fint leve bra uten å kose med mennesker.

Anonymkode: 07a18...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, palamina skrev:

Når de allerede har opprettet et hierarki og problemkaninen er den dominante tviler jeg på at det hjelper. Hadde dette bare dreid seg om agressivitet mellom de to kaninene ville jeg anbefalt at den aggressive fikk være alene på sitt eget territorium. For langt fra alle kaniner foretrekker en "venn", de er veldig territorielle! Men siden kaninen er aggressiv mot sin egen familie er det ikke lett å se en utvei.

Ønsker deg lykke til ts. Forhåpentligvis finner du et gårdsbruk i området som har mulighet til å ta over kaninen, slik at den ikke trenger å omgåes verken andre kaniner eller mennesker direkte. Men det er bare å innse at det kanskje ikke blir lett å få i orden.

Ikke helt enig i det du sier her. Kaniner kan ofte være kranglete mot hverandre ja, og det tar tid å løse opp i konflikter, men jeg vet om tilfeller der eier har jobbet aktivt i nesten ett år (9 måneder), men å få kaninene til å gå fint sammen, nå er det null agrisivitet mellom dem, og de er perlevenner, her er det snakk om kaniner som sloss så pelsen fløy og den ene måtte sy osv. Vet om mange flere tilfeller også, men det krever mye av eier.

men det beste ts kan gjøre nå er som sagt å oppsøke kaninkyndig vetrinær for en vurdering av kaninen, melde seg inn i den store kaninboka for råd, og for eventuell omplassering på samme gruppe.

Anonymkode: bbbc2...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, palamina skrev:

Hva er motstridende?

Det som er fetet ut - å elske kaniner og samtidig omtale kaniner som ikke elsker folk for råtne epler.

Anonymkode: b3c74...5bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Å avlive et friskt dyr bare fordi det ikke liker mennesker er overhode ikke å tenke på dyret beste, det er å tenke på din egen bekvemmelighet. En kanin kan fint leve bra uten å kose med mennesker.

Anonymkode: 07a18...617

Nå tror jeg du bare gjør deg dum. Du får melde deg til å overta kaninen da vet du. Florerer sikkert av mennesker som deg som kan håndtere en belgisk kjempe som går aktivt til angrep og skal gå løs i huset.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, beklager, var ikke ment på den måten, men man hører dessverre alt for ofte om dyr som plutselig angeiper ut av det blå, så har egentlig barnet sittet å drar hunden i ørene for eksempel. Mener ikke at det er tilfellet her.

Om den er kastert og har en kaninvenn så syntes jeg det er veldig rart at han til tider er aggressiv, eneste jeg kan komme på er at han enten ble kastrert i en alder der den dårlig atferden allerede var lært inn, derfor viser han ukastrert oppførsel, eller at han eventuelt er syk og har smerter, kaniner viser jo ikke dette før det er veldig ille, men kan føre til aggressivitet, men om han over en god tid har vist samme atferd kan nok det utelukkes. Et siste alternativ er at han er feilernært, hvordan ser kostholdet hans ut? Men på en annen side virker det som om du har god peiling på kaniner, siden du har to stk som er kasterte og de får gå fritt.

I første omgang ville jeg nok tatt han med til veterinær for å utelukke eventuelle sykdommer, mangle, feilstillinger i tenner eller hva som helst, som kan føre til sinnet hans. Videre ville jrg blitt med i Facebook gruppen jeg anbefalte deg, og legg ut problemstillingen der, der vil du nok få mange gode råd.

I forhold til at han også er sint på kaninvennen sin, vil jeg anbefale og kjøre en tur med dem, der du har dem i et reisebur sammen, kjør kanskje 30 min rundt, de blir stresset av å kjøre bil, og vil da søke trygghet hos hverandre, brukes mest i selve bondingen, men kan nok kanskje være til hjelp her også. :) 

Men bli med i Facebook gruppen, og spør om hjelp der, der har du folk med mye mer erfaring og som kan mye mer enn tilfeldige folk på kvinneguiden. :)

Anonymkode: bbbc2...163

Som sagt har han akkurat vært hos kaninkyndig veterinær. Kostholdet består av høy, Oxbow, urter og grønnsaker. Og menneskekjøtt ;) Jeg er med i FB-gruppen, men orker ikke krangling på FB. Lettere å diskutere som AB.

