Gå til innhold

Det tar så laaaang tid å gå ned i vekt og jeg synes liksom det er vanskelig å se resultatene. :-(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å gå ned i vekt, men noen ganger føler jeg liksom det ikke virker. Jeg har ikke baderomsvekt, men måler midja en gang i blant, og er flink til å regne kcal (tar med alt fra ss olje til en halv øl eller når jeg skeier ”helt ut”). Jeg går mye tur, sånn flere timer dagen. Jeg har slanket meg i ca to måneder nå og burde i følge kcal inntak og forbruk gått ned ca 4-5 kg (har mistet omtrent 3 cm fra midja, så noe har hendt, men det er jo ikke særlig mye, og kanskje bare vannvekt). Jeg føler meg i blant slankere, men det er så vanskelig å se. Og vanskelig å føle seg motivert når det tar så lang tid. Skal bare ned sånn ca 10-15kg til sammen, så føler liksom jeg burde ha sett mer resultater allerede. Jeg vil jo fortsette, men vil helst bare hoppe rett til resultatet.

 

Andre med samme tankegang?

Anonymkode: 8776c...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hva gjør du for å gå ned i vekt? Gåturer er kjempefint, men hvis du vil ha raskere fremgang bør du trene styrke også! Altfor mange jenter lar vær å trene styrke, men dette er en super måte å forme kroppen og få opp forbrenninga! 

Anonymkode: 5a507...3a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva gjør du for å gå ned i vekt? Gåturer er kjempefint, men hvis du vil ha raskere fremgang bør du trene styrke også! Altfor mange jenter lar vær å trene styrke, men dette er en super måte å forme kroppen og få opp forbrenninga! 

Anonymkode: 5a507...3a9

Jeg trener ikke styrke for jeg hater det og da vil jeg bare miste motivasjonen. Jeg går ca to timer om dagen med hunden min i raskt tampo. Sånne kcal-kalkulatorer sier jeg da bruker omtrent 2100 kcal. Og så spiser jeg sunt og mindre, vanligvis 1300 dagen, men ca to ganger i uka ligger jeg mellom 1700-1900 kcal.

Jeg vet jeg BURDE trene styrke, men vil jo leve livet mitt som jeg vil og som jeg forstår det er det ikke noe KRAV om å trene styrke for å gå ned i vekt.

Anonymkode: 8776c...15b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trener ikke styrke for jeg hater det og da vil jeg bare miste motivasjonen. Jeg går ca to timer om dagen med hunden min i raskt tampo. Sånne kcal-kalkulatorer sier jeg da bruker omtrent 2100 kcal. Og så spiser jeg sunt og mindre, vanligvis 1300 dagen, men ca to ganger i uka ligger jeg mellom 1700-1900 kcal.

Jeg vet jeg BURDE trene styrke, men vil jo leve livet mitt som jeg vil og som jeg forstår det er det ikke noe KRAV om å trene styrke for å gå ned i vekt.

Anonymkode: 8776c...15b

Det er ikke noe KRAV å gå tur om du skal ned i vekt heller. Bare du spiser sunt og lite nok så går det av seg selv. Grunnen til at styrketrening er bra er at dersom du øker kroppens muskelmasse så får du høyere hvileforbrenning fordi at de syyyke gainsa dine krever så mye energi. Så da kan du bygge muskler 3 ganger i uka og bare se på at fettet renner av deg. Jeg ville vurdert å gå til innkjøp av ALA siden det øker insulinfølsomheten og hjelper deg med vektnedgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En halv kilo i uka er ideell hastighet for å gå ned i vekt når det er så lite som skal vekk. Du er jo helt perfekt i rute!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan trener man styrke?

Anonymkode: 9e9c2...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 5/27/2016 at 12.34, Pringle skrev:

En halv kilo i uka er ideell hastighet for å gå ned i vekt når det er så lite som skal vekk. Du er jo helt perfekt i rute!

Man vil jo gjerne se resultatene fortere. Vet ikke en gang om så få kilo synes. Og uten badevekt er det vanskelig å vite om man faktisk har gått ned, ja, målebåndet sier minus 3-4 cm, men allikevel.

