Gå til innhold

Hvor mange kilo er det realistisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 å se for seg at man går ned til julen? Jeg er ganske overvektig (snakker ca. 100 kg fordelt på 165 cm),  og disse kiloene gikk jeg opp ganske raskt i løpet av 2 år pga. jeg møtte veggen og ble sengeliggende og spiste mye lettvint drittmat! Nå er jeg på rett kjør igjen, og har tenkt til å starte opp med trening og riktig kosthold igjen. Men jeg tenker at jeg må ha noen mål å nå, for det virker for meg som et ganske håpløst prosjekt å gå ned sånn som jeg var før akkurat nå. Til julen skal jeg hjem til familie igjen, og tenker det hadde vært gøy med en "totalt forvandling", og at målet jeg setter meg her vil jeg jobbe mot for å få til. Men jeg lurer på hva som er realistisk å se for seg her?

Før jeg møtte veggen trente jeg styrke minst 5 ganger i uka og gikk fjellturer minst 2-3 ganger i uka. Dette er et treningsmål jeg skal jobbe mot, men ser ikke for meg å starte med dette regimet med en gang, da tror jeg nok at jeg kan gå på en smell. Jeg veide da rundt 65 kg, men var også muskuløs og var godt trent, både med tanke på styrke og kondisjon. Det er jeg ikke nå, for å si det mildt! Jeg har begynt med fjellturer på helg nå, jeg er innmeldt i et treningssenter (det har jeg vært hele tiden), men jeg gruer meg sånn til å komme tilbake, sånn at alle får se hvordan jeg har ødelagt kroppen min. Hadde jo god kontakt med trenere og PTer da jeg trente der før, og det vil være flaut å møte dem igjen. Generelt tenker jeg at det er flaut å gå på treningssenter igjen sånn som jeg ser ut nå. Så jeg har lyst til å gå ned noen kilo før jeg drar innom der igjen. Jeg vet ikke helt om dette er en dårlig strategi for meg? 

Kostholdet er også noe jeg jobber med, og jeg merker dessverre at jeg kan få litt flashback til dårlig kosthold om jeg blir litt stressa av ting innimellom (jeg blir lettere stresset av ting nå enn før, men dette er ting jeg ser roer seg mer og mer etter som tiden går). Men har dessverre ikke kostholdet helt på stell riktig enda. Så hva er det realistisk for meg å tenke meg at jeg går ned til jula, med mitt utgangspunkt? Og har noen noe tips til hva jeg kan gjøre angående kostholdet mitt?

Anonymkode: 49859...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med sunt kosthold og trening, og satset på a ta av 0,5 i uka som er veldig moderat og rolig slanking. Ville du gått ned 15 kg til jul. Det burde gå uten store problemer. Ville ikke prøvd å ta av mer enn en kg i uka, utover at du sikkert vil gå raskere ned i begynnelsen av deg selv.

Anonymkode: 837ff...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Med sunt kosthold og trening, og satset på a ta av 0,5 i uka som er veldig moderat og rolig slanking. Ville du gått ned 15 kg til jul. Det burde gå uten store problemer. Ville ikke prøvd å ta av mer enn en kg i uka, utover at du sikkert vil gå raskere ned i begynnelsen av deg selv.

Anonymkode: 837ff...2e1

Takk for svar :) Blir ikke så mye slankere da, men 15 kilo er bedre enn ingenting. Bah, så irritert på meg selv som har satt meg selv i denne situasjonen! Så får sette det som mål til jula. 

Anonymkode: 49859...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) Blir ikke så mye slankere da, men 15 kilo er bedre enn ingenting. Bah, så irritert på meg selv som har satt meg selv i denne situasjonen! Så får sette det som mål til jula. 

Anonymkode: 49859...cdc

Fjottete å gå ned et halvt kilo i uken, gå ned et eller to i uken. Spesielt i starten går det fort som fy. Du kan sikkert gå ned 6-10 kilo den første måneden. 

Nå kommer et kunnskapsløst næpskrell til å komme med "MAN LEGGER PÅ SEG FORTERE HVIS MAN SLANKER SEG FORT". Det stemmer ikke.

Vil da henvise til disse:

http://www.nytimes.com/2016/05/05/health/short-answers-to-hard-questions-about-weight-loss.html?smid=pl-share

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMsa1208051#t=articleBackground

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, amativeReflection skrev:

Fjottete å gå ned et halvt kilo i uken, gå ned et eller to i uken. Spesielt i starten går det fort som fy. Du kan sikkert gå ned 6-10 kilo den første måneden. 

Nå kommer et kunnskapsløst næpskrell til å komme med "MAN LEGGER PÅ SEG FORTERE HVIS MAN SLANKER SEG FORT". Det stemmer ikke.