Anonymkode: 1c97f...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er fetet ut - å elske kaniner og samtidig omtale kaniner som ikke elsker folk for råtne epler.

Anonymkode: b3c74...5bc

Din påstand tatt ut av løse lufta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, palamina skrev:

Din påstand tatt ut av løse lufta.

Nå gjør du deg bare dum. Påstandene er ikke tatt ut av løse lufta, de er tatt ut av ditt innlegg. 

Anonymkode: 07a18...617

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt har han akkurat vært hos kaninkyndig veterinær. Kostholdet består av høy, Oxbow, urter og grønnsaker. Og menneskekjøtt ;) Jeg er med i FB-gruppen, men orker ikke krangling på FB. Lettere å diskutere som AB.

Anonymkode: 1c97f...0bb

Haha beklager, har nesten ikke sovet i natt, så sliter med å få med meg alt. Men kan ikke se for meg at det blir krangel ved at du spør om tips til aggressiv kanin, uten å nevne at du vurder avliving da kanskje. Jeg regner med at de fleste skjønner at det er er problem med en kanin som biter, spesielt når den biter barnet ditt. Men har jo sett innimellom at folk går i tottene til trådstartere ja...

menneskjekjøtt ja :fnise: 

Anonymkode: bbbc2...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå gjør du deg bare dum. Påstandene er ikke tatt ut av løse lufta, de er tatt ut av ditt innlegg. 

Anonymkode: 07a18...617

Ja, men da kan du jo sitere innelegget som bekrefter at definisjonen på "råtne epler" = kaniner som ikke elsker folk.

Endret av palamina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, palamina skrev:

Din påstand tatt ut av løse lufta.

Javel. Hva gjør en kanin til et "råttent eple", i så fall?

Anonymkode: b3c74...5bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En sint kanin kan ha følt seg truet, hopper frem eller dytter hardt med snute er tegn på at fen advarer. Dette kan ha skjedd utenat dere vet det. Kaniner lærer hva menneske reagerer på og har kanskje sett det som siste utvei.

Er kaninen nok ute? Er den kastrert? Alder? Det kan også være tegn på at den prøver å vise at han er sjefen. Da er det å lage litt mindre område der kaninen kan ferdes. Det har i hvert fall fungert på min. 

Gå inn på facebook søk opp den store kaninboka, det er en lukket kaningruppe ubder samme navn hvor du kan få masse råd og evt hjelp med omplassering.

Anonymkode: 37c83...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En sint kanin kan ha følt seg truet, hopper frem eller dytter hardt med snute er tegn på at fen advarer. Dette kan ha skjedd utenat dere vet det. Kaniner lærer hva menneske reagerer på og har kanskje sett det som siste utvei.

Er kaninen nok ute? Er den kastrert? Alder? Det kan også være tegn på at den prøver å vise at han er sjefen. Da er det å lage litt mindre område der kaninen kan ferdes. Det har i hvert fall fungert på min. 

Gå inn på facebook søk opp den store kaninboka, det er en lukket kaningruppe ubder samme navn hvor du kan få masse råd og evt hjelp med omplassering.

Anonymkode: 37c83...998

Ser du ikke har lest tråden ;)

Jeg vet det, jeg kan mye om kaniner. Er som sagt medlem i den gruppen. 

Ja, den er ute 24/7, den er kastrert, 2 år. 

Anonymkode: 1c97f...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Javel. Hva gjør en kanin til et "råttent eple", i så fall?

Anonymkode: b3c74...5bc

At den går til angrep i hytt og pine, det er jo det hun skriver i innlegget. Jeg kunne forøvrig også kalt et menneske med en slik oppførsel for det samme. Og jeg er ikke den siterte brukeren forresten.

Anonymkode: f3b01...fab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Javel. Hva gjør en kanin til et "råttent eple", i så fall?

Anonymkode: b3c74...5bc

Riktig. Noen veldig få har en mentalitet som ikke er forenlig med noen grad av omgang med verken andre kaniner eller mennesker. Hva som ligger bak er det vanskelig å si noe om, men ekstremt høyt stressnivå som igjen resulterer i aggressivitet er resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...