Gå til innhold

På tide å bli selvstendig - hva kreves?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må bare si først: jeg trenger ikke kritiske tilbakemeldinger og utpsyking. Fått nok nå. 

Jeg har hele livet få sydd økonomiske puter under armene av foreldrene mine. Når jeg ble 18 ble dette hyppigere, jeg tror som en måte å ikke  miste meg. Er enebarn og vi har liten familie. Selvsagt har jeg tatt godt imot disse pengene og gode. Men jeg har også måtte slite med konsekvensen av å være avhengig. Jeg har måttet tåle ustoppelig kritikk, utpsyking, hele tiden høre jeg ikke er god nok, bra nok, tynn smart pen nok, og det av min mor! Jeg har til og med tatt imot en jobb, fordi jeg ikke fikk en på vanlig måte, av min stefar. Og nå sitter jeg fint i det. Men jeg klarer ikke mer. Grensen er nådd. Jeg er nå 25 år. Problemet er at jeg vet ikke hvilke skritt jeg skal ta nå. Hvordan blir jeg økonomisk uavhengig? Hvordan passer jeg på at alt av forsikringer er på plass? Jeg er så grønn... Skatt? Jeg bare regner med at alt skjer automatisk. Har noen en liste? Kanskje jeg skal se hva utlendinger må ordne når de flytter til Norge,der står sikkert mye nyttig?

Anonymkode: b13c5...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viktigste er at du får deg en jobb som dekker forbruket ditt. Mulig du må kutte ned forbruket og vaner, men sånn er det bare hvis man vil være økonomisk uavhengig. Bedre jobb og fetere lønn får man etter hvert som man blir eldre. Flytt ut (hvis du bor hjemme) og skaff et bosted med månedlige utgifter som du klarer å dekke med lønnen. 

Skatt... ja, du betaler vel skatt på jobben du har (hatt)? Ta kontakt med skatteetaten. Deretter tar du kontakt med noen forsikringsselskap som gir deg tilbud på ulike forsikringer. Jo flere du har i ett selskap, jo bedre pris får du. Avhengig av jobben kan du muligens ikke få dekket alle forsikringer med en gang, men ta de viktigste først. 

Tenker det er et godt sted å begynne. Sett opp månedlig budsjett og hold regnskap. 

Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må bare si først: jeg trenger ikke kritiske tilbakemeldinger og utpsyking. Fått nok nå. 

Jeg har hele livet få sydd økonomiske puter under armene av foreldrene mine. Når jeg ble 18 ble dette hyppigere, jeg tror som en måte å ikke  miste meg. Er enebarn og vi har liten familie. Selvsagt har jeg tatt godt imot disse pengene og gode. Men jeg har også måtte slite med konsekvensen av å være avhengig. Jeg har måttet tåle ustoppelig kritikk, utpsyking, hele tiden høre jeg ikke er god nok, bra nok, tynn smart pen nok, og det av min mor! Jeg har til og med tatt imot en jobb, fordi jeg ikke fikk en på vanlig måte, av min stefar. Og nå sitter jeg fint i det. Men jeg klarer ikke mer. Grensen er nådd. Jeg er nå 25 år. Problemet er at jeg vet ikke hvilke skritt jeg skal ta nå. Hvordan blir jeg økonomisk uavhengig? Hvordan passer jeg på at alt av forsikringer er på plass? Jeg er så grønn... Skatt? Jeg bare regner med at alt skjer automatisk. Har noen en liste? Kanskje jeg skal se hva utlendinger må ordne når de flytter til Norge,der står sikkert mye nyttig?

Anonymkode: b13c5...ee6

Søk andre jobber. Les nyttige tips på nav.no. Det holder med innboforsikring. Du kan søke opp billigste forsikring på nettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg Digipost eller E-boks slik at ikke foreldrene dine får anledning til å lese posten din. 

Vet du hvordan du bruker nettbanken? 

Har du sett på når foreldrene dine har levert selvangivelse for deg? 

Anonymkode: a0c65...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: all ære til deg for å ta skrittet ut i selvstendigheten! :klem:

Jeg har selv en fortid som det andre sikkert vil kalle for "jævlig bortskjemt", men som for min del handlet om å være under konstant kontroll fra min mor. Ja jeg har fått mye og hatt et "bra" liv materielt sett, men jeg har manglet så mange brikker for å bygge meg selv som menneske og alltid følt en viss skam for det jeg manglet av evner til å bryte meg fri.

Mitt beste råd er å ta ett steg av gangen. Skaff deg en jobb (med mindre du kan fortsette i den du har nå): søk på alt og les deg opp på alle mulige tips for å komme inn et sted.

Når du har inntekt kan du se etter en leiebolig og kjøpe innboforsikring.

 

Anonymkode: 26e6d...079

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar penger! Spar deg opp en buffer, så du greier å håndtere voksenlivet.

Du trenger depositum på leilighet, og du kommer til å trenge å ha noe i bakhånd om noe skjer. Ikke gøy å måtte krabbe hjem og be om hjelp like etter at du flyttet ut for å bli selvstendig. 

I forhold til forsikringer, så trenger du innboforsikring. Resten kan du ta etter hvert. 