Vil da henvise til disse:

http://www.nytimes.com/2016/05/05/health/short-answers-to-hard-questions-about-weight-loss.html?smid=pl-share

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMsa1208051#t=articleBackground

Nå ble det litt lysere her:) Takk for svar, er veldig innstilt på å jobbe hardt for dette! Vil ha tilbake min gamle kropp. 

Anonymkode: 49859...cdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nå ble det litt lysere her:) Takk for svar, er veldig innstilt på å jobbe hardt for dette! Vil ha tilbake min gamle kropp. 

Anonymkode: 49859...cdc

Jeg gikk ned 12 kilo på fem uker når jeg startet (veide bare nitti da). Du har større sannsynlighet for å lykkes hvis du satser på rask vektnedgang enn hvis du somler. Men du må huske at når vekten er borte må du fortsette med de gode vanene du har opparbeidet deg (men du kan spise litt mer).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg gikk ned 12 kilo på fem uker når jeg startet (veide bare nitti da). Du har større sannsynlighet for å lykkes hvis du satser på rask vektnedgang enn hvis du somler. Men du må huske at når vekten er borte må du fortsette med de gode vanene du har opparbeidet deg (men du kan spise litt mer).

Oi, så flink du var (er)!! Jeg vil tro at sånt kick start gjør det enklere å fortsette. Ja, jeg var tidligere relativt godt trent med sunt kosthold, og vet at jeg egentlig har de gode vanene innarbeidet i meg en plass. Må bare finne de frem igjen :)

Anonymkode: 49859...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oi, så flink du var (er)!! Jeg vil tro at sånt kick start gjør det enklere å fortsette. Ja, jeg var tidligere relativt godt trent med sunt kosthold, og vet at jeg egentlig har de gode vanene innarbeidet i meg en plass. Må bare finne de frem igjen :)

Anonymkode: 49859...cdc

Veldig motiverende å gå ned en buksestørrelse annenhver uke. Og folk kunne se det etter en måned og var sånn: "WOW, du er tynn".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, amativeReflection skrev:

Veldig motiverende å gå ned en buksestørrelse annenhver uke. Og folk kunne se det etter en måned og var sånn: "WOW, du er tynn".

Herlig, jeg håper jeg klarer å jobbe like hardt som deg. Er ekstremt motivert da, så skal klare det!!:)

Anonymkode: 49859...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mange tips angående selve regimet, men to ting har jeg å si:

1) Du vil nok gå ned en del mer i starten før det stabiliserer seg om du har en god rutine.

2) Gå tilbake på treningssenteret uten skam! Det er sesongen for å nytte utemulighetene, men du skal ikke føle skam for å gå på et treningssenter bare fordi du har gått opp en del. Du går jo der faktisk for å føle deg vel igjen i stedet for å legge mer på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, amativeReflection skrev:

Fjottete å gå ned et halvt kilo i uken, gå ned et eller to i uken. Spesielt i starten går det fort som fy. Du kan sikkert gå ned 6-10 kilo den første måneden. 

Nå kommer et kunnskapsløst næpskrell til å komme med "MAN LEGGER PÅ SEG FORTERE HVIS MAN SLANKER SEG FORT". Det stemmer ikke.

Vil da henvise til disse:

http://www.nytimes.com/2016/05/05/health/short-answers-to-hard-questions-about-weight-loss.html?smid=pl-share

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMsa1208051#t=articleBackground

Veldig enig i dette innlegget. "Kunnskapsløst næpskrell" :fnise: 

Du har såpass mye ekstra på kroppen TS, at du vil miste mye i starten om du går all in(men mener selvfølgelig ikke at du skal sulte deg). Etter hvert vil du klare å gå ned 1 kg i uken. 0,5 kg i uken kan man snakke om når man kun har noen få kg å miste.

Det er selvfølgelig vanskelig å sette et estimat på hvor mye du vil gå ned til jul, men MINIMUM 1 kg i uken(dette bør ikke være for vanskelig, og da regner jeg ikke med alle kiloene du kan miste i starten som også går lettest), så kan du regne selv. Jeg forstår at det kan føles kjipt å dra på treningssenteret, men det er verdt det. Om ikke annet, bør du gå(eller jogge litt om du er i form til det) en time hver dag utendørs.

