Gå til innhold

Bilferie med hund. Noen som har erfaring med kjølematte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi planlegger ferien ut i fra at vi har hund, og har bestemt oss for en flere dagers biltur rundt omkring i Norge. Nå går det rykter om at det skal bli en uvanlig varm sommer, og det er jo det store minuset ifht hund og bilferie.  Uansett er det greit å være godt forberedt i tilfelle varme dager. Det vi har tenkt på hittil;

*Har laget en liste med vakttelefoner i områdene vi skal besøke, og en oversikt over veterinærklinikker - i tilfellet det skulle skje noe.
*Pass til hunden. Skal mest sannsynlig ikke over grensa, men vet jo aldri hva som skjer. ( Ja, er klar over reglene ifht ormkur :) )
*Vinduene på bilen er sotet, men tenker kanskje å henge opp noe for å stenge solen/varmen ute.
*Det er strømuttak i bilen, både for vanlig ledning og sånn 12v greie - tenker evnt på en vifte. Noen med erfaring?
*Førstehjelpsskrin til hunden. Bandasjer, sårsalve, sårrens, sterilt saltvann, blodstopp, kull, zoolac. Har vi glemt noe?
*Mat, leker, seler selvfølgelig.
*Stor kanne med vann.

Så lurer jeg litt på dette med kjølematte. Er det noen som erfaring med noe slikt? Hvordan fungerer det? Ca pris? Er det verdt pengene, eller kan man lage noe tilnærmet selv?

Tar også i mot flere tips og råd, hvis noen har :) Gjerne ifht overnatting... Har ikke helt planlagt hvordan det skal gå for seg enda. Vet at noen overnattingssteder tar i mot dyr, men at disse ikke vokser på trær. I tillegg vil det jo være midt i høysesongen. Kan dessverre ikke bestille noe allerede nå, siden ting ikke er 100% sikkert ifht ferieuker enda.

Takk!
 

Anonymkode: 27f56...64e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kjørte over et par hundre mil med hunden i fjor, hadde heller inntrykk av at mange hoteller tok i mot hund :)

Hadde verken med kjølematte eller vifte, så kan ikke bidra der dessverre. :) Eneste problemet vi hadde, var å få i ham vann. For vi hadde med skål, som vi helte vann i. Ikke godkjent :P Her måtte faktisk mannen frem med hånden og gi vann fra den. 

Anonymkode: 1daa0...012

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hapi skrev:

Har inntrykk av at mange hotell tar imot hunder.

Etpar bra tips her, men det er for parkering da, ikke for kjøring:
http://hundesonen.no/topic/81525-krok-til-bakluke/

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjørte over et par hundre mil med hunden i fjor, hadde heller inntrykk av at mange hoteller tok i mot hund :)

Hadde verken med kjølematte eller vifte, så kan ikke bidra der dessverre. :) Eneste problemet vi hadde, var å få i ham vann. For vi hadde med skål, som vi helte vann i. Ikke godkjent :P Her måtte faktisk mannen frem med hånden og gi vann fra den. 

Anonymkode: 1daa0...012

Takk! :) Da har nok jeg gjort for dårlig research og forhørt meg med feil folk, supert at mange tar i mot hund! Gjør jo ting mye enklere.

Kjempesmart med sånn krok, kan jo være at det blir noe parkering hvor hunden har det bedre i bilen, så lenge forholdene tillater det.

Kjenner til det der ''vil-ikke-drikke-vann'' problemet. Er veldig dårlig til å drikke han her også, dessverre. Vanner ut alle måltider, sånn at han i allefall får i seg noe væske. Heldigvis er han litt mere drikkevillig når det er varmt.

3 timer siden, Jessica skrev:

Åh, jeg blir så glad for å lese tråden din 😍 Ekte hundeelsker jo. 

Så hyggelig å høre, tusen takk :) ( Nå er det sikkert noen som klorer ut øya sine, men det er jo ''babyen'' min :fnise: Og ja, den blir fortsatt behandlet som en hund, for de som får helt fnatt :tongue: )

Anonymkode: 27f56...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Takk! :) Da har nok jeg gjort for dårlig research og forhørt meg med feil folk, supert at mange tar i mot hund! Gjør jo ting mye enklere.

