Gå til innhold

Kunne du vært sammen med noen som er kristen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kunne aldri vært sammen med en kristen mann, hadde overhodet ikke fungert. Kunne ikke vært sammen med en som baserte livet sitt på Asbjørnsen & Moe heller. :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religiøsitet er en av mine største dealbreakere, på lik linje med konspirasjonsteoretikere og folk som vil ha barn. Så nei, det hadde faktisk vært helt umulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier nei, jeg tror ikke en kristen person ville valgt å være sammen med en hedning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juami

Njaj... Jeg tror ikke det. Men spørs veldig på personligheten selvsagt. Men hittil har jeg i alle fall ikke falt for en som er veldig religiøs, og jeg tror nok vi ville hatt veldig ulike verdier på en del områder som hadde kommet i veien for forholdet etterhvert. For eksempel ser jeg for meg problemer om vi eventuelt hadde fått barn. Mitt barn får bli kjent med tankene til hovedreligionene, og tankene til de som er ikke troende, hovedsakelig gjennom skole men også igjennom meg (og hun lærer også meg mye nytt/ting jeg har glemt). Dette er noe hun er opptatt av, hun syns dette med religion er spennende, og det er noe vi snakker en del om med respekt. Hun har sin egen barnetro, der hun har tatt med elementer hun liker fra ulike religioner som hun velger å tro på. Om jeg hadde blitt sammen med en kristen mann  som nedsnakket andre religioner fordi han mente disse var feil, ville dette derfor være et problem for meg, fordi jeg liker at barn får muligheten til å tenke selv på slike ting. En veldig god venninne av meg, som er humanist, snakker ofte dritt om folk som religiøse og spesielt kristne, og det syns jeg er like irriterende. Hun klager over at kristne ikke respekterer hennes valg, men hun respekterer heller ikke religiøses valg sånn som hun snakker om dem. Jeg kunne heller aldri være sammen med en som henne, og latt sånne få delta i oppdragelsen av mine barn, fordi jeg mener at det viktigste er å ha respekt for hverandre uavhengig av tro og dett er noe vi må lære videre til våre barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Før hadde jeg sagt ja. Etter å ha vært sammen med en svært kristen fyr som har en svært kristen familie, så er svaret nei. Nå kan det være det er den familien som ikke er ok, men jeg har aldri opplevd folk som er så stygg mot andre som det de var (også snakk om tanter, onkler og søsken barn). Den mindre hyggelige måten å oppføre seg på gjorde de fordi de mente at det var Guds vilje å gjøre det. Og at alt galt de gjorde kom uansett til å bli tilgitt av Gud og Jesus, for alt man ba om tilgivelse for fikk man tilgivelse for. 

 

 

Anonymkode: 86e5a...a0c

De var ikke kristne. Hvis man gjør noe galt med overlegg, hjelper det ikke å tro på tilgivelse.

Anonymkode: 24ce3...e72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunne du vært sammen med noen som er kristen, som leser bibelen, går i kirken og tror på Gud og Jesus? 

Går i kirken hver søndag, og leser bibelen ofte?

Vet ikke helt jeg. Kommer an på hvordan han er ellers. Religion har i utgangspunktet ikke særlig betydning, men hvis han var homofob, fordømmende, ønsket å omvende meg og andre osv. så ville det ikke fungert.

En av mine beste venner går i kirka i ny og ne, og er religiøs. Men det er ikke noe som kommer tydelig frem når vi omgås. Det er ikke noe vi prater om. Vi aksepterer hverandre som vi er.

Selv tror jeg ikke på noen gud.

Anonymkode: bf5ab...2cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om han hadde vært helt vanlig kristen, ikke noe sånn undergrupper av kristendom. Men en vanlig kirkegåer, ingen problemer. Vokst opp i kristent hjem. ( gått på søndagsskole, kirkens barne og ungdomskor, var i kirken hver søndag osv) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det kunne jeg. Er kristen selv. Men tror ikke jeg kunne vært sammen med noen som var veldig sterkt religiøse og veldig konservative, for det går i mot hvordan jeg ser på livet. Jeg er vel konservativ som i at jeg ber hver kveld, men går ikke ofte i kirken og mener at det er viktig å ikke la religionen overstyre hele livet til en, for en må gjøre det en selv føler er riktig. Jeg tror dog at hvis man er kristen så vil man bli formet etter det og at det som føles riktig for en selv også i de fleste tilfeller vil være det som er riktig i kristendommen. 

