Gå til innhold

Mindre søsken på sommeravslutning...!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg som alenemamma har alltid hatt med søsken på ulike ting som gjelder det andre søsken. Jeg hadde fått problemer om søsken ikke kunne ha vært med som tirben her skriver om. Ikke alle har barnevakt tilgjengelig og ikke alle har økonomi til å betale en barnevakt.Jeg sørger for at søsken er relativt rolig og ikke gjør for mye av seg. Jeg går ut om nødvendig. 

 

Anonymkode: ab264...be5

Da har du virkelig stelt deg dårlig til, altså. Om du ikke har råd til å betale en en tenåring for noen få timer hvert år.

Hos oss er det kun elev og maks to voksne per elev. Mye på grunn av plasshensyn, men denne regelen ble også innført delvis på grunn av bråkete søsken og kranglete skilte foreldre. Nå slipper vi både de bråkete søsknene og voksne som flyr i strupen på hverandre, da det naturlig nok ikke er rom for steforeldre. Eneste unntak vi gjør er for spebarn som er så små at de bør være med mor hele tiden enda.

Anonymkode: 82aeb...2dc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det gjør ikke alle. Jeg er alene med to små og har aldri mulighet for barnevakt. Enten må mindre søsken være med, eller så kan ikke jeg gå på avslutningen. Hva er værst?

Anonymkode: 43fcc...0fc

Da får du la være å gå. Det går kun utover ditt eget barn, mens å dra med seg småsøsken går utover alle.

Anonymkode: 82aeb...2dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sommeravslutning ute hvert år vi.ved ett vann i nærområde  Elevene synger en sang eller to, også er det leker og grilling. 

Sånn at småsøsken, besteforeldre osv også kan være med. 

Endret av Simmis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Da har du virkelig stelt deg dårlig til, altså. Om du ikke har råd til å betale en en tenåring for noen få timer hvert år.

Hos oss er det kun elev og maks to voksne per elev. Mye på grunn av plasshensyn, men denne regelen ble også innført delvis på grunn av bråkete søsken og kranglete skilte foreldre. Nå slipper vi både de bråkete søsknene og voksne som flyr i strupen på hverandre, da det naturlig nok ikke er rom for steforeldre. Eneste unntak vi gjør er for spebarn som er så små at de bør være med mor hele tiden enda.

Anonymkode: 82aeb...2dc

Vi er to voksne og har to barn. Det forventes at vi møter opp slik:
Barnehage: To foreldresamtaler, høst- og vårdugnad, to foreldremøter, Luciafeiring, julefrokost, fn-dag, påskefrokost, sommer avslutning, 17-maitog den 16., juletrefest= 13 arrangementer man bør ta seg fri fra jobb eller trenger barnevakt til (men det gjør vi jo ikke, søsken er selvfølgelig med på juletrefest og sommeravslutning).
Skolen: to foreldresamtaler, to møter, julefrokost med teater, sommer-avslutning, enkelte vår-høst-vintertreff, sommer-avslutning på SFO, egen forestilling ved SFO: minst 10 arrangementer. Korps: julekonsert og sommeravslutning, to korpsvakter loppemarked ol: Minst seks arrangement der vi forventes å stille opp. Svømmekurs: Sesongavslutning: 2 ting. Det blir 31 ting i løpet av ti måneder med to barn (egentlig i løpet av to måneder, det er desember og mai/juni det det skjer stort sett). Hvordan får en lærer det til å bli noen få timer hvert år?
Vi har ofte barnevakt. Men ikke på sommeravslutning der småsøsken faktisk er invitert og har det hyggelig.

Anonymkode: ddf01...5bb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt imponert over at det faktisk kan bli temperatur i en tråd som omhandler dette. Er det ikke temmelig logisk at alle bør vise bare bittelitt omtanke mot andre, så blir det mye greiere?

Til småbarnsforeldre: Helt fint at du har med lillebror, men gå ut hvis han forstyrrer opplegget. Selv om han er søt, dreier ikke verden seg om ham hele tiden.

Til skolebarnsforeldre: Nei jøss, verden dreier seg ikke bare om ditt barn heller, du! Og han har nok forstyrret noen en gang i tiden han også. Si absolutt fra hvis sveiseblinde småbarnsforeldre lar treåringen stjele showet ved å jodle på scenekanten, det er helt lov. Men at småbarn er så innmari forstyrrende at det er et kjempeproblem i alle situasjoner har jeg vondt for å tro. Snakker om kua som glemte at den har vært hatt kalv. :roll:

Djises!