Kjempesmart med sånn krok, kan jo være at det blir noe parkering hvor hunden har det bedre i bilen, så lenge forholdene tillater det.

Kjenner til det der ''vil-ikke-drikke-vann'' problemet. Er veldig dårlig til å drikke han her også, dessverre. Vanner ut alle måltider, sånn at han i allefall får i seg noe væske. Heldigvis er han litt mere drikkevillig når det er varmt.

Så hyggelig å høre, tusen takk :) ( Nå er det sikkert noen som klorer ut øya sine, men det er jo ''babyen'' min :fnise: Og ja, den blir fortsatt behandlet som en hund, for de som får helt fnatt :tongue: )

Anonymkode: 27f56...64e

Skulle ønske flere hadde behandlet babyen sin  slik. Heldig dere som har hverandre . Folk har alltid noe å klage på. Kjærlighet til sine dyr er bare vakkert :hug: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Hapi skrev:

Har inntrykk av at mange hotell tar imot hunder.

Etpar bra tips her, men det er for parkering da, ikke for kjøring:
http://hundesonen.no/topic/81525-krok-til-bakluke/

La ikke merke til den ''Silver Shaden'' før nå. Den så jo helt genial ut! Synd at det største hadde litt drøy pris. Ikke helt innafor mitt/vårt budsjett i år, men neste år kanskje :)

1 minutt siden, Jessica skrev:

Skulle ønske flere hadde behandlet babyen sin  slik. Heldig dere som har hverandre . Folk har alltid noe å klage på. Kjærlighet til sine dyr er bare vakkert :hug: 

Takk for det! Det er frivillig å anskaffe seg et kjæledyr, og de fortjener å bli behandlet med verdighet og respekt. Det er et liv, ikke en ting. Prøver i allefall så godt jeg/vi kan å ta ansvar for dette firbeinte familiemedlemmet :)

Anonymkode: 27f56...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på bilferie på vestlandet med vår eurasier i forfjor sommer, da var det veldig varmt, og han har mye pels.

Vi booka alle hoteller på forhånd, sånn at vi var sikre på å dra steder der de tillot hund. Da fikk vi ofte oppgradering til finere rom enn vi bestilte, med balkong eller terrasse.  Her kan du filtrere hotellsøk på kjæledyr: http://www.hotelspecials.no/norge/kjaeledyr.html

Den sommeren var veldig varm, så vi hadde vifte festa på buret hans (har dessverre ikke noe vifte til bilen som blåser bakover). Det kjøpte vi i vanlig dyrebutikk. Ellers satt vi med full aircondition på og tjukke klær. Vi kunne jo kle på oss, han kunne ikke kle av seg! :)

Angående kjølematte kjøpte vi det året etter, da kjøpte vi denne: http://www.waggytail.no/produkt/utstyr/sesongprodukter/kjolematte-cooling-pad-50x90-cm

Den kan han ligge på når bilen står stille, men virker som han syns den er litt glatt når vi kjører. Har den også med når vi spiser ute og sånn, som man jo gjerne gjør på ferie. Valgte da bare steder med uteservering der han kunne være med. Til hotellfrokost spiste vi hver for oss siden han ikke liker å bli forlatt på fremmed sted. På det ene hotellet fikk vi faktisk sitte med ham i den tilstøtende baren og gå gjennom to rom for å hente frokost, og et annet sted gikk det å spise ute. Vår erfaring er at når hotellet først tillater hund er de veldig fleksible og hjelpsomme. 

Hvis du skal gå turer i steinete terreng kan det være greit med potesokker, og husk også matskål og vannskål.


Ellers er silver shade kjempesmart, det holder bilen kjølig selv om det er steikende sol, noe som gjør det mulig å forlate hunden i bilen selv om den ville dødd uten. Men det har jeg bare hørt om og ikke prøvd selv, tenkte å kjøpe i år. Her er en link som viser deg hva det er, de her har ikke mer igjen, men det var det første som kom opp i google: http://kreativhund.no/categories/silver-shade

Kos dere på ferie! :)

Endret av Rainbow
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rainbow skrev:

Vi var på bilferie på vestlandet med vår eurasier i forfjor sommer, da var det veldig varmt, og han har mye pels.

