Gå til innhold

Er det slik at kvinner gir f*** i investering?


Gjest Enrandomperson

Anbefalte innlegg

Jeg investerer i aksjer, men tilhører ikke noe akjseforum siden jeg mangler inntekt og derfor er det sjeldent at jeg faktisk investerer. Følger likevel daglig med på stocklink om hva som foregår :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finans og slikt har vel kanskje alltid vært mer en manne-ting, for å si det rett ut. Hvorfor invisterer ikke jeg penger? Fordi jeg liker ikke risikoen, samtidig har jeg ikke kunnskapen. Om jeg hadde hatt kunnskapen vet jeg ikke om jeg fortsatt hadde gjort det.

I tillegg synes jeg finans/børs og alt det der rett og slett er gørr kjedelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok an på mange faktorer; 

* Hvor mye risiko er en villig til å ta? Mange er nøytrale eller risikoavers når det kommer til penger om en ikke har svært gode vilkår.

* Hvor mye penger har en egentlig å investere? Når alt annet er betalt av ting en interesserer seg for, hva er en da villig til å sette av til dette? 

* Mangel på kunnskap. Jeg har hatt veldig mye med økonomifag å gjøre, men har aldri hatt om investering av aksjer utenom hvordan det skal føres i regnskapet. Da kan en spørre seg hvor mye de som ikke har hatt økonomifag egentlig kan.

* Selv om flere og flere kvinner går finansfag, så er det ennå mannsdominert. Dermed blir de jobbene mannsdominert igjen også, og folkene som melder seg inn i slike i interessegrupper igjen er dermed flest menn.

* Personer som melder seg inn i facebookgrupper som spesifikt handler om noe er spesielt interessert. Mange klarer seg fint uten å se hva alle andre driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Enrandomperson skrev:

Det er ingen dårlig idè det heller. :)

Særlig ikke med tanke på at regjeringen legger opp til at skatt på utleie (hvis man må betale skatt) skal være 10% prosentpoeng lavere enn skatt på aksjeavkastning i 2018. Så i stedet for å støtte norsk næringsliv ved å investere i aksjer/fond så skal man heller blåse opp boligprisene ved å kjøpe utleieboliger.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enrandomperson
13 timer siden, Yvonne skrev:

Så lenge jeg ikke har penger å investere er det heller ikke ikke mye jeg kan investere. Jeg er heller ikke helt komfortabel med å ta for mye risiko heller. Uansett har dette ikke vært en problemstilling fordi det er andre ting jeg må bruke pengene på.

Mvh Yvonne :heiajente:

Takk for kommentar. Liker emojien du alltid legger på slutten (du har svart på et annet innlegg av meg også) :) 

12 timer siden, momo skrev:

Som enslig mor til 2 barn, så har jeg ikke penger å investere. Men jeg eier jo min egen bolig, som øker i verdi, og jeg betaler ned på. Og har jeg litt ekstra penger, går det gjerne til oppgradering av boligen. Som og øker verdien.

Takk for kommentar :) Ikke meningen at alle skal drive med aksjer, poenget mitt er at man skal bli flinkere til å investere sine penger framfor å sette det i banken (der er man jo dømt til å tape penger med tiden).

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har heller valgt å investere på eiendommer både inn- og utland. Nå som jeg er litt metta på eiendommer, har jeg begynt å spare i fond. Ca 20000kr i mnd. 

Utover det har jeg ikke engasjert meg noe særlig. Medlem av noen Facebook grupper har jeg heller ingen interesse for. Jeg er heller ikke den typen som snakker om mine investeringer til andre, for jeg føler ikke at andre har noe med det. 

J33

Anonymkode: 194c7...e50

Takk for kommentar. :) Full forståelse for at du ikke har lyst til å dele offentlig hva du investerer pengene dine i. 
Tanken bak Aksjeforum-gruppen er at man gjennom diskusjon skal ta smartere valg. Det er nesten ingen som skriver offentlig hvor mye de investerer eller hva de investerer i. Det er stort sett bare generell snakk om forskjellig type selskaper på oslobørs, og hvem som har/ikke har vekstpotensial i framtiden. 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen penger til overs i grunn. Jeg har ikke råd til å miste noe som helst. Det er ikke alle som har penger de bare kan kaste bort, og det betyr ikke at man ikke har kunnskap eller gir faen. Det betyr at man har rett prioritering. Det er i mine øyne lurere å prioritere å ha mat hele måneden enn å kjøpe aksjer. 

