Gå til innhold

Mindre søsken på sommeravslutning...!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner jeg må lufte litt tanker og frustrasjon. Jeg har barn i barneskolealder (småskolen), og i dag var det sommeravslutning for hele trinnet. De sang sanger, fremførte små sketsjer og skuespill. Samtidig som dette pågår er det småsøsken som løper rundt i salen, henger i ribbeveggen og leker med utstyret i gymsalen. Det var også noen som kom opp på scenen for å hilse på de som sang. Er dette normalt?

Kjente at jeg ble ordentlig irritert på de som lar barna sine hoie og skrike slik mens andre barn opptrer. Barna skulle snakke/lese en og en i mikrofon, og var tydelig nervøse. Så er det samtidig masse barnehagebarn som løper rundt og er ikke det grann interessert i å se på!? Hva tenker foreldrene med? Jeg hadde med et mindre søsken, og h*n var pent nødt til å sitte sammen med meg og se på. Er det bare jeg som reagerer på at andre lar sine barn løpe rundt og forstyrre så til de grader når noen har opptreden? 

Anonymkode: f448f...7ba

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er tusen andre her inne som er enige med deg. Jeg er enig i at barn bør læres å være stille når slikt pågår, men har samtidig forståelse for at det kan skje glipper. Opplevde forresten det samme på en dugnad, mange småbarn var med foreldrene og kom bort og plaget de voksne som skulle arbeide. En voksen dame som hadde med sin datter som hjalp henne sa høyt og tydelig etterhvert at "nei, du kan ikke være her, jeg har nok med å passe på mitt eget barn", da det kom bort en gutt som maste.

Anonymkode: e384b...7c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er utrolig respektløst. Hovedsakelig av foreldrene, så klart.

Anonymkode: d8f2d...06a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange foreldre er dessverre ikke i stand til å lære barna sine normal folkeskikk. Jeg tror det i mange tilfeller er en misforstått tanke om at barn skal få utfolde seg/utforske osv. Ja klart barna skal få gjøre det! Men man må jo samtidig balansere dette med lærdom om at man skal ta hensyn til andre mennesker, være høflig osv; normal folkeskikk rett og slett. Den balansegangen er det mange foreldre som ikke klarer. 

Anonymkode: 88efd...a75

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolen jeg jobber på, har vi løst der slik at avslutningsfesten kun er for elevene på trinnet og deres foreldre. Småsøsken kan ikke bli med, ikke større søsken heller. Dette er egentlig av plasshensyn ,  men når jeg hører dette, er jeg veldig glad for at 7.klasse elevene får skinne uten forstyrrelser. 

Endret av tirben
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, tirben skrev:

På skolen jeg jobber på, har vi løst der slik at det avslutningsfesten kun er for elevene på trinnet og deres foreldre. Småsøsken kan ikke bli med, ikke større søsken heller. Dette er egentlig av plasshensyn ,  men når jeg hører dette, er jeg veldig glad for at 7.klasse elevene for skinne!

For en idiotisk løsning. Stakkars barn som ikke får foreldrene sine med fordi de må være hjemme med barn.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Silfen skrev:

For en idiotisk løsning. Stakkars barn som ikke får foreldrene sine med fordi de må være hjemme med barn.

De får skaffe barnevakt da! Det greier man for et par timer. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen foreldre forstår ikke det du ts har forstått, at dette er respektløst og forstyrrende  i forhold til dem skom skal fremføre. 

Anonymkode: 680c5...796

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer akkurat fra skoleavslutning selv i dag, og jeg satt og irriterte meg over akkurat det samme selv! Det var virkelig ødeleggende! Lurer på om enkelte foreldre mangler helt sosiale antenner. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som alenemamma har alltid hatt med søsken på ulike ting som gjelder det andre søsken. Jeg hadde fått problemer om søsken ikke kunne ha vært med som tirben her skriver om. Ikke alle har barnevakt tilgjengelig og ikke alle har økonomi til å betale en barnevakt.Jeg sørger for at søsken er relativt rolig og ikke gjør for mye av seg. Jeg går ut om nødvendig. 

11 minutter siden, tirben skrev:

På skolen jeg jobber på, har vi løst der slik at avslutningsfesten kun er for elevene på trinnet og deres foreldre. Småsøsken kan ikke bli med, ikke større søsken heller. Dette er egentlig av plasshensyn ,  men når jeg hører dette, er jeg veldig glad for at 7.klasse elevene får skinne uten forstyrrelser. 

 

Anonymkode: ab264...be5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg som alenemamma har alltid hatt med søsken på ulike ting som gjelder det andre søsken. Jeg hadde fått problemer om søsken ikke kunne ha vært med som tirben her skriver om. Ikke alle har barnevakt tilgjengelig og ikke alle har økonomi til å betale en barnevakt.Jeg sørger for at søsken er relativt rolig og ikke gjør for mye av seg. Jeg går ut om nødvendig. 

 

Anonymkode: ab264...be5

Hvis du hadde avtalt det med oss, så hadde du fått tatt med deg barna dine. Vi gjør unntak for de vi vet har lite nettverk. Og hvis dere lurer på hvordan vi vet det, så kjenner vi familiene ganske godt når elevene går I 7.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med TS. Og vi har stort sett med småsøsken da vi ikke har besteforeldre i nærheten. Klart vi kan spørre noen naboer eller venner, men da skal det være en svært viktig sak. 

