Gå til innhold

Bør jeg sette prøven(urin) i kjøleskap?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt en klamydia/mycoplasma/gonore-hjemmetest(urinprøve), men fikk ikke sendt den i dag. Prøven ble tatt i dag tidlig. På nettsiden deres står det at prøven holder seg godt, og at det ikke er krise å sende den på en fredag/lørdag nettopp av den grunn. Jeg skal sende den i morgen tidlig, men lurer på om jeg bør sette det i kjøleskapet nå over natten eller om romtemperatur er ok?

På forhånd takk!

Anonymkode: 277ff...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har urinprøven stått i innetemperatur i hele dag? Da trenger du neppe å sette den i kjøleskap. Det enkleste hadde vært om du tok en ny urinprøve i morgen tidlig elelr f sendt i kveld den du alt har tatt. 

Det høres ut som om du har en bruksanvisning? Hadde kjølespasoppbevaring vært viktig, så vil jeg anta dette hadde stått i bruksanvisningen? 

Anonymkode: deb33...5e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har urinprøven stått i innetemperatur i hele dag? Da trenger du neppe å sette den i kjøleskap. Det enkleste hadde vært om du tok en ny urinprøve i morgen tidlig elelr f sendt i kveld den du alt har tatt. 

Det høres ut som om du har en bruksanvisning? Hadde kjølespasoppbevaring vært viktig, så vil jeg anta dette hadde stått i bruksanvisningen? 

Anonymkode: deb33...5e4

Ja, den har stått i romtemperatur i hele dag. På bruksanvisningen og nettsiden står det ingenting om at den bør stå i kjøleskap. Eneste som står er at det ikke har noe å si om den blir sendt rett før helg/helligdager, "da den holder seg godt".

Kan jeg sende den i kveld da? Posten er stengt, og det er vel ingenting som blir sendt på denne tiden av døgnet? På den måten tenker jeg at det ikke har noe å si hvor vidt jeg sender den i kveld eller morgen tidlig? 

Prøven er allerede tatt, og lagt i det prøveglasset som fulgte med. Det var en væske i prøveglasset som urinen skulle blandes med, og da regner jeg med at jeg ikke bare kan kjøpe et nytt urinprøveglass uten den greia i. 

-TS

Anonymkode: 277ff...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Prøven har lang holdbarhet når den er tatt riktig og korken på røret er lukket.
Du trenger derfor ikke sende den samme dag. Den kan også sendes på fredager og opp mot helligdager, da evt. forsinkelse i postgangen ikke har noen betydning for holdbarheten på prøven.
Vi oppfordrer deg likevel til å sende inn prøven så raskt som mulig etter prøvetaking."

Dette er det eneste som står. Jeg tolker det dithen at oppbevaring i kjøleskap ikke er kjempeviktig... -TS

Anonymkode: 277ff...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten dytte denne - er det noen som vet? Bør jeg sette den i kjøleskap over natten og levere den i morgen tidlig, eller sende den i kveld som brev? -TS

Anonymkode: 277ff...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urin er et godt vekstmedium for bakterier (f. eks. proteus eller klebsiella). Det har allikevel neppe noen betydning for de prøvene du skal ta. Det som vil skje er at disse bakteriene vil spalte utea til ammoniakk, og prøvens pH vil stige. Setter du den i kjøleskap vil denne prosessen forsinkes. Det viktigste er at prøven er lukket, slik at den ikke kontamineres av noe.

Sett den gjerne i kjøleskap. Hadde det vært viktig, hadde du fått beskjed om det. Velg hva som er mest praktisk for deg.

Anonymkode: 385f4...ea2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det jo litt sent da...Men du kan poste den når som helst :) Selv om du hadde postet den tidligere i dag kan det hende posten hadde hentet pakker/brev for dagen...Og det som blir postet etter det må vente til i morgen. Dette har sikkert skjedd flere ganger med samme type prøve som du har tatt. Er nok ikke farlig at den har stått i romtemperatur og blir postet i morgen :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...