Anonymkode: d3702...414

Takk for kommentar. Nei, stemmer helt at alle ikke har penger de kan investere. Det er ikke det som er poenget mitt heller. Poenget mitt er at man skal investere framfor å spare. En tommelfingerregel som er kjent blant investorer: "ikke tap mer enn du har råd til". Det å investere penger når du ikke har mat på bordet blir jo selvfølgelig for dumt. 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel et ganske anerkjent faktum at det er en direkte link mellom testosteron og vilje til å ta risiko. 

Som resultat er det flere menn enn kvinner som investerer i aksjer, starter eget firma, gambler eller driver med risikobaserte sporter. Og på de fleste områder er det flere menn på toppen av samfunnet, og flere på bunn - fordi de enten vinner eller taper i større grad. 

Anonymkode: 836d7...3e8

Takk for en god kommentar. :) 

9 timer siden, Pengebingen skrev:

Høyst sannsynlig lite kunnskap.
Kvinner er mindre risikovillige og mange tror nok at aksjemarkedet alltid betyr kjemperisiko. Man må lære at det finnes ulike former for investeringer og at tidsperspektiv er alfa og omega. 

Takk for kommentar. :) Det tror jeg også. Det virker som om de fleste tror at man nærmest kaster pengene hvis man investerer i aksjer. Det blir jo det samme som å si at man nærmest kaster pengene hvis man starter for seg selv. Kunnskap is the key. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enrandomperson
9 timer siden, Fredsmegleren skrev:

Jeg investerer i aksjer, men tilhører ikke noe akjseforum siden jeg mangler inntekt og derfor er det sjeldent at jeg faktisk investerer. Følger likevel daglig med på stocklink om hva som foregår :) 

Stocklink er jo et av de eldste aksjerelaterte forumene i Norge. Mye bra stoff der. :)

9 timer siden, Ginavn skrev:

Finans og slikt har vel kanskje alltid vært mer en manne-ting, for å si det rett ut. Hvorfor invisterer ikke jeg penger? Fordi jeg liker ikke risikoen, samtidig har jeg ikke kunnskapen. Om jeg hadde hatt kunnskapen vet jeg ikke om jeg fortsatt hadde gjort det.

I tillegg synes jeg finans/børs og alt det der rett og slett er gørr kjedelig. 

Det har vært mannegreie, men den trenden endrer seg - heldigvis. 
Er nok mange kvinner som syntes finans er gørr kjedelig, ingen tvil om at det er hovedgrunnen til at kvinner ikke velger å investere penger. :)

9 timer siden, Moonwalker skrev:

Det kommer nok an på mange faktorer; 

* Hvor mye risiko er en villig til å ta? Mange er nøytrale eller risikoavers når det kommer til penger om en ikke har svært gode vilkår.

* Hvor mye penger har en egentlig å investere? Når alt annet er betalt av ting en interesserer seg for, hva er en da villig til å sette av til dette? 

* Mangel på kunnskap. Jeg har hatt veldig mye med økonomifag å gjøre, men har aldri hatt om investering av aksjer utenom hvordan det skal føres i regnskapet. Da kan en spørre seg hvor mye de som ikke har hatt økonomifag egentlig kan.

* Selv om flere og flere kvinner går finansfag, så er det ennå mannsdominert. Dermed blir de jobbene mannsdominert igjen også, og folkene som melder seg inn i slike i interessegrupper igjen er dermed flest menn.

* Personer som melder seg inn i facebookgrupper som spesifikt handler om noe er spesielt interessert. Mange klarer seg fint uten å se hva alle andre driver med.

