Gå til innhold

Skal studere i Stavanger, hvor er det best å bo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, hvor er det best å bo? Har selvfølgelig vært tidlig ute å søkt på en del studieboliger, men vet at det er mer å spare om jeg leier av en privat, eller? Og ikke minst finere enn studieboligene. 😌

Har sett litt på Finn.no, men vet ikke hvilket område som er nærmest, noen som kunne hjulpet meg litt og eventuelt kommet med noen tips?

Anonymkode: 369d5...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søkte du før fristen? Hvis ikke får du garantert IKKE studentbolig i Stavanger. Jeg søkte før fristen (15. april) og er rundt nr. 80 på venteliste for singelboliger.. Så jeg får neppe noe jeg heller. Det er selvfølgelig mye billigere og ikke minst tryggere å leie av studentsamskipnaden fremfor av privatpersoner, det sier seg selv. Med privatpersoner har du ingen garanti for at du ikke plutselig blir oppsagt, for at ting som blir ødelagt og som er utleiers ansvar faktisk blir fikset, at de ikke har en ekstranøkkel og går inn i hybelen mens du er borte osvosv.. Derfor jeg helst ikke vil på privatmarkedet om jeg kan unngå det. Også har du de som prøver å tvinge deg til å innbetale depositum til deres private konto - er du så dum ser du aldri de pengene igjen.. Jeg kjenner så mange som har hatt forskjellige problemer med private utleiere at jeg tror det er flere uærlige enn ærlige. Mye dritt folk finner på når det er penger involvert, og nå som folk begynner å stresse i Stavanger fordi de mister jobbene sine og går ned i lønn osv. (og ikke ønsker å gå ned i levestandard) så er faren stor for at mange blir desperate etter å få inn penger. Har ikke noe sans for det der. 

Nærmeste er Ullandhaug, hvor UiS ligger. Det lureste er å bruke kartet og måle avstand + se etter mulige gå-ruter og busser som går forbi. Jeg fant feks en lovende hybel for en stund siden med en helt ok pris, og tenkte at det var for godt til å være sant - viste seg at det tok omtrent 1 time med buss for å komme seg til UiS, og at hybelen var på en slags øy laaaaangt utenfor sentrum. Og da blir det dyrt likevel + tidkrevende, så det droppet jeg.

Anonymkode: df6e1...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søkte du før fristen? Hvis ikke får du garantert IKKE studentbolig i Stavanger. Jeg søkte før fristen (15. april) og er rundt nr. 80 på venteliste for singelboliger.. Så jeg får neppe noe jeg heller. Det er selvfølgelig mye billigere og ikke minst tryggere å leie av studentsamskipnaden fremfor av privatpersoner, det sier seg selv. Med privatpersoner har du ingen garanti for at du ikke plutselig blir oppsagt, for at ting som blir ødelagt og som er utleiers ansvar faktisk blir fikset, at de ikke har en ekstranøkkel og går inn i hybelen mens du er borte osvosv.. Derfor jeg helst ikke vil på privatmarkedet om jeg kan unngå det. Også har du de som prøver å tvinge deg til å innbetale depositum til deres private konto - er du så dum ser du aldri de pengene igjen.. Jeg kjenner så mange som har hatt forskjellige problemer med private utleiere at jeg tror det er flere uærlige enn ærlige. Mye dritt folk finner på når det er penger involvert, og nå som folk begynner å stresse i Stavanger fordi de mister jobbene sine og går ned i lønn osv. (og ikke ønsker å gå ned i levestandard) så er faren stor for at mange blir desperate etter å få inn penger. Har ikke noe sans for det der. 

Nærmeste er Ullandhaug, hvor UiS ligger. Det lureste er å bruke kartet og måle avstand + se etter mulige gå-ruter og busser som går forbi. Jeg fant feks en lovende hybel for en stund siden med en helt ok pris, og tenkte at det var for godt til å være sant - viste seg at det tok omtrent 1 time med buss for å komme seg til UiS, og at hybelen var på en slags øy laaaaangt utenfor sentrum. Og da blir det dyrt likevel + tidkrevende, så det droppet jeg.

Anonymkode: df6e1...844

Takk for gode tips! :)

 

Heldigvis søkte jeg før april, var tidlig ute! Så håper for all del jeg får en studiebolig! 

Har du gått på UiS selv, eller? Bodd i de offentlige studieboligene? :)

Anonymkode: 369d5...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig som kan dra nytte av boligprisnedgangen i byen. Leieprisene har blitt veldig redusert, så du kan fint få et godt sted til en rimelig penge.

Stedmessig er jo Ullandhaug og Madlamark nærmest. Sannsynligvis er de dyrere, da det ligger ganske greit plassert. Ellers er Ullandshaugveien en strekning som går opp til universitetet, og har bussforbindelser fra Hillevåg i bunnen av bakken. Mange velger å bo på Våland/Eiganes/Tjensvoll. Dette er steder der du slipper lang kollektiv og du må ikke skifte buss. Byen er heller ikke dumt, men problemet er at det er trafikkort omtrent fra sentrum til skolen så du får litt ekstra vei derfra. Åsen er også nærme, ikke mer enn 15 minutt på sykkel. Det kan også være lurt å sjekke bussrutene på kolumbus.no Plotter du inn universitetet som endestopp får du opp de bussene som går opp til skolen. Bussnettet er litt rart i byen, så du må ofte (tåpelig nok) gjennom sentrum eller sentrumsveiene for å komme opp.

