Gå til innhold

Post dine favorittmyter innenfor trening og kosthold


Gjest Ajax

Anbefalte innlegg

Man hører stadig mange "tips og triks" fra folk som hevder å ha peiling på trening og kosthold (inkluderer meg selv her).

Hva er det verste tipset du har fått, eller den verste myten du har hørt. Jeg kan begynne.

- Damer som løfter vekter blir store og får en mandig fysikk 

- Du MÅ spise proteiner senest én time etter trening for da er det anabole vinduet åpent

- Cardio dreper muskelmasse eller hindrer muskelvekst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

-For å miste fett må du unngå alt fett i kosten. Dette er så feil, man trenger sunt fett for å forbrenne fett! 

Anonymkode: dc53e...c7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg så overskriften tenkte jeg også umiddelbart på dette med at mange kvinner er så redde for å få store muskler bare de tar på en vektstang omtrent :P Det viser et så utrolig forvrengt bilde av hvor lett disse tror det er å bygge muskler (og en misforståelse av hva som faktisk er mulig å oppnå for de fleste kvinner uten noen form for steroider..)

Også dette med punktforbrenning er ønsketenkning som sitter langt inne å forkaste for mange..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt ovenfor, samt myten om att man MÅ spise frokost og/eller 5-6 måltider om dagen. Som om kroppen er en maskin som forbuker energi som en bil. ;)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en som insisterte på at kvinner ikke kan legge på seg av øl, husker jeg. 

Dette med "kraftig benbygning" er jo en velkjent (men tilbakevist) myte. 

At man skal fylle på med frukt og grønt i helt ukritiske mengder (det blir jo kalorier av det også).

At kveldsmat gjør deg tykk.

At tynne mennesker er flinke til å begrense seg (det er vel heller motsatt. De begrenser seg, derfor er de tynne).

Anonymkode: d9079...db3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lizard queen

"Jeg bygger muskler kjempefort, derfor kan jeg ikke bruke mer enn 2 kg manualer!" Bitch please. Merkelig hvordan jenter som påstår de bygger muskler fort også har en ekstremt lav terskel for hva som faktisk telles som store muskler... Nei, at bicepsen din ikke er fullstendig flat er ikke "store muskler."

Og så jenter som trener magen nærmest ustoppelig i håp om en smal midje. Samme typen gjør også gjerne hundre tilsvarende øvelser for rumpa, for den vil man jo ha stor, må vite. Logikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Man må trene for å gå ned i vekt"¨

Nope. Det viktigste du gjør er å få kontroll på maten og det er fullt mulig å gå ned i vekt uten å trene. Kalorier inn, kalorier ut.

Anonymkode: da066...7d8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man må spise hver 3.time for å gå ned i vekt/holde seg der. 

Anonymkode: cac06...aba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

At man må spise hver 3.time for å gå ned i vekt/holde seg der. 

Anonymkode: cac06...aba

Det er litt morsomt, for når jeg en gang i tiden søkte etter tips for å gå opp i vekt var det et av de forslagene som dukket opp veldig ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keiserensnyeklær

-Om ikke man trener på helsestudio, så er det ingen vits.

-Å gå tur kan ikke hjelpe på vektnedgang

-Man må ikke spise banan om man skal ned i vekt

-Det er ikke individuelt hvilket kosthold som hjelper den enkelte ned i vekt

-Å gå ned i vekt med Nutrilett som eneste kost i et halvt år er anbefalt av leger

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var en som insisterte på at kvinner ikke kan legge på seg av øl, husker jeg. 

Dette med "kraftig benbygning" er jo en velkjent (men tilbakevist) myte. 

At man skal fylle på med frukt og grønt i helt ukritiske mengder (det blir jo kalorier av det også).

At kveldsmat gjør deg tykk.

At tynne mennesker er flinke til å begrense seg (det er vel heller motsatt. De begrenser seg, derfor er de tynne).

Anonymkode: d9079...db3

Kraftig benbygging er jo faktisk ikke en myte, innenfor en viss grense da så klart... Om to forskjellige slanke personer måler omkretsen rundt håndleddet for eksmepel, kan den ene ha mye tykkere håndledd enn den andre. Jeg måler for eksempel 64 cm rundt ribbeina rett under brystet, mens en venninne av meg som er omtrent like høy, måler 76 cm, og det er ikke fett, siden hun har synlige ribbein, mer synlige enn mine. Skulderbredde, hofter osv er også andre eksempler.

TUNG benbygning derimot er bare tull, og man kan heller ikke skylde på bred benbygning ved overvekt, men at noen har kraftigere/bredere skjelett en andre er ikke p legge under ett teppe. :)

Anonymkode: 5c572...0d5

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

^^ Men siden dette handler om myter innen trening og kosthold, så snakkes det nok om der folk skylder på overvekt pga kraftig benbyggning - altså at vekten er så mye større og derfor kan heller ikke personen gå ned i vekt/få normalvekt.

 

Maange som fortsatt tror dette. Att benbyggningen er bredere eller kortere er jo en annen sak. Alle kan ikke få en petit kropp som en ballettdanser, eller atletisk kropp som en høydehopper. Men alla kan oppnå normal vekt!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, BlendaSensitive skrev:

^^ Men siden dette handler om myter innen trening og kosthold, så snakkes det nok om der folk skylder på overvekt pga kraftig benbyggning - altså at vekten er så mye større og derfor kan heller ikke personen gå ned i vekt/få normalvekt.

 

Maange som fortsatt tror dette. Att benbyggningen er bredere eller kortere er jo en annen sak. Alle kan ikke få en petit kropp som en ballettdanser, eller atletisk kropp som en høydehopper. Men alla kan oppnå normal vekt!

Jaja, det er så klart sant. :)

Anonymkode: 5c572...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har sånn ca. 3meter lange bein, og har av den grunn slitt med å få god teknikk i knebøy.

Det er jo bare å sette seg ned skal vite? Hva er problemet?

longfemur.jpg

Men noe som har gått igjen og igjen opp gjennom tidene (fra bedrevitere), er følgende:

Om knærne stikker lengre ut enn tuppen/enden av føttene dine, så har du feil teknikk / gjør det feil. 

Men når jeg først gjorde en aldri så liten research om dette (om knebøy teknikk for de som har lange lårbein), så fant jeg jo ut at det er en #myte (det er mange faktorer som spiller inn). 

Endret av Rights
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som klager over "lavt stoffskifte" som årsak til at de aldri går ned i vekt. Samtidig som de stapper i seg potetgull / oste-pop, sjokolade og brus - nærmest hver bidige dag... :sprettoy:

Anonymkode: 46c3d...32d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk som klager over "lavt stoffskifte" som årsak til at de aldri går ned i vekt. Samtidig som de stapper i seg potetgull / oste-pop, sjokolade og brus - nærmest hver bidige dag... :sprettoy:

Anonymkode: 46c3d...32d

Hva er myten her? At de klager over lavt stoffskifte eller at de spiser ostepop og sjokolade?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Kindereggreklen er kinderegg sunt, for det er jo tross alt melk i den :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...