Du setter fokus på sentrale faktorer her. Takk for god kommentar. 
Men jeg er uenig med deg på det siste punktet; Facebook-gruppen er opprettet for at man skal kunne diskutere med hverandre om hva som skjer i markedet, slik at man kan bli "klokere". Som jeg nevnte ovenfor er det absolutt ingen som forteller hvor mye de investerer (da ingen har interesse for å vite det), men derimot er bakgrunnen for deres investeringer interessant for andre medlemmer. 

1 time siden, Nåla-i-veggen skrev:

Særlig ikke med tanke på at regjeringen legger opp til at skatt på utleie (hvis man må betale skatt) skal være 10% prosentpoeng lavere enn skatt på aksjeavkastning i 2018. Så i stedet for å støtte norsk næringsliv ved å investere i aksjer/fond så skal man heller blåse opp boligprisene ved å kjøpe utleieboliger.....

Fra hennes perspektiv er det jo gull, men helt enig med deg at det for "oss andre" ikke er så positivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er medlem av en av gruppene du nevnte, men ikke særlig aktiv dessverre. Bestemte meg for å lære om aksjehandel etter nyttår, og gjorde et iherdig forsøk, men så kom de andre ting i veien. Var også med på aksjeNM og synes det var veldig lærerikt. Har fått meg konto på nordnet, og satser på å bruke sommeren på å lære mer om aksjer.

Planen er å bruke ca 5000 i mnd, fordelt likt på høy risiko/lav risiko-langsiktig sparing. Har dere noen tips? For langsiktig sparing har jeg forstått at det er fond som er tingen, DnB global f.eks? Og for å få litt høyere avkastning kan man velge seg en eller to lovende enkeltaksjer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en artikkel at mange av kvinnene vet ikke hva renten ligger på, de bare betaler banken. Har selv kv venner som ikke vet hva renten er. Jeg inviterer i aksjer og fond. Om jeg sitter og leser når de kommer, så skjønner de ikke bæra. De inviterer i nye puter og salong til heimen,  men tenker ikke på sin egen økonomi senere i livet.

Anonymkode: 0cff9...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enrandomperson
Den 27.5.2016 at 0.07, HemmeligBruker skrev:

Jeg er medlem av en av gruppene du nevnte, men ikke særlig aktiv dessverre. Bestemte meg for å lære om aksjehandel etter nyttår, og gjorde et iherdig forsøk, men så kom de andre ting i veien. Var også med på aksjeNM og synes det var veldig lærerikt. Har fått meg konto på nordnet, og satser på å bruke sommeren på å lære mer om aksjer.

Planen er å bruke ca 5000 i mnd, fordelt likt på høy risiko/lav risiko-langsiktig sparing. Har dere noen tips? For langsiktig sparing har jeg forstått at det er fond som er tingen, DnB global f.eks? Og for å få litt høyere avkastning kan man velge seg en eller to lovende enkeltaksjer? 

Hadde en liten diskusjon rundt dette. 

Skjermbilde 2016-05-29 kl. 21.33.00.png

Skjermbilde 2016-05-29 kl. 21.33.20.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enrandomperson
Den 27.5.2016 at 0.20, AnonymBruker skrev:

Leste en artikkel at mange av kvinnene vet ikke hva renten ligger på, de bare betaler banken. Har selv kv venner som ikke vet hva renten er. Jeg inviterer i aksjer og fond. Om jeg sitter og leser når de kommer, så skjønner de ikke bæra. De inviterer i nye puter og salong til heimen,  men tenker ikke på sin egen økonomi senere i livet.

Anonymkode: 0cff9...d7b

Det er trist, mange går på en smell senere i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aksjer og jeg er kvinne, men har lite kunnskap om kjøp/salg osv.. ønsker å lære, men hvor? 

Endret av Frøken fjong
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIpper det er en kombinasjon av at:

1) menn tjener mer enn kvinner, ergo de har mer penger til overs for investeringer

2) Menn har gjerne større selvtillit i forhold til egne evner enn kvinner som kanskje fører til at kvinner vurderer seg som at de er uskikket til å investere, når de i realiteten er minst like skikket/uskikket som en mann med like evner og som kanskje hadde tatt valget om å investere, der en kvinne hadde valgt å la være.