Vi booka alle hoteller på forhånd, sånn at vi var sikre på å dra steder der de tillot hund. Da fikk vi ofte oppgradering til finere rom enn vi bestilte, med balkong eller terrasse.  Her kan du filtrere hotellsøk på kjæledyr: http://www.hotelspecials.no/norge/kjaeledyr.html

Den sommeren var veldig varm, så vi hadde vifte festa på buret hans (har dessverre ikke noe vifte til bilen som blåser bakover). Det kjøpte vi i vanlig dyrebutikk. Ellers satt vi med full aircondition på og tjukke klær. Vi kunne jo kle på oss, han kunne ikke kle av seg! :)

Angående kjølematte kjøpte vi det året etter, da kjøpte vi denne: http://www.waggytail.no/produkt/utstyr/sesongprodukter/kjolematte-cooling-pad-50x90-cm

Den kan han ligge på når bilen står stille, men virker som han syns den er litt glatt når vi kjører. Har den også med når vi spiser ute og sånn, som man jo gjerne gjør på ferie. Valgte da bare steder med uteservering der han kunne være med. Til hotellfrokost spiste vi hver for oss siden han ikke liker å bli forlatt på fremmed sted. På det ene hotellet fikk vi faktisk sitte med ham i den tilstøtende baren og gå gjennom to rom for å hente frokost, og et annet sted gikk det å spise ute. Vår erfaring er at når hotellet først tillater hund er de veldig fleksible og hjelpsomme. 

Hvis du skal gå turer i steinete terreng kan det være greit med potesokker, og husk også matskål og vannskål.


Ellers er silver shade kjempesmart, det holder bilen kjølig selv om det er steikende sol, noe som gjør det mulig å forlate hunden i bilen selv om den ville dødd uten. Men det har jeg bare hørt om og ikke prøvd selv, tenkte å kjøpe i år. Her er en link som viser deg hva det er, de her har ikke mer igjen, men det var det første som kom opp i google: http://kreativhund.no/categories/silver-shade

Kos dere på ferie! :)

Det blir litt vanskelig å booke på forhånd i år, siden ferien til samboer ikke er 100% spikret enda. I verstefall får vi sove i telt! :) Men så super service, ypperlig! Kan du si noe om disse hotellene dere var på hadde teppegulv? Jeg er sikker på at alle hoteller jeg har vært innom har dette ( unnskyld ) faenskapet :P

Vi har AC til de i baksetet, og kan ta ned et slags armlene i midten sånn at luften går bak i bagasjen. Hvis vi i tillegg har ei vifte der bak, så skulle vel det kanskje holde. Hvis ikke får vi finne frem vinterjakka :fnise:

Litt kjedelig hvis han bli skliende rundt inni buret sitt, ja. Men det er jo smart å ha den med seg rundt ellers, som du sier. Fått flere tips om å dynke hunden/la den bade, men synes ikke det er noe særlig at han blir liggende fuktig og klam bak i bilen. Ellers skal han selvfølgelig få bade, så lenge han er tørr og fin før vi skal kjøre :)
Bilen er god og avkjølt, så lenge vi kjører egentlig. Det er verst når vi tar stoppepauser. Husker tilbake til sommeren 2014, da bilen ble som en komfyr så fort man stoppet i 2 min. ( Var hjemme den ferien. )
Helt forferdelig, skikkelig kvelende.

Potesokker er smart! :) Takk, det hadde jeg ikke tenkt på. En ting er jo at steinene er spisse, men de blir jo sinnsykt varme også. Samme med sandstrender og asfalt.

De var utsolgt for silver shade på den linken jeg fant også, sto at man kunne forhåndsbestille. Blir nok uansett ikke plass til den i budsjettet før neste år, rekker ikke legge unna penger til det nå, dessverre.

Anonymkode: 27f56...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen smart løsning kan være fryselementer. De blå greiene man putter i frysern og legger i fryseboksen for å holde den kald. Legg den i bunnen av buret og legg et teppe oppå. Vi har bruke det da kjølemattene som sagt er glatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å ha termometer. Slik at du VET hvor varmt det er i bilen. Slik at du alltid har kontroll over at det ikke blir for varmt. 

