Gå til innhold

Jeg har en aggressiv kanin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er en innekanin som bor inne med oss og går løs. Her om dagen bet den barnet mitt i armen så det begynte å blø, måtte sy litt på legevakt. Men jeg føler meg ikke trygg med en slik kanin her. Det er overfylt med kaniner på markedet så kan ta måneder eller år før jeg får omplassert kaninen. Hva burde jeg gjøre? Avlive?

Anonymkode: 1c97f...0bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Tvist skrev:

Hvorfor bet kaninen barnet?

Det vet jeg ikke. Barnet satt på gulvet og skulle gi Sitronmelisse fra hånden, og plutselig hoppet kaninen frem og bet i armen. Mat aggressiv vel.

Anonymkode: 1c97f...0bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Midnanne skrev:

Er kaninen sterilisert?

Ja.

Anonymkode: 1c97f...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Okapi skrev:

Føler deg ikke trygg? Det er en kanin, ikke en rottweiler.

Sier du det?

Anonymkode: 1c97f...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg ikke. Barnet satt på gulvet og skulle gi Sitronmelisse fra hånden, og plutselig hoppet kaninen frem og bet i armen. Mat aggressiv vel.

Anonymkode: 1c97f...0bb

Så du dette? Kan godt hende at barnet gjorde noe som tirret kaninen.

Er kaninen kastrert? Kaniner bør kastreres, og skal også helst leve sammen med andre kaniner. Men veldig flott at dere ikke har den i et knøttlite bur og lar den gå fritt inne, dessverre alt for mange kaniner som lever i små bur hele livet og aldri får bevegd seg.

I forhold til råd eller eventuelt omplassering anbefaler jeg en Facebook gruppe som heter "den store kaninboka" de har også en Facebook gruppe som heter den store kaninbokas omplasseringsgruppe. Har inntrykk av at det er lettere å finne nye eiere her, og i det minste gode nye eiere, i forhold til på Finn etc, her vet du at den som adopterer kaninen vil la den gå fritt og få en venn osv. Men er lettere å få omplassert en kastrert kanin enn en utkastrert en. Eventuelt kan du tilby å betale for kastrering for ny eier. :)

Anonymkode: bbbc2...163

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaniner er vel sjeldent mataggressive. Jeg tipper kaninen luktet sitronmelisse på barnet og bestemte seg for å smake. Altså en misforståelse, heller enn aggressivitet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Så du dette? Kan godt hende at barnet gjorde noe som tirret kaninen.

Er kaninen kastrert? Kaniner bør kastreres, og skal også helst leve sammen med andre kaniner. Men veldig flott at dere ikke har den i et knøttlite bur og lar den gå fritt inne, dessverre alt for mange kaniner som lever i små bur hele livet og aldri får bevegd seg.

I forhold til råd eller eventuelt omplassering anbefaler jeg en Facebook gruppe som heter "den store kaninboka" de har også en Facebook gruppe som heter den store kaninbokas omplasseringsgruppe. Har inntrykk av at det er lettere å finne nye eiere her, og i det minste gode nye eiere, i forhold til på Finn etc, her vet du at den som adopterer kaninen vil la den gå fritt og få en venn osv. Men er lettere å få omplassert en kastrert kanin enn en utkastrert en. Eventuelt kan du tilby å betale for kastrering for ny eier. :)

Anonymkode: bbbc2...163

Ja. Ellers hadde jeg ikke skrevet det. 

Er kastrert. Bor med en kastrert kaninvenn. Hvordan kan jeg omplassere en aggressiv kanin da? Har bitt etter meg en gang han hoppet forbi foten min. Jeg satt heldigvis med sokker på, men han biter skikkelig. Ikke "smakegnaging". Er liksom bare sint på alt, er ikke så snill mot partneren sin heller. Er dominant. 

Anonymkode: 1c97f...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tvist skrev:

Kaniner er vel sjeldent mataggressive. Jeg tipper kaninen luktet sitronmelisse på barnet og bestemte seg for å smake. Altså en misforståelse, heller enn aggressivitet.

Det har skjedd lignende episoder flere ganger, med andre i husstanden. Det er ikke bitt det er skikkelig bitt, dette er en belgisk kjempe så han er ganske sterk. 

Anonymkode: 1c97f...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Anonymkode: 1c97f...0bb

Isåfall vil jeg undersøkt nøye om hvordan kaninen faktisk har det. Kaninen er ikke aggressive med mindre den føler seg utrygg. Den er ikke et rovdyr eller et dyr som vil forsøke å dominere barnet ditt.

Om den har bitt er det mest sannsynlig fordi den var redd/følte seg truet på et vis.

Tkanskje den blir løftet feil? Får den være ifred om den trekker seg tilbake? Kan den være skadet på noe vis? Du kan jo eventuelt ta den med til dyrlegen for en helsesjekk.

