Gå til innhold

Mamma skal snart dø, pappa døde for 3 år siden.. Trenger gode råd vedr det praktiske..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier - jeg er i ferd med å miste mamma. Hun har langtkommen kreft, og det er snakk om uker igjen av hennes liv. Men fokuset i dette innlegget gjelder ikke sorgarbeidet - det er et så stort og tungt tema i seg selv.. Får heldigvis mye støtte av venner og psykolog.

Men sånn praktisk sett - gruer meg enormt til det. Har tusen spørsmål og vet overhode ikke hvor jeg skal søke etter info, eller hva jeg skal søke etter. Hvordan "overta" hennes kontoer, hvem skal varsles, hvilke rettigheter har jeg, gjøre opp arv mellom meg og søster osv osv... Er bare kaos i hodet om dagen.. Finnes det en nettside som enkelt forklarer prosessen etter et dødsfall?

Anonymkode: 0da75...e06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Chroma

Hva med å kontakte en advokat med kunnskap om arv og andre praktiske ting etter dødsfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an for deg/dere å ta skifteoppgjøret selv, men du må bruke litt tid til å lese deg opp, ringe rundt, og finne ut av ting. Jeg visste ikke en gang hva dette var før ene forelderen min døde. Helt inntil noen spurte om vi skulle skifte privat eller offentlig, så trodde jeg at det bare var noen som kom og ordnet opp i alt.

Men jeg klarte det da til slutt. Det eneste problemet var selve oppgjøret da det er litt vanskelig å vite hvem som eier hva. Jeg tok den enkle utveien og overførte alt til den andre forelderen min. Det betyr da at jeg ikke fikk det jeg eventuelt hadde krav på av arv.

Det første som skjer er at legen sender dødserklæring til tingretten. Deretter kan dere bestemme dere for privat eller offentlig skifte. Det kan også hende at moren din sitter i uskifte etter at faren din døde. 

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.5.2016 at 21.45, AnonymBruker skrev:

Som overskriften sier - jeg er i ferd med å miste mamma. Hun har langtkommen kreft, og det er snakk om uker igjen av hennes liv. Men fokuset i dette innlegget gjelder ikke sorgarbeidet - det er et så stort og tungt tema i seg selv.. Får heldigvis mye støtte av venner og psykolog.

Men sånn praktisk sett - gruer meg enormt til det. Har tusen spørsmål og vet overhode ikke hvor jeg skal søke etter info, eller hva jeg skal søke etter. Hvordan "overta" hennes kontoer, hvem skal varsles, hvilke rettigheter har jeg, gjøre opp arv mellom meg og søster osv osv... Er bare kaos i hodet om dagen.. Finnes det en nettside som enkelt forklarer prosessen etter et dødsfall?

Anonymkode: 0da75...e06

Kjære deg. Ta kontakt med oss på våre Facebooksider: Hospiceforum Norge.

Send oss der en melding, og vi vil gi deg tips og råd om hva du bør gjøre, og hva du kan få hjelp til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 26.5.2016 at 21.45, AnonymBruker skrev:

Hvordan "overta" hennes kontoer

Anonymkode: 0da75...e06

Du trenger en såkalt skifteattest som du får av tingretten ved å levere inn et skjema som heter Erklæring om privat skifte av dødsbo. Du kan laste det ned ved å gå på denne linken:

https://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/Oslo-byfogdembete/Arv-og-skifte/Skjema/

Skifteattesten dokumenterer hvem som er død, hvem som er arvinger, og hvem av arvingene som har rett til å disponere over avdødes eiendeler.

Siden dere er to arvinger, må dere snakke sammen og bli enige om hvem av dere som kontakter banken. Den som kontakter banken, trenger i tillegg til skifteattesten en skriftlig fullmakt fra den andre arvingen. Du kan laste skjemaet ned ved å gå inn på linken ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...