Vifte er et must, og vann. Alltid ha vann tilgjengelig. Aldri, og da mener jeg aldri gå ifra hunden. Selv i skyggen kan det bli glovarmt i bilen. Da må du ha sjekket først, med termometer for å se hvor varmt det faktisk blir. 

Jeg ville ha tatt med et termometer for hund også. Viktig å ikke tro at hunden har det bra. Her må du vite iform av å sjekke tempen selv, og ha full kontroll over temperatur i bilen. Jeg er overbeskyttende over min hund, så jeg hadde sjekket tempen i bilen og hunden, for å være på den sikre siden. Noen ganger er det vanskelig å vite om hunden peser fordi den er stresset/glad eller varm. 

Anonymkode: a79ea...e95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk flåttang, er veldig fornøyd med denne selv :)

Anonymkode: ccbb8...1ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, kjøleelementer var lurt! 

Ingen av hotellene vi var på hadde teppegulv. Men da vi var på tur pga en utstilling tidligere i år hadde de det. Men tror generelt de prøver å unngå det pga rengjøring. Du må forresten betale rundt 200 ekstra pr natt for å ha med hund. 

Så utrolig heldige dere er med air condition i baksetet! Irriterer meg at jeg ikke sjekka det da vi kjøpte bilen. Kjøpte jo stasjonsvogn pga hund. Den varme sommeren satt vi med pledd over beina og ullgenser på, sånn at vi kunne ha på kulde, og da ble det eurasiervennlig temperatur helt bakerst i bilen. Hehe, det var snodig å se på alle som gikk ute, vi syns det så så kaldt ut med shorts og tskjorte der vi satt og frøs! 

Men pass på at det ikke blir for kaldt også, vi leste etter å ha vært på den turen at veldig store temperaturforandringer, som iskald bil og glovarm sommerdag kan være skadelig for hunder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært på bilferie på vestlandet med hunden min, det gikk veldig bra :)  Kjølematter er litt  glatt å kjøre med, og det kjøler også ned musklene så ville ikke latt den ligge på det hele dagen, men perfekt å ha hvis dere må stoppe. (jeg hadde ikke det, gikk veldig bra allikevel). Pass på at hunden får nok vann, og at dere stopper ofte nok så den får beveget seg og ikke blir stiv. Selvom de kan skifte stillinger bak i buret, er det langtifra det samme som å få gått rundt og strukket seg litt med jevne mellomrom... Vifte er genialt, og du får også kjøpt vifter som går på batteri, og med frysedel som du kan fryse ned på natta, og som da blåser kald luft inn til hunden om dagen...

Anonymkode: b6261...709

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på bilferie på vestlandet med hunden min, det gikk veldig bra :)  Kjølematter er litt  glatt å kjøre med, og det kjøler også ned musklene så ville ikke latt den ligge på det hele dagen, men perfekt å ha hvis dere må stoppe. (jeg hadde ikke det, gikk veldig bra allikevel). Pass på at hunden får nok vann, og at dere stopper ofte nok så den får beveget seg og ikke blir stiv. Selvom de kan skifte stillinger bak i buret, er det langtifra det samme som å få gått rundt og strukket seg litt med jevne mellomrom... Vifte er genialt, og du får også kjøpt vifter som går på batteri, og med frysedel som du kan fryse ned på natta, og som da blåser kald luft inn til hunden om dagen...

Anonymkode: b6261...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Ann Christin skrev:

En annen smart løsning kan være fryselementer. De blå greiene man putter i frysern og legger i fryseboksen for å holde den kald. Legg den i bunnen av buret og legg et teppe oppå. Vi har bruke det da kjølemattene som sagt er glatte.

Det var ikke dumt! Takk for tips :)

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler deg å ha termometer. Slik at du VET hvor varmt det er i bilen. Slik at du alltid har kontroll over at det ikke blir for varmt. 

Vifte er et must, og vann. Alltid ha vann tilgjengelig. Aldri, og da mener jeg aldri gå ifra hunden. Selv i skyggen kan det bli glovarmt i bilen. Da må du ha sjekket først, med termometer for å se hvor varmt det faktisk blir. 

Jeg ville ha tatt med et termometer for hund også. Viktig å ikke tro at hunden har det bra. Her må du vite iform av å sjekke tempen selv, og ha full kontroll over temperatur i bilen. Jeg er overbeskyttende over min hund, så jeg hadde sjekket tempen i bilen og hunden, for å være på den sikre siden. Noen ganger er det vanskelig å vite om hunden peser fordi den er stresset/glad eller varm. 