Anonymkode: 3b078...44d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er kjekt for alle at både foreldre og søsken kommer og er publikum på det barna har øvd inn og skal fremføre. Og så synes jeg det er en selvfølge at foreldrene passer på disse småsøskene slik at de ikke forstyrrer forestillingen. De løper vel ikke opp på scenen og klatrer på setene når de er på kino? Teater? i Kirken? Klatrer de på alteret da? Leker tikken rundt jesus-statuen? Kaster ball på bussen og stikker av med hatten til bussjåføren?

Anonymkode: 02a7c...d4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi tar med lillebror på skoleavslutninger (det er stas for storesøster, at også lillebror er med og ser på!). Men han sitter ALLTID i ro, på fanget. Vi har med frukt/snacks/vannflaske til ham, og er han urolig, går en av oss ut med ham bittelitt (heldigvis skjer dette så godt som aldri). Dette fungerer i kirken, på forestillinger, på teater, på kino.

Det er ikke det at vi er så veldig flinke, eller sønnen vår så veldig veloppdragen, men det hjelper å ha med en veske med oppskåret frukt, eller rosinpakke, andre spennende ting i.

 

Anonymkode: 2aaff...411

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke det at vi er så veldig flinke, eller sønnen vår så veldig veloppdragen, men det hjelper å ha med en veske med oppskåret frukt, eller rosinpakke, andre spennende ting i.
 

Anonymkode: 2aaff...411

Det er jo nettopp slike ting som gjør at dere er flinke :)

Anonymkode: 02a7c...d4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde dette var en del av sjarmen med å ha barn. Husker da jeg selv var barn og det var bråkete barn rundt meg og tenkte at det var bare sånn med barn. Selv om det var skoleforestillinger, voksenbursdager e.l.

Anonymkode: 4db99...003

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes absolutt at søsken bør få lov til å komme på slike tilsetninger, men det er jaggu ikke for mye forlangt at de oppfører seg! Kan ikke barna sitte i ro mens det er fremføringer på scenen så får foreldrene gå ut med dem. Ferdig snakka. Det er ufattelig respektløst ovenfor barna som har øvd inn en forestilling at foreldrene lar småsøsken forstyrre. 

Når jeg var liten var min lillebror alltid med mamma og pappa. Dersom han gikk lei (noe han gjorde ganske ofte) så gikk en av dem ut med han noen minutter før de kom inn igjen. De fleste foreldrene til de andre barna gjorde det samme. Skulle virkelig bare mangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da får du la være å gå. Det går kun utover ditt eget barn, mens å dra med seg småsøsken går utover alle.

Anonymkode: 82aeb...2dc

Nei vettu hva. Man lar ikke et skolebarn være det eneste barnet som ikke har foreldre til stede på avslutning. Jeg går ut med minsten om det blir for mye bråk, men LITT barnebråk må man tåle på en barneskole.

Anonymkode: 43fcc...0fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.5.2016 at 14.08, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt imponert over at det faktisk kan bli temperatur i en tråd som omhandler dette. Er det ikke temmelig logisk at alle bør vise bare bittelitt omtanke mot andre, så blir det mye greiere?

Til småbarnsforeldre: Helt fint at du har med lillebror, men gå ut hvis han forstyrrer opplegget. Selv om han er søt, dreier ikke verden seg om ham hele tiden.

Til skolebarnsforeldre: Nei jøss, verden dreier seg ikke bare om ditt barn heller, du! Og han har nok forstyrret noen en gang i tiden han også. Si absolutt fra hvis sveiseblinde småbarnsforeldre lar treåringen stjele showet ved å jodle på scenekanten, det er helt lov. Men at småbarn er så innmari forstyrrende at det er et kjempeproblem i alle situasjoner har jeg vondt for å tro. Snakker om kua som glemte at den har vært hatt kalv. :roll:

Djises!

Anonymkode: 3b078...44d

Veldig enig med deg. Jeg synes mange her viser overraskende lite toleranse for andre, spesielt med tanke på at de selv har eller har hatt små barn. Hverken juleforestillingen eller verden går under om det er litt forstyrrelser fra småbarn (selvfølgelig går man ut hvis noen begynner å hyle). Det å ta hensyn går faktisk begge veier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...