Kostholdsmessig vil jeg anbefale å kutte litt på karbohydratinntaket. Sier ikke at man aldri skal spise brød, pasta osv, men personlig har jeg hatt god effekt av å kutte litt ned. Spise mat som gjør en mett i flere timer fremover, og som holder blodsukkernivået stabilt, slik at du ikke får en masse cravings gjennom dagen. Rent kjøtt, MYE grønnsaker. Fettkilder kan komme fra avokado, nøtter o.l. Jeg er personlig ingen stor fan av å telle kalorier, men hvis man er litt ny i gamet og ikke vet hva ting inneholder, kan det være en stor fordel. Jeg tør ikke si hva du bør legge deg på kalorimessig, men du vil fort finne ut hvor du bør legge deg på skalaen for den ultimate effekt. Ikke legg deg for lavt, men for all del ikke legg deg for høyt heller. Når man er på diett, er det ikke meningen å føle seg mett til enhver tid. Man skal ikke sulte eller være slapp, men litt sulten må du tåle. Det suger, men tenk hvor motiverende det blir å se at vekten går ned. Du kan kjøpe nye, mindre klær, og det blir en vanvittig selvtillitsboost. 

Har du lyst på noe søtt, finnes det mange forskjellige ting du kan bake/lage uten sukker og hvetemel. Det er ikke like godt som "the real deal" selvfølgelig, men en god erstatning. 

Endret av Beach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg et "motivasjonsplagg"! 😁 Det vil si, kjøp en bukse, bluse eller lignende som er mindre enn de klærne du bruker nå. Supermotiverende når det plutselig passer :)

Kan for eksempel kjøpe en genser som er en størrelse mindre enn de du har nå, så blir første delmål å "passe denne genseren". 

Anonymkode: 5c5a6...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

1/1-15 veide jeg 110 kilo (163 høy). I dag, snaut halvannet år seinere har jeg gått ned 45 av de 55 kiloene jeg ønsket å gå ned.

Dette gir en gjennomsnittlig vektreduksjon på litt over 600 gram i uka. Men i starten gikk det selvfølgelig mye kjappere -gikk for ekaempel ned 5 kilo de to første ukene (mye vann såklart). Min erfaring er også at det kan gå veldig i rykk og napp.  Man kan oppleve platåer der vekta ikke rikker seg på evigheter, eller til og med går bittelitt OPP, før det plutselig løsner igjen. Viktig å ikke gi opp når man merker stillstand!

Mine resterende kilo regner jeg med å måtte bruke LANG tid på,  nå som jeg er (såvidt) innafor normalvekt. Det er vanskelig å si nøyaktig hvor mye du vil kunne ta av deg, men det vil garantert være stor forskjell fra nå.  Masse lykke til! 

Anonymkode: adda2...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1/1-15 veide jeg 110 kilo (163 høy). I dag, snaut halvannet år seinere har jeg gått ned 45 av de 55 kiloene jeg ønsket å gå ned.

Dette gir en gjennomsnittlig vektreduksjon på litt over 600 gram i uka. Men i starten gikk det selvfølgelig mye kjappere -gikk for ekaempel ned 5 kilo de to første ukene (mye vann såklart). Min erfaring er også at det kan gå veldig i rykk og napp.  Man kan oppleve platåer der vekta ikke rikker seg på evigheter, eller til og med går bittelitt OPP, før det plutselig løsner igjen. Viktig å ikke gi opp når man merker stillstand!

Mine resterende kilo regner jeg med å måtte bruke LANG tid på,  nå som jeg er (såvidt) innafor normalvekt. Det er vanskelig å si nøyaktig hvor mye du vil kunne ta av deg, men det vil garantert være stor forskjell fra nå.  Masse lykke til! 

Anonymkode: adda2...9a4

Kan jeg spørre hva du gjorde da du startet? :) Du har vært super flink :) 45 kg på et halvt år høres helt fantastisk ut :) All grunn til å være stolt over deg selv!

Anonymkode: 49859...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp deg et "motivasjonsplagg"! 😁 Det vil si, kjøp en bukse, bluse eller lignende som er mindre enn de klærne du bruker nå. Supermotiverende når det plutselig passer :)

Kan for eksempel kjøpe en genser som er en størrelse mindre enn de du har nå, så blir første delmål å "passe denne genseren". 

Anonymkode: 5c5a6...e24

Ja, jeg har motivasjonsplagg ;) Plaggene jeg brukte før jeg møtte veggen. Kanskje kjøpe noe nytt da, som ekstra motivasjon :) 

Anonymkode: 49859...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Beach skrev:

Veldig enig i dette innlegget. "Kunnskapsløst næpskrell" :fnise: 

Du har såpass mye ekstra på kroppen TS, at du vil miste mye i starten om du går all in(men mener selvfølgelig ikke at du skal sulte deg). Etter hvert vil du klare å gå ned 1 kg i uken. 0,5 kg i uken kan man snakke om når man kun har noen få kg å miste.