Anonymkode: a79ea...e95

Som jeg allerede har skrevet lengre opp, så kommer ikke hunden til å bli liggende igjen i bilen, så lenge forholdene ikke er til rette. Vet at det kan bli for varmt i bilen, også på dager uten direkte sol.

Termometer er nok ikke så dumt. Har jo et hjemme som viser temperaturen både inne og ute, som er trådløst. Termometer til hunden ligger i medisinskrinet hans, mulig jeg glemte å føre det på lista i HI. Takk for tips! :)

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk flåttang, er veldig fornøyd med denne selv :)

Anonymkode: ccbb8...1ac

Det var godt du nevnte! Har ikke funnet en eneste flått på han her hjemme, men det kan jo være flått dit vi skal. Er denne bedre enn vanlig pinsett? :) Skal også forhøre oss litt rundt om flåttmiddel, det er nemlig ikke alt han tåler.

4 timer siden, Rainbow skrev:

Oh, kjøleelementer var lurt! 

Ingen av hotellene vi var på hadde teppegulv. Men da vi var på tur pga en utstilling tidligere i år hadde de det. Men tror generelt de prøver å unngå det pga rengjøring. Du må forresten betale rundt 200 ekstra pr natt for å ha med hund. 

Så utrolig heldige dere er med air condition i baksetet! Irriterer meg at jeg ikke sjekka det da vi kjøpte bilen. Kjøpte jo stasjonsvogn pga hund. Den varme sommeren satt vi med pledd over beina og ullgenser på, sånn at vi kunne ha på kulde, og da ble det eurasiervennlig temperatur helt bakerst i bilen. Hehe, det var snodig å se på alle som gikk ute, vi syns det så så kaldt ut med shorts og tskjorte der vi satt og frøs! 

Men pass på at det ikke blir for kaldt også, vi leste etter å ha vært på den turen at veldig store temperaturforandringer, som iskald bil og glovarm sommerdag kan være skadelig for hunder. 

Supert! Han er nemlig en smule allergisk mot støvmidd. Regnet med at det var et ''hundegebyr'', ja.

Noe ''luksus'' må det jo være når man kjøper ny bil. Haha! Det føles jo en smule feil å skulle sitte med vinterjakke når det er 30 grader ute. De utafor bilen synes nok at dere var hakket snodigere :P Men må man, så må man :)

Det er vel ikke bra å overdrive heller, nei. Har erfaring selv fra jobbing på kjølelager om sommeren ( inn og ut ), ikke bra altså. Er vel neppe noe bedre for de firbeinte.

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vært på bilferie på vestlandet med hunden min, det gikk veldig bra :)  Kjølematter er litt  glatt å kjøre med, og det kjøler også ned musklene så ville ikke latt den ligge på det hele dagen, men perfekt å ha hvis dere må stoppe. (jeg hadde ikke det, gikk veldig bra allikevel). Pass på at hunden får nok vann, og at dere stopper ofte nok så den får beveget seg og ikke blir stiv. Selvom de kan skifte stillinger bak i buret, er det langtifra det samme som å få gått rundt og strukket seg litt med jevne mellomrom... Vifte er genialt, og du får også kjøpt vifter som går på batteri, og med frysedel som du kan fryse ned på natta, og som da blåser kald luft inn til hunden om dagen...

Anonymkode: b6261...709

Det er jo fordeler og ulemper med alt, men det skal vi passe på, takk :) De kjølemattene jeg har sett på hittil har begrenset virkningstid, de må ''lades'' på nytt mellom hver intervall. Så er det jo kjekt å ha med seg ellers, og da kan jo boffisen selv velge om han vil ligge på den, eller ikke.

Ja, det blir masse stopper med strekke/drikke/tissepauser. Strekkepauser er deilig for både to- og firbeint. Bilburet er jo ikke noe palass i utgangspunktet. Har også fått tak i sånne doseringssprøyter, om vi i verstefall må tvinge i han drikke.

Så smart med sånn vifte, med frysedel. Det skal jeg undersøke! :)

 

Anonymkode: 27f56...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...