Anonymkode: 8776c...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg er SÅ flink med mat, spiser bare godteri, snacks og kake kanskje to ganger i uken. Spiser nesten bare sunn mat til hvert eneste måltid. Føler jeg spiser om en slank/tynn person, men så er jeg fremdeles smålubben. Jeg vet jeg bare må vente. Men hvordan holde motivasjonen imens jeg venter?

Anonymkode: 8776c...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker langvarige resultater og gå ned i vekt på en sunn måte, kan det ta lang tid før resultatene viser seg. Men tenk for en belønning du får til slutt da! Vil du ha det sånn og sånn, må du jobbe for det. Selv om ventetiden er kjip. For hver dag du står på og spiser sunt, er du en dag nærmere målet.

Jeg var flink til å trene før. Jogget 3 ganger i uken og spiste sunt og kroppen ble kjempefin. Men så fikk jeg barn og det dabbet av og kiloene økte. Nå, 4 år senere har jeg tatt opp igjen treningen. I ett års tid har jeg drevet med Yoga for styrke og fleksibilitet og jeg går turer når jeg føler for det. Samt spise sunt, normalt og variert kosthold og er generelt aktiv i hverdagen. Resultatene begynner så smått å vise seg. Har mine dager der jeg ønsker resultatet helst i går og føler meg dårlig og feit, men jeg vet at for hver dag jeg står på er jeg nærmere målet. Å legge om livsstilen sin er et tonn med arbeid og stå på vilje. Du må også regne med å gå på noen smeller, og det er helt greit. Å legge om livsstilen sin gjøres ikke på 1-2-3. :) 

De siste 3 årene gikk jeg ned 4 buksestørrelser. Det har krevd mye og tatt lang tid, men sånn er det. Jeg har ikke som mål å gå ned i vekt. Jeg trener for å holde meg i form og aktiv. Vektnedgangen er som en bonus for meg :) 
Heier på deg!
 

Anonymkode: e15aa...7a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som hjelper på kroppen er også å kutte ut stress, giftige mennesker rundt deg, samt rydde opp i ditt eget hjem, hode og liv :) Kroppen får det så mye bedre og ting går litt mer på skinner :) 

Hilsen yoga jenta over som la ut innlegg. Glemte å føye til dette og fant ikke rediger knappen. :) 

Anonymkode: e15aa...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ønsker langvarige resultater og gå ned i vekt på en sunn måte, kan det ta lang tid før resultatene viser seg. Men tenk for en belønning du får til slutt da! Vil du ha det sånn og sånn, må du jobbe for det. Selv om ventetiden er kjip. For hver dag du står på og spiser sunt, er du en dag nærmere målet.

Jeg var flink til å trene før. Jogget 3 ganger i uken og spiste sunt og kroppen ble kjempefin. Men så fikk jeg barn og det dabbet av og kiloene økte. Nå, 4 år senere har jeg tatt opp igjen treningen. I ett års tid har jeg drevet med Yoga for styrke og fleksibilitet og jeg går turer når jeg føler for det. Samt spise sunt, normalt og variert kosthold og er generelt aktiv i hverdagen. Resultatene begynner så smått å vise seg. Har mine dager der jeg ønsker resultatet helst i går og føler meg dårlig og feit, men jeg vet at for hver dag jeg står på er jeg nærmere målet. Å legge om livsstilen sin er et tonn med arbeid og stå på vilje. Du må også regne med å gå på noen smeller, og det er helt greit. Å legge om livsstilen sin gjøres ikke på 1-2-3. :) 

De siste 3 årene gikk jeg ned 4 buksestørrelser. Det har krevd mye og tatt lang tid, men sånn er det. Jeg har ikke som mål å gå ned i vekt. Jeg trener for å holde meg i form og aktiv. Vektnedgangen er som en bonus for meg :) 
Heier på deg!
 