Hvis jeg skal anbefale steder å ikke lete

- Tasta: relativt langt unna. Du klarer det med en buss i rushet, ellers må du skifte i sentrum.

- Hundvåg : laaangt unna

- Storhaug: også et stykke unna, men veldig populært blant studenter så godt mulig de vet noe jeg ikke vet.

- Hinna er også et stykke unna om du skal belage deg på kollektivtransport.
 

Anonymkode: 409b2...95e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er heldig som kan dra nytte av boligprisnedgangen i byen. Leieprisene har blitt veldig redusert, så du kan fint få et godt sted til en rimelig penge.

Stedmessig er jo Ullandhaug og Madlamark nærmest. Sannsynligvis er de dyrere, da det ligger ganske greit plassert. Ellers er Ullandshaugveien en strekning som går opp til universitetet, og har bussforbindelser fra Hillevåg i bunnen av bakken. Mange velger å bo på Våland/Eiganes/Tjensvoll. Dette er steder der du slipper lang kollektiv og du må ikke skifte buss. Byen er heller ikke dumt, men problemet er at det er trafikkort omtrent fra sentrum til skolen så du får litt ekstra vei derfra. Åsen er også nærme, ikke mer enn 15 minutt på sykkel. Det kan også være lurt å sjekke bussrutene på kolumbus.no Plotter du inn universitetet som endestopp får du opp de bussene som går opp til skolen. Bussnettet er litt rart i byen, så du må ofte (tåpelig nok) gjennom sentrum eller sentrumsveiene for å komme opp.

Hvis jeg skal anbefale steder å ikke lete

- Tasta: relativt langt unna. Du klarer det med en buss i rushet, ellers må du skifte i sentrum.

- Hundvåg : laaangt unna

- Storhaug: også et stykke unna, men veldig populært blant studenter så godt mulig de vet noe jeg ikke vet.

- Hinna er også et stykke unna om du skal belage deg på kollektivtransport.
 

Anonymkode: 409b2...95e

Takk :) Gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor selv på Tjensvoll og er storfornøyd. En liten buss/sykkeltur unna, i tillegg til å ligge nært sentrum. Nå bor jeg hos kjæresten for en veldig billig penge, så vet ikke helt hvordan prisene o/l for å leie privat er i området. Lykke til! Hva skal du forresten studere? 

Anonymkode: 413ac...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor selv på Tjensvoll og er storfornøyd. En liten buss/sykkeltur unna, i tillegg til å ligge nært sentrum. Nå bor jeg hos kjæresten for en veldig billig penge, så vet ikke helt hvordan prisene o/l for å leie privat er i området. Lykke til! Hva skal du forresten studere? 

Anonymkode: 413ac...183

Hei :-) Jeg skal studere barnevernspedagogikk.

Ops, der var ikke jeg anonym lenger! :)

Endret av Paradoxx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde på Storhaug, gåavstand til sentrum der det går direkte buss til uni. Greit å bo nært sentrum, man vil jo gjerne ha butikker, cafeer, kino+++ i nærheten. Tror Storhaug er billigst også. Og turområder om du liker sånt..

Anonymkode: b29c8...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storhaug, Hillevåg, Tjensvoll, Våland, Madlamark (også andre deler av Madla), og Sandal er områder hvor det generelt er svært kort vei til UiS :) 

Anonymkode: 116c7...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville anbefalt deg å bo på Våland eller Storhaug hvis du vil bo nærme byen, mange studenter som bor der. Nærme sentrum hvor du kan ta buss direkte til UiS. Det er også kjempe kjekt å bo nærme sentrum under studietiden (det har i hvertfall jeg synes). Kjenner flere som også har bodd på studentboligene som ligger på UiS sine områder. Virker greit det også. Er små leiligheter, er vel 19 kvm. Anbefaler deg da å kjøpe en sovesofa slik at du både har sofa og seng. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bo privat ville jeg satset på Madlamark, Storhaug, Tjensvoll eller Våland. Her er det gode gå- og bussforbindelser til både universitetet og sentrum. 

Pga oljenæringen er det gode muligheter for å få en bra bolig på privatmarkedet om du ser nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Er ikke nødvendigvis problem å få studentbolig nå, SiS greide jo ikke leie ut alle boligene sine dette året, og reklamerte med at man bare kunne stikke innom dem og hente nøkkel på dagen, uten å søke. De har også latt være å øke prisene i år fordi de sliter med å få leid ut. Men det kan være lurt å følge med på det private, grunnen til at det er så mange ledige studentboliger er jo at det private nå er konkurransedyktige på pris. 

Ellers støtter jeg forslagene gitt i tråden. Ullandhaug er nærmest, Tjensvoll og Madlamark er i gang/sykkelavstand. Bor man på Tjensvoll er det også mulig å gå til byen (eller hjem fra byen hvis man vil spare penger på natta ;) ). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Daisy

Nærmeste til Universitetet er Madla, Tjensvoll, Ullandhaug, Bekkefaret (Saxamarka). Lykke til. Regner med det er en del leiligheter som står tomme nå pga oljenedturen så kanskje du er heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...