Det er selvfølgelig vanskelig å sette et estimat på hvor mye du vil gå ned til jul, men MINIMUM 1 kg i uken(dette bør ikke være for vanskelig, og da regner jeg ikke med alle kiloene du kan miste i starten som også går lettest), så kan du regne selv. Jeg forstår at det kan føles kjipt å dra på treningssenteret, men det er verdt det. Om ikke annet, bør du gå(eller jogge litt om du er i form til det) en time hver dag utendørs.

Kostholdsmessig vil jeg anbefale å kutte litt på karbohydratinntaket. Sier ikke at man aldri skal spise brød, pasta osv, men personlig har jeg hatt god effekt av å kutte litt ned. Spise mat som gj  for lavt, men for all del ikke legg deg for høyt heller. Når man er på diett, er det ikke meningen å føle seg mett til enhver tid. Man skal ikke sulte eller være slapp, men litt sulten må du tåle. Det suger, men tenk hvor motiverende det blir å se at vekten går ned. Du kan kjøpe nye, mindre klær, og det blir en vanvittig selvtillitsboost. 

Har du lyst på noe søtt, finnes det mange forskjellige ting du kan bake/lage uten sukker og hvetemel. Det er ikke like godt som "the real deal" selvfølgelig, men en god erstatning. 

Ja, jeg har aldri vært noen jogger, men har tenkt til å trene meg opp til dette nå. For jeg tenker det er enklere for meg sånn som jeg ser ut nå å trene ute borte fra folk enn på treningssenter. Eventuelt kan jeg bytte treningssenter. Problemet mitt er jo å møte igjen alle de ansatte ved treningssenteret jeg hadde god kontakt med før. Møtte en av dem på butikken for noen uker siden, og jeg holdt på å dø av skam. 

Jeg får prøve å kutte karbohydratene, det var et godt tips. Trenger litt sånne konkrete tips akkurat nå :)  Og selvsagt spise mindre og bevege meg mer. 

Anonymkode: 49859...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) Blir ikke så mye slankere da, men 15 kilo er bedre enn ingenting. Bah, så irritert på meg selv som har satt meg selv i denne situasjonen! Så får sette det som mål til jula. 

Anonymkode: 49859...cdc

Hvis du virkelig går inn for det kan du gå ned mer enn 15 kg. Du kan klare å gå ned 1 kg i uken, og da har du gått ned 30 kg til jul. Det vil jeg ikke se på som urealistisk, så lenge du faktisk går inn for det! Jeg ville trent mest kondisjon, i og med at dette forbrenner en god del mer kalorier enn styrketrening. Men kosthold er det viktigste. Spis mat som inneholder lite kalorier, men samtidig mettende! Kyllingfillet for eksempel. Eller laksefillet. Dette levde jeg på da jeg slanket meg, + grønnsaker. Altså til middag. Ellers spiste jeg mye knekkebrød, noe frukt, gresk yoghurt osv. Slanking handler om å spise mindre enn du forbrenner. Jeg vil derfor anbefale å ha litt oversikt over kaloriinntaket ditt.

Jeg tok bilder av meg selv for å øke motivasjonen. Etter en måned så jeg liten forskjell, men da jeg sammenliknet bilder var det mye større forskjell enn jeg trodde! Det er veldig gøy å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veide ca 100 kg. Gikk ned 8 kg den første mnd. Etter det så har jeg gått ned ca 1 kg i uka, det er normal og sunn vektnedgang. 

Anonymkode: ab783...f0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva du gjorde da du startet? :) Du har vært super flink :) 45 kg på et halvt år høres helt fantastisk ut :) All grunn til å være stolt over deg selv!

Anonymkode: 49859...cdc

Takk for det, men det var ett og et halvt år,  altså - 17 måneder.

Jeg hsr stort sett gått på ganske streng lavkarbo (med en og annen utskeielse innimellon) og trent mye. Mange, mange mil i bratt oppoverbakke. 

Anonymkode: adda2...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

0.5 kg i uka er realistisk. Altså 14 kg til jul. Noe mer kan regnes med i starten grunnet vannvekt så mulig 20 kg om du holder deg innenfor kaloribudsjettet ditt. Ville ikke lagt meg under 1500 kalorier, noe mer de dagene du trener. 

Ikke tenk på at du skal holde deg unna treningsstudioet frem til du har nådd en viss vekt. Hele poenget er jo å endre livsstil og trening er en viktig del av det både fysisk og psykisk. Du har all kunnskapen siden du her vært normalvektig og godt trent tidligere. 

Her er eks på matplan http://www.melk.no/helse-og-livsstil/kosthold-vekt-og-trening/dagsmeny-for-kvinner-1600-kcal/

Endret av Runforit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...