Gå til innhold

Jeg har vært forelsket og dum


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Halvparten av verdistigningen kan utgjøre ganske mye. Bare tenk hvor mye prisene på boliger har økt de siste årene. Iom hun nedbetalte en større del av gjelda før du flyttet inn har du nytt godt av dette i form av lavere boutgifter enn om dere hadde hatt fullt lån. På de tre årene jeg har bodd i mitt hus sammen med min mann har prisen økt med nesten 2 hundre tusen uten at vi har kostet noe på det. Dvs at min mann får med seg 100 000 ut hvis han flytter i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har lest HI, så ser du at hun ikke har noe inntekt. Har ikke hatt det siden vi flyttet sammen, hun sluttet å jobbe frivillig. Så hvem trur du har betalt på lånet også disse årene? Jo, jeg.

Anonymkode: 73991...06b

Hvorfor?

Anonymkode: 60406...994

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest COSL Innovator
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det med menn å plutselig bestemme seg fra å skille seg fra kona si, uten å kjempe for det dere har? Uten at hun kan få påvirke dine følelser på nytt? Feige jævlee

Anonymkode: 8dff7...a29

Det kan jo tenkes at han har tenkt over dette en stund da, så å kalle han er feig jævel er vel ikke allright? 

Han skriver jo også at han har bestemt seg og at hun ikke får gjort noe med det. Kan jo være så enkelt at følelsene hans har dabbet av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor?

Anonymkode: 60406...994

Hvorfor hva?

Anonymkode: 73991...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har ikke hun jobbet og bare vært hjemme i alle år, når dere ikke har barn? 

Anonymkode: dec99...321

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

e koJeg er klar over at jeg påtok meg forsørgeransvaret.

Det er jo ikke pengene til mat og ferier jeg vil ha, men det som har med oppussingen, bilen og båten å gjøre.

Anonymkode: 73991...06b

Jeg tror hun sitter med de beste kortene ts. Men hvis du har betalt leie, kan det være et pluss i tillegg til oppussingen. Hva med å høre hva hun mener først?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har jeg uansett gått i fella. Jeg har jo betalt absolutt alt av oppussing, mat, strøm, ferier osv.

Skal jeg da bare då halvparten av verdistigningen, så har jeg jo uansett gitt henne en god slump rett i hånda.

Jeg skal kontakte advokat ig forhøre meg og alt skal bli servert i ferien. Blir nok ett sjokk for henne, men greit å gjøre det da vi er alene og hun ikke bare kan stikke av.

Anonymkode: 73991...06b

Selv om det er du som har har arbeidet og betalt mesteparten av utgiftene har vel hun  bidratt til deres felles hjem. Høres nesten ut som om du mener at hun ikke skal kompenseres noe for hennes innsats, har dere barn?
Jeg vet etter min egen skillsmisse, der mannen min hevdet at han var hovedforsørgeren, så ble vi sidestilt økonomisk, fordi jeg hadde tatt meg av hus og barn, mens han arbeidet. Og vi hadde advokat.
Du skal selvfølgelig ha din del av verdiøkningen, det jeg reagerer på er at du mener du burde få hele verdiøkningen, og tilbake alle pengene du har lagt inn, det er iallfall det inntrykket jeg sitter igjen med, siden du mener du har tapt hvis du bare får tilbake halvparten.
Huset er nok hennes, siden hun eide det når du kom inn i bildet, men du har krav på halvparten av verdiøkningen tror jeg. Men enig med de over her, dette tar du med advokat.

Anonymkode: 47346...b0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om det er du som har har arbeidet og betalt mesteparten av utgiftene har vel hun  bidratt til deres felles hjem. Høres nesten ut som om du mener at hun ikke skal kompenseres noe for hennes innsats, har dere barn?
Jeg vet etter min egen skillsmisse, der mannen min hevdet at han var hovedforsørgeren, så ble vi sidestilt økonomisk, fordi jeg hadde tatt meg av hus og barn, mens han arbeidet. Og vi hadde advokat.
Du skal selvfølgelig ha din del av verdiøkningen, det jeg reagerer på er at du mener du burde få hele verdiøkningen, og tilbake alle pengene du har lagt inn, det er iallfall det inntrykket jeg sitter igjen med, siden du mener du har tapt hvis du bare får tilbake halvparten.
Huset er nok hennes, siden hun eide det når du kom inn i bildet, men du har krav på halvparten av verdiøkningen tror jeg. Men enig med de over her, dette tar du med advokat.

Anonymkode: 47346...b0c

Han har dessverre ikke en sak

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har beriket den andre partens særeie, så kan du ha krav på vederlag, så lenge det kan føres tilbake til deg og det kan det vel her gjennom både inntekt, konto og verdistigning.  