3) så forsterkes disse 2 effektene enda mer av at kvinner kanskje er hakket mer trygghetssøkende enn menn.

Den beste måten å lære om investeringer på er å være i markedet. Statistisk sett ryker de fleste ut av markedet, fordi de taper egenkapitalen, så de kommer aldri til det punktet hvor de kanskje begynner å lære mer om markedet. Kvinner burde utnytte trygghetssøkingen sin i investeringer til å investere mindre beløp i begynnelsen, så overlever flere kvinner kanskje så lenge at de får utnyttet det at de også statistisk sett er bedre investorer enn menn. Hvis så skjer, kan det jo faktisk også hende at kvinner begynner å ta igjen inntektsgapet til menn og punkt 1 blir gjeldene i mindre grad - dere skulle bare visst hvor mange flere puter og interiør dere kunne kjøpt hvis dere hadde blitt litt gode på investeringer, jenter!

 

Endret av Atrix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/27/2016 at 0.20, AnonymBruker skrev:

Leste en artikkel at mange av kvinnene vet ikke hva renten ligger på, de bare betaler banken. Har selv kv venner som ikke vet hva renten er. Jeg inviterer i aksjer og fond. Om jeg sitter og leser når de kommer, så skjønner de ikke bæra. De inviterer i nye puter og salong til heimen,  men tenker ikke på sin egen økonomi senere i livet.

Anonymkode: 0cff9...d7b

Men de vet nok i hvert fall at det ikke heter å invitere i aksjer...

Anonymkode: fd267...913

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha fulgt mer med på denne tråden, er jeg blitt mer og mer interessert. Jeg har tidligere kun investert i eiendom. Hvor starter jeg med å lese meg opp uten å måtte være med på Facebook-gruppen?

Anonymkode: 194c7...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å investere med 100 - 500 kr mnd eller er det ingen vits i? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Papirkrøll skrev:

Er det mulig å investere med 100 - 500 kr mnd eller er det ingen vits i? 

Akkurat dette vil jeg påstå sikkert er en god grunn til at mange sitter på gjerdet. Jeg kunne godt tenke meg å investert med sånne summer selv i måneden men når det er kvekk umulig å finne lettforståelig informasjon som ikke etterligner en matteeksamen fra videregående så gidder jeg ikke.

Vis meg en bruksanvisning for dummies og fortell meg at det er mulig å handle med summer som over så er jeg med !

 

Endret av minienthe
Tasteleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når det investeres med små beløp, er det viktig å holde fokus på kjøp og salgsavgiftene dere må betale. Dette spiser av avkastningen. Mange fond kan kjøpes og selges kostnadsfritt gjennom for eksempel nordnet eller i nettbanken deres og det vil derfor være problemfritt i forhold til disse avgiftene å kjøpe/selge små beløp.

Ellers er det 2 tall som bør interessere dere når dere skal velge fond. Hvor stor avkastning fondet historisk har gitt per år oppgis i prosent. Dette viser hvor mye fondet har tjent eller tapt per år: høyt er bedre enn lavt.  Det andre tallet som bør interessere dere er sharpe ratio. Dette sier noe om hvor god avkastningen har vært i forhold til risikoen i fondet. Her gjelder også at høyt er bedre enn lavt og Sharpe bør helst ligge over 1.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Det er jo en velkjent kvinnefelle at mange glemmer å tenke på at de ikke må la mannen få særeie på huset når man blir samboere. Mange kvinner kjøper bare inn interiørtingene, også er det mannen som nedbetaler på huset. Så står dama på bar bakke med pynteputene og nipset sitt når bruddet er et faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.5.2016 at 0.20, AnonymBruker skrev:

Leste en artikkel at mange av kvinnene vet ikke hva renten ligger på, de bare betaler banken. Har selv kv venner som ikke vet hva renten er. Jeg inviterer i aksjer og fond. Om jeg sitter og leser når de kommer, så skjønner de ikke bæra. De inviterer i nye puter og salong til heimen,  men tenker ikke på sin egen økonomi senere i livet.

Anonymkode: 0cff9...d7b

:ler:

Anonymkode: 88c31...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...