Jeg er ihvertfall helt uenig i at en kanin skal avlives pga et bitt. De angriper ikke som f.eks en hund, de forsvarer seg( selvom selvfølgelig mange hunder har forsvart seg.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å få undersøkt hos dyrlegen om det er noe som plager den? Hvor gammel er den?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Midnanne skrev:

Isåfall vil jeg undersøkt nøye om hvordan kaninen faktisk har det. Kaninen er ikke aggressive med mindre den føler seg utrygg. Den er ikke et rovdyr eller et dyr som vil forsøke å dominere barnet ditt.

Om den har bitt er det mest sannsynlig fordi den var redd/følte seg truet på et vis.

Tkanskje den blir løftet feil? Får den være ifred om den trekker seg tilbake? Kan den være skadet på noe vis? Du kan jo eventuelt ta den med til dyrlegen for en helsesjekk.

Jeg er ihvertfall helt uenig i at en kanin skal avlives pga et bitt. De angriper ikke som f.eks en hund, de forsvarer seg( selvom selvfølgelig mange hunder har forsvart seg.)

Den får være i fred, har akkurat vært på årlig helsesjekk på smådyr klinikken i Lillestrøm der alt var bra med dem (sjekket grundig). Blir aldri løftet med mindre vi klipper klør, og da løfter vi riktig. 

Barnet er forresten 10 år gammelt så det er ikke snakk om 2-åring liksom. Hvorfor mener du at den helt uprovosert angriper da? 

Hvis en person sitrer med sitronmelisse i hånden, helt rolig, og kaninen forsyner seg for så å hoppe frem og bite i armen.. Hva skjedde da?

Anonymkode: 1c97f...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har skjedd lignende episoder flere ganger, med andre i husstanden. Det er ikke bitt det er skikkelig bitt, dette er en belgisk kjempe så han er ganske sterk. 

Anonymkode: 1c97f...0bb

Hvorfor står ikke dette i hl?

Anonymkode: 620da...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor står ikke dette i hl?

Anonymkode: 620da...4fc

Fordi jeg fokuserte på siste episode og er stresset. På jobb.

Anonymkode: 1c97f...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Tvist skrev:

Hva med å få undersøkt hos dyrlegen om det er noe som plager den? Hvor gammel er den?

2 år gammel.  Skrev litt om det litt høyere opp her (etter ditt innlegg)

Anonymkode: 1c97f...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Ellers hadde jeg ikke skrevet det. 

Er kastrert. Bor med en kastrert kaninvenn. Hvordan kan jeg omplassere en aggressiv kanin da? Har bitt etter meg en gang han hoppet forbi foten min. Jeg satt heldigvis med sokker på, men han biter skikkelig. Ikke "smakegnaging". Er liksom bare sint på alt, er ikke så snill mot partneren sin heller. Er dominant. 

Anonymkode: 1c97f...0bb

Jeg elsker kaniner, og har også alltid hatt kanin frittgående inne i huset. Har hatt kanin i 30 år nå, alle kastrert, og et par har vært aggressive. De er forskjellige og man kommer dessverre over et par råtne epler, sånn er det bare. Man har som regel ingen kontroll på gemytt når man kjøper kaninunge i motsetning til hund og delvis katt. Selv om man kjøper fra oppdretter.

Jeg ville først tatt med kaninen på en grundig sjekk hos veterinær, først og fremst for å sjekke tenner. Utelukk at kaninen er sint på grunn av smerter.

Dersom den er frisk ville jeg vurdert avlivning. Når den ikke går over ens med dere i familien og ikke med den andre kaninen den bor med er ikke det noe godt liv. Jeg tror ikke det er verdt det for kaninens del at du prøver å omplassere den.

Nå som jeg ser at det er en belgisk kjempe syns jeg ikke det er rart barnet måtte syes for å si det sånn. De kan jo faktisk gjøre skade.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, palamina skrev:

Dersom den er frisk ville jeg vurdert avlivning.

Mener du dette alvorlig? For en holdning! Du vil avlive et friskt dyr fordi du ikke liker personligheten?

Anonymkode: 07a18...617

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, palamina skrev:

Jeg elsker kaniner, og har også alltid hatt kanin frittgående inne i huset. Har hatt kanin i 30 år nå, alle kastrert, og et par har vært aggressive. De er forskjellige og man kommer dessverre over et par råtne epler, sånn er det bare. Man har som regel ingen kontroll på gemytt når man kjøper kaninunge i motsetning til hund og delvis katt. Selv om man kjøper fra oppdretter.

Jeg ville først tatt med kaninen på en grundig sjekk hos veterinær, først og fremst for å sjekke tenner. Utelukk at kaninen er sint på grunn av smerter.

Dersom den er frisk ville jeg vurdert avlivning. Når den ikke går over ens med dere i familien og ikke med den andre kaninen den bor med er ikke det noe godt liv. Jeg tror ikke det er verdt det for kaninens del at du prøver å omplassere den.

Nå som jeg ser at det er en belgisk kjempe syns jeg ikke det er rart barnet måtte syes for å si det sånn. De kan jo faktisk gjøre skade.

 

 

Ja, han har vært hos veterinær. Frisk som en fisk. Tennene er flotte, tok røntgen etc for å sjekke forkalkninger. Ingenting galt. 

Anonymkode: 1c97f...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...