Våre får ikke herje når det er tid for å se og lytte. De må lære seg at det er en tid og sted for alt, og man skal ta hensyn. Det er ikke bestandig så lett hvis mange andre barn får herje!

Det er jo enkelte grenseløse foreldre som lar gullet stabbe rundt presten og plukke på sløret under vielser også... barnet er jo så nyyyydelig i alt det gjør...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd noe slikt, men hvis det er slik synes jeg også det er respektløst. Vi har selv med yngre søsken på skoleavslutningen og de sitter pent og ser på. De fleste som har yngre søsken har dem med og jeg har ennå til gode å se noen som ikke oppfører seg. Det har virkelig aldri skjedd. Jeg kan ikke tro at barna på vår skole har eksepsjonelt veloppdragne søsken så jeg kan ikke skjønne at dette er et generelt problem egentlig. Jeg er forøvrig sjeleglad for at både skolen og barnehagen er så inkluderende at hele familien er velkommen på avslutninger, sommerfester og alt som er. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, TS.

Nå har jeg ofte med småsøsken selv (skaffer ikke barnevakt for dette, nei, og vår eneste slektning har allerede sittet barnevakt når det har vært foreldremøter på flere klassetrinn, barnehagedugnad etc- det er ikke som om EN skoleavslutning er det eneste som skjer i løpet av semesteravsluningen...), og synes selvsagt det er helt greit at andre har med sine. At det stabber noen ettåringer bakerst i lokalet gjør meg ingenting, men dersom det blir gråt eller forstyrrende atferd er løsningen latterlig enkel: man gå ut. For fokus må jo være på barna som underholder, det burde være selvsagt.

Anonymkode: 3b078...44d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvorfor ikke si fra til barna selv? Jeg har kjeftet på andres unger både på skoleavslutninger, butikken og kirken jeg. Spiller ingen rolle om det er mitt barn eller ikke, de har å sitte pent når noen fremfører noe og ikke bråke. Så jeg går strake veien bort og sier "Nå må dere sette dere ned og være stille" med streng stemme. Null problem, ungene hører jo ofte bedre på fremmede enn sine egne foreldre. 

Anonymkode: 45d35...d5a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, tirben skrev:

De får skaffe barnevakt da! Det greier man for et par timer. 

Ååhh. Der er akkurat det som er vanskelig med typisk skoleavslutninger og man har flere barn. Vi har mulighet til barnevakt. Vi har ikke mulighet til barnevakt på dagtid som kan hente i barnehagen. Det kunne gått, og kan gå, men slett ikke de ukene der det er grillfest på SFO, avslutning på skolen, sommerfest i barnehagen, avslutning på kor, dans, svømming, dugnad i bhg, dugnad i sameiet osv. Det er nå, og noen uker før jul der det blir mye oppmøte. Vi skaffer barnevakt når vi MÅ, skoleavslutning er ikke en av 'MÅ'-situasjonene.

altså, jeg føler meg truffet, selvom vi selvsagt hysjer, truer og bestikker de små så godt vi kan. Men resten av arrangementet kan alle barn fly rundt på lekeplassen, mens de får pølser og saft, vanskelig å se det som en av de arrangementer der lillesøster bør holdes helt unna. Og vi fikk akkurat en slik invitasjon der det står "til foreldre, barn, lærere OG SØSKEN. 

Og på et eller annet nivå og tidspunkt må de små lære seg å sitte stille og følge med. Enig med trådstarter at det er en uting hvis de løper rundt og er høylytte, men å sitte stille, følge med, kjede seg i ti minutter, der er slike arrangement en finfin start til å øve på det. 

Altså, jeg er enig med ts i at småsøsken ikke skal forstyrre. Men den der: "Bare å ta seg fri fra jobben ", "bare å skaffe barnevakt DEN ENE viktige gangen"... Det er to ganger i uka det, nesten året rundt. 

Anonymkode: ddf01...5bb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig med med TS! Bråkete småsøsken har ingen ting på slike arangemeter å gjøre! Da får foreldrene enten skaffe barnevakt, eller dele seg, slik at en er på avslutting og en er hjemme med bråkmakerne...

Jeg ble foresten rimelig irritert her om dagen, da vi var på førskoledag med 6 åringen. Barna ble ropt opp i grupper, og gikk til klasserommene, og vi voksne skulle ha foreldremøte/info fra rektor.

Og det var veldig mange foreldre der, som hadde med seg småbarn fra 6 mnd til 2 år! Fy fader for ett bråk! De hylte, lo og løp rundt, så det var nesten umulig å høre hva rektor sa... Hva tenker disse foreldrene med egentlig???

Alle vet jo at så små unger bråker, og dermed ikke kan være med på seriøse og viktige møter.

Og det er jo spessielt unødvendig når begge foreldrene er der....

Anonymkode: 46933...ae3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, tirben skrev:

De får skaffe barnevakt da! Det greier man for et par timer. 

Nei det gjør ikke alle. Jeg er alene med to små og har aldri mulighet for barnevakt. Enten må mindre søsken være med, eller så kan ikke jeg gå på avslutningen. Hva er værst?

Anonymkode: 43fcc...0fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...