Jeg er selv sammen med en mann som ikke tenker så mye på religion. Jeg synes det er veldig greit egentlig. Han er medlem av statskirken, men ber ikke til Gud så ofte. 

Jeg er glad vi begge har et avslappet forhold til dette og er ikke folk som dømmer andre i hytt og pine, sånn som mange dessverre gjør her inne, både ateister og religiøse. Vi respekterer begge to at andre tror og mener noe annet enn oss, og vi respekterer at vi også er ulike. Hvis man dømmer alle som er ulik en selv, så kan man i grunn ikke være sammen med noen som helst. 

Anonymkode: 8c1c3...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i verden, men det gjelder alle livssyn - human-etisk forbund inkludert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Musaleem skrev:

Aldri i verden, men det gjelder alle livssyn - human-etisk forbund inkludert. 

enig, de er like ille.

Anonymkode: ce06c...621

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunne du vært sammen med noen som er kristen, som leser bibelen, går i kirken og tror på Gud og Jesus? 

Anonymkode: 974db...f62

NEI. Jeg hadde ikke orket. Jeg kan ikke forstå at noen i dagens opplyste samfunn faktisk går rundt og TROR fullt og helt på at en mann ved navn Jesus gikk på vannet. Pluss en masse annet vissvass som Gud (?) visstnok skal ha sagt. Folk går rundt og tror på en Gud som ingen noensinne har sett. De bare TROR han finnes, uten noe som helst fysisk bevis.

Sprøyt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
2 timer siden, Million skrev:

NEI. Jeg hadde ikke orket. Jeg kan ikke forstå at noen i dagens opplyste samfunn faktisk går rundt og TROR fullt og helt på at en mann ved navn Jesus gikk på vannet. Pluss en masse annet vissvass som Gud (?) visstnok skal ha sagt. Folk går rundt og tror på en Gud som ingen noensinne har sett. De bare TROR han finnes, uten noe som helst fysisk bevis.

Sprøyt.

jeg kan ikke forstå at noen i dagens opplyste samfunn, kan gå å tro at det ikke finnes mer rundt oss enn det vitenskapen per idag allerede har gitt oss svar på....enten det dreier seg om liv på andre planeter, uoppdagede arter på kloden vår, store fenomener vi aldri har sett foregå langt der ute i det fjerne universet. Vitenskapen har bare skrapet på overflaten, og vi mennesker tror vi er allvitne og superintelligente?! Newsflash: Vi er ikke det. Putt en maur i en 2x2x2m kube med bilder av  blader festet rundt hele boksen, og den mauren vil tro den lever i senter av universet og at det ikke er noe mer utenfor de bladene den kan se rundt seg. Vi mennesker er innsekter i den store sammenhengen. Det er sannheten. Hvem vet hva vi kan oppdage i fremtiden? Kanskje en vakker dag finner forskerne bevis på at det ikke finnes noen større krefter der ute? Finnes det en Gud? Jeg vet ikke, men jeg velger å TRO det. betyr det at jeg prakker på andre det jeg selv ønsker å leve? Absolutt ikke. Det er en personlig greie.

Det er det som er poenget med å tro skjønner du. Man tror ikke på at regnskogen forsvinner. Det vet man, fordi man kan se det med egne øyne. Livvsyn handler kun om TRO. Til og med du har en tro ;) Enten det dreier seg om reinkarnasjon, Gud, Mohammed, aliens fra planeten X eller at det bare blir svart etter døden. Du tror på noe. Tenk om jeg skulle kalle mennesker for dumme og tilbakestående fordi dem ikke tror det finnes liv etter døden? Syntes du det høres fornuftlig ut?  Det er da like naturlig å kunne tro det, som at det finnes en Gud vel? Hvorfor er noen tullinger og uopplyste fordi dem velger å tro det er noe mer der ute etter dette livet enn sort mørke?

 

De kristne er ikke mer naive enn deg, som bare tror på det du ser rett foran nesen din hele dagen. Tenk om du levde i tidsalderen da alle var skråsikre på at jorden var flat... tipper det ville vært kjedelig for deg :fnise: Det var jo det vitenskapen på den tiden hadde klart å finne ut av, men som vi heldigvis har fått mer opplysninger om i senere tid.

Endret av HarryDotter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...