Fra ekteskapsloven:

§ 73.Vederlag til en ektefelle som har medvirket til å øke den andre ektefellens midler som er særeie.

Har en ektefelle gjennom bidrag til familiens underhold, ved arbeid eller på annen måte i vesentlig grad medvirket til å øke midler som er den andre ektefelles særeie, kan han eller hun tilkjennes vederlag fra den andre ektefellen.

Anonymkode: 71962...620

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke sende barna til besteforeldre en helg/kveld mens du og kona diskuterer dette ts? Syns det er litt dumt å ødelegge en tur som skal være en ferie. 

Anonymkode: cb62d...5c7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er visst ikke så godt likt av enkelte her, men det er greit. Når du har jobbet med deg selv i ca 2 år og nå har funnet ut at følelsene dessverre er borte, så er det vel ikke riktig at jeg skal fortsette ekteskapet?

Grunnen til at hun ikke har jobber er at det var praktisk i begynnelsen pga hennes barn fra tidligere forhold. Nå er barna store nok til å klare seg selv, men hun har det godt som husmor.

Jeg klager ikke, jeg har selv gått med på dette.  Derfor har jeg jobbet intenst mye + oppussing på fritid.

Jeg vil på ingen måte overta huset, bilen og båten. Jeg vil bare prøve å få litt ut av den enorme summen jegv har lagt inn i oppussingen + bil og båt.

Jeg har lært å aldri gjøre det på denne måten igjen i en alder av snart 50.

Hadde vært greit å ikke strate med tomme hender med tanke på summen jeg har jobbet inn i det huset.

Dette er vondt for meg, jeg gruer meg skikkelig til å si det til henne, men jeg må.

Anonymkode: 73991...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt sett så sitter vel hun med ganske dårlige kort nå hun også. Hvis dere to har vert enige i at du skulle jobbe og hun være hjemme så står hun på bar bakke økonomisk. De to årene du har brukt på å jobbe med deg selv, det var ikke en ide å samtidig prøve å få henne ut i jobb? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, håper ikke kona di leser dette. I så fall kommer hun rimelig fort til å kjenne seg igjen med alle detaljene du har gitt. I det hele tatt skjønner jeg ikke at folk skriver så utleverende tråder. Det kunne ikke falt meg inn å skrive så detaljert her inne at samboeren kunne gjenkjenne historien vår.

(Ok, sant å si tror jeg ikke på denne tråden, men jeg svarer likevel som om jeg gjør det.)

Anonymkode: 30aad...abc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Agnetha
Den 28.5.2016 at 16.05, AnonymBruker skrev:

Jeg er visst ikke så godt likt av enkelte her, men det er greit. Når du har jobbet med deg selv i ca 2 år og nå har funnet ut at følelsene dessverre er borte, så er det vel ikke riktig at jeg skal fortsette ekteskapet?

Grunnen til at hun ikke har jobber er at det var praktisk i begynnelsen pga hennes barn fra tidligere forhold. Nå er barna store nok til å klare seg selv, men hun har det godt som husmor.

Jeg klager ikke, jeg har selv gått med på dette.  Derfor har jeg jobbet intenst mye + oppussing på fritid.

Jeg vil på ingen måte overta huset, bilen og båten. Jeg vil bare prøve å få litt ut av den enorme summen jegv har lagt inn i oppussingen + bil og båt.

Jeg har lært å aldri gjøre det på denne måten igjen i en alder av snart 50.

Hadde vært greit å ikke strate med tomme hender med tanke på summen jeg har jobbet inn i det huset.

Dette er vondt for meg, jeg gruer meg skikkelig til å si det til henne, men jeg må.

Anonymkode: 73991...06b

Jeg syns ikke du skal ta til deg negative kommentarer, og de fleste mener egentlig ikke vondt med det. Det er bare det at man svarer ut fra egne erfaringer og i respons på info man får av deg.

Vil du være rettferdig så forteller du henne før ferien at du vil skillles og at du vil fordelingen skal være rettferdig. Min tanke oppi dette er at hun uten jobb ikke vil ha mulighet til å beholde hus bil og båt. Når det gjelder huset, så spørs det hvor mye som er igjen av lånet. Uansett vil hun ha problem med å betale det du har krav på (noe vil det tross alt være uansett, pluss  halve verdien av bil og båt). Vent med å flytte ut til alt dette er avgjort og signert. Dokumenter utgifter du har hatt. 

For at dette skal bli riktig må dere begge til advokat for å bli enige om hvordan det skal gjøres. Jeg er litt usikker på om du blir sendt til familiemegling pga barna (om du ikke har adoptert de?). Hva tenker du i henhold til barna?

