Gå til innhold

Baby 6 mnd. Ligge å syte alene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei lita ei som har begynt å rope og syte for ag vi skal komme inn når hun legger seg. Blid som ei som når vi kommer inn og syter så fort vi er utav rommet. Gråter aldri. Er veldig imot at babyer ikke skal bli hørt eller gråte seg i søvn. Men hva gjør vi her?  Det blir jo verre når vi går inn hver gang hun roper?? Før lå vi der til hun sovnet å holdt hånden, men dette har vi vent henne av og det har gått helt fint og gått utav rommet. Men nå har hun vært alik en uke. 

Anonymkode: c7a94...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min var helt lik. Lå og småsutret alene, men glad og fornøyd så fort jeg kom inn. Jeg prøvde mye, men følte helt ærlig ikke at det hjalp i lengden. Noen ganger lot jeg han ligge alene til det enten ble gråt, eller han sovnet. Gråt han, gikk jeg inn med en gang. 

Dette var kun perioder, men gjorde det samme hver gang. Problemet er at han fortsatt er litt sånn (snart 2 år). Jeg spør om det er greit at mamma går ut av rommet, og avhengig av humør og dagsform, svarer han om det er ok eller ikke. Noen ganger ombestemmer han seg når jeg har gått ut, og setter i gang en konsert for å få meg til å komme tilbake. 

Han sovner som regel i løpet av 5-10 minutter, som oftest uavhengig av om jeg er der eller ikke. 

Anonymkode: 45243...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært slik her periodevis også, nå er han over 1 år. Jeg tenker at alt sånn kommer I perioder, så er blitt vant til det. Tror det bare er noe du må regne med fremover, og stå I det når det står på, det går nok over☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan la en 6 mnd gammel baby sutre. 

Anonymkode: 494bb...e30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ikke tar lengre tid enn 5-10 minutter hadde jeg latt barnet sutre (ikke gråte eller være lei seg) til det sovna. 
Min på 2 år driver fortsatt på slik i perioder. Ganske slitsomt, men jeg pleier bare å snakke gjennom døren og si at jeg er her og at nå må du sove. Trenger kanskje bare bekreftelse på at mamma er der, og ikke forsvinner når han eller hun ikke seg henne. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri gått inn til mine barn hverken når de har ligget sånn eller når de har grått. Da har jeg visst at detbare var en måte å fåoppmerksomhet på. Har vært veldig konsekvent. Barn har ikke vondt av å ligge og gråte litt. Mine vente seg fort av det, da detikke var noen vits likevel. De er sunne og glade barn i dag. Før i tiden var det aldri vanlig å sprine inn ved litt syting eller gråt. La da bare holde  på en stund, så venner de seg av med det. Jeg har heller aldri lagt opp til så mange aktivitere, lot de kjede seg litt og finn på ting selv.Nå er jeg litt eldre enn mange her, og det var mere vanlig før.

Anonymkode: b4683...f08

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri gått inn til mine barn hverken når de har ligget sånn eller når de har grått. Da har jeg visst at detbare var en måte å fåoppmerksomhet på. Har vært veldig konsekvent. Barn har ikke vondt av å ligge og gråte litt. Mine vente seg fort av det, da detikke var noen vits likevel. De er sunne og glade barn i dag. Før i tiden var det aldri vanlig å sprine inn ved litt syting eller gråt. La da bare holde  på en stund, så venner de seg av med det. Jeg har heller aldri lagt opp til så mange aktivitere, lot de kjede seg litt og finn på ting selv.Nå er jeg litt eldre enn mange her, og det var mere vanlig før.

Anonymkode: b4683...f08

Dette er utdatert måte å tenke på. klart at mamma har lov til  å være borte i 10 minutter, men babyen din er ikke "slem" og gjør det ikke "med vilje for å få oppmerksomhet"

enste de lære er at moren ikke svarer på barnets eneste kommunikasjonsmåte (gråt)

Anonymkode: 47bbf...fda

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er utdatert måte å tenke på. klart at mamma har lov til  å være borte i 10 minutter, men babyen din er ikke "slem" og gjør det ikke "med vilje for å få oppmerksomhet"

enste de lære er at moren ikke svarer på barnets eneste kommunikasjonsmåte (gråt)