Anonymkode: e15aa...7a7

Takk! Dette var den mest motiverende svaret jeg har fått på noen tråd på lenge! Kjenner jeg smiler og føler at dette skal jeg greie, for det skal jeg. :-)

Anonymkode: 8776c...15b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som deg. Har brukt appen My Fitness Pal i nesten 3 mnd nå og logger ALT. I flg den så skulle jeg nå ha gått ned over 6 kilo, men vekta viser kun en nedgang på i underkant av to....Jeg blir sur og mister motivasjonen, men har heldigvis en mann som er flink til å motivere meg. Han påstår at han ser MASSE forskjell, selv om ikke vekta er enig. På en god dag kan jeg vel kanskje innrømme at jeg ser forskjell på rumpe og mage jeg også, men som oftest gjør jeg ikke det.
Som deg så trener jeg ikke styrke (fordi det er supergørr), men jeg går raske turer hver dag.
Jeg trøster meg med at jeg har i alle fall klart å legge om livsstilen noe, er mye mer bevisst på hva jeg putter i meg og har fått en veldig god rutine på fysisk aktivitet. Så får jeg heller bare bite tenna sammen og lete etter den store motivasjonen i hverdagen, så skal du se det gir resultater på sikt.
En positiv ting jeg har oppdaget er i alle fall at formen har blitt mye bedre. Nå peser jeg ikke lenger som en hval på land så fort jeg går i oppoverbakker - Yey!!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Thursday, May 26, 2016 at 22.26, AnonymBruker skrev:

Jeg trener ikke styrke for jeg hater det og da vil jeg bare miste motivasjonen. Jeg går ca to timer om dagen med hunden min i raskt tampo. Sånne kcal-kalkulatorer sier jeg da bruker omtrent 2100 kcal. Og så spiser jeg sunt og mindre, vanligvis 1300 dagen, men ca to ganger i uka ligger jeg mellom 1700-1900 kcal.

Jeg vet jeg BURDE trene styrke, men vil jo leve livet mitt som jeg vil og som jeg forstår det er det ikke noe KRAV om å trene styrke for å gå ned i vekt.

Anonymkode: 8776c...15b

Jeg trente ikke styrke og gikk heller raske turer, med et fokus på å spise sunnere når jeg slanket meg. Hadde "health-app" som var helt gull å bruke i starten for å lære seg et sunnere kosthold. Etter en måneds tid gikk alt automatisk og jeg følte meg utrlg mye bedre i formen. Jeg så forskjell gjennom en kjole. Den var for trangt målet mitt var å passe denne. En gang i måneden tok jeg den på, hvor den passet bedre og Bee for hver gang. 

Anbefaler deg å fortsette slik du gjør, men ikke mål midjen for ofte, og ikke studer deg selv i speilet etter en tur. Å bruke kjole som motivasjon fungerte veldig bra for meg. Da slapp jeg å tenke på vekt, midje, utseende og kunne heller se frem til målet mitt. Tror jeg tok 10 situps til sammeneste på et halvt år, og 1 pushups. Det var alt som skulle til før jeg nektet styrketrening. :fnise:

Mitt beste tips er å unngå utskjeielser, være steng med seg selv og finne andre alternativer til snacks når behovet er stort. Jeg var utrolig avhengig av alt søtt, og byttet det ut med avokado eller oppkuttede epler (noe jeg elsker, men som også er sunt). 

Dette kommer du til å klare!!! Og det skal ikke mer til enn å fortsette slik du gjør.

Anonymkode: da2be...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Føler jeg er SÅ flink med mat, spiser bare godteri, snacks og kake kanskje to ganger i uken. Spiser nesten bare sunn mat til hvert eneste måltid. Føler jeg spiser om en slank/tynn person, men så er jeg fremdeles smålubben. Jeg vet jeg bare må vente. Men hvordan holde motivasjonen imens jeg venter?

Anonymkode: 8776c...15b

Godteri snacks og kake 2 ganger i uken synes jeg hørtes litt mye ut. Kutt ned til én gang i uken og se om ikke det hjelper.

Jeg er vel ikke det største forbildet når det gjelder mat, men jeg spiste en minimuffins og 4 operamints igår, og det kaller jeg en sprekk i dietten. Blir noen uker til neste gang nå 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Kanskje litt på siden av tråden, men har du prøvd skikkelig styrketrening? Jeg var sikker på at jeg også syntes det var gørrkjedelig helt til jeg begynte, og nå synes jeg det er supermotiverende :) Følelsen når jeg klarte å løfte stanga (20 kg) i benkpres og 40 kg i markløft kan ikke beskrives! Her er det altså snakk om "klassisk" styrketrening med basisøvelser som knebøy, markløft, benkpress, roing, skulderpress osv. med tung belastning og få reps det er snakk om. Jeg gidder heller ikke dille rund med ørten reps og lav vekt, det er kjedelig, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nanne70 skrev:

Kanskje litt på siden av tråden, men har du prøvd skikkelig styrketrening? Jeg var sikker på at jeg også syntes det var gørrkjedelig helt til jeg begynte, og nå synes jeg det er supermotiverende :) Følelsen når jeg klarte å løfte stanga (20 kg) i benkpres og 40 kg i markløft kan ikke beskrives! Her er det altså snakk om "klassisk" styrketrening med basisøvelser som knebøy, markløft, benkpress, roing, skulderpress osv. med tung belastning og få reps det er snakk om. Jeg gidder heller ikke dille rund med ørten reps og lav vekt, det er kjedelig, det!

Det er kanskje kjedelig, men for å bygge maksimalt med muskelmasse som igjen øker forbrenningen så kan det lønne seg å ligge på mellom 6-12 reps.

Jeg personlig tror det er bedre ved vektreduksjon å trene med høyt volum, f.eks. calisthenics. Styrkeløftere bygger også muskler, men de gjør det gjennom ekstremt tunge løft, som gir en tung og eksplosiv muskulatur, og gjennom store mengder mat. Så i dette tilfellet hadde jeg anbefalt vektløfting med høyt volum i og med at målet er vektreduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nanne70
9 timer siden, Cyrus skrev:

Det er kanskje kjedelig, men for å bygge maksimalt med muskelmasse som igjen øker forbrenningen så kan det lønne seg å ligge på mellom 6-12 reps.

Jeg personlig tror det er bedre ved vektreduksjon å trene med høyt volum, f.eks. calisthenics. Styrkeløftere bygger også muskler, men de gjør det gjennom ekstremt tunge løft, som gir en tung og eksplosiv muskulatur, og gjennom store mengder mat. Så i dette tilfellet hadde jeg anbefalt vektløfting med høyt volum i og med at målet er vektreduksjon.

6-15 er helt innafor, det :) Det er styrketrening jeg snakker om, ikke kraftsport/styrkeløft. Jeg trener med PT, og han mener at 5-8 reps er optimalt for styrke og vektreduksjon. Jeg snakker om 15+ repetisjoner og lette vekter, sånn som jeg trente "styrke" før. Alle må finne den styrketreningen som passer dem, og den typen styrke jeg trener nå, passer for meg. Poenget mitt var uansett at det er forskjell på hva som kalles styrketrening, og om TS hadde prøvd "skikkelig" styrketrening. Det er jo fortsatt slik at mange jenter/kvinner trener styrke med stort antall reps og lav belastning, noe som først og fremst påvirker musklenes utholdenhet, og ikke styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforsto, men du skriver at du forbrenner ca 2100 kalorier på en totimers gåtur? Det høres veldig usannsynlig ut. Om jeg går en vanlig tur (langs vei) i en time bruker jeg ca 250 kalorier som et eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ..... skrev:

Mulig jeg misforsto, men du skriver at du forbrenner ca 2100 kalorier på en totimers gåtur? Det høres veldig usannsynlig ut. Om jeg går en vanlig tur (langs vei) i en time bruker jeg ca 250 kalorier som et eksempel. 

2100 kcal dagen MED to timers gåtur. 

Anonymkode: dd721...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.5.2016 at 10.03, AnonymBruker skrev:

Man vil jo gjerne se resultatene fortere. Vet ikke en gang om så få kilo synes. Og uten badevekt er det vanskelig å vite om man faktisk har gått ned, ja, målebåndet sier minus 3-4 cm, men allikevel.

Anonymkode: 8776c...15b

Kan du ikke kjøpe en badevekt?

Iom. at du ikke trener styrke er det hovedsakelig snakk om å gå ned i vekt her. Og da er det fint å ha ulike metoder for å måle det for å holde motivasjonen oppe. Du risikerer også at midjemålet ikke er helt korrekt hver gang, f.eks. om du er oppblåst, har mensen etc. 

Bruker du fitnesspal for å logge kalorier? Jeg synes, som noen over, at kaker og godteri to ganger i uken høres mye ut, men om du legger det inn blant kaloriene er det jo for så vidt greit. 

Anonymkode: aa03e...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...