Er du sikker på at hun ikke allerede vet hvilken vei dette går? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Detta kommer til å gå bra - for deg. Kontakt advokat så du får de juridiske rådene du trenger, og får samlet sammen den dokumentasjonen du trenger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans
Den 28. mai 2016 at 16.52, Sulosi skrev:

Totalt sett så sitter vel hun med ganske dårlige kort nå hun også. Hvis dere to har vert enige i at du skulle jobbe og hun være hjemme så står hun på bar bakke økonomisk. De to årene du har brukt på å jobbe med deg selv, det var ikke en ide å samtidig prøve å få henne ut i jobb? 

Hun sitter ikke bare med ganske dårlig kort, hun sitter med utrolig dårlig kort. Hun har ikke jobbet på mange år, har ikke hatt inntekt, og har så vidt vi vet ikke formue som gjør at hun kan kjøpe ut TS (etter hva han forteller vil han ha et stort krav i eiendommen). Videre vil det være veldig vanskelig for henne å få jobb etter så mange år utenfor arbeidslivet, og vi har en voksene arbeidsledighet. Havner hun på NAV har hun vel ikke krav på stort ettersom hun ikke har jobbet på mange år. Er hun heldig klarer hun å komme seg ut i arbeidslivet igjen og i hvert fall få et anstendig sted å bo.

Det her er noe alle bør tenke på for skrekk og advarsel: IKKE slutt å jobb og la mannen forsørge deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Agnetha skrev:

Jeg syns ikke du skal ta til deg negative kommentarer, og de fleste mener egentlig ikke vondt med det. Det er bare det at man svarer ut fra egne erfaringer og i respons på info man får av deg.

Vil du være rettferdig så forteller du henne før ferien at du vil skillles og at du vil fordelingen skal være rettferdig. Min tanke oppi dette er at hun uten jobb ikke vil ha mulighet til å beholde hus bil og båt. Når det gjelder huset, så spørs det hvor mye som er igjen av lånet. Uansett vil hun ha problem med å betale det du har krav på (noe vil det tross alt være uansett, pluss  halve verdien av bil og båt). Vent med å flytte ut til alt dette er avgjort og signert. Dokumenter utgifter du har hatt. 

For at dette skal bli riktig må dere begge til advokat for å bli enige om hvordan det skal gjøres. Jeg er litt usikker på om du blir sendt til familiemegling pga barna (om du ikke har adoptert de?). Hva tenker du i henhold til barna?

Er du sikker på at hun ikke allerede vet hvilken vei dette går? 

Jeg har virkelig forsøkt å få henne til å begynne i jobb igjen de siste 2 årene. Jeg vet det ikke er lett å få seg ny jobb uten utdannelse, men jeg kan faktisk ikke noe for hverken det ene eller det andre ang akkurat den biten.

Jeg har svelget mange kameler de siste 2 årene, men nå er jeg tom for følelser for henne. Samtidig vil jeg ikke flå henne heller. Hun bor alene med 2 barn på 13 og 16. De er store nok til å klare seg uten mamma noen timer hver dag, siden de er fullt oppegående begge to. Jeg har ikke ansvar/adoptert de barna og jeg har heller ingen egne selv.

Jeg trur dessverre ikke hun aner hvilken vei dette går. Jeg har nevnt det for henne noen ganger at hun må bidra med økonomien hun også. Da sier hun ja og skal gjøre det. Om hun i det hele tatt har søkt jobber aner jeg ikke, jeg leser ikke på hennes mail. 

Eneste jeg vet er at dette er veldig vondt for meg og jeg forstår at det antakelig vil bli vondt for henne også. 

Anonymkode: 73991...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnetha
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har virkelig forsøkt å få henne til å begynne i jobb igjen de siste 2 årene. Jeg vet det ikke er lett å få seg ny jobb uten utdannelse, men jeg kan faktisk ikke noe for hverken det ene eller det andre ang akkurat den biten.

Jeg har svelget mange kameler de siste 2 årene, men nå er jeg tom for følelser for henne. Samtidig vil jeg ikke flå henne heller. Hun bor alene med 2 barn på 13 og 16. De er store nok til å klare seg uten mamma noen timer hver dag, siden de er fullt oppegående begge to. Jeg har ikke ansvar/adoptert de barna og jeg har heller ingen egne selv.

Jeg trur dessverre ikke hun aner hvilken vei dette går. Jeg har nevnt det for henne noen ganger at hun må bidra med økonomien hun også. Da sier hun ja og skal gjøre det. Om hun i det hele tatt har søkt jobber aner jeg ikke, jeg leser ikke på hennes mail. 

Eneste jeg vet er at dette er veldig vondt for meg og jeg forstår at det antakelig vil bli vondt for henne også. 

Anonymkode: 73991...06b

Du får forholde deg til fakta og ikke ta på deg den følelsesmessige byrden all den tid du ønsker ut av ekteskapet. Skilsmisse er ikke alltid enkle.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...