Anonymkode: 47bbf...fda

Utdatert eller ikke. Man gjorde det før i min tid og ingen tok skade av det. Babyer og barn lærer fort hvordan de skal få viljen sin. Å begynne å gå inn hver gang de sutrer eller gråtet , var helt uatuelt for min del.  Jeg visste når ting bare var sutring og klagegråtog når det virkelgi var noe som stod på. Det er en forskjel på det. Barna mine lærte at det ikke er noen vits i å ligge slik . Og de visste også at var det fare på ferde kom  moren

Anonymkode: b4683...f08

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utdatert eller ikke. Man gjorde det før i min tid og ingen tok skade av det. Babyer og barn lærer fort hvordan de skal få viljen sin. Å begynne å gå inn hver gang de sutrer eller gråtet , var helt uatuelt for min del.  Jeg visste når ting bare var sutring og klagegråtog når det virkelgi var noe som stod på. Det er en forskjel på det. Barna mine lærte at det ikke er noen vits i å ligge slik . Og de visste også at var det fare på ferde kom  moren

Anonymkode: b4683...f08

Det er forskning som tilsier at Ferbermetoden kan gi skader, og lære barnet å gi opp av apati. Ikke fordi det er bra for dem. Det er derfor ingen helsestasjoner idag anbefaler at barn skal gråte alene. 

Til TS: du kan helt fint la barnet klage litt, og du merker forskjell på eskalerende gråt/usikkerhet og bare litt relativt kortvarig sutring. 

Mange barn blir og forstyrret av jevnlig stimuli, så du må bare vurdere en mellomting. 

Anonymkode: ca247...3b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utdatert eller ikke. Man gjorde det før i min tid og ingen tok skade av det. Babyer og barn lærer fort hvordan de skal få viljen sin. Å begynne å gå inn hver gang de sutrer eller gråtet , var helt uatuelt for min del.  Jeg visste når ting bare var sutring og klagegråtog når det virkelgi var noe som stod på. Det er en forskjel på det. Barna mine lærte at det ikke er noen vits i å ligge slik . Og de visste også at var det fare på ferde kom  moren

Anonymkode: b4683...f08

Er det ikke slitsomt å ha fingrene dypt inne i ørene? Hallo, man må tilpasse seg ny informasjon. ingen tok skade av det? hva vet du om det?

Jeg mener at BABYER er for små til å "oppdras", Faktisk kan ingen oppdras før de forstår HANDLING -> KONSEKVENS

Eneste barnet ditt lærte er at når man kommuniserer med deg på den eneste måten man har, så holder du deg igjen for ørene. Og jeg begynner å forstå det jeg også!

Anonymkode: 47bbf...fda

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utdatert eller ikke. Man gjorde det før i min tid og ingen tok skade av det. Babyer og barn lærer fort hvordan de skal få viljen sin. Å begynne å gå inn hver gang de sutrer eller gråtet , var helt uatuelt for min del.  Jeg visste når ting bare var sutring og klagegråtog når det virkelgi var noe som stod på. Det er en forskjel på det. Barna mine lærte at det ikke er noen vits i å ligge slik . Og de visste også at var det fare på ferde kom  moren

Anonymkode: b4683...f08

http://www.dagbladet.no/2012/02/28/kultur/debatt/kronikk/babygrat/oppvekst/20440289/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh jeg blir så matt av de som sier at de tok ikke skade av det før, bla bla... Altså det er ikke sånn at de får en tydelig blåveis eller noe synlig av dette, men personligheten formes av hva de opplever og erfarer fra de er små. Jeg har studert pedagogikk og lest endel forskning og der sier de at barn som ikke blir tatt opp når de er små når de gråter lærer seg at voksne ikke er til å stole på og tilkaller ofte ikke hjelp selv om de trenger det feks i bhg hvis de slår seg. Og dette kan utvikle seg videre. Så det å si at det går fint siden det har gått bra før er et tynt argument som rett og slett ikke holder! Og da mener jeg i alle sammenhenger! 

Beklager utblåsningen, men blir bare så frustrert av slike utsagn. 

 

Anonymkode: d7590...dcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er like greit å gå inn hver eneste pipp i 3 år fordi de kan ta skade av å ligge der alene og sutre/gråte litt?  Da kan dere kose dere i det søvnløse utmattet tåke deres. 

Anonymkode: 0ab51...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...