Skatteetaten sender en forhåndsutfylt selvangivelse digitalt, logg inn på altinn.no og gjør deg kjent der. Som regel er den nokså rett, om det ikke er spesielle ting som skal føres inn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du egen bankkonto som bare du har tilgang til, med kort og bankID?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Ikke skaff deg kredittkort eller noe slikt, for å bruke fritt vilt hvis du egentlig ikke har penger til dette - da risikerer du å havne hos TV-programmet til Luksusfellen. :)

Enkelte kredittkort kan riktignok gi noen prosenter tilbake her og der - for eksempel ved kjøp i dagligvarebutikker, kjøp av drivstoff og lignende. Da kan man jo faktisk spare en hundrelapp (eller flere) i året. Men da burde du jo selvfølgelig sette deg inn i hvordan man betaler kredittkort-regningene, hva slags betalingsfrist (alt fra fjorten dager, og opp mot førti eller femti dager) der er - og ALDRI bruk mer penger du har råd til. Ikke kjøp alt mulig slags krimskrams, dilldall og alt mulig som du egentlig ikke har behov for heller...

Anonymkode: 2f80c...bbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enrandomperson
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må bare si først: jeg trenger ikke kritiske tilbakemeldinger og utpsyking. Fått nok nå. 

Jeg har hele livet få sydd økonomiske puter under armene av foreldrene mine. Når jeg ble 18 ble dette hyppigere, jeg tror som en måte å ikke  miste meg. Er enebarn og vi har liten familie. Selvsagt har jeg tatt godt imot disse pengene og gode. Men jeg har også måtte slite med konsekvensen av å være avhengig. Jeg har måttet tåle ustoppelig kritikk, utpsyking, hele tiden høre jeg ikke er god nok, bra nok, tynn smart pen nok, og det av min mor! Jeg har til og med tatt imot en jobb, fordi jeg ikke fikk en på vanlig måte, av min stefar. Og nå sitter jeg fint i det. Men jeg klarer ikke mer. Grensen er nådd. Jeg er nå 25 år. Problemet er at jeg vet ikke hvilke skritt jeg skal ta nå. Hvordan blir jeg økonomisk uavhengig? Hvordan passer jeg på at alt av forsikringer er på plass? Jeg er så grønn... Skatt? Jeg bare regner med at alt skjer automatisk. Har noen en liste? Kanskje jeg skal se hva utlendinger må ordne når de flytter til Norge,der står sikkert mye nyttig?

Anonymkode: b13c5...ee6

Grant Cardone er mannen du skal følge; https://www.youtube.com/user/GrantCardone
Han var faktisk 25 år han også da han snudde livet sitt opp ned. Han var i en veldig depressiv periode helt til han fylte 25 år, da bestemte han seg for å gjøre noe. I dag er han rangert som top 10 innflytelsesrike CEO i verden, og har hundrevis av gratis videoer på youtube. Ta imot hans tips, så tror jeg du kan komme langt. 
Jeg er forøvrig 21 student selv, og store drømmen min er å starte for meg selv i framtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enrandomperson
2 timer siden, Juniper skrev:

Spar penger! Spar deg opp en buffer, så du greier å håndtere voksenlivet.

Du trenger depositum på leilighet, og du kommer til å trenge å ha noe i bakhånd om noe skjer. Ikke gøy å måtte krabbe hjem og be om hjelp like etter at du flyttet ut for å bli selvstendig. 

I forhold til forsikringer, så trenger du innboforsikring. Resten kan du ta etter hvert. 

Skatteetaten sender en forhåndsutfylt selvangivelse digitalt, logg inn på altinn.no og gjør deg kjent der. Som regel er den nokså rett, om det ikke er spesielle ting som skal føres inn. 

En sentral ting: spar for å investere, ikke spar bare for å spare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på SIFOs referansebudsjett. Hvis du leser hele PDFen du kan laste ned på den siden, så ser du hva som er ganske vanlig å kunne klare seg med av penger til ganske vanlige poster. Ta en kikk på finn.no i byen du bor og se på hva ett- og toroms leiligheter koster. Hvis det koster mer enn du har råd til, må du se deg om etter et kollektiv og bo med andre.

Å lage mat selv er en fin måte å spare penger, kanskje lære noe nytt og få kunnskap om hva en sunn kropp trenger for å fungere. Ta en kikk på kostrådene til Helsedirektoratet og hvis du trenger å lære matlaging finnes det en haug youtube-videoer.  Skatt trekkes fra lønnslippen din av arbeidsgiver, så begynn med å se på siste lønnsslipp. I slutten av juni kommer også skatteoppgjøret, som sier om du har betalt for lite, for mye eller helt riktig mengde skatt. Skatteetaten har en fin facebookside der de også svarer på spørsmål. Forsikring er ofte en del av medlemsfordeler, så sjekk om du er medlem av f.eks. OBOS eller en fagforening, for da får du bedre vilkår og du slipper å tenke så mye selv.

Jobbet du i fjor? Da vil du i juni få feriepenger i stedet for lønn. Dvs. at av alt du tjente i fjor er det trukket penger til ferien din i år, men fordi du ikke jobber i ferien din vil du bli trukket i lønn. Feriepenger er altså ikke lønn. Hvis du har jobbet fulltid vil feriepengene i sum bli mer enn en vanlig månedslønn, så det kan være en fin anledning for deg til å lage deg en økonomisk buffer eller ha depositum til en leilighet.

Ellers har ung.no mange gode svar på "dumme" spørsmål. Lykke til!

Anonymkode: d47a2...8bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...